دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

اسید هیومیک چیست؟

اسید هیومیک

یک سوال مهم که شاید ذهن بسیاری از کشاورزان رو درگیر کرده این که اسید هیومیک چیست؟ و هیومیک چه کمکی می تواند در طول فصل رشد گیاه به کشاورز بکند و یا اینکه استفاده از اسید هیومیک در باردهی و کیفیت محصول هم موثر است؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

اسید هیومیک (acid humic):

 

حلقه گمشده در کشاورزی می باشد. این روزها با گسترش کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی از مرغوبیت خاک کاسته شده و درصد مواد آلی خاک کاهش یافته است. شما به عنوان یک کشاورز اگر سلامت، شادابی گیاه و همچنین افزایش کیفیت و باردهی محصول برایتان اهمیت دارد باید با هیومیک آشنا شوید و در کشت خود از آن استفاده کنید.

اسید هیومیک

کود اسید هیومیک چیست؟

هیومیک که از واژه هوموس گرفته شده در واقع همان بقایای تجزیه شده ی مواد آلی بوده که سالهای زیادی توسط میکروارگانیسم های مفید خاک تجزیه شده است و به رنگ قهوه ای تیره می باشد. این ماده ی معدنی که در سالهای بسیار طولانی در لایه های زرین زمین تحت شرایط خاص تولید می شود میتواند بسیاری از مشکلات جذب نشدن عناصر غذایی توسط ریشه ی گیاه را حل کند. همیشه مقدار زیادی از عناصر غذایی در خاک وجود دارند که ریشه ی گیاه به راحتی نمیتواند از آنها تغذیه کند و در نتیجه این منابع غذایی برای ما بی کاربرد باقی خواهند ماند. کاربرد کود اسید هیومیک به این صورت است که با چسبیدن به این ذرات از شست و شو و خارج شدن مواد غذایی ازدسترس ریشه ی گیاه جلوگیری کرده و به عنوان یک عامل کلات کننده ی قوی به گیاه کمک میکند تا بتواند به خوبی مواد غذایی موجود در خاک را جذب کند.

مزایا و کاربرد های استفاده از اسید هیومیک:

به بیان ساده این کود حاصلخیزی خاک ما را تا حد زیادی افزایش میدهد. این کود میتواند در فرایند های مختلف رشد گیاه اثر گذار باشد که به مهم ترین کاربرد ها ی آن در زیر اشاره شده است.

  1. کمک به ریشه زایی هر چه بهتر و بیشتر گیاه
  2. کمک به نگهداری بیشتر آب و مواد غذایی در خاک
  3. افزایش سبزی، شادابی و سلامت گیاه
  4. بهبود و اصلاح کننده بافت و ساختار خاک
  5. افزایش مقاومت به تنش شوری، کم آبی و سرما
  6. افزایش و رشد میکروارگانسیم های مفید در خاک
  7. تنظیم PH خاک و افزایش درصد حلالیت عناصر در خاک و…

 

موارد مصرف هیومیک اسید:

  • اگر گیاهان را در یک خاک کاملا استریل و عاری از میکروارگانیسم کشت کنیم حتی اگر آن خاک سرشار از مواد غذایی باشد خواهیم دید گیاهان در آن رشد خوبی نخواهند داشت. در واقع عناصر غذایی باید توسط میکروارگانیسم های موجود در خاک تجزیه شده و به فرم قابل جذب برای گیاه در آید. این میکرو ارگانیسم ها برای زنده ماندن و رشد نیاز به ماده ی آلی دارند. برای تامین ماده ی آلی خاک میتوانیم از کود اسید هیومیک استفاده کنیم تا این موجودات با سرعت و کیفیت بیشتری رشد کرده و مواد غذایی موجود د ر خاک را به فرم قابل جذب برای گیاه تبدیل کنند. پس ما با مصرف کود های هیومیک تنها یک ماده ی غذایی را به خاک اضافه نمیکنیم و در واقع به جذب شدن بهتر تمام مواد موجود درخاک کمک میکنیم.
  • اصلاح بافت خاک از دیگر اهداف مصرف این کود به شمار می آید. به دلیل مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی و باز نگرداندن بقایای گیاهی به خاک بسیاری از خاک های ما ساختمان خود را از دست داده اند و بیش از حد سفت و رسی شده اند. در خاک های رسی که آب  و هوا بخوبی در آنها نفوذ نمیکند و بعد از آبیاری بسیار سفت می شوند ریشه ی گیاه نمیتواند رشد و توسعه ی مطلوبی داشته باشد و باید در هت نرم و پوک شدن آ« اقداماتی انجام دهیم. یکی از این اقدامات مصرف کود هیومیک اسید چند نوبت در هر سال زراعی می باشد.
  • در خاک های شور مصرف کودهای هیومیکی میتواند کمک زیادی به کاهش مسمومیت ناشی از سدیم بالا در خاک داشته باشد.
  • در خاکهایی که ماسه ای و شنی هستند و آب دت زیادی در خاک باقی نمی ماند و کودهای مصرفی به راحتی شسته شده  واز دسترس ریشه ی گیاه خارج میشوند مصرف هیومیک اسید در کنار استفاده از کود های دامی فراوری شده نگه داشت آب و مواد غذایی را در کنار ریشه افزایش داده و موجب جذب هر چه بیشتر این عناصر توسط ریشه ها خواهند شد.

زمان مصرف هیومیک اسید

کود هیومیک اسید را میتوان در فصل زمستان بصورتت گرانول چالکود کرد و در فصل بهار و تابستان همراه آبیاری مصرف نمود. در ابتدای فصل رشد مصرف این کود همراه آبیاری باعث جذب بیشتر مواد غذایی شده و رشد گیاه را تا حد زیادی بهبود می بخشد. این کود را میتوان از ابتدای فصل رشد حداقل دو تا سه مرحله تا انتهای تابستان مصرف کرد.

هیومیک اسید مایع یا پودری مصرف کنیم؟

بطور کلی درصد هیومیک، فولویک و ماده ی آلی در هیومیک پودری عمدتا بسیار بالا تر از هیومیک مایع میباشد. یعنی با مصرف مقدار مساوی از نوع پودری آن در واقع غلظت بیشتری از کود هیومیک اسید را وارد زمین میکنیم. کود هومیک پودری با کیفیت باید حلالیت 100 درصدی در آب داشته باشد و پس از حل شدن رسوب ندهد. اما برخی کشاورزان ممکن است از حلالیت برخی کودهای هیومیکی نا راضی باشند و این موضوع در سیستم های آبیاری تحت فشار بسیار حائز اهمیت است. اگر آبیاری شما بصورت قطره ای است و از کودهای هیومیکی با کیفیت استفاده نمیکنید و یا هیومیک را با چندین کود دیگر مخلوط کرده و به سیستم تزریق میکنید ممکن است تیپ ها و دریپر ها دچار گرفتگی و رسوب شوند. برای اطمینان خاطر بیشتر در این نوع سیستم های آبیاری میتوانید  هیومیک مایع مصرف کنید.

هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی

نقش اصلی کود هیومیک اسید بهبود ساختار خاک و جذب  هر چه بهتر مواد غذایی توسط ریشه ی گیاه می باشد. با توجه به این موضوع که در گیاهان آپارتمانی و گل های زینتی نمیتوان از کود دامی استفاده کرد ترکیبات هیومیکی میتوانند باعث نرم تر شدن بافت خاک و جذب هر چه بهتر و در نتیجه شادابی و رشد گیاهان آپارتمانی شوند. برای مصرف این کود در گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی میتوانید یک قاشق مربا خوری از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به نسبت سایز گلدان یک تا دو فنجان از مایع بدست آمده را بصورت ماهانه در بهار و تابستان به گیاهان زینتی و آپارتمانی بدهید.

مضرات اسید هیومیک

اگر از یک کود اسید هیومیک با کیفیت و معتبر استفاده میکنید تقریبا میتوان گفت نباید نگران مضرات استفاده از آن باشید. از آنجا که بنیان این کود را ماده ی آلی تشکیل میدهد و افزایش ماده ی آلی خاک ضرری برای گیاهان ندارد میتوانید با خیال راحت این ترکیب را بصورت مداوم مصرف کنید. اما برخی کودهای هیومیکی بی کیفیت و ارزان قیمت ممکن است همراه خود دارای عناصر سنگین باشند که این عناصر میتواند در خاک مسمومیت های غذایی زیادی ایجاد کرده و میکروارگانیسم های مفید خاک را نیز از بین ببرد پس توصیه میشود از کود های ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده نکنید.

 

همانطور که در کلیپ بالا توضیح داده شد از اسید هیومیک می توان به صورت های زیر استفاده کرد:

هیومیک ماده آلی مورد نیاز گیاه را تامین می کند. برخی از کشاورزان از هیومیک به عنوان بذرمال قبل از کشت استفاده می کنند تا باعث افزایش جوانه زنی و تقویت رشد بذر شوند. به طور مثال مصرف هیومیک برای بذرمال گندم و جو به میزان 1.5 تا 2 کیلوگرم به ازی هر تن می باشد.

  • همراه آب آبیاری:

مصرف هیومیک همراه آب آبیاری و انواع کودها در گیاهان باعث افزایش جذب عناصر و حلالیت بهتر آن می شود. معمولا درصد مواد هیومیکی در هیومیک پودری بیشتر از هیومیک مایع است. میزان مصرف هیومیک پودری 1 تا 7 کیلوگرم در هکتار و هیومیک مایع 5 تا 15 لیتر همراه آب آبیاری می باشد.

 

برای مشاهده و خرید اسید هیومیک  های مختلف اینجا کلیک کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *