آفات خانگی

ساس از کجا میاد و بهترین سم ساس چیست؟

بهترین سم ساس

ساس از کجا میاد؟

ساس ها حشرات کوچکی هستند که از خون موجودات خونگرم خصوصا انسان تغذیه می کنند و به عنوان یک انگل انسانی و مشکل بهداشت عمومی در جهان شناخته می شوند. به همین دلیل شرکت های زیادی در دنیا به دنبال تولید بهترین سم ساس می باشند. ساس ماده روزانه 5 عدد تخم می گذارد. چوب، پشم و کارتن مکان ایده آلی برای تخم ریزی و گسترش ساس است. این حشره به راحتی از طریق چسبیدن به لباس، کیف، وسایل چوبی، رختخواب، کارتن و… منتقل می شود. امروزه ساس در هر مکانی ممکن است وجود داشته باشد؛ از هتل، خوابگاه، قطار، بیمارستان، پادگان ها و… گرفته تا مدرسه و مسجد. ساس در بین درزهای رختخواب خصوصا تشک، شکاف وسایل چوبی، قرنیزها و… پنهان می شود و به محض اینکه بتواند به انسان چسبیده و از خون او تغذیه می کند.

با رفت و آمد به مکانی که ساس دارد احتمال اینکه ساس ها از طریق چسبیدن به لباس، رفتن به داخل کیف و… به منزل شما منتقل شوند، زیاد است. همچنین خرید وسایلی مانند مبل، تشک، میز، پشتی و… از کارگاه های غیر استاندارد و یا به صورت دست دوم، راه دیگر انتقال ساس می باشد. بسیاری از افراد سودجو لوازم آلوده به ساس را با قیمت پایین در سایت هایی مانند دیوار و… می فروشند و باعث ورود ساس به مکان جدید می شوند.

ساس ها فقط جهت تغذیه، روی بدن انسان می آیند و بعد از مکیدن خون از بدن جدا می شوند. در برخی از افراد گزش ساس دردناک، آزار دهنده و التهاب آور است. در محل گزش ساس دانه هایی قرمز رنگ شکل گرفته که باعث حس خارش شدید در انسان می شوند.

نشانه های وجود ساس

  • وجود لکه های خونی ناشی از له شدن ساس و یا گزیدگی بدن روی ملحفه، تشک و…
  • لکه های تیره رنگ کوچک حاصل از فضولات ساس
  • وجود تخم های کوچک و زرد رنگ حشره در درز رختخواب، تخت و…
  • مشاهده ساس بالغ و گزیده شدن

بارزترین نشانه وجود ساس در خانه این است که مردم از نیش هایی که در هنگام خواب اتفاق افتاده، شکایت دارند. در این حالت باید فورا خانه را از نظر وجود ساس بررسی کرد. اگر در خانه یک ساس پیدا کردید نگران نباشید. پیدا کردن یک ساس لزوما نشانه آلودگی نیست. اگر ساسی پیدا کردید، آنرا کشتید و پس از جستجوی کامل دیگر ساسی نیافتید تا چند روز مرتب درز و شکاف ها خصوصا تخت و تشک را چک کنید. اگر خانه آلوده به ساس شده باشد خیلی زود آنها را پیدا می کنید. در غیر این صورت خوشبختانه خانه شما آلوده نشده است.

از بین بردن ساس رختخواب

ساس از چی بدش میاد؟

به طور کلی حشرات از هر چیزی که بوی تند و زیادی داشته باشد دور می شوند. سیر، فلفل، نعناع، تنباکو، دارچین، سرکه، الکل و… به دلیل بوی زیادی که دارند در دور کردن ساس موثرند. شرکت های تولید سم نیز از این ترکیبات برای تولید بهترین سم ساس استفاده می کنند. در زیر به چند روش خانگی که جهت کنترل ساس استفاده می شود اشاره می کنیم:

پاشیدن الکل روی ساس ها باعث فراری دادن آنها شده و می تواند تخم ساس را نیز از بین ببرد. ریختن فلفل آسیاب شده و پودر دارچین ساس ها را دور می کند. برخی از افراد به منظور دور کردن ساس، حبه های سیر را نصف کرده و در نقاط مختلف قرار می دهند. اسپری کردن محلول سرکه نه تنها برای دور کردن ساس استفاده می شود بلکه فرایند تخم گذاری ساس را نیز مختل می کند.

اما باید توجه داشته باشید که روش های خانگی نمی توانند ساس را که از قوی ترین حشرات خانگی است کاملا ریشه کن کنند. بنابراین توصیه می شود که از روش های خانگی در کنار سایر روش های کنترل ساس استفاده شود.

روش های کنترل ساس:

برای از بین بردن و کنترل ساس روش های مختلفی مثل شستشو با آب داغ، دود دادن گوگرد، مسدود کردن درز و شکاف دیوارها، سمپاشی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

جای نیش ساس

گزش ساس

آیا گوگرد ساس را می کشد؟

یکی از روش هایی که برای کنترل ساس استفاده می شود دود دادن گوگرد است. سوختن گوگرد به دلیل دود زیاد و بوی تندی که ایجاد می کند تا حدودی در کنترل کردن ساس موثر است. این نکته را باید در نظر بگیرید که گوگرد به تنهایی نمی تواند کاملا ساس را ریشه کن کند و لازم است از بهترین سم ساس نیز استفاده شود. همچنین بوی تند و دود گوگرد می تواند برای انسان آزاردهنده باشد.

بهترین سم ساس چیست؟

امروزه سموم زیادی برای ساس در بازار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند اما به طور کلی بهترین سم ساس باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • سم ساس باید از قدرت بالایی برخوردار باشد زیرا ساس یکی از مقاوم ترین حشرات است.
  • سموم ترکیبی اثرگذاری بیشتری دارند و از ایجاد مقاومت در ساس جلوگیری می کنند.
  • بهتر است سم بی بو باشد تا استفاده از آن در فضاهای بسته نیز امکان پذیر باشد.
  • ماندگاری اثر سم باید زیاد باشد تا نیازی به چند مرحله سمپاشی و صرف هزینه بالا نباشد.

از آنجایی که ساس از حشرات بسیار سرسخت خانگی محسوب می شود سموم مخصوص ساس سمومی ترکیبی هستند. سموم ترکیبی از چندین ماده موثره مختلف تشکیل شده اند که هر کدام با مکانیسم متفاوت روی حشره اثر می گذارد. در این حالت درصورتیکه ساس نسبت به یک ترکیب مقاوم شده باشد ترکیب دیگری وجود دارد که ساس را بکشد.

ترکیباتی مانند سم دوقلوی دوئل، ماراتون و کافی از جمله سموم تخصصی ساس هستند که تقریبا تمام مشخصات یک سم کارآمد برای نابودی ساس را دارا می باشند. در اینجا به بررسی هر یک ازین سموم پرداخته، معایب و مزایای آنرا بررسی می کنیم.

1- سم دوقلوی دوئل

سم دوقلوی دوئل یکی از سموم کنترل کننده ساس موجود در بازار بوده که حاوی دو سم متفاوت می باشد. هر یک از سمومی که در سم دوقلوی دوئل وجود دارد خود از 2-3 ترکیب قوی مختلف ساخته شده است. فرمولاسیون قوی این ترکیب به راحتی می تواند ساس را نابود کند. یکی از ترکیبات سم دوقلوی دوئل بوی تندی دارد؛ به همین دلیل بهتر است پس از سمپاشی چند ساعتی از آن فضا دور بود.

2- سم ماراتون

سم ضد ساس ماراتون یکی دیگر از سموم قوی موجود در بازار بوده که می تواند ساس ها را در هر مرحله ای از زندگی، از تخم گرفته تا ساس بالغ نابود کند. ماراتون علاوه بر اثرگذاری بالا، بسیار مقرون به صرفه می باشد. این ترکیب که از 7 ماده موثره مختلف تشکیل شده، نه تنها ساس بلکه هر حشره موذی دیگری را نیز خواهد کشت. سم ماراتون کاملا بی بو است و در هر فضای باز و بسته ای قابل استفاده می باشد. این سم در قوطی های 250 سی سی به بازار عرضه می شود و هر قوطی برای سمپاشی فضایی با متراژ حدودا 120 متر مناسب است.

3- سم کافی

سم ساس کافی یکی از سموم بسیار موثر جهت نابودی ساس است که تقریبا تمام ویژگی های یک سم مناسب برای ساس را دارا می باشد. کافی از 10 نوع ماده موثره متفاوت و قوی که به صورت میکروکپسول هستند، تشکیل شده است. نه تنها ساس بلکه هیچ حشره موذی دیگری در برابر قدرت این سم ترکیبی توان مقاومت ندارد. نداشتن بو و ماندگاری بالا از دیگر خصوصیات سم کافی هستند که این امکان را می دهد تا در هر مکانی قابل استفاده باشد. استفاده از این ترکیب تقریبا آسان بوده و در مقایسه با بسیاری از سموم موجود در بازار قیمت مناسبتری دارد.

سم ساس کافی 120 سی سی و 250 سی سی به بازار عرضه می شود.

اگر مبتلا و یا مشکوک به حضور ساس در خانه هستید، هر چه زودتر اقدام به سمپاشی کنید تا از گسترش بیشتر این حشره موذی جلوگیری شود.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *