دانستنی های کاربردی, باغبانی

باغداری در تابستان

باغداری در تابستان

فصل تابستان با گرم شدن هوا شرایط مناسبی برای رشد و نمو گیاهان و درختان بوجود می آید. رشد درختان و محصولات آنها مشکلاتی را به دنبال دارد زیرا با گرم شدن هوا و خشکی حشرات و آفات و انواع بیماری گسترش یافته و به درختان آسیب می زنند. اگر نکات باغداری در فصل تابستان به خوبی رعایت نشود ممکن است خسارات زیادی به باغدار وارد شود و یا محصول آن فصل باغ خود را از دست بدهد.

باغداری در تابستان و حذف علف های هرز:

با گرم شدن هوا شرایط برای رشد علف های هرز در باغ به وجود می آید. علف های هرز میزبان بسیاری از آفات و بیماری ها بوده و باعث گسترش آنها می شوند. همچنین علف های هرز با گیاهان برای جذب آب و مواد غذایی در رقابت هستند و باعث کاهش عملکرد آنها می شوند.

یکی از اقدامات واجب برای باغداری در تابستان حذف علف های هرز باغات می باشد. روش های مختلفی مانند مکانیکی، سمپاشی و … برای مبارزه با علف های هرز وجود دارد که هرکدام به نحوی در کنترل جمعیت آنها موثر می باشد. توجه داشته باشید که استفاده از علف کش و میزان دز مصرفی آن باید طبق نظر کارشناس گیاهپزشک باشد.

مالچ پاشی:

مالچ پاشی در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و تابش مستقیم آفتاب باعث کاهش خسارت ناشی از تنش گرمایی شده و رطوبت خاک حفظ می شود. پخش کردن مالچ حاوی خرده چوب، پوشال، بقایای گیاهی و برگ های خشک به ضخامت حدود 5 سانتی متر از جمله بهترین عملیاتی است که برای باغ در فصل تابستان باید  انجام دهید. پوشش مالچ روی سطح زمین موجب حفاظت از خاک در برابر تابش سوزان خورشید در این فصل است. این کار موجب خنک نگهداشتن خاک و در نتیجه سرحال بودن ریشه گیاهان و نیز جلوگیری از اتلاف رطوبت خاک توسط تبخیر خواهد شد.

هرس تابستانه:

هرس تابستانه مکمل هرس زمستانه است اما نباید به شدت هرس زمستانه باشد. هرس تابستانه شامل حذف شاخه های خشک، حذف تنه جوش و پا جوش (حذف شاخه های نرک)، حذف شاخه های مزاحم و گل های خشک می باشد.

برنامه غذایی اصولی در باغداری تابستانه:

داشتن یک برنامه غذایی مناسب و اصولی در طول فصل رشد باعث افزایش رشد گیاهان و عملکرد آنها می شود. با داشتن برنامه کودی مناسب طبق نظر مشاور گیاهپزشک در طول فصل باعث افزایش غلظت شیره سلولی در گیاهان و تقویت آنها و در نتیجه افزایش مقاومت آنها نسبت به آفات و بیماری ها می شود.

بهترین زمان آبیاری درختان در تابستان:

در طول فصل تابستان آبیاری درختان باغ باید به اندازه کافی باشد و میزان رطوبت خاک حفظ شود. درختان در فصل رشد خود نباید به هیچ عنوان تشنگی بکشند اما آبیاری بیش از اندازه درختان نیز باعث ابتلا به بیماری های قارچی می شود. برای آبیاری درختان میزان و دوره آبیاری مشخصی تعیین کرده و طبق آن هر دفعه آبیاری را انجام دهید. روش آبیاری باید به صورتی باشد تا آب کمترین تماس را با طوقه داشته باشد.

تا زمان سبز بودن برگ های درختان باید آبیاری را مرتب انجام داد و آخرین آبیاری درختان را قبل از شروع ریزش برگ ها می بایست انجام داد در این مرحله می توان یکسری از کود های را همراه آب آخر تابستان به درختان داد تا علاوه بر بالا بردن مقاومت آنها در برابر سرمازدگی در فصل زمستان باعث افزایش غلظت شیره ی سلولی آنها شد. همراه آبیاری آخر استفاده از ترکیبات نیترات کلسیم، سولفات پتاسیم و اسید بوریک برای افزایش مقاومت درختان و جلوگیری از سرمازدگی توصیه می شود.

شست وشوی درختان:

به علت آلودگی هوا در تابستان لایه ضخیمی از دوده سطح درختان را می پوشاند که با  لمس برگ درختان نیز این دوده ها مشخص می شوند. شستشوی شاخ و برگ درختان، با جلوگیری از مسدود شدن روزنه های آبی و هوایی برگ ها که  توسط ذرات آلاینده هوا پوشیده شده اند، موجب  طولانی شدن عمر درخت، افزایش نفوذ سموم و کودهای مصرفی می گردد. دقت داشته باشید که فشار آب باید به حدی باشد که موجب ریزش برگ ها و شکستن شاخه ها نشود.

باغداری در تابستان و مبارزه با آفات و بیماری ها:

فصل تابستان به دلیل گرمی هوا آفات و بیماری ها طغیان می کنند که باید نسبت به سمپاشی درختان و کنترل آفات و بیماری ها اقدام کرد. برخی آفات مانند شته، کنه، پسیل، سرشاخه خوار، کرم سفید ریشه و بیماری های قارچی مانند سفیدک و … در طول فصل اگر کنترل نشوند خسارت زیادی را به باغدار وارد می کنند. با محض مشاهده اولین نشانه های آفات و بیماری ها به مشاور گیاهپزشک مراجعه کرده و طبق نظر او سمپاشی علیه آفت را انجام دهید.

برداشت محصول:

پس از رسیدگی محصول در آخر تابستان باغداران نسبت به برداشت محصول اقدام می کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که باید نسبت به بهداشت باغ پس از برداشت محصول آگاه باشید و اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. محلول پاشی فروت ست بعد از برداشت محصول یکی از اقدامات لازمه می باشد. ترکیب فروت ست باعث کاهش ریزش گل و میوه و افزایش عملکرد محصول سال بعد می شود.

انجام آزمایش خاک:

یکی دیگه از کارهایی که در تابستان به آن می پردازند تهیه نمونه از برگ، آب و خاک و ارسال آن به آزمایشگاه جهت آنالیز می باشد. تهیه آزمایش بعد از برداشت محصول کمک می کند تا از کمبودهای عناصر در خاک مطلع شوید و در کوددهی پاییزه نسبت به جبران آنها اقدام کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *