آفات خانگی

ساس چیست؟ سم ساس – از بین بردن ساس

ساس

ساس چیست و چگونه بوجود می آید؟

ساس حشره ای است خون خوار، با جثه ی بسیار کوچک و علی رغم اندازه ی کوچکش بسیار مقاوم و مشکل آفرین که دارای بدن بیضی شکل به رنگ تیره (در حشرات بالغ قهوه ای یا جگری تیره و حشرات نوزاد با همان شکل ولی با رنگ روشن تر دیده می شوند) و از خون انسان یا سایر حیوانات تغذیه می کند. این حشره پشتی به حالت سپری داشته که روی آن شیار های منظم تیره رنگ دیده می شود.

این حشره در تمامی درز و شکاف های موجود در خانه از جمله درز اجسام چوبی مثل تخت خواب، مبل، لابه لای کارتن های پشتی، درز تشک و رخت خواب، لابه لای کارتن ها، ترک های دیوار، لولای در، پریز برق، و حتی سوراخی که توسط میخ در دیوار ایجاد شده زندگی و تخم ریزی می کند.

این حشره از چی بوجود میاد؟

خب این سوال بسیار پر تکرار که ساس از چی بوجود میاد را باید اینگونه پاسخ داد که تمام موجودات نتیجه ی تکثیر و تولید مثل والدیشان هستند و این حشره هیچ ارتباطی به مرطوب بودن ، کثیف بودن و سایر شرایط محیطی ندارد و هر محیطی که آلوده به این حشره می شود قطعا ابتدا حشره ی مادر توسط فردی یا وسیله ای به آنجا وارد شده و تخم ریزی و تکثیر نیز به دنبال آن اتفاق افتاده است.

راه های انتقال به خانه ( ساس از کجا میاد؟ ):

ساس ها بال برای پرواز کردن  یا پریدن ندارند و فقط میتوانند راه بروند و بوسیله ی انتقال وسایل یا چسبیدن به لباس از محلی که دارای ساس بوده به محل جدید منتقل شوند. انتقال ساس ربطی به تمیز یا کثیف بودن محل زندگی نداشته و برای پیش گیری از انتقال آن به محیط زندگی فقط باید حواستان به وسایل دست دوم مثل مبل، پشتی، تخت و انواع اجسام چوبی، پشمی و کارتنی باشد زیرا از بین بردن ساس و ریشه کنی آن کاری بسیار دشوار می باشد.

انتقال ساس از محیط هایی که این حشره ی موزی وجود دارد و مکان های عمومی به راحتی می تواند با چسبیدن حشره ی کامل یا تخم حشره اتفاق بیافتد.

این حشره ی ریز اکثرا در روز خیلی قابل مشاهده نیست (مگر اینکه جمعیت آن به حد زیادی برسد که در روز بتوانید تعدادی از آنها راببینید) و شب ها فعالیتش را شروع کرده.  از درز و شکاف ها بیرون آمده و شروع به تغذیه از خون انسان می کند.

تفاوت نیش پشه و نیش ساس:

محلی که ساس نیش خود را فرو کرده و شروع به تغذیه می کند متورم شده و حالتی شبیه گزیدگی پشه روی پوست بوجود می آورد. تفاوت نیشه پشه و ساس قابل مشاهده نبوده و نمی شود از روی قسمت متورم شده نوع حشره را تشخیص داد.

حشره ی ساس مانند پشه در محل گزش دو ماده ترشح می کند که یکی باعث بی حس شدن پوست و عدم احساس درد و سوزش در لحظه ی گزش شده و دیگری هیستامین بوده که باعث گشادی مویرگ ها و راحت تر شدن تغذیه از خون می شود. این ماده باعث ایجاد حس خارش و سوزش از فردای ایجاد گزش می شود.

ساس

علائم نیش ساس

تکثیر و تولید مثل:

توانایی تکثیر این حشره به شدت بالا بوده و در عرض یک هفته می تواند محل جدید را پر از تخم و نوزادان ساس کند. هر حشره ی بالغ روزانه میتواند بین 7 الی 90 تخم بگذارد. در طول زندگی در حدود 500 تخم می گذارد و ساس ها پس از خارج شدن از تخم  نیمه شب از پناهگاه های خود بیرون آمده و شروع به تغذیه از خون میکنند.

نوزادان سفید رنگ پس از تغذیه از خون به رنگ قرمز تیره در می آیند. هر حشره میتواند تا 500 الی 550 روز بدون تغذیه از خون زنده بماند. پس ترک منزل برای مدت طولانی هم نمیتواند راه مناسبی برای مبارزه با حشره ی ساس باشد.

تخم ریزی ساس

تولید مثل ساس

تشخیص علائم و نشانه های وجود آن در منزل:

از اولین علایم ساس در منزل این است که افراد در هنگام خواب مورد گزشی شبیه گزیدگی پشه قرار می گیرند و پوست دچار تورم و خارش می شود. از دیگر علائم و نشانه ها وجود لکه های کوچک قهوه ای (مدفوع حشره) روی تخت خواب می باشد. این حشره در طول رشد چند با پوست اندازی کرده و ممکن است پوست خالی آن یا تخم های بسیار ریز شیری رنگ را در خانه مشاهد کنید.

نیش ساس

علائم گزیدگی ساس

برای اینکه بفهمیم ساس در منزل یا محیطی که در آن زندگی می کنید وجود دارد یا خیر بهتر است پارچه ی سفید رنگی در خانه و نزدیک وسایلی که نام برده شد و احتمال وجود این جشره در آنها بیشتر می باشد پهن کرده و  در نیمه های شب، چند ساعت بعد از اینکه چراغ ها را خاموش کردید، لامپ را روشن کنید. اگر در آن محل ساس وجود داشته باشد حشره را روی پارچه ی سفید رنگ خواهید دید.

مبارزه با ساسریشه کنیاز بین بردن ساس و اینکه از چی بدش میاد؟

برای مبارزه و از بین بردن ساس تختخوابی راه های زیادی مثل استفاده از روغن درخت چای، خاک دیاتومه، روغن اسطوخودوس، سشوار، گچ کردن درز دیوار ها ، سرما دادن و… ممکن است به گوشتان خورده باشد.
اما باید گفت این حشره بسیار قوی تر از این است که بتوانید با این راه ها باعث از بین بردن ساس و نابودی کامل آن شوید. این راه ها شاید بتواند تعدادی از آنها را از بین ببرد و جمعیت آن را کم کند ولی مبارزه با ساس با سایر حشرات متفاوت بوده و کم کردن جمعیت آن تاثیری در راحتی و آسایش شما در مقابل این حشره ی موزی نداشته و فقط باید به فکر ریشه کنی و از بین بردن ساس باشید.

سوزاندن گوگرد برای از بین بردن ساس:

 این روش علی رغم مشکلات و دردسر هایی که دارد میتواند تعدادی از ساس ها را دور کند یا از بین ببرد اما به تنهایی درمان قطعی نمی تواند برای مبارزه باشد. روش از بین بردن ساس با گوگرد دقیقا شبیه اسفند دود کردن است.
مقداری پودر گوگرد را روی زغال  ریخته و تمامی منافذ خروجی هوا را بسته و به مدت 2 الی 3 روز از خانه خارج می شوید. در این روش باید کاملا مراقب باشید تا آتش سوزی بوجود نیاید.

پس از دود کردن گوگرد حشرات به تحرک افتاده و از درز و شکاف ها بیرون آمده و سعی در دور شدن از محیط میکنند. این روش اگر همراه با سم مخصوص  آنتی باگ (دوئل)  انجام شود می تواند تاثیر بسیار بهتری داشته باشد. زیرا در روش استفاده از سم آنتی باگ تنها دلیلی که ممکن است نتیجه ی صد درصدی بوجود نیاید این است که سم به تمام منافذ و درز ها نفوذ نکرده باشد.
اگر همزمان از گوگرد و سم آنتی باگ برای از بین بردن ساس استفاده شود حشرات به تحرک در آمده و در حال فرار از دود گوگرد تماس بیشتری با سم آنتی باگ (دوئل) پیدا کرده و تاثیر کار را چند برابر می کند.

سم ساس

سم پاشی برای از بین بردن ساس

مبارزه با سموم شیمیایی:

ممکن است برای مبارزه و از بین بردن ساس از سمومی مثل سم چغندر، پودر ایکون، سایپرمترین و .. استفاده کرده باشید یا اسم آنها را شنیده باشید، ولی باید بدانید که هیچ کدام از این سموم تاثیر قطعی روی این حشره نداشته و ممکن است(توجه داشته باشید:فقط ممکن است) تعدادی از آنها را کشته و جمعیت حشره را کم کند که در این صورت پس از چند روز دوباره جمعیت مثل روز اول خواهد شد.

ممکن است اسم قرص برنج یا فسفید الومینیوم را برای از بین بردن قطعی ساس شنیده باشید ولی استفاده از قرص فسفید الومینیوم بسیار خطرناک بوده و این قرص می تواند هر موجود زنده ای را از پای در آورده و استفاده از آن فقط توسط کارشناسان خبره با رعایت تمام اصول ایمنی صورت می گیرد.

سم مخصوص از بین بردن ساس ( درمان ساس زدگی در منزل، هتل و..):

توصیه ی ما به شما استفاده از سم کافی (مخصوص ساس) بوده که باید به دقت به تمام نقاطی که دارای حشره  یا تخم آن می باشد اسپری نمود. این سم تاثیر بسیار خوبی روی حشره ی ساس داشته فقط در مورد استفاده از آن باید به این نکته توجه داشت که سم باید با ساس تماس پیدا کند تا حشره را بطور قطعی از بین ببرد ولی اگر درون درز و شکافی به درستی آغشته نشده باشد قطعا حشرات زنده خواهند ماند پس باید با دقت تمامی درز و شکاف های موجود در منزل به سم آغشته شوند.

سم مخصوص ساس دوئل نیز که دارای دو نوع سم مایع + پودر bed bug است، از دیگر سموم خوب موجود در بازار برای نابودی ساس می باشد. ابتدا با سم پاشی سموم مایع ساس ها را بطور کامل از بین ببرید. پودر مخصوص این حشره به نام bed bugs که تاثیر و ماندگاری بسیار بالایی دارد را بعد از سم پاشی گوشه های خانه میریزید تا در صورت باز شدن تخم های جدید در روز های بعد از سم پاشی بطور کامل آنها را نابود کرده و ریشه کنی کامل ساس را تجربه خواهید کرد.

3.6/5 - (11 امتیاز)

6 نظر در “ساس چیست؟ سم ساس – از بین بردن ساس

  1. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید ماهم گرفتار ای حشره موزی شدیم و کلی هزینه سم قوی مایع و پودری دادیم ولی پاک نشده نمیدونیم چیکار کنیم لطفا کمک کنید راه چاره نشون بدین ممنون

  2. حانیه رمضانی گفت:

    سلام هزینه این اسم انتی باگ چنده؟تضمینی؟ما قرص سیاه نور گذاشتیم کل ساس ها مردن اما مبل ها هنوز دارد،یه سم میخوام که بشه باهاش ساس مبل هارو ریشه کن کنم،اگر برای مبل کارساز هست چطور باید خرید کنم

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام. خیر. برای مبل اگر تمام درز و شاف ها ی چوب و پشم و … آغشته نشود کار ساز نیست.

  3. محمدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    عید امسال ساس زد خانه زنگ زدیم سم پاش آمد سم زد و یه مایعی بخور داد و دیگاه دفع حشرات زد ولی دوباره ساسها بودند چند سری خودمان سم پوردی که فقط پودر بود بدون ترکیب و… زدیم و ترکیبی با آب
    الان چند ماه هستند. نابود نشدن خسته شدیم هر روز غروب جارو و بخارشور باز هستند با وجود آسیب به بچه یه سمی میخواهم که نابودی 100 داشته باشه
    واقعا خسته و درمانده شدیم هزینه که برای سم پاش دادیم بخودی بوده است
    لطفا راه حل درست را در اختیار اینجانب بگذارید با تشکر

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما. همانطور که گفته شده باید با دقت سم انتی باگ مخصوص ساس رو مصرف کنید و بادقت هممه جا رو سم پاشی کنیدو پیروز باشید.

    2. ساداتی گفت:

      سلام به نظر من بعد از سم پاشی به مدت ۲ ماه کلیه اعضای خانواده شب ها توی پشه بندی که از پایی هم بسته هست بخوابید و مطمئن شوید که پشه بند سوراخی هم نداشته باشد چون اگر ساس های بالغ مرده باشند ساس های تازه از تخم درآمده با نرسیدن خون زود از بین میروند
      این پیشنهاد من بود انشاا.. خونتون پاک بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *