دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

مصارف گوگرد در کشاورزی

گوگرد

مصارف گوگرد در کشاورزی

گوگرد چیست؟

گوگرد را می توان چهارمین عنصر مورد نیاز گیاهان دانست. این ترکیب کودی علاوه بر اینکه بعنوان ماده ی غذایی در گیاهان مصرف  می شود، دارای خواص دیگری نیز می باشد که میتوان خاصیت پیشگیری کنندگی از بیماریهای قارچی و کاهش ph خاک را که جزء مهم ترین آنهاست نام برد.

هدف شما از مصرف گوگرد چیست؟

توجه داشته باشید که اگر گوگرد را چه با هدف تغذیه گیاهی و چه اصلاح ساختمان و ph خاک می خواهید استفاده کنید، بهتر است از خالص ترین حالت آن به همراه باکتری های اکسیدکننده استفاده کنید.

نکاتی در مورد گوگرد:

گوگرد علاوه بر مزایایی که دارد در صورتی که به درستی مصرف نشود می تواند یک عامل سمی در خاک عمل کند در خاک هایی که با تنش خشکی مواجه هستند اکسیداسیون بی رویه گوگرد می تواند سبب مرگ میکروب های مفید خاک به دلیل کاهش شدید pH خاک گردد و از طرفی دیگر مسمومیت خاک به آلومینیوم و آهن پیش خواهد آمد. در واقع این به این معناست که مصرف بی رویه و نادرست آن باعث تجمع فلزات سنگین در خاک می شود. تعداد زیادی از گیاهان به تجمع فلز سنگین اطراف ریشه بسیار حساس هستند و موجب تنش شدید و در نهایت خشک شدن آنها می گردد.

انواع گوگرد:

گوگردهای معدنی:

ممکن است با تبلیغات فراوانی که برای این محصولات انجام شده و اینکه اسم معدنی بودن را با خود به یدک می کشد نظرمان به سمت این نوع گوگرد جلب شود ولی باید توجه داشته باشید که صرفا معدنی بودن گوگرد نمی تواند عامل مثبتی برای انتخاب ما باشد و این ترکیبات حتما باید فرآوری شده و درصد گوگرد و فلزات سنگین آنها در آنالیز مشخص باشد.

معمولا فرآوری مناسبی روی آنها صورت نمی گیرد و مستقیم از معدن استخراج شده و به کشاورز ارائه می شوند. این نوع گوگردها حاوی فلزات سنگین بوده و با خلوص پایین هستند که استفاده از آنها می تواند برای کشاورزی مناسب نباشد.

گوگرد پالایشگاهی:

فرم دیگری از این محصول در پالایشگاه تولید می شود. در این حالت، گوگرد در ابتدا در عمق زمین محبوس بوده و در پالایشگاهها به صورت گاز خارج می شود و در ابتدا به مذاب گوگرد تبدیل شده و در نهایت مذاب آن به فرم های پودری تبدیل می شود. این نوع گوگردها حاوی مشتقات نفتی هستند و ریشه تعداد زیادی از گیاهان به مشتقات نفتی حساس هستند و سبب توقف رشدی ریشه می گردد. این نوع گوگرد ها قابلیت حلالیت در اب و رطوبت خاک را نداشته ولی در صورت مساعد بودن شرایط رشد میکرو اورگانیسم ها و موجود بودن باکتری تیوباسیلوس می توانند به اصلاح بافت خاک و کاهش PH  به ما کمک کنند.

گوگرد پودری یا گل گوگردی:

این نوع ترکیبات در پالایشگاه پس از تولید و فرآوری، بسته بندی شده و به بازار عرضه می شوند. گوگردهای پالایشگاهی برای موارد مختلفی از جمله صنعت کشاورزی کاربرد دارند. البته حتما باید همراه با باکتری تیوباسیلوس وارد خاک شوند تا تبدیل به اسیدسولفوریک شده و سبب کاهش pH خاک گردد.

در صورتی که هدف اصلاح خاک قلیایی باشد تا تیوباسیلوس به گوگرد اضافه نشود فرایند اکسیداسیون انجام نشده و عملا بدون مصرف خواهد بود، زیرا شرط بهره گیر ی از توان بالقوه گوگرد، حضور باکتریهای اکسید کننده ی آن در خاک است، زیرا اکسایش گوگرد عمدتأ به صورت بیولوژیک و در حظور باکتری تیوباسیلوس ممکن است.

گوگرد بنتونیت دار:

برخی از تولیدکنندگان با تصور اینکه بتوانند گوگرد با قابلیت حل شدن در آب تولید کنند به آن بنتونیت اضافه کرده و محصولی با عنوان گوگرد بنتونیتدار روانه بازار می کنند. در صورتی که اگر بنتونیت با گوگرد ترکیب شود ساختار آن تغییری نکرده و باعث حل شدن آن نمی شود بلکه اینکار فقط باعث متلاشی شدن آن می شود. بنتونیت یک رس آلومینوسیلیکاتی است که در ساختار خود 13 درصد آلومینیوم دارد.

همانطور که می دانید آلومینیوم یکی از فلزات سنگین است که برای گیاه فوق العاده سمی و خطرناک است. براساس مطالعات اخیر، حضور آلومینیوم در اطراف ریشه، میتواند در عرض یک ساعت باعث توقف رشد آن شود!! همچنین تجمع آلومینیوم در خاک و انتقال به گیاه می تواند باعث از بین رفتن گیاه شما شود. از طرف دیگر تجمع آلومینیوم در گیاه، در صورت جذب توسط بدن خطراتی چون انواع سرطانها را در انسان ایجاد می کند.

مضرات استفاده از بنتونیت در خاک:

اساسا بنتونیت هیچگونه عناصر مفید غذائی ندارد، به همین دلیل عناوینی مانند گوگرد بنتونیت دار چیزی جز تبلیغات نیست. بنتونیت به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد پس از افزودن به خاک طی مرور زمان بافت خاک حالت چسبندگی به خود گرفته لذا مانع نفوذ هوا به قسمت های زیرین خاک گردیده و از عمل تهویه جلوگیری نموده باعث پوسیدگی ریشه ها و سفتی خاک و تشکیل سنگ بستر می گردد.

خطرات و مضرات گوگرد:

  • تماس با چشم: گرد و غبار گوگرد در حد جز در میلیون می تواند موجب سوزش ، تحریک، قرمزی و درد چشم شود.
  • تماس با پوست: تماس های مداوم با آن در انسان سبب تحریک و حساسیت های پوستی می گردد.
  • بلعیدن و خوردن: بلعیدن آن سمی نیست ولی خوردن مقدار زیاد این ماده موجب گلو درد، تهوع، سردرد می شود و در شرایط حاد ممکن است فرد بیهوش شود. ممکن است در روده به سولفید هیدروژن تبدیل شود.
  • تنفس: تنفس گرد و غبار باعث سرفه، عطسه و مقادیر زیاد باعث تنگی نفس می شود. گرد و غبار آن قابلیت انفجار و اشتعال دارد.

گوگرد از کجا تهیه کنیم؟

انواع معدنی و پالایشگاهی معمولا در کیسه های 25 کیلویی در بازار عرضه می شود و در صورتی که نیاز در حد تناژ باشد می توان برای بصرفه تر شدن قیمت به صورت فله و کامیونی از کارخانه برای مشتری ارسال شود. در صورتی که کیسه ی 25 کیلویی نیاز دارید می توانید با شماره تماس های موجود در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید تا قیمت روز خدمتتان اعلام گردد.

گوگرد مایع:

با توجه به اینکه انواع پودری این گوگرد در آب حل نمی شود برای مصارف محلول پاشی و استفاده همراه آبیاری در کشاورزی از گوگرد های مایع استفاده می شود که بسته به هدف مصرف روش استفاده متفاوت می باشد.

برای مطالعه و یا خرید این محصول روی نوشته مقابل کلیک کنید ⇐ خرید گوگرد مایع

 کنترل آفات و بیماری های گیاهی:

برای پیشگیری از بیماری ها و دور کردن آفات می توان از پودر آن با خلوص 99 درصد و مش 100 تا 150 به صورت پاشش در فصل رشد گیاه استفاده کرد. گوگرد مش 200 را با احتیاط بیشتری باید مصرف کرد زیرا می تواند باعث سوزندگی در گیاه شود. برای اصلاح ساختمان و ph خاک حالت گرانوله یا پاستیلی بهتر می باشد.

بهترین زمان استفاده از این فرم کود در زراعت، قبل از کاشت و در باغات اواخر پاییز یا اوایل زمستان است. اگر هدف از مصرف، تغذیه گیاه می باشد حالت مایع آن به همراه باکتری های اکسید کننده بهترین گزینه است.

تاکستان ها از قدیم الایام برای جلوگیری از بیماری سفیدک انگور از گوگرد پاشی در اوایل بهار استفاده می کردند که این عمل تا حد زیادی باعث جلوگیری از ایجاد این بیماری در محصول انگور می گردد.

گوگرد

گوگرد بنتونیت دار

گوگرد

فرم گرانول

کاربرد گوگرد برای دفع مار، عقرب، مارمولک، انواع آفات و حشرات:

بوی گوگرد برای بسیاری از حشرات و خزندگان نا مطبوع بوده و باعث دور شدن این موجودات از محلی که گرد آن پاشیده شده می شود. بسیاری از کشاورزان برای دور کردن موجودات موزی از این ترکیب استفاده می کنند ولی باید توجه داشته باشید که اولا گوگرد پاشی روی گیاهان در هوای گرم نباید انجام شود و گرنه باعث ایجاد سوزندگی روی بافت های گیاه می شود. دوما نمی توان انتظار داشت با پاشیدن گوگرد در گوشه و کنار باغ دیگر اثری از مار و عقرب در آن محوطه پیدا نباشد. ترکیبات قوی تر و موثر تری امروزه در بازار وجود دارد که مخصوص دور کردن مار ، عقرب و رتیل تولید شده و اثر بسیار قوی تری نسبت به آن دارد.

برای مشاهده این محصول روی نوشته مقابل کلیک کنید⇐ سم مار سمیر

باکتری اکسید کننده تیوباسیلوس:

باکتری تیوباسیلوس اکسید کننده آهن و گوگرد می باشد. این باکتری هنگامی که محیط مناسبی برای رشد داشته باشد انرژی مورد نیاز و غذای خود را از اکسیداسیون این مواد بدست می آورد. این باکتری با فرایند اکسیداسیون ضمن تامین سولفات مورد نیاز گیاه، با کاهش اسیدیته خاک در اطراف ریشه ها باعث افزایش جذب عناصر ریزمغذی در خاک می شود.

مش گوگرد چیست؟

مش واحد اندازه گیری ذرات ریز است. هر چه این عدد بزرگتر باشد اندازه ذرات ریزتر می باشد. مثلا مش 50 ذرات درشتری نسبت به مش 200 دارد. معمولا مش های 200 به پایین که اندازه ی دانه بندی درشت تری دارند برای مصرف خاکی و مش ها ی دویست و بیشتر برای مصارف گرد پاشی مورد استفاده قرار می گیرند.

میزان مصرف کود گوگرد چقدر است؟

بهتر است میزان مصرف آن را با اندازه گیری و انجام آزمایش تعیین کرد. اما با توجه به بررسی های انجام شده، هر سال اضافه کردن 100 تا 150 کیلوگرم به خاک نتایج خوبی داشته است.

لطفا سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه همین پست برای ما ارسال کنید. در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

 

⇓ مطالب مرتبط ⇓

مشاهده و خرید باکتری تیوباسیلوس

سفیدک داخلی انگور

سفیدک پودری انگور

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *