دانستنی های کاربردی, آفات خانگی, باغبانی, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

قارچ گیاهان

قارچ گیاه

چگونه قارچ گیاه را درمان کنیم؟

قارچ ها یکی از مهم ترین عوامل بیماری زای گیاهی می باشند. شاید شما تا به حال با بیماری قارچی در خاک باغچه، قارچ گیاهان   آپارتمانی و یا حتی قارچ درخت رو به رو شده اید و همیشه به دنبال راهی برای درمان آنها بودید. اگر می خواهید بدانید که قارچ ها چه بلایی سر گیاهان مختلف می آورند با ما همراه باشید. در اینجا سعی شده که دلایل ایجاد قارچ گیاه و نحوه خسارت این موجودات به گیاهان به طور کامل توضیح داده شود.

قارچها گروهی بزرگ و متنوع از میکروارگانیسم‌ها می باشند. قارچ ها دارای دیواره ی سلولی محکم هستند که به گیاه میزبان می چسبند. قارچ ها باعث ایجاد بیماری های خطرناکی می شوند که اگر به موقع به داد گیاه و یا درخت خود نرسید باعث از بین رفتن آن می شوند. قارچها انواع مختلفی دارند و چون از طریق هاگ تکثیر می شوند و به شدت مسری هستند، یعنی توسط باد، حشرات دیگر و یا خود ما از یک گیاه به گیاه دیگری منتقل می شود.

قارچ گیاه

نحوه آسیب قارچ به گیاه و درخت:

 در این ویدئو چرخه زندگی و نحوه آسیب زدن قارچ به گیاهان به طور کامل نمایش داده می شود:

روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی گیاه، قارچ درخت و قارچ گیاهان آپارتمانی: 

  • توجه به شرایط آب و هوایی محل رشد گیاه:

شما به عنوان فردی دلسوز باید محیط رشد درختان، سبزیجات باغچه و شرایط محل نگهداری گلدان های خود را همواره مورد بررسی قرار دهید تا از بیماری قارچی گیاهان در امان باشید. شرایط آب و هوا، نور، خاک باید در محیط رشد گیاهان به صورتی باشد که صدمه ای به درخت یا گیاه نزند. بطور مثال گیاهان آپارتمانی نیاز به نور مستقیم ندارند و حتی بعضی از آنها سایه دوست هستند. از قرار دادن گیاهتان در معرض آفتاب شدید و یا در محل خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

  • تهویه مناسب:

تهویه و جریان هوای مناسب می تواند کمک کند تا درختان و گیاهان مختلف دیرتر یا اصلا به بیماری قارچی مبتلا نشود. برخی از ییماری های قارچی درختان به صورت خاکزاد هستند. میزان تخلخل خاک مناسب بودن تهویه اطراف ریشه در درختان، کنترل راه خروج آب از گلدان و حذف تعداد شاخ و برگ اضافی گیاهان آپارتمانی کمک می کند تا جریان هوا برقرار شود و تهویه به خوبی صورت گیرد.

  • آبیاری درست و به اندازه:

میزان آبیاری درختان و گیاهان باید درست و به اندازه کافی باشد. کمبود آب یا آبیاری بیش از حد هر دو باعث بروز مشکل و تنش می شوند. نیاز مصرفی آب در گیاهان مختلف، بسته به نوع و گونه گیاه و شرایط نگهداری اعم از گرما، سرما، رطوبت و خشکی متفاوت است.  آبیاری بیش از حد درختان عملکرد را افزایش نمی دهد پس درختان را با توجه به نیازشان آبیاری کنید.

بسیاری از گیاهان مخصوصاً در هوای گرم تابستان نیاز به غبار پاشی دارند. سعی نکنید که گلدان‌ها را از آب لبریز کنید آب زیاد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه ها شود و این پوسیدگی مکان خوبی را برای پرورش قارچ‌ها به وجود می‌آورد که در دراز مدت باعث نابودی گیاه می‌شود.

یکی از آسانترین روش های تشخیص زمان آبیاری درختان یا گیاهان مختلف این است که در درختان به عمق 30 سانتی متری خاک اطراف درخت را بردارید اگر خشک بودید آبیاری را انجام دهید. در مورد گل های آپارتمانی هم انگشت خود را تا اندازه یک بند در خاک فرو برده اگر خشک بود نیاز به آبیاری دارد.

  • تغذیه کافی و مناسب:

تغذیه درختان، سبزیجات و صیفی و حتی گل های آپارتمانی باید در طول دوره ی رشد، به اندازه و اصولی باشد. کم یا بیش از حد مصرف کردن مواد غذایی گیاهان را دچار تنش می کند. استفاده بیش از حد کود در طی دوره ی رشد باعث می شود ریشه آب کمتری جذب کند و در برابر تنش خشکی و سرما دچار مشکل شود. کم بودن کود یا مواد غذایی در دسترس درخت و گیاهان باعث ریزش برگها، ضعیف شدن و در نهایت ابتلا به انواع بیماری می شود.

درمان قارچ درخت:

اگر به هر دلیلی و با انجام شرایط گفته شده درخت مبتلا به بیماری قارچی شد باید نسبت به درمان آن اقدام کرد. بسته به اینکه عامل اصلی ابتلای درخت به بیماری قارچی و نوع قارچ چیست و اینکه کدام قسمت درخت ریشه، تنه، برگ به بیماری قارچی مبتلا شده برای درمان آن باید تصمیم گیری کرد.

گاهی درختان در طول مرحله ی رشدی خود در صورت عدم رعایت موارد مورد نیاز به بیماری قارچی مبتلا می شوند و قارچ مانند عفونت خود را در قسمتی از درخت نمایان می کند و باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. با استفاده از انواع سم قارچکش متناسب با نوع قارچ و قسمت آسیب دیده، می توانید درخت خود را درمان کنید. برای نوع قارچکش و دوز و روش مصرف حتما با مشاور گیاهپزشک مشورت کنید.

درمان قارچ خاک باغچه:

در بعضی موارد عامل ابتلای درختان، گیاهان، سبزی و صیفی جات و حتی گل های آپارتمانی قارچ های خاکزاد در خاک باغچه، باغ یا گلدان می باشند. در این صورت باید خاک مورد استفاده را ضدعفونی کرد. استفاده از گرمای طبیعی خورشید روشی برای استریل کردن مقادیر زیادی خاک به خصوص برای باغ ها یا مزارع می باشد.

در این روش برای درمان قارچ خاک باغچه خاک، با لایه های پلاستیکی پوشانده شده و با جذب اشعه خورشید دمای آن افزایش می یابد. این افزایش دما تا حدودی عوامل بیماری زا، قارچ خاک، بذر علف های هرز و آفات را از بین می برد. در مورد خاک گلدان هم می توانید خاک را داخل بسته های پلاستیکی ریخته و حرارت دهید.

درمان قارچ گیاهان آپارتمانی:

مرحله اول:

به محض مشاهده اولین علائم آلودگی به قارچ در گیاهان آپارتمانی، گیاه آلوده را به مکان دیگری منتقل کنید. فورا گیاه بیمار را از گیاهان دیگر جدا کنید تا جلوی گسترش قارچ به گیاهان سالم را بگیرید.

مرحله دوم: 

برگ های آلوده گیاه فوراً بچینید. هر برگی را که هرگونه لکه قارچی بر روی آن مشاهده کردید، باید آلوده در نظر بگیرید. اگر گیاه تان پر پشت و پر شاخ و برگ است، کمی از برگ‌های داخلی آن را بچینید تا جریان هوای خوبی بین برگ‌ها برقرار باشد. جریان هوای مناسب یکی از فاکتورهای مهم در مقابله با قارچ گیاهان آپارتمانی است.

مرحله سوم:

گیاهی که دچار آلودگی قارچی شده است، باید تا حد ممکن در مکانی روشن با نور غیر مستقیم آفتاب نگهداری شود. فضا را گرم نگه دارید. دور و بر آن را شلوغ نکنید تا گردش هوای خوبی در اطراف آن برقرار باشد. نور کم، سرما و گردش نامناسب هوا از جمله عوامل اصلی گسترش بیماری‌های قارچی در گیاهان هستند.

مرجله چهارم:

مخلوط قارچ کشی متناسب با نوع قارچ و قسمتی از گیاه مانند برگ، ساقه و ریشه که دچار بیماری قارچی شده آماده کنید و بر روی قسمت آلوده اسپری کنید. توجه داشته باشید تمام سطوح را کاملاً با قارچ کش پوشش دهید. در صورت آلوده بودن برگ و ساقه، هنگام استفاده از قارچ کش سطح زیرین برگ‌ها و ساقه ها و به خصوص محل اتصال برگ به ساقه را فراموش نکنید. به این نواحی توجه ویژه ‌ای داشته باشید چرا که هاگ‌های فعال قارچها در این نواحی معمولاً پنهان بوده و زنده می‌مانند.

مرحله پنجم:

 شیوه آبیاری گیاهان خود را تغییر دهید. تا حد ممکن باید آبیاری را درست، به اندازه و با فاصله زمانی مرتبی انجام دهید. در صورت ابتلای برگ به قارچ، هنگام آبیاری برگ‌های گیاهان آلوده خشک بمانند تا از گسترش دوباره بیماری‌های قارچی جلوگیری شود. بسیاری انواع قارچ‌ها در صورتی که به مدت طولانی در سطوح مرطوب قرار نداشته باشد، از بین می‌روند. بنابراین به برگ‌هایی گیاهان قارچی آب اسپری نکنید و روی آن‌ها آب نریزید.

 

4.9/5 - (17 امتیاز)

33 نظر در “قارچ گیاهان

  1. اکبری گفت:

    سلام خسته نباشید
    متاستفاته تمام گلهام دچارا قارچ شدن
    از قارچ کشم استفاده کردم
    چقدر طول میکشد درمان بشن؟؟
    وتا کی از قارچ کش استفاده کنم؟
    مثلا هفته ای یه بار 10 روز یه بار و…

    1. کشاورزباشی گفت:

      سلام، ممنون از محبتتون. اول باید مشخص بشه چهخ نوع قارچی گرفته و چه نوع قارچ کشی دارید مصرف میکنید. اما خیلی عمومی اگر بخوام بگم تعداد زیادی از قارچ کش ها هستن که دو مرتبه باید مصرف بشن و مرتبه ی دوم دو هفته بعد از نوبت اول هست.

  2. کاربر کشاورزباشی گفت:

    سلام وقت بخیر
    گل برگ انجیری روی برگ ها خال خال شده حالت زنگ زدگی چکار کنم
    ممنون از شما

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما. محلول پاشی انجام دادید؟

  3. کاربر کشاورزباشی گفت:

    دوتا از گل قارچ سفید که روی ساقه میزنه گرفته از چه درمانی استفاده کنم ممنونم

  4. مه گل گفت:

    سلام
    من یه باغچه بزرگ دارم که متاسفانه مبتلا به قارچ شده و همه گل های آهارم خشک شدن و از بین رفتن چند دور سم پاشی کردم (تیوفانات متیل و کاربندازیم )یه تعدادی از بوته ها حفظ شدن ولی هنوز بعضی گلهای کوچکتر پژمرده میشن و میمیرن،خاک هم بوی بدی میده .الان من موندم چکار کنم که این قارچ کلا از بین بره،توروخدا راهنماییم کنید دیگه خسته شدم.در ضمن یه نکته که باید بگم اینه که خودم قبل از کاشت مقداری برگ پوسیده از زیر درخت ها جمع کردم و با خاک مخلوط کردم که فکر میکنم علتش همین باشه

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما. بله برگ فراوری نشده میتونه باعث ایجاد بیماری قارچی بشه. اما باید بدونم چه قارچی باغچه ی شما رو درگیر کرده تا بتونم روش و یا ترکیب متناسب با اون رو به شما معرفی کنم. برای این کار نیاز هست ریشه ها و برگ های گیاهانتون بررسی بشه.

  5. Man گفت:

    سلام من به بگونیا هام قارچ‌کش زدم اما الان تمام برگ ها دارن میفتن و از بین میرن، باید چیکار کنم

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      با سلام و احترام. ریزش برگ میتونه بدلیل استفاده از قارچکش نا مناسب و یا مصرف با دز بالاتر از مقدار توصیه شده باشه. البته ممکنه دلیل ریزش خوذ بیماری قارچی هم باشه که باید اول این مورد مشخص بشه تا تجویز صورت بگیره.

  6. کاربر سایت گفت:

    سلام فیکوس دارم و قارچ گرفته از قارچ کش اسفاده کردم بعد از چه مدت خوب میشه!؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. بستگی به نوغ قارچ،نوه قارچکش، شدت بیماری، و شرایط نگهداری گیاه متفاوت هست.در صورتی که همه چیز درست استفاده شده باشه و شرایط گیاه خوب باشه حداقل دو هفته.

  7. ماریا عزیزی گفت:

    باسلام. تو باغچه سبزی کاشتم بسیار عالی وزیبا مقداری کود حیوانی ریختم تو باغچه الان سبزی ها دارن از ریشه سیاه و خشک می‌شوند چیکارشون کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام . احتمالا دچار بیماری قارچی شده و باید قارچکش مصرف کنید.

    2. کاربر کشاورزباشی گفت:

      سلام شما از کود حیوانی استفاده کردید و این کود عامل قارچ در گیاهان است باید از قارچ کش کاریندازیم استفاده کنید

  8. سمانه گفت:

    سلام روز بخیر وقتی برگ گیاه دچار قارچ می شود باید برگ های آسیب دیده را جدا کرد؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلتم و وقت بخیر. بله اندام هایی که توسط قارچ کاملا نابود شدند بله جداسازی و معدوم باید بشه. ولی اندام هایی که تازه درگیر شده میتونه با درمان به موقع خوب بشه.

  9. صابر گفت:

    سلام خسته نباشید گل پاچیرای من قارچ گرفته هم سوختگی رو برگهاش هست هم حالت دون دون افتاد رو برگهاش ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. زهرا دهیانی گفت:

    با سلام گیاه زاموفیلیا من دچار قارچ شده
    چنتا از برگ هاش حالت سوختگی داره
    چه کار باید

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. ببرید پیش یک گیاهپزشک ببینه و عامل بیماری و یا نوع قارچ مشخص بشه.

  11. تقی پور گفت:

    گل شیپوری و بابا آدم من دچار قارچ شده اند
    مخصوصا شیپوری قارچ‌کش اگر بزنیم همون برگ ها ترمیم میشن یا باید کلا جدا کنیم؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام و احترام. نقاطی از گیاه که سوخته دیگه ترمیم نمیشه و استفاده از قارچکش کمک میکنه بافت های جدی الوده نشه. پیروز باشید.

  12. نیکو گفت:

    سلام وقت بخیر گیاه فیلندرون من عالی بود اما بعد از یه مدت قارچی شد بعد من قسمتای که سالم بودن رو قلمه زدم حالا میخوام بدونم چطور باید بکارم منظورم این هست که قبلش چه کار کنم که دوباره قارچی نشه؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما قبل کاشت میتونید خاک رو با قارچکش کاربندازیم ضد عفونی کنید. پیروز باشید.

  13. سیدنی گفت:

    سلام، من یه گلدون کوردلین دارم که حالش خوب خوب بود. تقریبا یه هفته میشه که همه برگاش یهو شروع کردن به زرد شدن. میشه لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام و احترام. باید از نزدیک بررسی بشه.

  14. قاسمی گفت:

    سلام مزرعه جو دیم دارم ۸هکتار که به قارچ آلوده شده و رشد نمیکنه الان چکارکنم

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما، چه قارچی ؟ اسم دقیق بیماری رو لطفا بگید اگر میدونید

  15. عرفان گفت:

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون اما کاشک محبت میکردید چند تا عکس از قارچهای مختلف اضافه میکردید بهتر متوجه میشدیم که ایا این لکه ای که بر روی گیاه مون زده شده قارچ هست یانه و ایا هر لکه ای رو باید قارچ فرض کرد ؟ متشکرم

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما. تنوع قارچها بسیار زیاده و روی هر گیاهی بیماریهای مختلفی ایجاد میکنند و راجب هر بیماری بطور کامل توی وبسایت مطلب میزاریم و بهش میپردازیم. برای نشخیص بهتره به متخصص نشون داده بشه. شاد . پیروز باشید.

  16. کاربر گفت:

    پتوس من درآب است وقارچ داره.راه درمان گلی که درآب است چیه؟

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما میتونید از قارچکش رورال تی اس در آب استفاده کنید.

  17. شهاب الدین عطاپور گفت:

    ممنونم ازرهنمای تان خیلی سپاس گزارم 🙏🙏🙏

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *