دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی

افزایش رشد مرکبات

افزایش رشد مرکبات

راهکارهای افزایش رشد مرکبات

درختان مرکبات مانند پرتقال، نارنج، نارنگی، لیمو و… نیاز به عناصر غذایی مختلفی در طول سال دارند تا هم رشد و باردهی خوبی داشته باشند و هم نسبت به آفات، بیماری ها و تنش های محیطی مقاوم شوند. در کنار برنامه غذایی اصولی با کمک یکسری راهکارها می توانید رشد رویشی و زایشی مرکبات را بهبود بخشید که در زیر به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد:

درخت را در مکانی آفتابی بکارید.

مرکبات برای شکوفه دادن نیازمند مقدار قابل توجهی از نور خورشید هستند، از این رو نمی توانید آنها را زیر درختان بزرگتر یا کنج پاسیوی خود بکارید. بنابراین، به دلیل اینکه جابجایی درخت مشکل است بهتر است از ابتدا آن را در مکانی آفتابی بکارید.

درختان خود را در اوایل زمستان به طور منظم و محدود آبیاری کنید تا شکوفه بزنند.

تشنگی و خشکی شدید مانع از شکوفه دهی می شود، اما مقدار کمی از آب به شکوفه دادن در بهار کمک شایانی می کند. زمانی که هوا خنک می شود درختان مرکبات را هر دو هفته آب دهید و یا هر زمان که دیدید خاک آنها خشک شده است. زمانی که به فصل بهار نزدیک می شوید هر هفته آنها را آبیاری کنید.

درختان مرکبات را در پاییز هرس کنید.

هرس کردن موجب می شود درخت از شاخه های مرده و آلوده پاکسازی شود. زمانی که هرس انجام می شود درختان برای شکوفه دادن روی شاخه های موجود تمرکز می کنند.

در صورت امکان دما را در زمستان کنترل نمایید.

دمای پایین به شکفتن جوانه های نهفته زمانی که هوا گرم می شود؛ کمک می نماید. اگر دما در تمام سال ثابت باشد، جوانه ها ممکن است تغییر در فصول را متوجه نشوند و هنگام سردی هوا در زمستان شکوفه دهند. گرچه شما نمی توانید آب و هوا را کنترل نمایید اما اگر محفظه ای که گیاهان داخل آن هستند؛ سنگین نیست؛ آنها را از گلخانه یا گرم خانه دور کنید.

سالی سه بار به درختان و با فاصله دهی مناسب کود دهید.

برای مثال، اگر شما در ماه نوامبر کود می دهید، در ماه مارس مقدار آن را بیشتر کنید. طوری زمانبندی نمایید که کوددهی اوایل بهار حاوی کودی با نیتروژن کمتر باشد مانند 0-10-10N-P-Kکه این خود به القای شکوفه دهی کمک می نماید. در مواقع دیگر، از یک کود متعادل مانند 8-8-8N-P-K استفاده نمایید.

باران را در بشکه ها جمع کرده و از این آب برای درختان مرکبات خود استفاده نمایید.

آب های زیرزمینی و آب منزل ممکن است حاوی نمک زیادی باشند که شکوفه دهی را مختل می سازد.

نکته

اگر انتظار شکوفه دهی از درختان خود را ندارید پس صبر کنید تا آنها بالغ شوند. بسیاری از درختان میوه باید حداقل 3 تا 4 سال سن داشته باشند تا شکوفه داده و بعدا به بار نشینند.

افزایش رشد مرکبات

بازدهی بالای مرکبات در نتیجه تعادل درست تعداد میوه روی درخت بوده و اینکه اطمینان حاصل نمایید که میوه های موجود دارای اندازه و وزن مناسب هستند.

تغذیه متوازن محصول و ریزمغذی ها برای ساختار درخت و باردهی خوب ضروری است و اینکه این درختان می توانند نیازهای بازار را برآورده سازند.

تغذیه محصول و بازدهی مرکبات

نیتروژن و پتاسیم مهمترین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد درختان و بازدهی محصول هستند. هر روز به اندازه دو کیلوگرم پتاسیم در هر هکتار برای بزرگ شدن میوه ها نیاز بوده و در طول بلوغ مقادیر مشابهی از پتاسیم نیز باید مصرف شود.

تغذیه کلسیم نیز حائز اهمیت است، بخصوص در مراحل ابتدایی رشد و بزرگ شدن میوه ها. کلسیم بیشترین عنصر یافت شده در برگ مرکبات است و کاربردهای متعددی در طول فصل به منظور تولید بیشترین محصولات با بالاترین کیفیت را دارد.

حذف مواد مغذی

ارقام حذف میوه نشان می دهند که پتاسیم و نیتروژن بیش از سایر مواد مغذی از بین می روند. کلسیم سومین ماده مغذی پرمصرف است. جایگزین کردن سطح مواد مغذی کاهش یافته در میوه و آنهایی که با هرس از بین می روند بسیار مهم است. زمانبندی نیز مهم بوده و باید در برنامه تغذیه ای درج شود. به طور معمول، بین 150 تا 250 کیلوگرم نیتروژن در هر هکتار و 100 تا 350 کیلوگرم پتاسیم در هر هکتار هر سال برای مرکبات بالغ نیاز است.

ریزمغذی ها

برای حفظ عملکرد و بازدهی درختان منابع نیتروژن، پتاسیم و کلسیم در مقادیر زیاد نیاز است، گرچه این تنها بخشی از برنامه ی تغذیه محصول است. اما شما همچنین باید مطمئن شوید که P, Mg, S, B, Fe, Mn, Mo و Zn نیز به مقدار کافی در خاک درختان موجود است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *