دانستنی های کاربردی, باغبانی

باغداری در پاییز

باغداری در پاییز

برخی باغداران بعد از برداشت محصول باغ را رها می کنند و بر این باورند که درختان دیگر نیاز به چیزی ندارند و هیچ اقدامی تا زمان شروع فصل جدید نباید انجام داد. اما این تفکر اشتباه می باشد و در فصل پاییز قبل از خواب گیاهان چون هنوز فعالیت های رویشی آنها به پایان نرسیده می توان با انجام اقداماتی باعث تقویت درختان، افزایش مقاومت آنها نسبت به تنش های محیطی، آفات و بیماری ها، حفظ سلامت درختان و جلوگیری از رسیدن آسیب به آنها شد. زیر و رو کردن خاک، هرس درختان، جلوگیری از رشد علف های هرز، رعایت اصول بهداشت باغ، آبیاری صحیح، کوددهی و تغذیه مناسب با فصل، فرآوری کود دامی، چالکود درختان، اصلاح بافت خاک، اصلاح روش آبیاری و انجام آزمایش خاک و آب از جمله اقدامات لازم برای باغداری اصولی در پاییز می باشد.

 

  • باغداری در پاییز با رعایت بهداشت باغ

برای پیشگیری از طغیان آفات و بیماری ها باید هر سال در پاییز و بعد از برداشت محصولات یکسری اقدامات جهت رعایت بهداشت باغ انجام شود. آفات و بیماری ها به شکل های مختلف زمستان گذرانی کرده و با شروع فصل جدید طغیان کرده و باعث ایجاد خسارت می شوند.

قرنطینه ی باغ از ورود ادوات و ابزار آلات آلوده، هرس مناسب درختان با قیچی باغبانی مناسب و جمع آوری شاخه های آلوده از باغ، جمع آوری برگ ها و میوه های ریخته شده کف باغ با برگ جمع کن یا برگ ها و میوه های مانده روی درخت و خارج کردن آنها از باغ، از بین بردن علف های هرز باغ، شخم و زیر و رو کردن خاک، استفاده از یخ آب زمستانه برای از بین بردن فرم زمستان گذران آفات، رنگ آمیزی تنه درختان با محلول بردو، آبیاری صحیح و مناسب درختان، اصلاح بافت خاک و تغذیه اصولی و مناسب فصل، از جمله اقدامات لازمه برای رعایت بهداشت باغ می باشند.

 

  • باغداری در پاییز با انجام آزمایش خاک و آب

یکی از بهترین زمان ها برای انجام آزمایش خاک و آب در پاییز قبل از کوددهی درختان می باشد. زیرا در این زمان ها فعالیت های کشاورزی در زمین یا باغ کمتر است و همچنین نتایج آزمایش خاک می تواند کمبودها را مشخص کند تا در کوددهی پاییزه یا بهاره نسبت به جبران آنها اقدام کرد و اصلاح بافت خاک را به درستی انجام داد.

انجام آزمایش خاک و آب از دیگر اصول مهم باغداری در پاییز می باشد. بعد از اتمام برداشت محصول از خاک و آب باغ نمونه گیری صحیح انجام دهید (همانطور که در مقاله آزمایش خاک در کشاورزی به طور کامل توضیح داده شده است). بعد از نمونه برداری آن را به آزمایشگاه ارسال کنید و منتظر نتیجه آزمایش باشید. پس از مشخص شدن نتیجه آزمایش حتما با کارشناس گیاهپزشک مشورت کنید و اقدامات لازمه در جهت اصلاح بافت خاک و برنامه کود دهی قبل از خزان درختان باغ را شروع کنید.

باغداری در پاییز

اهمیت آزمایش خاک در باغداری پاییزه

 

با توجه به اهمیت انجام آزمایش خاک اگر تصمیم گرفتید که خاک باغ خود را آزمایش کنید و از وضعیت آن آگاه شوید، می توانید از باغ خود نمونه خاک تهیه کنید و برای کارشناسان فروشگاه کشاورزی اگری اد بفرستید، تا خاک شما مورد آزمایش قرار گیرد و از کمبودها و یا مشکلات آن آگاه شوید و بتوانید نسبت به اصلاح آن درست و اوصولی اقدام کنید.

 

  • رنگ آمیزی تنه درختان با محلول بردوفیکس

تنه درختان به خصوص قسمت های رو به جنوب و شرقی در فصل پاییز و زمستان، هنگام شب به مقدار زیادی سرد شده و هنگام روز با تابش آفتاب گرم شده و موجب ایجاد پارگی در پوست تنه می گردد. این شکاف ها یا پاره گی ها علاوه بر اینکه خساراتی به تنه درخت وارد می کنند، محل مناسبی برای ورود عوامل بیماری زا از جمله شانکر باکتریایی در تنه و زمستان گذرانی آفات می باشند. این بیماری ها باعث ضعف، خسارت و در نتیجه خشکیدگی درختان آلوده می گردد.

رنگ آمیزی تنه درختان از مواردی لازم باغداری در پاییز می باشد. رنگ آمیزی پایین تنه درخت با بردوفیکس یا محافظه تنه به عنوان سپری جهت محافظت از درختان در برابر آسیب های مختلف عمل می کند و مانع از پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می شود. تنه رنگ شده با محافظ تنه درخت، به منعکس شدن نور خورشید در ساعات مختلف روز کمک کرده و مانع از گرم شدن بیش از حد تنه در روز می شود.

اختلاف دمای شب و روز در فصل پاییز و زمستان باعث ترک خوردن تنه می شود و با رنگ آمیزی تنه می توان از این عامل جلوگیری کرد. رنگ تنه درخت به عنوان محافظ درختان در برابر حشرات، آفات، بیماری های مختلف و حشرات چوب خوار که از پوست درخت تغذیه می کنند، می باشد.

باغداری در پاییز

    رنگ آمیزی تنه درخت

 

  • باغداری در پاییز با فرآوری کود دامی

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه پوساندن کود حیوانی اما هنوز هم روش های سنتی برای انجام این کار مناسب تر می باشند. کود های مرغ، گاو، گوسفند و اسب هر کدام دارای مواد و عناصر مختلفی می باشد که فرآوری صحیح (که در مقاله کود دامی پوسیده به طور کامل توضیح داده شده) و مصرف آنها در پاییز می تواند به اصلاح بافت خاک و همچنین تامین نیاز گیاه کمک زیادی کند.

پاییز یکی از بهترین زمان ها برای پوساندن کود حیوانی جهت مصرف برای درختان می باشد. بهترین روش برای فرآوری و پوساندن کود دامی، مخلوط کردن آن با مواد دیگری مانند گوگرد، باکتری تیوباسیلوس و کود اوره می باشد.

برای فرآوری و پوساندن هر 10 تن کود دامی باید از 400 تا 600 کیلو گرم گوگرد، 6 تا 10 کیلوگرم باکتری تیوباسیلوس (باکتری اکسید کنده گوگرد و آهن) و 100 کیلو گرم  کود اوره استفاده کنید. گوگرد خاصیت ضد قارچی و تا حدودی خاصیت دور کنندگی حشرات را دارد و PH را پایین می آورد و همچنین عنصر ازت به پوسیدن سریع تر و بهتر کود دامی کمک زیادی می کند.

 

باغداری در پاییز

پوساندن کود دامی

  • چالکود درختان

بهترین زمان استفاده از روش چالکود برای تامین نیاز کودی درختان اواخر پاییز تا اوایل زمستان زمانی است که درختان به خواب رفته و برگ های آنها زرد شده و در حال ریختن می باشند. چالکود درختان در فصل پاییز یکی از اصول ضروری باغداری در پاییز می باشد. از مزایای چالکود درختان در پاییز می توان به رشد بیشتر ریشه، جلوگیری از خشکی سرشاخه ها، افزایش سرسبزی و شادابی گیاهان در شروع فصل و … اشاره کرد.

روش حفر چاله ها و مواردی که باید جهت آماده سازی چاله ها برای چالکود کردن درختان رعایت کرد به طور کامل در مقاله چالکود درختان آمده است. پس از حفر چاله ها با توجه به آزمایش خاک و نظر مشاور گیاهپزشک ترکیبات سولفاته مانند سولفات آهن، منگنز، پتاسیم، روی، مس، منیزیم، گوگرد بنتونیت دار و همچنین کود دامی فرآوری شده را در کف چاله ها ریخته و روی آنها را بپوشانید.

با چالکود درختان عناصر غذایی را در دسترس ریشه قرار می دهید تا درختان در طول زمستان به مرور آنها را جذب کنند و مقاومت آنها  در طول زمستان افزایش یافته و فصل رشد جدید را با قدرت بیشتری شروع کنند.

باغداری در پاییز

اهمیت چالکود درختان در باغداری پاییزه

  • باغداری در پاییز با آبیاری درختان

برای اینکه درختان و گیاهان در زمستان در جذب آب لازم به دلیل یخ زدگی زمین ناتوان هستند می توان با آبیاری مناسب آنها در فصل پاییز، از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری کرد. آبیاری مرتب در پاییز بسته به نیاز درختان لازم است و همچنین در اواخر فصل پاییز قبل از خزان درخت، شروع شدن سرمای شدید و یخ زدن زمین برای آخرین بار به صورت غرقاب آبیاری کنید تا در زمستان آب لازم برای سالم بودن را داشته  باشند.

  • اصلاح روش آبیاری درختان در باغداری پاییزه

آبیاری به روش نادرست و به میزان زیاد در طول فصل رشد باعث افزایش رطوبت خاک و ابتلا به انواع بیماری های قارچی می شود. هنگام کاشت درختان باید به این نکته توجه کرد که روش آبیاری می بایست طوری باشد که آب مستقیما با طوقه درختان در ارتباط نباشد. باغ هایی که این مشکل را دارند آب اطراف طوقه باعث پوسیدگی آن شده و درختان به بیماری قارچی گموز یا همان پوسیدگی طوقه مبتلا می شوند بنابراین پاییز بهترین زمان برای اصلاح روش آبیاری درختان  می باشد.

باغداری در پاییز

یکی از روش های مناسب برای آبیاری درختان، آبیاری به روش غرقابی می باشد که در این روش باید اطراف طوقه را خالی کرد و به فاصله ی یک سوم انتهایی سایه انداز تشتکی برای مهار آب اطراف گیاه درست کرد. در این روش آب به طور مستقیم با طوقه درخت ارتباط ندارد و خطر ابتلای درختان به بیماری های قارچی مختلف کاهش می یابد.

 

با مطالعه این مطالب دانش کشاورزی خود را ارتقا دهید

  آبیاری در پاییز

چالکود درختان

بهداشت باغ

زمستان گذرانی آفات و بیماری ها

یخ آب زمستانه

 

3/5 - (8 امتیاز)

2 نظر در “باغداری در پاییز

  1. کاربر کشاورزباشی گفت:

    لطفا در مورد حرس کردن پاییزی مو هم مطلب بنویسید.

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      انشالله چشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *