دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

روش فراوری کود دامی – پوساندن کود دامی

فراوری کود دامی

روش صحیح پوساندن کود دامی

با وجود اینکه پیشرفت تکنولوژی روش فراوری کود دامی را سریع تر و راحت تر کرده است. هنوز هم گاهی روش سنتی یکی از بهترین روش های پوساندن کود دامی به شمار می آید. بسیار از باغداران ترجیح می دهند که از کود دامی تهیه شده توسط خودشان به جای بسته های آماده استفاده کنند. مواد مغذی موجود در کود دامی شاید بسیار کمتر از کودهای غنی شده آماده باشد اما میزان کربن موجود در آن (ماده ی آلی) برای غنی کردن خاک آنقدر موثر است که کمتر کود شیمیایی به پای آن می رسد.

فراوری کود دامی چیست؟

بگذارید همین اول کار تکلیف مان را با این واژه مشخص کنیم. کود دامی پوسیده به چه کودی گفته می شود؟ بسیاری از کشاورزان سنتی ممکن است به هر نوع فضولات دامی که سال ها در گوشه ای مانده باشد کود پوسیده بگویند. این نوع دیدگاه می تواند آنقدر آسیب های جدی و پی در پی در کشت و کار ما به وجود بیاورد که حتی فکرش را هم نتوانیم بکنیم.

کود دامی پوسیده یا فرآوری شده به ترکیبی از فضولات دامی گفته می شود که تحت شرایط استاندارد که در ادامه به آن می پردازیم قرار گرفته و میکروارگانیسم ها به خوبی می توانند در این شرایط فعالیت کرده و با تجزیه کردن بافت کود دما را آنقدر بالا ببرند که در این دما همزمان بذور علف هرز، تخم آفات، اسپور قارچ ها و تمام عوامل بیماری زا از بین بروند. این فرایند بسته به اینکه رطوبت، میزان رطوبت و اکسیژن کود چقدر باشد می تواند بین یک تا چهار ماه به طور میانگین زمان ببرد.

کود دامی پوسیده

چه عواملی بر کیفیت پوساندن کود دامی موثرند؟

تا زمانی که کود دامی را آزمایش نکنید متوجه نخواهید شد که دقیقا از چه مواد مغذی تشکیل شده است. عوامل متعددی بر کیفیت پوساندن آن موثرند. این عوامل شامل سن و نوع دام، خوراکی که به دام خورانده شده، میزان رطوبت، موادی که برای پوساندن با آن مخلوط شده، نحوه نگهداری، ذخیره سازی و مدت نگهداری آن می شود.

میزان مواد مغذی در کود دامی طبیعی چقدر است؟

طبق مطالعات انجام گرفته به طور متوسط میزان مواد مغذی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) در کود حیوانات مختلف تخمین زده شده است:

عنصرواحدمرغ گاو گوسفنداسب
نیتروژندرصد 3/6-1/5 2-0/53/6-1/10/6-0/3
فسفردرصد2/7-1/9 0/6-0/30/6-0/42-0/5
پتاسیمدرصد1/8-1/6 2-0/52/9-11-0/4
کلسیمدرصد 7 1/41/8 0/3
منیزیمدرصد 0/8 0/4 0/4 2
سدیمدرصد 0/3 0/1 0/2 0/1
گوگرددرصد0/6 0/40/6-0/4 0/3
ماده آلیدرصد73/63 85 77 79/85
ECدسی زیمنس بر متر 4619/7 25/3315/8
PH* 7/5 7/57 7/3

 

كود مرغی از عناصر نيتروژن، فسفر، كلسيم، سديم و گوگرد غنی است ولی كود مرغی نسبت به كودهای حيوانی اثر كمتری بر بهبود خصوصيات فيزيكی و نگهداری رطوبت خاک دارد. از کود مرغ معمولا برای اصلاح بافت خاک استفاده نمی شود.

این کود بیشتر در فصل بهار با هدف مصرف عناصر غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید توجه داشت نیاز گیاه دقیقا همان عناصری باشد که در این ترکیب موجود است. مثلا نیاز گیاه به کود آهن را نمیتوان با دادن کود مرغی تامین نمود. یا در صورتی که گیاه بیش بود ازت دارد از کود مرغی استفاده نکنیم.

از تركيب شيميايی و خصوصيات ديگر اين كود مانند EC (نشان دهنده ميزان املاح كل كود) می توان استنباط كرد كه كود مرغی در خاک هايی با شرايط كمبود شديد نيتروژن (ازت) و فسفر، شوری كمتر، بافت متوسط رو به سبک كه با آبی با كيفيت مناسب و به مقدار كافی آبياری می شوند، بهره وری بيشتری دارند.

بنابراين اگر بعضی از باغداران به دليل شرايط خاص خود، نتيجه خيلی خوبی از كودهای مرغی گرفته اند، دليل بر اين نيست كه در همه باغ ها و آن هم هر ساله از اين نوع كود استفاده شود.

اگر خاک زمین شما ماده ی آلی مناسبی دارد و نیاز به عناصر ازت، فسفر، پتاسیم و کلسیم به صورت فوری دارید کود مرغ می تواند گزینه ی مناسبی برای انتخاب در طول فصل رشد باشد.

پوساندن کود دامی از کدام حیوان بهتر است؟

نوع دامی که برای پوساندن کود انتخاب می شود کاملا به محیط زندگی و حیواناتی که در مزرعه دارید؛ بستگی دارد. در هرمنطقه ای پروراندن دام های خاصی ارجحیت دارد اما اگر در منطقه ای که زندگی می کنید همه نوع دامی زندگی می کند، پوساندن کود اسب و گاو بهتر است چون مواد آلی بیشتری دارد. هر دو دام با تغذیه از علف و گیاهان کود دامی غنی از کربن مناسب برای کارهای کشاورزی تولید می کنند.

اگر قصد اصلاح بافت خاک در زمین های رسی و با خاک خیلی سفت و سنگین و یا خیلی شنی و سبک را دارید کود گاوی می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای انتخاب شما باشد. کود دامی گوسفند نیز از این جهت که پوساندن و نگهداری آن راحت تر است؛ چون ازت بالاتری دارد می تواند گزینه مناسبی باشد.

بهترین روش پوساندن کود دامی

برای پوساندن کود طبیعی را می توانید از دام های خود در مزرعه جمع آوری کنید و یا از دامداران دیگر خریداری نمایید. پوساندن کود دامی حیوانات مختلف تقریبا روش مشابهی دارد:

  1. مخلوط کردن کود خام با سایر مواد

مواد مناسب برای مخلوط کردن با کود خام شامل هرنوع پسماند غذا یا هر نوع گیاهی مانند علف، برگ، ساقه، پوست میوه و غیره می شود. معمولا کود دامی را با کاه و کلش مخلوط می کنند. نسبت مخلوط کردن کود خام با مواد دیگر برای هر کود متفاوت است.  باید آن را چند بار امتحان کنید تا به صورت تجربی میزان ایده آل آن را به دست آورید.

مواد مورد نیاز برای پوساندن کود حیوانی:

در سال های گذشته به دلیل مسائل مربوط به خشکسالی و بالا رفتن قیمت کاه و کلش دیگر استفاده از کاه و کلش برای ترکیب با کود دامی راهکار به صرفه ای به حساب نمی آید و کشاورزان تمایلی به این کار نشان نمی دهند.

  • ازت از مهم ترین فاکتور هایی است که برای عملیات فرآوری هرچه بهتر و سریع تر به آن احتیاج داریم. این ماده را می توانیم با اضافه کردن کود اوره (کود سفید) به ترکیب مان فراهم نماییم.
  • اگر پسماند دیگری در دسترس نبود می توانید از کود شیمیایی سفید (اوره 46%) برای هر ده تن کود دامی 100 کیلو گرم استفاده کنید. عنصر ازت به پوسیدن سریع تر و بهتر کود دامی کمک می کند.
  • به طور معمول یک چهارم از مخلوط کود دامی را موادی غیر از پهن دام تشکیل می دهد. اضافه کردن اوره (کود شیمیایی سفید) و گوگرد نیز انجام می گیرد.
  • برای هر 10 تن کود دامی از 400 تا 600 کیلو گرم گوگرد و 6 تا 10 کیلوگرم باکتری تیوباسیلوس (باکتری اکسید کنده گوگرد و آهن) استفاده کنید. گوگرد خاصیت ضد قارچی و تا حدودی خاصیت دور کنندگی حشرات را دارد و PH را پایین می آورد.
  • PH از عوامل مهم و تاثیر گذار دیگر در فرایند پوساندن کود بوده که باید سعی کنیم آن را بین 6/5 تا 7 نگه داریم.
  • مخلوط تازه کود دامی بوی بسیار تندی دارد و بسیاری از آفات و جانوران ریز را به سمت خود جذب می کند. بنابراین بهتر است یک لایه کیسه پلاستیکی روی آن قرار دهید تا از ورود حشرات به آن جلوگیری شده و عمل تخمیر نیز به خوبی انجام گیرد.

پوساندن کود دامی

  1. افزودن آب و هوا

کمپوست با کیفیت باید دارای رطوبت کافی باشد تا به میکروب ها اجازه رشد دهد و هوا نیز به داخل کپه ها نفوذ کند. پوساندن کود به روش سنتی حدود شش تا نه ماه زمان می برد که بسته به نحوه زیر و رو کردن شما دارد. اگر کود را در چاله به حال خود رها کنید تا به طور طبیعی پوسانده شود؛ بیشتر زمان می برد و درصورتی که به طور منظم آن را زیر و رو کنید؛ روند پوساندن سریع تر انجام خواهد گرفت.

در بهترین شرایط فرآوری اکسیژن کود باید بیشتر از 5 درصد و میزان رطوبت آن 45 تا 55 درصد باید ثابت باشد تا میکرو اورگانیسم ها بتواندبه خوبی به فعالیت شان ادامه دهند و تکثیر شوند.

پس از دو هفته که کود طبیعی را داخل چاله ریخته اید یا روی زمین دپو کرده اید و مخلوط به شکل لجن در آمد. بهتر است کنترل دما را با دماسنج به طور منظم انجام دهید و اگر دما بالاتر از 70 درجه سانتی گراد رفت بهتر است کود را زیر و رو کنید. در این مرحله همچنین اضافه کردن ماسه بادی با کیفیت که شوری آن زیاد نباشد؛ توصیه می شود.

  1. نمونه گیری و ارسال به آزمایشگاه

معمولا دو ماه پس از دپوی کود دامی، باید از آن نمونه گیری کنید و به آزمایشگاه بفرستید. پس از مشاهده نتایج می توانید تصمیم بگیرید که چه مواد مغذی به آن اضافه کنید تا کمبود های آن جبران شود. در نهایت باید کود را به طور کامل غربال کنید و سپس در مزارع استفاده نمایید.

در کشاورزی کود حیوانی استفاده کنیم یا نه؟

قطعا اگر ماده ی آلی اگر در کشت و کار شما وجود نداشته باشد، هرچقدر از کود های NPK و ریز مغذی استفاده کنید تنها درصد خیلی کمی از آن را گیاه می تواند جذب کند و مابقی از دسترس ریشه ی گیاه خارج خواهد شد.
بهترین منبعی که می توانیم راحت و ارزان ماده ی آلی خاک را با آن بالا ببریم همین استفاده از کود دامی است. اما با این همه فایده ای که این کود دارد اگر قرار باشد بدرستی مصرف نشود باز هم می گویم استفاده نکنید بهتر است. پس بیایید بعد از خواندن این مطلب تصمیم بگیرید کود حیوانی را بدرستی فراوری کنید و با مصرف درست آن در کنار سایر کود های NPK و ریز مغذی کشت و کارتان را متحول کنید.

بهترین کود دامی برای درخت و زراعی کدام است؟

بهترین کود دامی برای هر زمین و کشت و کاری کودی است که اولا با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد فرآوری شده باشد و دوما با توجه به آنالیز آزمایش خاک زمین خودتان کارشناس مشخص کند که چقدر از ترکیب مثلا کود مرغ، چقدر گوسفند، چقدر گاو و… نیاز است که مخلوط شود و در مجموع زمین به چقدر کود نیاز دارد. این را به یاد داشته باشید که هیچ وقت یک فرمول نمی تواند برای همه بهترین فرمول باشد و هر زمین ویژگی، شرایط و نیاز های خاص خود را می طلبد.

مضرات استفاده از کود دامی که درست نپوسیده:

در کود دامی که به روش اصولی نپوسیده باشد بذر انواع علف هرز یافت می شود.

در یک یک تن کود گاوی بیش از 80 هزار بذر علف هرز وجود دارد حال در نظر بگیرید که با دادن یک تن کود گاوی نپوسیده به خاک چه مقدار بذر علف به خاک اضافه کرده ایم! و اگر فقط 1% این بذرها سبز شوند خود تبدیل به یک مشکل خواهند شد.

کود دامی که به صورت اصولی نپوسیده باشد دارای اسپور قارچ فراوان می باشد. مصرف این کود می تواند انواع بیماری های قارچی را در گیاهتان به وجود آورد.

کود دامی که بدرستی نپوسیده باشد حاوی انواع تخم حشرات و آفات مختلف می باشد. با ورود این کود به زمین ممکن است آفات سر از تخم در آورده و به کشت و کار ما حمله کنند.

اگر کود دامی به صورت اصولی نپوسیده باشد بعد از ورود به زمین کشاورزی فرآیند تخمیر صورت می گیرد. در نتیجه ی این تخمیر گاز آمونیاک می باشد که می تواند جذب بسیاری از عناصر را از طریق ریشه مختل کند.

وقتی کود نپوسیده استفاده می کنیم در خاک و کنار ریشه ی گیاهمان فرآیند پوسیدن انجام می شود. در این فرایند میکروارگانیسم ها برای فعالیت نیاز شدید به نیتروژن دارند که برای جذب نیتروژن به شدت با گیاهمان رقابت می کنند. در نتیجه این رقابت علایم شدید کمبود نیتروژن در گیاه مشاهده می شود.

 

چرا باید از کود دامی پوسیده استفاده کنیم؟

در فرایند پوساندن کود دامی اگر فرآیند تخمیر به درستی انجام شود. درجه حرارت کود در این شرایط به چیزی در حدود 80 درجه ی سانتی گراد می رسد. در این دما تمام بذور علف هرز، تخم حشرات، اسپورهای قارچ و باکتری ها از بین می رود و کاملا استریل می شود. باید دقت داشته باشید که چند مرتبه باید کود به هم بخورد تا تمام قسمت های کود به این درجه ی حرارت برسد و هیچ نقطه ای دارای آلودگی نباشد.

به این نکته ی خیلی مهم توجه داشته باشید که منظور از کود دامی پوسیده کودی نیست که سالها گوشه ای مانده باشد. در این شرایط کود به خودی خود استریل و عاری از آفات و بیماری ها نمی شود. با رعایت اصول و توجه به نکاتی که باید انجام شود می توان کود را ظرف مدت چند ماه به طور کامل و صحیح پوساند.

بیشتر بخوانید:
چالکود درختان

و در پایان اینکه کود دامی حاوی تمام عناصر مورد نیاز برای گیاهان نبوده و غیر از ازت مابقی عناصر حاوی درصد خیلی پایینی بوده و به هیچ عنوان برای رشد و به ثمر رسیدن گیاهان کافی نبوده و با توجه به توصیه های فرد گیاهپزشک باید نسبت به تغذیه ی اصولی هر گیاه در مراحل رشدی مختلف اقدام نمود.

 

4.3/5 - (23 امتیاز)

53 نظر در “روش فراوری کود دامی – پوساندن کود دامی

  1. مهندس رضایی گفت:

    سلام مهندس ایا قرار دادن لاشه تلف شده یک دام در داخل دپوی کود و پوشاندن ان تا یکماه تاثیری در فرایند فراوری داره ؟؟؟؟؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      سلام. بله مفیده

  2. سروش گفت:

    سیلام … وتشکر از توضیح خوب شما.
    نفرمودید درصد ترکیب مقدار ( ای ام) را ئر سم پاش انجام بدیم…حناب اقبالی…
    اگر مرحمت و لطف کنید مراحل عملیات را ایتم وار و بصورت جدول … که کلیه داده ها و زمان و مقدار دما و رطوبت……..وارتفاع کود در زمستان و تابستان…. فلوچارت بفرماید خیلی عالی میشه…ممنون و سپاس

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. ای ام رو هم میتونید خالص بریزید توی سم پاش و هم میتونید با آب مخلوط کنید درصدش اهمیتی نداره مهم اینه بتونید کل توده کود رو آغشته کنید به ای ام. در ویدئو به این موارد اشاره شده و انشالله سر فرصت نوشته ها هم آپدیت میشه.پیروز باشید.

  3. محمد گفت:

    سلام ازکدام نوع گوگرد بهتر است که استفاده کنیم گرانول یا پودری

    1. کشاورزباشی گفت:

      سلام. برای مخلوط با کود دامی اگر منظورتون هست از هر دو نوع میتونید استفاده کنید که گرانول قیمت پایین تری داره وناخالصی بیشتر ولی گوگرد پودری 99 درصد کیفیت و قیمت بیشتری داره.

  4. محمد علیزاده گفت:

    من دو تا سئوال دارم خدمتتون
    ۱- مزایا و معایب استفاده از گوگرد پتروشیمی از ابتدای پروسه پوساندن کود دامی (به مقدار ده الی دوازده کیلو در هر تن کود دامی)؟ و اینکه نظر شخصی شما در خصوص استفاده از گوگرد از ابتدای پروسه پوساندن چیست؟
    ۲- مزایا و معایب استفاده از باکتری تیوباسیلوس و باکتری ای ام در پروسه پوساندن کود دامی چیست؟ و نسبت به هم چه ارجحیت هایی دارند؟ و اینکه در صورت استفاده از باکتری تیوباسیلوس نیاز به پوشاندن توده با نایلون هس یا خیر؟
    با تشکر پیشاپیش از جواب ارزنده شما🙏

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. ما توصیه نمیکنیم گوگرد از ابتدا به کود دامی اضافه بشه و بعد از عملیات فراوری میتنید گوگرد و باکتری تیوباسیلوس رو به توده اضافه کنید. از باکتری ای ام میتونید استفاده کنید برای فراوری و جمعیت و تنوع باکتری های مفید رو خیلی بالا می بره و فراوری با کیفیت بهتری انجام میشه. باکتری تیوباسیلوس هوازی هست و نیاز به کشیدن نایلون نداره. پیروز باشید.🌹

  5. sajad48700@yahoo.com گفت:

    سلام مقداری کود دامی به همین روش درست کردم الان بعد از دو هفته سطح کود پر از کرم های سفید ریز هست آیا کرم سفید ریشه هست ؟
    باید چیکار کنم ؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. نه کرم های سفید اگر خیلی ریز هستند حتمالا لارو مگس ها هستد. در صورتی که طبق روش بالا پیش برید و خوب هم بزنید تخم و لارو تمام حشرات از بین خواهد رفت.

  6. sajad گفت:

    سلام مقداری کود دامی به همین روش درست کردم الان بعد از دو هفته سطح کود پر از کرم های سفید ریز هست آیا کرم سفید ریشه هست ؟
    باید چیکار کنم ؟

  7. کاربر کشاورزباشی گفت:

    سلام با تشکر اززحمات شما
    من اول بهار برای درختان از کود حیوانی فرآوری نشده استفاده کردم سرشاخه درختان زرد قهوهای وخشک میشن چگونه از خشک شدن بیشتر جلوگیری کنم؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. دلیل این امر میتونه اسیب به ریشه یا کمبود ازت باشه. باید اول مشخص بشه کمبود ازته و یا آسیب کرم سفید ریشه یا بیماری های قارچی؟

  8. حسین گفت:

    با سپاس از مطالب و نیز نظرات

  9. علی حسین پور گفت:

    درود
    اگر کود حیوانی در آب ریخته شود و بعد از مدتی که شیرابه کود در آب حل شد
    ۱- اگر این شیرابه را به گیاه بدهیم چه مزایا و معایبی دارد
    2- از این روش کوددهی برای گیاهان آپارتمانی داخل گلدان در گلخانه های تکثیر هم میتوانیم استفاده کنیم؟
    ۳- شیرابه باید در مخازن دربسته نگهداری شود یا در حوضچه یا ظرف سر باز در مجاورت جریان هوا نگهداری شود؟
    سپاسگزارم، بدرود

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما شیرابه ی کود مرغی میتونید درست کنید در صورتی که
      خاکتون شور نباشه و گیاهانتون حساس به شوری نباشند. شیرابه در استخر سر باز درست میشه.

  10. علوی گفت:

    سلام، ممنون بابت توضیحات مفیدتون.
    از کجا متوجه شویم که کود پوسیده و آماده شده؟
    و دوم اینکه اگر کود اوره برای پوساندن موجود نباشد، چه چیزی را برای جایگزینی معرفی میکنید؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما ، یکی از نشانه های پوسیدن نرم شدن و ری شدن ذرات کود هست و اینکه دیگه بو نداشته باشه، ولی این دلیی بر فراوری درست نیست و نمیتونید با خیال راحت مصرف کنید. بجای اوره میتونید از کود گوسفند و میا مرغ استفاده کنید.

  11. جهانی گفت:

    سلام و عرض ادب
    ممنون از مطلب مفید و کاربردی شما
    من حدود یکماه قبل دپوی کود گاوی رو انجام دادم.
    ۵۰ کیلو کود اوره و ۲۵ کیلو گوگرد رو به یک نیسان بار تازه گاوی با حدود ۵۰ درصو رطوبت اضافه کردم و روی اون رو پلاستیک کشیدم.
    با گذشت یکماه هیچ تغییر در دمای توده ایجاد نشده بود !
    به ناچار امروز توده رو جابجا کردم دیدم کودهای زیرین به رنگ سبز لجنی در اومده و البته بوی بسیار تندی داره.
    ولی دمای کود حدود دمای هوا بود و اصلا گرم نشده بود.
    نمی‌دونم چرا ؟!
    گفتم شاید به این علت که چیزی باهاش مخلوط نکردم اینجوری شده برای همین امروز همزمان با زیر و رو کردن و جابجایی توده ، به اون ماسه رودخانه‌ای و برگ خشک درخت اضافه کردم.
    نمی‌دونم کارم درست بوده یا نه …
    یا اینکه باید روی توده رو دوباره پلاستیک بکشم یا نه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما، توصیه میکنم باکتری ای ام رو به کودتون اضافه کنید و گوگرد رو همیشه بگذارید برای بعد از عملیات فراوری و از ابتدا مخلوط نکنید. ضمنابهترین رطوبت چیزی بین چهل تا پنجاه درصد هست و وقتی کود رو توی دست فشار میدید نباید اب زیدی ازش بریزه.

  12. کاربر کشاورزباشی گفت:

    با سلام
    فرق بین کود گوسفندی و گاوی در چه مواردی هست؟ ایا فرآوری انها با هم متفاوت است؟ و اینکه برای محصول زعفران در منطقه کوهستانی با خاک رسی کدام یک بهتر است؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما. کود گوسفندی ازت بالا تری داره و برای فراوری به ازت کمتری نسبت به کود گاوی نیاز هست.اما کود گاوی بافت خاک رو سبک تر و پوک تر میکنه . در کود گوسفندی معمولا آلودگی بیشتری به بذر علف وجود داره. کود گاوی توصیه میشه مصرف کنید. البته میتونید به ازای هر ده واجد کود گاوی، سه واحد کود گوسفندی و یک واحد کود مرغی هم با اون مخلوط کنید. پیروز باشید.

  13. ابراهیم گفت:

    باسلام
    آیامیشود آب فراوان روی کود حیوانی قرار داد که شیرابه های آن از زیر کود خارج گردد؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام با چه هدفی این کار رو میخواید انجام بدید؟

  14. محمد گفت:

    با سلام و تشکر ، از روش کود گاز هم برای پوساندن کود حیواتی تازه گاو استفاده می شود که هم گاز می دهد و کود به قول شما پوسیده شده .

  15. زهرا فتح اللهی گفت:

    سلام
    درصد رطوبت کود دامی مناسب (TS) چقدر باید باشد؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. حدود 40 تا 50 درصد

  16. کاربر سایت گفت:

    جناب آقای مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی
    با سلام
    استفاده از کلمه کود دامی پوسیده باعث اشتباه کود دامی که معمولا زیر آفتاب و برف و باران میمونه و مثلا یکسال بعد یا بیشتر بعنوان کود پوسیده ازش استفاده میشه با کود دامی فراوری شده یا استحصال شده به روش صحیح و علمی میشه اشتباه گرفته میشه لطفا توضیح بدهید که کود دامی پوسیده تمامی میکرو ارگانیزم های مفید رو از دست داده و متاسفامه تمامی مضرات از قبیل هاگ قارچ ها، نماتد، انواع پاتوژن ها، تخم انواع آفات خواب گذران و حتی تخم علف های هرز و نسبت نامناسب کربن به ازت را دارا است که نه بلکه مفید نیست و کلی ایجاد بیماری های متفاوت و گوناگون و عوامل استرس زا و ضعیف کننده گیاه و ریشه خواهد شد.
    لذا خواهشا برای کود دامی فراوری شده و استحصال شده از کلمه کود پوسیده استفاده نشود چرا که کود دامی استحصال و فراودی شده مانند چای سیاه و خرد و پوک بود و بوی ادار دام و پهن نمی دهد بلکه بوی زمین نم باران خورده که خیلی خوش بو است به مشام می آید لذا کود دامی فراوری شده صدو هشتاد درجه با کود دامی پوسیده چه بلحاظ شکل فیزیکی و خواص و بو و محسنات کاربردی متفات است چرا که این کود دامی فراوری شده باعث افزایش هموس خاک و جلوگیری از سله بستن خاک و پوک کردن خاک و افزایش ظرفیت بافری نگهداری رطوبت و امکان تبادل اکسیژن با ریشه و ازت با باکتری های و میکرو ارگانیزم های تبادل ازت به مواد مفید میشود.
    با سپاس

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      با سلام و احترام. دقیقا درست میفرمایید این اشتباه بسیار رایج هست. کود دامی که چندین سال زیر افتاب مونده ارزش غذاییش بشدت کم شده و مناسب نیست. بجای کود دامی پوسیده دنبال کود دامی فراوری شده باشیم. یک ویدئو انشالله بزودی براش قرار میدم توی همین مطلب.ممنون از توجه و راهنمایی شما.💚

    2. کاربر سایت گفت:

      سلام بزرگوار با احترام میشه ازتون خواهش کنم یک شماره ای یا آدرسی که ارتباط بشه برقرار کرد بذارید تو همینجا با سپاس

      1. کشاورزباشی گفت:

        درود بر شما. ادرس ما مشهد نبش قرنی 2 فروشگاه کشاورزباشی. 09924609619

  17. نیلوفری گفت:

    سلام مسئله ی وجود آهک تو کود دامی خیلی مهمه اینو باید چطوری از بین ببریم؟ مخصوصا که منطقه ی ما خاک رسی هست و خیلی صله میبنده و لایه آهکی رسوبی بسیار سختی در عمق حدودا یک متری داره و قلوه سنگهای رسوبی آهکی توش فراوونه و آب هم آهک داره، خواهش میکنم راهنمایی کنید همه ی درختامون دارن خشک میشن کود شیمیایی هم دیگه تاثیر نداره

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      درود بر شما. چه محصولی کاشتید. درصد اهک چقدره و درصد ماده الی و کودهایی که استفاده میکنید همگی مهم هست در اصلاح بافت خاک.

    2. کاربر کشاورزباشی گفت:

      سلام بایستی اصلاح خاک باغی انجام بدید هیچ راه دیگری باقی نیست چون در حالت قلیایی به هیچ عنوان هیچ کودی عملکرد مثبت نداره و چون آب و خاک تواما قلیایی است این مورد تشدید میشود.

  18. پوریا حق بیان گفت:

    سلام حسته نباشید
    کود حیوانی که چندسال بیرون مونده هم نیاز به پوسیدن داره یا خودش آماده استفاده‌س؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام و احترام. نه تنها نیاز به پوساندن داره، بلکه اگر کود تازه رو بپوسونید بهتر از کود مانده هست.

    2. احمد گفت:

      سلام . درصد کاه و کلش یا ساقه و برگ گیاه که باید به کود اضافه بشه رو بفرمایین

      1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

        سلام. در صورتی که از لحاظ هزینه ای براتون بصرفه هست سی درصد.

  19. مهدی گفت:

    سلام میشه کود یک ساله رو توی دوماه پوسیده کرد یا زمان زیادی نیاز داره؟؟؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. کودی که میخاید بپوسونید تازه باشه بهتره تا اینکه یکسال مونده باشه. برایپوسوندن کود دامی هم حداقل دو سه ماه باید بمونه تا درست فراوری بشه.

      1. دکترعزیزی گفت:

        سلام خسته نباشید واسه اطراف کاشان کویره وخاکش شور وریگی هست pH خاک حدود۷ هست چه کودی بزنم نهال انگور وسبزی جات مثل بادمجان وفلفل وگوجه خوب رشت کنند

        1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

          سلام، میتونید از هیومیک اسید و کود سه بیست همراه آبیاری استفاده کنید.

  20. محمد حسن مختاری گفت:

    سلام خسته نباشید
    آقا امثال یک مهندس مشاوره به من داد
    از کود سوپر پاور درختان بارور نشد و این کود اسفند به پای درختان درخد گود ۵ سانتیمتر شهریور متوجه شدم
    اصلا هیچ تجزیه نشده ودرختانی که بارور شده بودند سیب قرمز ۹۰ درصد ریزش کرد . وسال های قبل پتاس سوپر تریپل و اوره و فسفات .هیچ ریزش نداشت و میوها خیلی درست و قرمز شده بود .امثال هیچی
    توجه این اقا مهندس می گفت درختان ۲۵ ساله نیاز به کود ندارند .ممنون جواب بدهید .

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما. درختان در همه ی سنین نیاز به تغذیه دارند و بهتره آزمایش خاک بگیرید و با توجه به آنالیز خاکتون پیش برید💖

  21. احمد ستاریان گفت:

    با سلام
    با سپاس از توضیخات بسیار ارزشمن شما . حیف دیدم چند نکته مهم رو که به نظر سهوی جا افتاده بود رو نگم . یکی از مشکلات کود دامی در گاوداری های صنعتی وجود آهک در کود است به دلیل ضدعفونی سم دامها از آب و آهک استفاده می شود و زیر پای حیوان می ریزند تا از بیماریهای کف بهار بند و طویه جلوگیری شود این مواد شیمیایی و بسیار خطر ناک وقتی با کود مخلوط می شود وبرای پوسیده کردن ارسال می شود هم باعث افزایش دمای کود در دپو می شود و هم وقتی کود پوسیده در گلدان ریخته می شود باعث سوخته شدن ریشه گیانهان می شود و در تولید ورمی کمپوست باعث مرگ اریزنوفتیدا ها می شود که صدمات جبران ناپذیری را در بر دارد. جالب است که از بین کود های اعلامی کود خرگوش به چشم نمی خورد این حیوان دارای کود بسیار مناسب برای گیاهان است و هیچ عوارش جانبی نیز مانند بوی بد و غیره ندارد و به قدری قوی است که می تواند گیاهی مثل شبدر و یونجه را در زمستان های سرد از سرما محافظت نماید( خودم اینکار را آزمایش کرده ام )

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      خیلی ممنونم ازینکه تجربیاتتون رو با ما به اشتراک میذارید.

      1. کاربر سایت گفت:

        سلام خیلی ممنون استفاده کردم

        1. کشاورزباشی گفت:

          درود بر شما. ممنون از توجه و همراهیتون.

      2. بهمن بیات گفت:

        سلام عرض ادب
        اگه به کود تازه دسترسی نداشته باشیم، کود چند ساله ارزش پوساندن داره بنظرتون؟

        1. کشاورزباشی گفت:

          درود بر شما. اگر از قبل دارید میتونید مصرف کنید و در اصلاح بافت خاک و افزایش ماده آلی کمک خواهد کرد. ولی اگر قصد خرید دارید بهتره کود دامی تازه خریداری کنید و بعد عملیات فراوری رو انحام بدید تا ارزش غذایی بالاتری داشته باشه.

          1. امیرحسین گفت:

            سلام خسته نباشید.من پارسال کود گوسفندی را با اضافه کردن اوره و مقدار کمی شیمیایی ودادن رطوبت و کشیدن پلاستیک روی آن بمدت یکی دوماه .انجام پوساندن را انجام دادم البته چند بار درطول این مدت کودها را بهم زدم وپس از این مدت پلاستیک را جمع کردم در هوای باز مانده .حالا می شود برای مصرف درختان 2ساله بصورت چالکود استفاده کرد یا اینکه با چیز دیگری مخلوط شود .لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

          2. کشاورزباشی گفت:

            درود بر شما. بله میتونید برای چالکود استفاده کنید و با توجه به آنالیز خاکتون میتونید انواع کود سولفاته محصوص چالکود رو هم بهش اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *