دانستنی های کاربردی, گیاه پزشکی

سفیدک داخلی خیار

سفیدک داخلی خیار

سفیدک داخلی خیار چیست؟

سفیدک داخلی یکی از بیماری های قارچی و مخرب در خانواده کدوئیان و محصولات جالیزی مانند خیار، خربزه، هندوانه، طالبی، کدو و … می باشد. خیار حساس ترین محصول به این بیماری بوده و از بین این گروه از محصولات، کدو حلوایی و کدو مسمایی به این بیماری مقاومت نشان می دهند.

سفیدک داخلی در مناطقی که رطوبت برای ایجاد آلودگی کافی و دما تقریبا بالاست بیشتر گزارش شده است. این بیماری یکی از مهم ترین بیماری ها در محصولات جالیزی است که بیشتر در مناطق و شرایط مرطوب دیده می‌ شود. مناطق خشک معمولا عاری از این بیماری هستند.

هنگامی که آب روی بافت های گیاهی قرار گیرد، رطوبت هوا بالا و دما خنک باشد، بیماری به شدت توسعه می یابد. به طور مثال بیماری سفیدک داخلی در مدت کوتاهی خسارت زیادی به مزرعه می زند و اغلب 40 تا 90 درصد گیاهان را از بین می برند و موجب خسارت سنگین به محصول می شود.

سفیدک داخلی کدوئیان:

یکی از بیماری های مهم در گلخانه ها و مزارع تولید کدوئیان و محصولات جالیزی سفیدک داخلی می باشد که هر ساله خسارت زیادی وارد می نماید. آب و هوای مرطوب و رنج دمای ١٧ تا ٢١ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری سفیدک داخلی قارچ (Pseudoperonospora cubensis) دارد. قارچ عامل این بیماری بیماری در داخل بقایای گیاهی و یا روی علف‌ های هرز میزبان بیماری، زمستان گذرانی می‌ کند. باد و آبیاری بارانی باعث انتقال و جابجایی عامل بیماری به مناطق عاری از بیماری می‌ شود. هنگامی که رطوبت و درجه حرارت مساعد باشد، سفیدک داخلی به سرعت در یک مزرعه و سایر مزارع گسترش می یابد.

علائم بیماری:

به طور معمول نشانه‌ های بیماری سفیدک داخلی کدوئیان روی بوته ها و در زمان رشد میوه پدید می آید. علائم اولیه بیماری سفیدک داخلی در کدو به شکل تشکیل نقاط ریز، پراکنده و زرد رنگ روی سطح بالایی برگ است. با ادامه بیماری لکه ها کمی بزرگتر شده، به رنگ قهوه‌ ای درآمده و حاشیه ای نامنظم در اطراف شان شکل می گیرد.

سفیدک داخلی خیار

نشانه های بیماری در پشت برگ به صورت پوشش خاکستری یا ارغوانی رنگ از بافت قارچی دیده می‌ شود. این بیماری باعث ریزش برگ، عقب ماندن از رشد و کوتوله ماندن گیاه می شود و مستقیماً تاثیری روی میوه ندارد.

علائم بیماری سفیدک داخلی روی هندوانه و طالبی معمولاً به شکل لکه هایی نامنظم در روی شاخ و برگ هستند که به سرعت قهوه ای می شوند و لکه های سفید رنگ که اسپور قارچ هستند در سطح زیرین برگ می باشد. برگ های آلوده ممکن است پیچ خوردگی به سمت بالا داشته باشند. علائم بیماری سفیدک داخلی کدوییان روی هندوانه و طالبی به اندازه خیار و کدو سبز قابل تشخیص نمی باشد.

سفیدک داخلی خیار 

درمان بیماری سفیدک داخلی:

  • اجتناب از کشت متراکم بوته‌ ها و رعایت فاصله بین آنها به منظور کاهش رطوبت
  • استفاده از آبیاری قطره‌ ای
  • کشت زود هنگام بذور
  • اجتناب از مصرف بیش از اندازه کود های دارای نیتروژن
  • حذف علف‌ های هرز میزبان بیماری
  • مصرف ترکیب فسفیت پتاسیم و داشتن برنامه غذایی اصولی در طول دوره ی رشد
  • رعایت بهداشت باغ، جمع آوری برگ ها و شاخه ها و خارج کردن آنها از محیط
  • استفاده از بذر های مقاوم جهت کشت. بسیاری از انواع بذر خیار تولید شده توسط شرکت های معتبر می توانند مقاومت نسبی به انواع بیماری ها مانند سفیدک داشته باشند.

روش های شیمیایی:

  • استفاده از قارچ کش های بردوفیکس، الیت، اکسی کلرور مس در زمان مشاهده اولین علائم و پاشیدن گوگرد در سطح بوته ها
  • استفاده از قارچ کش اکویشن پرو در مرحله پیشرفت بیماری

بهترین سم برای سفیدک خیار

گرچه استفاده از فسفیت پتاسیم و انواع قارچکش های مسی و … برای پیشگیری از سفیدک خیار موثر خواهند بود اما در صورتی که بوته به این بیماری آلوده شده و بیماری پیشرفت کرده باشد باید از قارچ کش های قوی تر و تخصصی تری استفاده شود. بهترین سم برای سفیدک داخلی خیار در گلخانه می تواند قارچکش سیدلی تاپ باشد. در فضای باز نیز می توان از قارچکش رانمن، اکوشن پرو و اینفینیتو نیز استفاده کرد.

سفیدک داخلی خیار:

 خیار یکی از محصولات حساس به بیماری سفیدک داخلی می باشد. قارچ عامل این بیماری Pseudoperonospora cubensis می باشد که بیشتر در کشت خیار در گلخانه یا زیر پلاستیک به دلیل زیاد بودن رطوبت ایجاد می‌ شود. شرایط محیطی مانند رطوبت بالا، خیس بودن سطح برگ و دمای بین 16 تا 22 درجه سانتی گراد باعث گسترش این بیماری می‌ شود و هر ساله خسارت زیادی به محصول خیار وارد می‌ کند.

اسپور های این قارچ در پشت برگ ها تشکیل شده و به سهولت توسط باد و عوامل دیگر منتقل شده و باعث آلودگی ہوته های دیگر می شود. عامل بیماری سفیدک داخلی خیار در زمستان روی بقایای گیاهی زمستان گذرانی می‌ کند و می تواند در سرما یا هوای خشک زنده بمانند. هنگامی که گیاهان حساس در زمین کاشته شوند این اسپورها جوانه می‌ زنند و از راه روزنه های موجود در سطح برگ وارد بافت گیاه می‌ شوند. در اکثر نواحی، قارچ به صورت اسپور در روی بقایای گیاهی و سایر گیاهان میزبان از خانواده کدوئیان و علف های هرز به سر برده و در اوایل بهار به مزارع و گلخانه های مجاور انتشار می‌ یابد.

علائم بیماری سفیدک داخلی خیار:

ابتدا علائم در روی برگ های جوان ظاهر شده و سپس بیشتر برگ ها می میرند. میوه ها به ندرت تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند. اما ممکن است قدری کوچک مانده و طعم خوبی نداشته باشند.

علائم اولیه این بیماری بعد از خیس شدن سطح برگ ها و درجه حرارت کمتر از 18 درجه سانتی گراد با جوانه زدن اسپور قارچ در سطح زیرین برگ ها شروع می‌ شود و علائم در سطح رویی برگ به صورت لکه های سبز کم رنگ و زاویه دار ظاهر شده و کم کم به زردی رفته و با رگبرگ ها محدود می‌ شوند. این لکه ها در برگ های میانی بوته ایجاد شده و در شرایط مساعد کل برگ های بوته را آلوده می‌ کند. با گسترش بیماری لکه های زرد کم رنگ به تدریج قهوه ای و به هم وصل می شوند و در نهایت برگ حالت خشکی (سوختگی) به خود می گیرد که شبیه خسارت یخ زدگی است.

بیشتر بخوانید:
بهداشت باغ

سفیدک داخی خیار

بوته های خیار آلوده به قارچ سفیدک داخلی حدود یک هفته بعد از آلودگی علایم بیماری را نشان می دهند. جهت اطمینان از صحت تشخیص پشت برگ را معاینه کنید و چنانچه حالت آب زده و پودر سیاه رنگ در اطراف لکه ها مشاهده شد تشخیص درست است در غیر این صورت علایم مربوط به بیماری لکه برگی باکتریایی است.

سفیدک داخلی خیار

درمان بیماری سفیدک داخلی خیار:

  • تهویه مناسب در مزارع و گلخانه ها (با خارج کردن رطوبت اضافی و جلوگیری از تغییرات دمایی شبانه روز)
  •  عدم آبیاری مزارع و گلخانه ها در روز های ابری و هنگام عصر به منظور کاهش رطوبت در طول شب
  • جلوگیری از ریزش آب از سقف گلخانه با استفاده از دوپوش نمودن سقف و کاهش رطوبت گلخانه در طول شب در محدوده دمای 20 درجه سانتی گراد که مانع تشکیل شبنم روی برگ ها گردیده و از خیس شدن آنها و ایجاد بیماری جلوگیری می‌ کند.
  • جلوگیری از ورود عامل بیماری زا از طریق کفش، لباس و وسایل آلوده به داخل گلخانه
  • کاهش مصرف کود های ازته که باعث تردی اندام گیاهی شده و شرایط را برای فعالیت قارچ فراهم می کند و مصرف کود پتاس بالا که موجب خشبی شدن سلول های برگ شده و مقاومت را در برابر سفیدک داخلی خیار افزایش می دهد.
  • رعایت بهداشت باغ، هرس و جمع آوری برگ های آلوده و از بین بردن آنها
  • حذف علف های هرز میزبان بیماری

روش های شیمیایی

  • در مراحل اولیه بیماری و به محض مشاهده لکه ها روی برگ ها، پاشیدن گوگرد در سطح برگ ها و استفاده از قارچ کش های فوزتیل آلومینیوم(الیت اکسی کلرور مس، کلروتالونیل(داکونیل) به منظور پیشگیری به میزان 2 در هزار
  • در مرحله پیشرفت بیماری استفاده از قارچ کش اکویشن پرو به میزان 2 در هزار

3.7/5 - (8 امتیاز)

2 نظر در “سفیدک داخلی خیار

  1. محمود شهریاری .جنوب استان کرمان.کهنوج گفت:

    سلام.خدمت کارشناسان کشاورزی.وقت ودیدگاه خود را در اخیتار کشاورزان میگذارید.ممنون از زحمتتان.

  2. محمودشهریاری.استان کرمان.کهنوج گفت:

    سلام.خدمت کارشناسان کشاورزی.خسته نباشد.توضحاتان درباره قارچ سفیده خیار گلخانه خوب عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *