دانستنی های کاربردی, باغبانی, توصیه های گیاهپزشکی, زراعت, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

زمستان گذرانی آفات و بیماریها

سم زمستانه

حتما تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که با ظهور فصل بهار آفات و بیماری ها از کجا به باغ شما می آیند؟ قسمت بیشتر این آفات و بیماری ها از فصل قبل در باغ شما یا اطرافیان وجود داشتند و در تنه ی درخت، لا به لای برگ و شاخه ها و یا داخل خاک زمستان گذرانی می کردند و با شروع فصل بهار و معتدل شدن آب و هوا از فرم زمستان گذران خود بیرون آمده و شروع به تولید مثل می کنند.

آیا باغداری در زمستان به طور صحیح، می تواند راهی برای کنترل و جلوگیری از خسارت توسط آفات و بیماری های زمستان گذران باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

زمستان گذرانی آفات و بیماریها و اهمیت مبارزه با آن

خواب زمستانه درختان، زمان مناسبی برای انجام عملیاتی به منظور مبارزه با زمستان گذرانی آفات، حشرات و بیماریها است. با از بین بردن پناهگاه زمستانی آفات و بیماری ها می توانید به کنترل بیماری ها و ابتلا درختان به آنها در طول فصل رشد کمک زیادی کنید.

به منظور جلوگيری از انتشار آفات و كاهش جمعيت عوامل زمستانگذران در شاخه ها، برگ و تنه درختان و پيشگيری از اپيدمی شدن بيماری های مختلف قارچی و باكتريايی در درختان، لازم است مواردی را در باغات و مزارع خود انجام دهید.

از بین بردن میوه های آلوده در مبارزه با زمستان گذرانی آفات و بیماریها:

 زمستان گذرانی برخی آفات از جمله كرم گلوگاه انار و زنبور مغز خوار بادام در داخل ميوه می باشد. به این منظور لازم است برای بهداشت باغ ميوه های آلوده را از باغ جمع آوری و به بیرون باغ برده و از بین ببرید.

غرقاب کردن و یخ آب زمستانه:

غرقاب کردن ریشه درختان در ماه های بهمن و اسفند برای کنترل بیماری های گیاهی و انواع آفات تا حدودی موثر است. اما یخ آب زمستانه به عنوان یکی از روش های کاربردی باغداری در زمستان، در فصل خواب درختان برای کنترل و از بین بردن آفاتی که در داخل و یا نزدیک سطح خاک زمستان گذرانی می کنند مانند مینوز، کرم سفید ریشه، کرم سیب و … کاربرد بسیاری دارد.

زمستان گذرانی آفات و بیماریها

شخم پاییزه:

 زمستان گذرانی بعضی از آفات و حشرات بر روی برگ است. پس از ریزش برگ ها آن را جمع آوری و با شخم سطحی برگ ها را به زیر خاک برده و دفن کنید. شخم سطحی در پاییز برای جذب بهتر آب در خاک نیز کاربرد دارد.

هرس شاخه های آلوده در مبارزه با زمستان گذرانی آفات و بیماریها:

یکی دیگر از روش های کاربردی باغداری در زمستان هرس تمام سرشاخه های آلوده و خشك حاصل از بيماری های مختلف قارچی و باکتریایی و يا آفات چوبخوار از جمله سوسك شاخك بلند رزاسه و … می باشد. شاخه های آلوده را از محدوده ی 20-10 سانتی متری پايين تر از محل آلودگی هرس کنید و سپس به شاخه های هرس شده را به بیرون باغ برده و بسوزانید.

در این ویدئو پنج راه کار اوصولی و درست برای باغداری در زمستان و مبارزه با زمستان گذرانی آفات بیان می شود پس با دقت مشاهده کنید:

ضدعفونی شاخه و تنه آلوده با بردوفیکس:

بر اثر عوامل مختلفی گاهی بر روی شاخه ی درختان و یا تنه ی آنها شانکر یا زخم ایجاد می شود و این محل زخم مستعد ابتلا به عفونت و بیماری های مختلف می شود که در بعضی مواقع درخت به عنوان یک واکنش دفاعی از خود شیره یا صمغ تولید می کند که از محل زخم به بیرون تراوش می کند. زخم های موجود بر روی تنه و يا شاخه های درختان آلوده را با چاقوی استریل شده تا رسیدن به بافت سالم بتراشید و سپس با سموم مناسب مانند بردوفیکس یا مخلوط بردو ضدعفونی کنید.

رنگ آمیزی تنه درختان:

رنگ آمیزی تنه درختان با استفاده از رنگ محافظ تنه درختان در تمام فصول سال به خصوص زمستان، زمستان گذرانی آفات و بیماری های مختلف را از بین می برند. رنگ محافظ تنه از درختان در برابر سرما، تنش های حرارتی و ترک خوردن تنه نیز محافظت می کند.

رنگ آمیزی تنه درخت

سمپاشی زمستانه در مبارزه با زمستان گذرانی آفات و بیماریها:

سمپاشی زمستانه یکی از روش های کاربردی باغداری در زمستان می باشد. این سم پاشی یک مرحله اخر زمستان و یک مرحله قبل از تورم جوانه ها برای از بین بردن آفات مختلف از قبيل: شته ها، كنه ها و شپشك ها و … استفاده از ترکیبات مسی، حشره کش های نفوذی با روغن ولک در سم زمستانه، برای کنترل آفات و بیماری های قارچی و باكتريايی صورت می گیرد.

تقویت درختان با برنامه کودی مناسب:

تقویت درختان در طول فصل رشد و در فصل خواب آنها کمک زیادی به عدم ابتلای درختان به بیماریی های مختلف می کند زیرا آفات و حشرات معمولا به سمت درختان ضعیف می روند. کود دامی پوسیده و کودهای تقویتی مورد نیاز درختان در فصل خواب آنها به صورت چالکود در دسترس ریشه قرار می گیرد و درختان در طول زمستان کم کم جذب می شود.

 

برای مشاهده و خرید محصولات بردوفیکس یک لیتری، رنگ محافظ تنه درخت و روغن ولک یک لیتری اینجا کلیک کنید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *