دانستنی های کاربردی, باغبانی

آخرین آبیاری درختان در تابستان

آب آخر تابستان

اهمیت آخرین آبیاری درختان بعد از برداشت میوه:

بعد از برداشت میوه در آخر تابستان مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد مدیریت صحیح آبیاری، آب آخر تابستان و تغذیه درختان قبل از خزان آنها می باشد. اکثر باغداران با این تفکر که بعد از برداشت میوه، درختان باید استراحت کنند آنها را رها کرده و آبیاری را انجام نمی دهند و تا آغاز فصل جدید دیگر به درختان کاری ندارند.

اولین اقدام بعد از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ های درختان محلول پاشی فروت ست می باشد. با محلول پاشی فروت ست درختان میوه و تنظیم دوره های آبیاری پاییزه درختان قبل از خزان آنها مقدار زیادی از تولید محصول سال بعد باغ تضمین می شود.

درختان بعد از برداشت میوه نیز به آب نیاز دارند و هرگونه تنش آبی در این مرحله، روی رشد و تمایز جوانه‌ های بارده برای سال بعد تاثیر منفی خواهد داشت و در مواردی باعث ریزش جوانه‌ ها در سال جاری می شود. همچنین تنش یا کمبود آب در طول دوره بعد از برداشت میوه باعث کاهش گلدهی، کاهش تعداد و وزن اولیه میوه‌ ها در بهار سال بعد خواهد شد.

آخرین آبیاری درختان:

درختان بعد از برداشت میوه هنوز دارای فعالیت هستند و تا قبل ریزش برگ ها فتوسنتز می کنند. در این زمان مواد غذایی تولید شده داخل برگ ها ذخیره می شوند تا در سال بعد منبع غذایی برای سایر اندام های درخت باشند. حفظ شادابی درخت و برگ های آن کمک می کند تا درختان مواد غذایی بیشتری را برای سال بعد خود ذخیره کنند.

یکی از اشتباهات رایج باغداران بعد از برداشت محصول قطع آبیاری می باشد که این خود شوکی به درختان بوده و باعث ریزش زود هنگام برگ ها می شود. در این زمان باید به درختان فرصت داد تا مقداری مواد غذایی و کربوهیدرات برای رشد و نمو جوانه ها و شاخه های خود در فصل رشد ذخیره کند. بعضی از درختان مانند بادام نسبت به کمبود آب بعد از برداشت میوه از حساسیت زیادی برخوردار هستند، مخصوصا درختانی که جوانه‌ های بارده آنها دیرتر رشد می کنند.

آب آخر تابستان

آخرین آبیاری درختان در تابستان

 

به طور کلی با سرد شدن هوا نیاز آبی درختان کم می‌ شود اما این دلیل نمی‌ شود که کلا آبیاری را قطع کنید. همان طور که گفته شد آبیاری را باید تا زمانی که برگ‌ ها روی درختان هستند ادامه دهید. مقدار آبی که در اختیار گیاهان قرار می‌ دهید بسته به نوع درخت، میزان تبخیر و تعرق و میزان رطوبت خاک متفاوت است. آبیاری‌ های بیش از حد احتمال سرمازدگی درختان را افزایش می‌ دهد. معمولا برای دوره بعد از برداشت میوه، آبیاری‌ های سبک و با فاصله زیاد توصیه می‌ شود.

زمان آب آخر تابستان:

 

تا زمان سبز بودن برگ های درختان باید آبیاری را مرتب انجام داد و آخرین آبیاری درختان را قبل از شروع ریزش برگ ها می بایست انجام داد در این مرحله می توان یکسری از کود های را همراه آب آخر تابستان به درختان داد تا علاوه بر بالا بردن مقاومت آنها در برابر سرمازدگی در فصل زمستان باعث افزایش غلظت شیره ی سلولی آنها شد.
وجود آب زیاد در بافت های گیاهی احتمال سرمازدگی پائیزه را بالا می برد و به همین دلیل بسیار مهم است که آخر فصل از آبیاری های خیلی سنگین بپرهیزیم و همراه آب های آخر از کود پتاس بالا استفاده کنیم و مواد قندی و غلظت شیره ی گیاه را بالاتر ببریم تا احتمال تنش سرمایی پایین بیاید.

تغذیه در آب آخر تابستان درختان:

 

رفع بد شکلی و کم شدن بازار پسندی محصولات معمولا به دلیل کمبود کلسیم و عدم جذب آن اتفاق می افتد. باغداران معمولا در طول فصل در اردیبهشت ماه و خرداد ماه محصول پاشی کلسیم را انجام می دهند اما این به حدی نیس که نیاز درختان تامین شود. بیشترین جذب کلسیم اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه و یا فروردین ماه که تارهای کشنده وجود دارد اتفاق می افتد و می توان با مصرف نیترات کلسیم میزان زیادی کلسیم را در دسترس ریشه قرار داد.

مصرف سولو پتاس یا همان سولفات پتاسیم همراه آب آبیاری در این مرحله لازم می باشد زیرا ممکن است تعادل بین عناصر نیتروژن و پتاسیم با مصرف نیترات کلسیم افزایش یابد و اختلالی در رشد گیاهان رخ دهد. علاوه بر این پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاهان نسبت به تنش های محیطی و مخصوصا سرما می شود بنابراین با مصرف آن قبل از شروع سرما ها می توان از خسارت سرمازدگی در درختان جلوگیری کرد.

عنصر بور نقش مهمی در میزان گلدهی و افزایش محصول سال بعد ایفا می کند. مصرف بور به فرم اسید بوریک در این مرحله همراه با کود هایی که گفته شده تا حدودی محصول سال بعد را تضمین می کند. همانطور که گفته شد مصرف کود های نیترات کلسیم، سولفات پتاسیم و اسید بوریک همراه آب آخر تابستان باعث افزایش غلظت شیره ی سلولی در درختان شده و مقاومت آنها را بالا می برند، همچنین درختان توان بیشتر برای شروع فصل جدید و رشد و نمو دارند.

 

3.7/5 - (6 امتیاز)

2 نظر در “آخرین آبیاری درختان در تابستان

  1. براتی گفت:

    خیلی ممنون بابت مطالبی که فرمودین ،لطفا درباره تاثیر عناصرهم ویدیوبزارید.

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      درود بر شما حتما.

نظرات بسته شده اند.