دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

راهکارهای جلوگیری از سال آوری درختان

سال آوری

شما به عنوان یک کشاورز یا باغدار حتما تا به حال با این مشکل رو به رو شدید و درختان شما در یک سال پر محصول، شاداب و عملکرد بالایی داشتند و در سال بعد محصول کمتری توسط درخت تولید شده و عملکرد به شدت افت کرده است. علت این پدیده چیست؟ و چگونه می توان از سال آوری درختان جلوگیری کرد؟

سال آوری چیست؟

سال آوری یا تناوب باردهی به باردهی نامنظم درختان میوه، از سالی به سال دیگر گفته می‌شود. یعنی در یک سال محصول زیاد و در سال بعد کمتر یا اصلا تولید نمی شود. سال پر محصول را سال آور یا روشن نیز می گویند در این سال تولید گل و میوه بیش از حد باعث کاهش کیفیت میوه ها و آسیب فیزیکی به درخت به دلیل افزایش وزن شاخه ها می شود. در سال آور تولید میوه بیشتر که در نتیجه تولید زیاد جوانه زایشی بوده تمام انرژی و توان درخت را می گیرد و باعث می شود در سال کم بار تعداد جوانه زایشی کمتری تشکیل و محصول کمتری تولید شود.

علت بوجود آمدن سال آوری در درختان:

برای پیدا کردن علت اینکه چرا سال آوری اتفاق می افتد باید دلیل تشکیل بیش از حد جوانه یا عدم تشکیل آن را پیدا کنیم. درخت در سالی که پر بار است توانایی تامین کامل نیاز غذایی مورد نیاز برای پرشدن میوه ها را ندارد و از ذخیره های غذایی انباشته شده برای سال بعد مانند جیبرلین ها و کربوهیدرات ها استفاده می کند. درخت از نظر ماده غذایی ضعیف شده و در سال بعدی انرژی کمتری برای تولید شکوفه و میوه دارد و به دلیل تشکیل کمتر جوانه زایشی محصول کمتری تولید می شود.

سال آوری

راهکارهای کنترل و جلوگیری از سال آوری:

  • هرس شاخه:

هرس شاخه های درخت در سال پر محصول اقدامی پیشگیرانه برای کاهش باردهی بیش از حد در یک سال یا سال آوری و به منظور جلوگیری از کاهش محصول در سال بعد می باشد. هنگامی که برخی از جوانه های زایشی با هرس از بین می روند و درخت انرژی خود را صرف رشد رویشی کرده و محصول بیش از حد معمول تشکیل نمی شود.

  • تنک میوه:

 در سال پر محصول هنگامی که میوه ها تشکیل شدن و قبل از پر شدن کامل آنها با تنک کردن می توان میزان بار درخت را کم کرد و باعث شد که درخت انرژی زیادی را صرف تشکیل میوه و پر کردن میوه های اضافی نکند.

  1. تنک کردن با دست: برای باردهی مناسب و به اندازه یک درخت در هر سال، می توان محصول زیادی را با تنک دستی میوه ها زمانی که یک سوم اندازه طبیعی هستند کاهش داد. در درخت سیب، در هر شاخه باید بزرگترین و با کیفیت ترین میوه را نگه داشت و مابقی را حذف کرد. برای درختان زردآلو، هلو و گلابی تنک میوه ها باید بصورتی باشد که فاصله میوه ها از هم حدود 15 سانتی متر شود.
  2. تنک کردن با مواد شیمیایی: برخی مواد شیمیایی شناخته شده در بازار مانند نفتالین و … که در باغات و مزارع متراژ بالا برای تنک میوه استفاده  می شوند و هزینه کارگری را کاهش می دهند.
  • کوددهی و تامین نیاز غذایی:

در سال پر محصول درخت از تمام ذخیره غذایی خود استفاده کرده و دچار کمبود مواد غذایی می باشد. کوددهی و تامین نیاز غذایی درختان با یک

برنامه غذایی اصولی در هر سال علاوه بر اینکه کمک می کند که درخت تمام شکوفه ها و جوانه های زایشی خود را نگه دارد بلکه باعث افزایش تولید محصول نیز می شود.

کود فروت ست مخصوص سال آوری و افزایش محصول:

وجود عناصر ازت، روی، بر و مولیبدن در کنار یکدیگر منجر به افزایش و بهبود گلدهی و تبدیل بیشتر گل ها به میوه شده و در نهایت کیفیت بهتر محصول را در پی خواهد داشت. کود فروت ست مایع و یا فروست ست پودری ضمن درمان کمبود روی، بر و مولیبدن سبب تغذیه جوانه ها از طریق محلول پاشی شده و درصد تلقیح دانه های گرده را افزایش می دهد. همچنین به دلیل داشتن درصد بالایی از اسید آمینه و عنصر روی و بر می تواند ترکیب مناسبی جهت تشکیل میوه باشد. خاصیت کلات کنندگی اسید آمینه موجود در این کود موجب افزایش سرعت و میزان جذب سایر عناصر ریز مغذی توسط گیاه می شود.

عوامل دیگری که در سال کم محصول می تواند باعث تولید جوانه و میوه بیشتر شود کاهش محصول را تا حدودی جبران کند عبارتند از:

  • استفاده از تنظیم کننده های رشد برای وادار کردن درخت به تشکیل گل
  • استفاده از محرک های گرده افشانی در اطراف درختان برای گرده افشانی و تلقیح بیشتر

برخی از کشاورزان و باغداران بر این باور هستند که درختان هرساله با سال آوری روبه رو شده و برای جلوگیری از این اتفاق کاری نمی توان کرد. این باور کاملا اشتباه است همانطور که در بالا توضیح داده شد سال آوری و افزایش محصول در یک سال و عدم تولید محصول در سال بعدی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد.

شما می توانید با تغذیه مناسب درختان در هر سال، هرس شاخه ها و تنک میوه در سال پر محصول از کاهش قدرت درخت برای تولید محصول در سال بعد جلوگیری کرده و در سال بعد هم محصول خوبی داشته باشید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *