دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی

برنامه غذایی مرکبات

برنامه غذایی مرکبات

تغذیه درست و اصولی گیاهان از عوامل مهم و تاثیر گذار در بهبود عملکرد کمی و کیفی محصولات می باشد. برنامه غذایی مرکبات باید به گونه ای باشد که هر عنصر به اندازه کافی در دسترس گیاه قرار بگیرد و تعادل بین عناصر غذایی برقرار باشد.

اگر تعادل در تغذیه گیاهان وجود نداشته باشد، مصرف عناصر غذایی باعث افزایش عملکرد نمی شود. در این شرایط، اختلالاتی در رشد گیاهان نیز ایجاد می شود. بنابراین برای توصیه کودی و اجرای یک برنامه غذایی اصولی و مناسب گیاهان، انجام آزمایش خاک قبل از کوددهی بهترین روش می باشد.

در ادامه مطلب برنامه غذایی مرکبات و زمان کوددهی آنها به طور کامل بیان شده است اما این برنامه را با توجه به شرایط مختلف و آزمایش خاک باغات متفاوت می باشد.

خاک مناسب درختان مرکبات

مرکبات خاک هایی با بافت سبک را ترجیح می دهند. خاک مناسب کاشت درختان مرکبات باید عمیق، دارای تهویه کافی، زهکشی مناسب و فاقد شوری باشد. در خاک های سبک، ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی پایین می باشد. همچنین در این خاک ها میزان ماده آلی نسبت به خاکی با بافت متوسط، کمتر می باشد.

بنابراین برای کاشت درختان مرکبات در خاک های سبک می بایست یک برنامه غذایی اصولی و بلند مدت برای آن باغ در نظر گرفت تا عملکرد بالا و از لحاظ اقتصادی قابل توجیح باشد.

لزوم انجام آزمایش خاک قبل از کوددهی مرکبات

قبل از مصرف هرگونه کود یا ماده غذایی برای درختان مرکبات، بهتر است آزمایش خاک صورت گیرد تا کمبودها و مشکلات خاک مشخص شود. طبق نتیجه آزمایش خاک کمبود هر یک از عناصر غذایی مشخص می شود. بنابراین کارشناس برنامه غذایی و کوددهی درختان مرکبات را طوری تنظیم می کند تا علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاهان کمبودها و مشکلات آنها نیز رفع شود.

چالکود درختان

یکی از مراحل کوددهی درختان مرکبات در فصل پاییز و زمستان چالکود می باشد. در روش چالکود کردن درختان در قسمت یک سوم انتهایی سایه انداز تعدادی چاله حفر می کنند. درون چاله ها را با کودهای سولفاته مانند سولفات منیزیم، سولفات آهن، سولفات منگنز، سولفات روی، سولفات پتاسیم، کود دامی پوسیده شده و باکتری تیوباسیلوس پر می کنند.

ریشه درختان در طول زمستان این عناصر غذایی را به مرور جذب کرده و با شروع فصل در اختیار گیاه قرار می دهند.

برنامه غذایی مرکبات در زمان تورم جوانه 

در زمان تورم جوانه محلول پاشی کود فروت ست یکی از بهترین گزینه ها برای درختان مرکبات می باشد. فروت ست حاوی یکسری عناصر مانند روی، بر می باشد. این عناصر در گیاه باعث تقویت آن شده و از ریزش گل ها جلوگیری می کند.

در برنامه غذایی مرکبات مصرف فروت ست باعث افزایش تولید میوه و در نتیجه افزایش عملکرد در مرکبات می شود.

 کوددهی مرکبات در بعد از ریزش گل ها

در دوران گلدهی به هیچ وجه نباید آبیاری و کوددهی صورت گیرد. درختان مرکبات در این مرحله حساس می باشند و ممکن است آبیاری باعث ریزش گل ها در آنها شود.

برنامه غذایی مرکبات

گلدهی در مرکبات

برنامه غذایی مرکبات بعد از ریزش گل ها، مصرف کودهای ماکرو مانند سه بیست به همراه اسید هیومیک به صورت کود آبیاری می باشد. همچنین در این مرحله می توان از کودهای اسید آمینه و کود جلبک دریایی که محرک رشد گیاهان می باشند نیز، به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

برنامه غذایی مرکبات در زمان تشکیل میوه 

در زمان تشکیل میوه مصرف کود سه بیست به همراه اسید هیومیک باعث تقویت درختان و افزایش رشد میوه های آن می شود.

برنامه غذایی مرکبات هنگام تشکیل میوه، استفاده از کودهای سیلیکات پتاسیم و کلسیم به صورت محلول پاشی یا نیترات کلسیم همراه آبیاری به منظور افزایش مقاومت دیواره سلولی گیاهان می باشد.

تغذیه مرکبات در زمان فندوقی شدن میوه

در زمان فندوقی شدن میوه درختان مرکبات، به منظور رشد و کیفیت بهتر میو ها مصرف یکسری عناصر ریزمغذی مانند آهن که باعث افزایش فتوسنتز شده و روی و منگنز که باعث آب دار شدن میوه می شوند توصیه شده است.

در این مرحله مصرف کودهای ریزمغذی به صورت محلول پاشی طبق نظر کارشناس گیاهپزشک توصیه می شود.

برنامه غذایی مرکبات در زمان گردویی شدن میوه و رنگ گیری میوه 

مصرف پتاسیم در مراحل مختلف رشد میوه تا زمان رنگ گیری و درشتی آن، باعث افزایش سایز، کیفیت میوه، بهبود رنگ، طعم و مزه ی آن و همچنین افزایش خاصیت انبارداری محصولات می شود.

بنابراین برنامه غذایی مرکبات از زمان گردویی شدن تا رنگ گیری و تکمیل میوه، مصرف کود سولوپتاس همراه آبیاری و انواع پتاسیم مایع جهت محلول پاشی می باشد.

کوددهی مرکبات یک ماه قبل از برداشت

در برنامه غذایی مرکبات یک ماه قبل از برداشت میوه، مصرف کودهای پتاسیم و کلسیم که تاثیر زیادی بر روی عملکرد، کیفیت و افزایش خاصیت انبارداری محصولات دارد، توصیه می شود.

برنامه غذایی مرکبات بعد از برداشت میوه

محلول پاشی فروت ست یک مرحله بعد از برداشت میوه باعث ذخیره سازی عناصر غذایی در گیاه می شود و مقاومت گیاهان را بالا می برد. مصرف کود فروت ست در این مرحله باعث می شود درختان مواد غذایی را در خود ذخیره کنند و با شروع فصل بهار مواد غذایی ذخیره شده را در اختیار گیاه می دهند.

 

در جدول زیر برنامه غذایی با میزان و روش مصرف به طور کامل آمده است:

مراحل رشدبرنامه کودیروش مصرف
چالکودسولفات منیزیم، سولفات آهن، سولفات منگنز، سولفات روی، سولفات پتاسیم، کود دامی پوسیده شده و باکتری تیوباسیلوسبه صورت چالکود در قسمت یک سوم انتهایی سایه انداز درختان به میزان 100 تا 200 گرم از هر ترکیب به ازای هر درخت جوان و 300 تا 400 گرم از هر ترکیب به ازای هر درخت بالغ
تورم جوانهفروت ست های افکتبه صورت محلول پاشی به میزان 1 تا 1.5 کیلوگرم در هزار لیتر آب
بعد از ریزش گل سه بیست مهاب شیمی، اسید هیومیک پلنتس چویس، اسید آمینه PN-14 و جلبک دریایی آسکوپادهمراه آب آبیاری به میزان 5 تا 8 کیلوگرم در هکتار سه بیست و 2 کیلوگرم در هکتار اسید هیومیک- اسید آمینه میزان به صورت محلول پاشی اسید آمینه به میزان 0/3 تا 0/5 کیلوگرم در هزار لیتر آب و جلبک دریایی به میزان 2 تا 3 لیتر در 1000 لیتر آب به صورت محلول پاشی
زمان تشکیل میوه سه بیست مهاب شیمی، اسید هیومیک پلنت چویس، سیلیکات پتاسیم جنوبگان، کلسیم فروتی مکسهمراه آب آبیاری به میزان 5 تا 8 کیلوگرم در هکتار سه بیست و 2 کیلوگرم در هکتار اسید هیومیک- سیلیکات پتاسیم به میزان 1 تا 2 لیتر در هزار لیتر آب و کلسیم به میزان 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی
زمان فندوقی شدن میوهریزمغذی مولتی پرپلکس یا ریزمغذی میکروپادمولتی پرپلکس به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب یا میکروپاد به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی
زمان گردویی شدن و رنگ گیری میوهسولفات پتاسیم آریا یا کی- بامبر 56سولفات پتاسیم به میزان 15 کیلوگرم در هکتار همراه آبیاری و کی بامبر 56 به میزان 2/5 تا 3 کیلوگرم در هکتار به صورت محلول پاشی
یک ماه قبل از برداشتسولفات پتاسیم آریا، کلسیم فروتی مکسسولفات پتاسیم به میزان 15 کیلوگرم در هکتار همراه آبیاری و کلسیم به میزان 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی
بعد از برداشت میوهفروت ست های افکتبه صورت محلول پاشی به میزان 1 تا 1.5 کیلوگرم در هزار لیتر آب

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *