دانستنی های کاربردی, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

سفیدک داخلی انگور

سفیدک داخلی انگور

سفیدک داخلی انگور (Downy mildew) با نام های سفیدک کرکی یا سفیدک دروغین در مناطق مرطوب کشور مانند آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، خوزستان و خراسان شمالی بیشتر گسترش پیدا می کند و با مناسب شدن شرایط خسارت جبران ناپذیری را به محصول انگور وارد می کند. این بیماری جزء خطرناک ترین بیماری های انگور می باشد.

این بیماری باعث پیری زود هنگام در برگ های جوان درخت می شود که این علامت مهم ترین خسارت آن می باشد. با پیری برگ ها گیاه توان غذاسازی ندارد و از ذخایر خود مصرف می کند در این صورت با کاهش یا اتمام مواد غذایی ذخیره شده، گیاه آسیب می بیند و حتی ممکن است بمیرد.

باغ هایی که خوشه های انگور متراکم دارند و تهویه در آنها به خوبی صورت نمی گیرد چون میزان رطوبت در این باغ ها بالا می باشد، بیشتر به این بیماری مبتلا شده و شدت خسارت در آنها بالا می باشد. در صورتی که راه کاری برای مقابله با این بیماری به کار گرفته نشود، 50 تا 70 درصد محصول باغ از بین می رود.

 

عامل و نحوه انتشار بیماری سفیدک داخلی انگور:

عامل بیماری سفیدک کرکی انگور قارچ Plasmopara viticola می باشد. قسمت های خشک گیاه، برگ های روی درخت یا ریخته شده روی زمین، پناهگاه امنی برای زمستان گذرانی قارچ عامل این بیماری می باشد. این قارچ زمستان را در این مناطق به فرم اسپور سپری می کند. در بهار با فراهم شدن شرایط محیطی این قارچ شروع به فعالیت می کند و تمام قسمت های سبز گیاه را آلوده می کند. انتشار این بیماری به وسیله باران و باد می باشد.

 

علائم بیماری و نحوه خسارت سفیدک داخلی انگور:

پس از گذشت 5 تا 7 روز بعد از ابتلا به بیماری، برگ های جوان درخت دچار لکه های زرد کم رنگ و بدون حاشیه می شود. این لکه ها از علائم اولیه بیماری سفیدک کرکی انگور در درختان می باشد که به تدریج این لکه ها بزرگ تر شده، باعث نکروزه شدن و خشکی برگ می شود. با پیشرفت بیماری زیر برگ های آلوده، کرک هایی خاکستری یا سفید شکل می گیرد که این کرک های همان اسپورهای قارچ عامل بیماری می باشند.

سفیدک داخلی انگور

 

سفیدک داخلی انگور

در مراحل بعدی بیماری، ساقه های درخت متورم شده، خم می شوند و حالت عصایی به خود می گیرند. در مواردی دیده شده روی ساقه های متورم و خمیده کرک های سفید شکل می گیرد. با شدت بیماری شاخه ها به رنگ قهوه ای در آمده و از بین می روند.

علائم خسارت بیماری سفیدک دروغین در میوه به عنوان حساس ترین عضو گیاه به این بیماری به شکل پوشش کرکی روی غوره ها و تغییر رنگ آنها به رنگ قهوه ای و در نهایت ریزش آنها می باشد. با نفوذ قارچ به داخل میوه، حبه های انگور به شکل چروکیده و کشمشی می شوند.

سفیدک داخلی انگور

علائم سفیدک داخلی

 

در این ویدئو علائم خسارت بیماری های سفیدک داخلی و سفیدک پودری و تفاوت بین آنها و همچنین روش مبارزه با بیماری قارچی سفیدک داخلی یا همان سفید کرکی، دروغین بیان شده است پس با دقت مشاهده کنید:

روش های درمان بیماری سفیدک داخلی انگور:

روش های زراعی درمان سفیدک داخلی انگور: 

  • چون آبیاری در اکثر باغ ها به صورت جوی و پشته می باشد. با آبیاری مجدد خاک سفت شده، آب در زمین باقی می ماند و رطوبت افزایش می یابد. در این شرایط رشد و گسترش قارچ عامل بیماری افزایش می یابد به همین دلیل می بایست خاک به خوبی زهکشی شود.
  • هرس و حذف انتهای سرشاخه های آلوده در اواخر زمستان یا اوایل بهار به منظور کاهش آلودگی در محیط باغ. از هرس در پاییز خودداری کنید زیرا ممکن است درختان دچار سرمازدگی شوند.
  • رعایت بهداشت باغ و جمع آوری برگ های آلوده از کف باغ، خارج کردن آنها از محیط و سوزاندن یا دفن کردن آنها (زیرا این برگ ها خود محلی برای تجمع آفات و زمستان گذرانی آنها می باشند).
  • داشتن برنامه غذایی اصولی و مناسب در طول فصل رشد. استفاده ی بجا از کود های کشاورزی ماننده فسفیت پتاسیم و ریز مغذی ها
  • کاشت ارقام مقاوم نسبت به بیماری قارچی سفیدک
  • رعایت فاصله مناسب درختان به منظور برقراری تهویه و گردش هوا بین درختان

روش های مکانیکی کنترل سفیدک دروغین انگور:

  • در مناطق مرطوب که میزان رطوبت در بهار معمولا بالا می باشد و تهویه به خوبی صورت نمی گیرد، می بایست درخت ها را طوری روی داربست هدایت کرد که تماس کمتری با زمین داشته باشد و با هرس قسمت هایی که نزدیک زمین می باشد هوا به راحتی بین شاخ و برگ ها جریان می یابد و تهویه به خوبی صورت می گیرد. در این صورت خطر ابتلا به بیماری های قارچی مانند سفیدک کرکی کاهش می یابد.
  • آبیاری درختان را به صبح زود موکول کنید تا با تابش آفتاب، سطح برگ ها سریع تر خشک شوند و رطوبت کاهش یابد. با کاهش رطوبت و خشک ماندن سطح گیاهان خطر ابتلا به بیماری سفیدک کرکی یا دروغین انگور کاهش می یابد.

روش های شیمیایی درمان سفیدک کرکی انگور:

  • برای پیشگیری از این بیماری بسیاری از کشاورزان سه مرحله در بهار اقدام به پاشش گوگرد پودری روی شاخه و برگ درختان مو میکنند. اما راه حل استفاده از سم پاش و سموم شیمیایی روش نسبتا آسان تری از گوگرد پاشی است. در روش سم پاشی میتواند برای درختانی که بیماری در آنها پیشرفت کرده نیز کار آمد باشد. ولی گوگرد پاشی بیشتر در یشگیری از بروز بیماری موثر است.
  •  درمان سفیدک کرکی انگور با سمپاشی بردوفیکس طی سه مرحله در زمان های مختلف صورت می گیرد:
  1. نوبت اول بعد از برداشت محصول سمپاشی با بردوفیکس به میزان 10 در هزار
  2. مرحله دوم قبل از اینکه جوانه ها متورم بشوند سمپاشی با برودفیکس به میزان 10 در هزار
  3. نوبت سوم در صورت مساعد بودن شرایط محیطی مناسب برای رشد قارچ مانند دمای مطلوب، رطوبت بالا، وجود مه یا شبنم با بردوفیکس به میزان ۵ در هزار بعد از گلدهی می باشد. این مرحله تا برطرف شدن بیمری به فاصله هر 10 روز نیاز به تکرار دارد.
  • در منلطقی که از قبل سابقه بیماری وجود داشته، سمپاشی قبل از گلدهی با اکسی کلرور مس به میزان 3 در هزار توصیه شده است.
  • سمپاشی پس از ریزش برگ ها و تشکیل میوه با سموم قارچکش اکویشن پرو، کلرتالونیل، فوزتیل آلومینیوم یا تیوفانات متیل. در صورتی که شرایط محیطی برای شیوع بیماری مساعد باشد با فاصله 10 روز نیاز به تکرار سمپاشی می باشد.
4.5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *