دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

ساخت باغچه هیدروپونیک خانگی

هیدروپونیک

هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک یکی از روش های کشت بدون خاک با استفاده از محلول مواد غذایی می باشد. این روش کشت نیازی به شخم و یا آبیاری ندارد. محلول مواد غذایی به صورت مایع در اختیار گیاه قرار می گیرد. در روش کشت هیدروپونیک مصرف آب کاهش می یابد. این روش مناسب مناطقی است که خاک آنجا دچار بیماری و یا غیر قابل کشت است. در کشت به وسیله این روش شرایطی از قبیل نور، دما، رطوبت آسان تر می باشد. باغداری هیدروپونیک شاید برای برخی افراد خسته کننده و یا پیچیده باشد. اما با انتخاب یک سیستم ساده می توانید در حیاط، تراس و یا پشت بام خود یک باغچه هیدروپونیک خانگی داشته باشید.

برای کشت صیفی جات و سبزیجات بدون مواد سمی بهترین روش کشت، کشت بدون خاک است. پرورش گیاهان به روش هیدوپونیک دارای مزایای زیاد نسبت به کشت در فضای باز است. امکان رشد گیاه در تمام فصول سال، کنترل بهتر شرایط محیطی و مدیریت بهتر آب و کاهش مصرف آن، با توجه به مشکل کم آبی کشور از مزایای کشت هیدروپونیک نسبت به فضای باز می باشد.

هیدروپونیک

بستر کشت:

برای بستر کشت در این از فضایی استفاده می کنند که کدر باشد تا نور خورشید وارد نشود و از رشد خزه در محیط ریشه جلوگیری شود. در سازه هایی که  آماده می شود برای هیدروپونیک فقط آن نقطه ای که گیاه در آن قرار دارد باز می باشد. برای ساخت سازه از لوله های پلی اتلین استفاده می کنند.

انواع کشت هیدروپونیک:

سیستم باز:

در این روش به صورت سیستم باز تمامی عناصر غذایی که مورد نیاز گیاه است بصورت کود تقویتی در یک مرحله در دسترس گیاه قرار می گیرد. بعد از اینکه گیاه از محلول غذایی استفاده کرد مواد از طریق منافذی که در بستر کشت قرار دارد خارج می شود.

سیستم بسته:

در روش هیدروپونیک به صورت سیستم بسته مواد غذایی که در آب حل شده اند بیشتر در یک مرحله در دسترس گیاه قرار می گیرند و مرتب میزان و کیفیت آن مورد بررسی قرار می گیرد تا محلول دارای کیفیت بالایی باشد و تمامی عناصر مورد نیاز گیاه در دسترسش قرار گیرد. در صورت کمبود برخی عناصر در محلول غذایی مجددا به آن اضافه می شود.

این ویدئو به طور کامل ساخت یک باغچه هیدروپونیک خانگی را نشان می دهد:

 

شما می توانید با انتخاب یک سازه ساده و مشورت با مشاور گیاهپزشک برای طراحی و کشت گیاهان در آن، یک باغچه هیدروپونیک خانگی درست کنید و از آن لذت ببرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *