دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی

برنامه غذایی انگور

برنامه غذایی انگور

 مهمترین کار برای داشتن باغ انگور سالم و پر محصول، رعایت یک برنامه غذایی مناسب و اصولی می باشد. هدف از اجرای برنامه غذایی انگور به صورت اصولی، دستیابی به بالاترین عملکرد و کیفیت در محصول می باشد. انگور با نام علمی Vitis از خانواده Vitaceae گیاهی دو لپه و بومی مناطق معتدل گـرم اسـت.

این محصول به دلیل قابلیت مصرفش به روش های مختلف اهمیت زیادی در بین مردم دارد. معمولا انگور برای مصرف میوه تازه و برای تهیه کشمش، آبمیوه، مربا، شیره، روغن، فرآورده های تخمیری مورد استفاده قرار می گیرد.

درخت انگور می تواند در اغلب خاک های زراعی رشد خوبی داشته باشد. بهترین PH خاک برای کاشت انگور بین 7-6 مـی باشـد. این گیاه معمولا می تواند دمای پایین را تا 15- درجه سانتی گراد تحمل کند. در صورت امکان احداث باغ های انگور می بایست در مناطق فاقد یخبندان بهاره و بارش های تابستانه باشد.

بارش باران در زمان گلدهی باعث ریزش گل ها و در زمان رسیدن میوه باعث پوسیدگی میوه ها می شود. در ادامه برنامه کوددهی انگور توسط متخصصان کشاورزباشی ارائه شده است. شما می توانید در حین اجرای برنامه غذایی انگور با مشاورین ما در ارتباط باشید.

اهمیت آزمایش خاک در برنامه غذایی انگور

قبل از کوددهی و صرف هزینه برای درختان می بایست باغداران از وضعیت خاک باغ آگاه باشند. با انجام آزمایش خاک مشکلات، کمبودها و بیش بودهای خاک مشخص می شود. کارشناس گیاهپزشک با بررسی نتیجه آزمایش خاک، موارد مورد نیاز باغ شما را شناسایی کرده و یک برنامه غذایی مناسب با باغ شما ارائه می دهد.

بنابراین انجام آزمایش خاک قبل از کوددهی امری حائز اهمیت می باشد.

کوددهی انگور در زمستان

چالکود از روش های کوددهی درختان انگور در زمستان می باشد. برای چالکود معمولا ترکیبات سولفاته مانند سولفات آهن، سولفات روی، سولفات پتاسیم، سولفات منگنز، سولفات منیزیم به همراه کود دامی پوسیده و کودهای آلی نظیر باکتری تیوباسیلوس مصرف می شوند.

در آزمایش خاک کمبود عناصر غذایی مشخص شده و طبق آن می توان برنامه غذایی چالکود را طوری تنظیم کرد که کمبود این عناصر جبران شود. در روش چالکود ریشه درختان در طول زمستان به مرور مواد غذایی را جذب کرده و در اختیار گیاه قرار می دهند.

کوددهی در زمان باز شدن جوانه

درختان انگور در مرحله باز شدن جوانه نیاز زیادی به عناصر روی، بر و نیتروژن دارند. در این مرحله می توان از ترکیبات دارای این عناصر که فروت ست نامیده می شوند به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

مصرف فروت ست باعث کاهش ریزش گل، تبدیل شدن بیشتر آنها به میوه و در نتیجه افزایش عملکرد می شود.

کوددهی انگور قبل گلدهی

اگر در گلدهی تمام عناصر مورد نیاز گیاه و شرایط محیطی برای جوانه زنی و گلدهی فراهم باشد، گلدهی بدون هیچ گونه تنشی صورت می گیرد. در این شرایط طبیعتا میوه های با کیفیت تولیده می شوند و عملکرد درختان انگور نیز افزایش می یابد.

همچنین قبل از گلدهی استفاده از کودهای اسید آمینه، جلبک دریایی و ریزمغذی به صورت محلول پاشی به منظور افزایش عملکرد توصیه می شود.

برنامه غذایی درخت انگور در زمان تشکیل میوه 

در زمان تشکیل میوه به منظور آماده سازی شرایط جهت رشد میوه و جلوگیری از ایجاد هر گونه تنش تغذیه ای در زمان رشد میوه، می توان کوددهی را انجام داد.

در این مرحله مصرف کودهای کامل سه بیست و اسید هیومیک همراه آب آبیاری و محلول پاشی کود کلسیم بر در افزایش رشد میوه موثر می باشد.

همچنین باغداران با مصرف هورمون جیبرلین یا قرص جیبرلین به صورت محلول پاشی باعث یکدست شدن، درشت شدن و بی دانه شدن انگور می شوند.

برنامه تغذیه ای انگور در زمان رشد و درشت شدن دانه تا غوره

برنامه غذایی درخت انگور در زمان رشد حبه ها و درشت شدن میوه بسیار اهمیت دارد. در این مرحله برای رشد بیشتر و درشت شدن انگور می توان از سیلیکات پتاسیم، فسفیت پتاسیم به صورت محلول پاشی و نیترات کلسیم به صورت آبیاری استفاده کرد.

کوددهی به منظور رنگ دار کردن و پیش رس کردن:

یک ماه قبل از برداشت میوه تا 10 روز مانده به برداشت می توان از سولوپتاس همراه آب آبیاری و ریز مغذی (کامل یا آهن، روی، منگنز) به صورت محلول پاشی به منظور پیش رسی و رنگ دار کردن حبه های انگور استفاده کرد.

 

 در جدول زیر برنامه غذایی انگور با میزان و روش مصرف به طور کامل آمده است:

مراحل رشدبرنامه کودیروش مصرف
چالکودترکیب کودهای سولفاته مانند سولفات آهن، سولفات منیزیم، سولفات منگنز، سولفات روی و سولفات پتاسیم و باکتری تیوباسیلوسبه صورت چالکود در قسمت یک سوم انتهایی سایه انداز درختان به میزان 100 تا 200 گرم از هر ترکیب به ازای هر درخت جوان و 300 تا 400 گرم از هر ترکیب به ازای هر درخت بالغ
تورم جوانهفروت ست موبورسینبه میزان 0/5 تا 0/75 کیلوگرم در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی
گلدهیاسید آمینه PN-14، جلبک دریایی آسکوپاد، ریزمغذی کاره کمبی یا میکروپاداسید آمینه به میزان 0/3 تا 0/5 کیلوگرم در هزار لیتر آب، جلبک دریایی به میزان 2 تا 3 لیتر در 1000 لیتر آب، ریزمغذی کاره کمبی به میزان 0/8 تا 1 کیلوگرم در هزار لیتر آب یا ریزمغذی میکروپاد به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی
تشکیل میوهسه بیست مهاب شیمی، اسید هیومیک پلنت چویس، کلسیم بر بارافشان، هورمون جیبرلین مایع یا قرص جیبرلین مگافیل سه بیست به میزان 5 تا 8 کیلوگرم در هکتار و اسید هیومیک به میزان 1 تا 2 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری و کلسیم بر به میزان 1 تا 2 لیتر در هزار لیتر آب و قرص جیبرلین یک عدد قرص در 100 لیتر آب به صورت محلول پاشی
درشت شدن میوهنیترات کلسیم، سیلیکات پتاسیم ورانو، فسفیت پتاسیم یوروسالیدزنیترات کلسیم به میزان به میزان 20 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری، سیلیکات پتاسیم به میزان 1 تا 2 لیتر در هکتار و فسفیت پتاسیم به میزان 1 تا 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی
رنگ پذیری و پیش رسی محصولسولفات پتاسیم آریا، ریزمغذی مولتی پرپلکس گرومور سولفات پتاسیم به میزان 15 تا 40 کیلوگرم در هکتار همراه آبیاری و مصرف ریزمغذی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 نظر در “برنامه غذایی انگور

  1. محمد جعفر ملک پور گفت:

    خیلی عالی بود خدا قوت اگر ممکنه آدرس خودرا جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های کشاورزی خصوصا هرس درختان و کود دهی …ازتخصص جنابعالی استفاده کنیم بازهم تشکز از زحماتتان

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما مشهد میدان بار رضوی بین حر 2/3 و 2/2 کشاورزباشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *