دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, ویدئو های کاربردی کشاورزی

فاصله مناسب بین درختان

فاصله مناسب بین درختان

برای اینکه یک باغ اصولی احداث کنیم باید به عوامل زیادی را مورد توجه قرار داد که یکی از مهم ترین این عوامل رعایت فاصله بین درختان و بین ردیف های آنها می باشد. هنگام احداث باغ اگر فاصله کاشت استاندارد بین درختان رعایت نشود ممکن است بعد از بزرگ شدن درخت ها و گذشت چند سال از کاشت آنها مشکلاتی در زمان کوددهی درختان، میوه چینی در فصل برداشت و آمدن ماشین آلات برای انجام امور زراعی به داخل باغ ایجاد شود.

در این شرایط متاسفانه مجبور به قطع درختان می شوید که ناراحت کننده است. علاوه بر اینکه درختان باغ را قطع کردید تمام هزینه هایی که برای درخت تا آن زمان خرج کردید هدر می رود. بنابراین بهتر است هنگام احداث باغ اطلاعاتی در زمینه فاصله اصولی بین درختان داشته باشید تا در مراحل بعد دچار این مشکلات نشوید.

برای داشتن باغی سالم و افزایش عملکرد محصولات اولین قدم هنگام احداث باغ، رعایت فاصله مناسب بین درختان است. باغداران هنگام کاشت درختان به این موضوع فکر می کنند که در همان مساحت باغ بیشترین عملکرد را داشته باشند و به نظر آنها هر چقدر فاصله کاشت درختان را از هم کمتر در نظر بگیرند، تعداد درختان بیشتری می تواند در آن متراژ باغ بکارند و در این صورت محصول بیشتری را در آخر فصل برداشت می کنند.

فاصله مناسب بین درختان

فاصله مناسب برای کاشت درخت

عوامل موثر در تعیین فاصله درختان:

به طور کلی، هرچه عرض تاج درخت کمتر باشد میزان دریافت نور و گرما بیشتر است و تهویه به درستی صورت می گیرد که در چنین شرایطی لازم است فاصله ی کاشت درختان را کمتر در نظر گرفت. درختانی که تاج پرتر و عریض تری دارند و در مناطقی کاشته می شوند که اکثرا هوا ابری می باشد بهتر است برای برقراری تهویه بیشتر بین درختان و دریافت میزان نور لازم، فاصله کاشت بین درختان را بیشتر در نظر گرفت.

فاصله مناسب بین درختان برای کاشت آنها با توجه به عواملی مانند شرایط آب و هوا، نوع درخت و ریشه ی آن و … در مناطق مختلف متفاوت می باشد. اما به طور کلی می توان فاصله استاندارد بین درختان را 5 متر و فاصله ردیف ها از هم را 8 متر در نظر گرفت ولی در حالت ایده آل آن، این فاصله را 8 متر و فاصله ی آنها در ردیف را 10 متر در نظر می گیرند.

در این ویدئو سعی شده مشکلات تراکم بالای کاشت درختان در باغ بیان شود پس با دقت مشاهده کنید:

نوع ریشه در تعیین فاصله مناسب بین درختان:

  • یکی از عواملی که باید حتما در تعیین فاصله درختان مورد توجه قرار گیرد نوع ریشه نهالی است که قصد کاشت آن را دارید. هرچه فاصله بین درختان کمتر باشد ریشه ی درختان بر سر جذب آب و مواد غذایی با هم رقابت می کنند و در نتیجه درختان با کمبود مواد غذایی روبه رو شده و در طول فصل درختان برای رشد خود و پر کردن میوه ها توان ندارند به همین دلیل عملکرد آنها کاهش می یابد.

تاثیر فرم شاخ و برگ در تعیین فاصله مناسب بین درختان:

  • هنگامی که قصد کاشت نهالی را در باغ دارید باید از فرم شاخ و برگ و حالت شکل گیری آن در سال های آینده اطلاع داشته باشید. در صورتی که درختان با شاخ و برگ پر و زیاد را با فاصله کم از هم بکارید، شاخ و برگ درختان در هم نفوذ می کنند و در نتیجه سایه روی شاخه های درختان دیگر ایجاد شده که این امر باعث می شود تهویه هوا بین آنها به خوبی صورت نگیرد و درختان به انواع بیماری قارچی مبتلا شوند.
  • همچنین در فاصله کم به دلیل در هم تنیده شدن شاخ و برگ ها، درخت نور کافی را دریافت نمی کند و فتوسنتز کاهش یابد که در چنین شرایطی، رشد، سبزینگی، شادابی و عملکرد نیز کاهش می یابد. باید فاصله درختان را طوری در نظر گرفت که نور کافی به درخت بتابد و هیدرات کربن بیشتری در برگ ساخته شود، زیرا این هیدرات کربن نقش مهمی را در تولید میوه ایفا می کند.

آب و هوای منطقه در تعیین فاصله مناسب بین درختان:

  •  در مناطقی که در اکثر ماه های سال هوا گرم است باید فاصله بین درختان بیشتر باشد تا تهویه به خوبی صورت گیرد و رطوبت کاهش یابد در این صورت خطر ابتلا به بیماری های قارچی نیز کاهش می یابد. در نقاط گرمسیری ایران مانند مرکزی معمولا فاصله درختان میوه را 7× 7 و در مناطق نیمه گرمسیری یا خنک تر فاصله درختان را 3×3 در نظر می گیرند.
فاصله مناسب بین درختان

تعیین فاصله مناسب کاشت درختان

فاصله ی مناسب بین درختان برای عبور ماشین آلات:

  • برای کاشت درختان در باغ باید به این موضوع که در آینده درختان بزرگ شده و باید فضای کافی برای عبور و مرور ماشین آلات جهت انجام امور باغ مانند سمپاشی یا کوددهی و … باشد را در نظر بگیرید. اگر فاصله اصولی به خوبی رعایت نشده باشد در سال های بعدی پس از کاشت امکان تردد و عبور و مرور ماشین آلات در داخل باغ نمی باشد. در این صورت نمی توان خیلی از امور لازم را در طول فصل انجام داد که این مشکل می تواند در عملکرد محصولات و کمیت و کیفیت آنها تاثیر زیادی داشته باشد.

شیب زمین در تعیین فاصله مناسب بین درختان:

  • میزان شیب زمین در تعیین فاصله درختان موثر است. هرچه میزان شیب زمین افزایش یابد فاصله کاشت درختان را باید به همون اندازه بیشتر در نظر گرفت تا آن فاصله مد نظر درختان در شیب زیاد حفظ شود و مشکلاتی از قبیل رقابت بر سر مواد غذایی، افزایش رطوبت و ابتلا به بیماری های قارچی رخ ندهد.

میزان فاصله مناسب درختان:

میزان فاصله کاشت مناسب درختان مختلف با توجه به شرایط و عواملی که گفته شده متفاوت می باشد و به هیچ وجه نباید فاصله کاشت همه درختان را در مناطق مختلف به یک اندازه در نظر گرفت.

به طور مثال معمولا فاصله کاشت درختان پسته را روی ردیف 6 تا 8 متر و بین ردیف های کاشت 8 تا 10 متر، فاصله کاشت درختان سیب و گلابی را روی ردیف 5 تا 8 متر و در ردیف های کاشت بین 8 تا 10 متر، فاصله درختان هلو در ردیف 4 تا 6 متر و در ردیف های کاشت بین 8 تا 10 متر، فاصله کاشت درختان عناب روی ردیف 3 تا 5 متر و در ردیف 6 تا 8 متر، در درخت گردو فاصله روی ردیف 5 تا 6 متر و در ردیف 8 تا 10 متر و در درخت انار نیز فاصله بین درختان را روی ردیف های کاشت 5 تا 7 متر و در ردیف های کاشت بین 6 تا 8 متر در نظر می گیرند.

 

3/5 - (3 امتیاز)

5 نظر در “فاصله مناسب بین درختان

  1. رضوانی گفت:

    سلام . با تشکر از شما خواستم بپرسم که حداقل فاصله درختان میوه در مناطق سردسیری چقدر باید باشد . ممنون

  2. mousaviahmad203 گفت:

    باسلام. خیلی ممنون از توضیحات خیلی خوبتون
    موفق باشید

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما، ممنون از توجهتون. انشالله که مفید واقع بشه💚

  3. Moon گفت:

    عالی مثل همیشه، موفق باشید.

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      زنده باشید. ممنون از ثبت دیدگاهتون💚💚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *