دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت

آبدزدک و روش های مبارزه با آن

آبدزدک

آبدزدک یا عقرب توسرکانی یا همان باز کننده زه جوی آب، با نام Gryllotalpa gryllotgipa از خانواده راست بالان می باشد. این حشره همه چیز خوار بوده و با تغذیه از ریشه و طوقه ی گیاه در شب باعث خسارت به آن و نابودی گیاه می شود. آبدزدک با حرکت بر روی زمین های شخم خورده و نرم باعث ایجاد حفره هایی در کرت بندی ها می شود و این عمل موجب فرار آب در کرت ها می شود به همین دلیل به این حشره آبدزدک می گویند. آبدزدک بومی اروپا و غرب آسیا بوده و بیشتر به گیاهان جوان و نشاء ها کاشته شده در گلخانه ها و زمین های زراعی آسیب وارد می کند و باعث نابودی آنها می شوند.

چرخه زندگی آبدزدک:

این حشره دارای بدنی استوانه ای، پاهای جلویی بلند، بال هایی کوتاه روی سینه و شکم می باشد. طول بدن آبدزدک 4 تا 5 سانتی متر بوده و معمولا هر 2 سال یک بار تولید مثل می کند. این حشره در داخل خاک زمستان گذرانی کرده و در بهار با بیرون آمدن از خاک شروع به فعالیت می کند. ماده ی آبدزدک در زمین های غیر زراعی تخم ریزی کرده و تخم ها پس از 15 تا 20 روز باز می شوند. پوره ها در مراحل اولیه از حشرات زیر زمین و کرم ها تغذیه می کنند. آبدزدک تمام روز در داخل دالان هایی که در خاک ایجاد کرده زندگی می کند و در شب از خاک بیرون می آید و از گیاهان تغذیه می کند.

بیشتر بخوانید:
کرم سفید ریشه

نحوه خسارت آبدزدک:

آبدزدک معمولا از ريشه و طوقه گياهان زراعی به مخصوصا سبزی جات، صيفی جات، گياهان زينتی و چمن تغذيه می كند. اين حشره به گياهانی كه دارای ريشه ضخيم هستند مانند گياهان غده‌ای علاقه دارد و گاهی به بذر گياهانی مانند كدو، خيار و هندوانه كه تازه كاشته شده آسيب زيادی وارد می‎ كند.

روش های کنترل آبدزدک:

روش مكانیكی

  • استفاده از کود حیوانی در باغچه یا مزرعه باعث تجمع آبدزدک در آنها شده که می توان با خارج کردن آنها از محیط از خسارت آبدزدک جلوگیری کرد. برای اين كار می توان دور تا دور نواحی آلوده را كانال هايی به ابعاد 20 در 20 سانتی متر حفر نمود و داخل آن را با مخلوطی از خاک برگ و کود دامی پر کرد. حجم كود داخل كانال بايد به اندازه ای باشد كه حداقل 10 سانتی متر بالاتر از سطح زمين قرار بگيرد.

روش زراعی

  • شخم عمیق زمین های آلوده به آبدزدک در پاییز به منظور نابودی تخم، پوره و لانه های آن
  • غرقاب کردن زمین که باعث آمدن حشرات به سطح خاک شده که می توان آنها را نابود کرد.
  • تهیه محلول صابونی رقیق و ریختن آن در سوراخ های خروجی حشره در روی خاک
  • ایجاد تله توسط قوطی خالی که داخل آن مقداری گازوئیل یا روغن ریخته شده در داخل خاک

روش شیمیایی

  • ضد عفونی کردن خاک و استفاده از طعمه مسموم. برای این کار میزان 100 کیلوگرم سبوس گندم و یک لیتر حشره کش دورسبان یا دیازینون یا یک کیلوگرم سوین را در 50 لیتر آب مخلوط کنید. ظهر هنگام آبیاری طعمه آماده شده را به صورت یکنواخت در زمین پخش کنید.

 

4/5 - (3 امتیاز)

یک نظر در “آبدزدک و روش های مبارزه با آن

  1. کاربر کشاورزباشی گفت:

    ترس ناکه توخونه میاد و سیمان هم میکنه وراهی برای دور کر دنش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *