دانستنی های کاربردی, زراعت, گیاه پزشکی

بیماری های سیب زمینی

بیماری های سیب زمینی

بیماری های سیب زمینی:

بیمارهای مختلفی وجود دارد که روی سیب زمینی ها تاثیر میگذارد، پس اگر مزرعه سیب زمینی دارید؛ شناسایی بیماریهای مهم سیب زمینی و کنترل آنها اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند به افزایش بازدهی محصولات شما در آینده کمک کند:

اسکب

ایسس اسکبیس ایجاد می شود؛ لکه های قهوه ای سوخته روی سیب زمعمولی سیب زمینی (Common Scab)

بیماری اسکب معمولی سیب زمینی که در اثر قارچ استرپتوممینی ایجاد کرده که سطح صافی دارد. زخم های ناشی از بیماری اسکب ممکن است بسیار گسترده باشد یا رشد کمی داشته باشد. نوع زخم های ایجاد شده بستگی به محیط کاشت سیب زمینی دارد.

کنترل اسکب معمولی یکی از بیماری های سیب زمینی:

به منظور جلوگیری از بروز بیماری معمولا کنترل PH خاک تا حدود 5.2 یا کمتر توصیه می شود اما برخی از گونه های قارچ مانند اسکب اسید حتی در PH=4 نیز زنده می ماند.

بلایت زودرس (لکه موجی)

نشانه های بلایت زودرس Early blight هم روی برگهای بوته و هم روی خود سیب زمینی مشاهده می شود. زخم های ناشی از این بیماری روی برگ به رنگ تیره و دایره ای شکل دیده می شوند و به مرور زمان اندازه آنها بزرگتر خواهد شد. زخم های روی سیب زمینی نیز قهوه ای رنگ و شبیه چرم است.

کنترل بیماری لکه موجی از بیماری های سیب زمینی:

برای کنترل این بیماری لکه موجی می توان قارچ های محافظ مثل کلروتالونیل یا هیدروکسی فیتین را روی بوته سیب زمینی ها اسپری کرد.

خال خشک فوزاریومی (Fusarium dry rot)

بیماری خال خشک فوزاریومی موجب می شود داخل سیب زمینی، خال های خشک قهوه ای و سیاه مشاهده شود. این خال می تواند در یک ناحیه آنقدر بزرگ شود که به شکل یک کبودی یا بریدگی دیده شود.

کنترل خال خشک فوزاریومی از بیماری های سیب زمینی:

به منظور کنترل بیماری خال خشک فوزاریومی باید بوته ها را در زمین هایی که عاری از عامل بیماری زا باشند؛ کاشت و از قارچ کش های مناسب استفاده نمود.

بیماری خال سیاه (Black Dot)

مشاهده علائمی مانند خال های ریز سیاه از نشانه های بیماری است که به علائم بلایت زودرس خیلی نزدیک است. برجستگی های سیاه روی ساقه های گیاه نیز در بیماری خال سیاه مشاهده شده است. در مواردی حتی بافت آوند چوبی گیاه به رنگ ارغوانی کاملا نمایان می شود و خالهای سیاه روی آن بوجود می آید.

کنترل بیماری خال سیاه:

برای کنترل بیماری خال سیاه بهتر است دمای انبار سیب زمینی زیر 4 درجه و رطوبت آن بالای 90 درجه نگه داشته شود.

پوسیدگی صورتی سیب زمینی (Pink Rot)

پوسیدگی صورتی سیب زمینی در اثر قارچ Phytophthoraerythroseptica بوجود می آید. در این بیماری، پوسیدگی های برجسته ای روی سیب زمینی دیده می شود و زمانیکه سیب زمینی ها در معرض هوا قرار می گیرند؛ به رنگ صورتی در میایند. این بیماری ممکن است هنگام برداشت محصول مشاهده نشود اما در طول حمل و نقل و داخل انبار گسترش یافته و کل محصول را خراب کند. مشاهده پوسیدگی های قهوه ای و خاکستری از دیگر علائم این بیماری است.

سوختگی دیر رس یا سفیدک دروغین (Late Blight)

عامل بیماری سوختگی دیررس، قارچ Phytophthorainfestans است که می تواند روی خود سیب زمینی یا روی ساقه گیاه تاثیر بگذارد. این قارچ موجب لهیدگی سیب زمینی شده و زخم های قهوه ای مسی روی آن دیده می شود. سفیدک هایی نیز در محل لهیدگی مشاهده می شود. در سطح زیرین برگ های بوته سیب زمینی در بیماری سفیدک دروغین لکه هایی مشاهده می شود که به تدریج تا ساقه نیز گسترش می یابد.

کنترل سفیدک دروغین:

برای کنترل سفیدک دروغین باید غده ها را در عمق مناسب بکارید و خاک مناسب پای بوته ها بریزید. استفاده از سموم محافظت در برابر قارچ در کنترل این بیماری موثر است.

بیماری سیاه دل (Black Heart)

بیماری سیاه دل که در اثر کمبود اکسیژن در محل ذخیره سازی سیب زمینی بوجود می آید موجب می شود بافت سیب زمینی از داخل از بین برود و سیاه شود. این بیماری که از  بیماریهای فیزیولوژیکی سیب زمینی است را نمی توان درمان کرد اما اگر نشانه های آن را مشاهده کردید باید شرایط انبار خود را به سرعت اصلاح کنید تا اکسیژن کافی به سیب زمینی ها برسد و از گسترش بیماری جلوگیری کنید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *