گیاه پزشکی, باغبانی

برنامه غذایی پسته

برنامه غذایی پسته

برنامه غذایی پسته در طول سال:

  • نیتروژن اصلی ترین ماده ای است که برای رشد و بازدهی مناسب در برنامه غذایی پسته در طول سال اهمیت زیادی دارد. کمبود نیتروژن معمولا موجب ریختن برگ درختان پسته در دوره محصول دهی و بنابراین کاهش میزان محصول پسته می شود.
  • اگر کمبود نیتروژن به موقع تشخیص داده شود؛ کشاورزان می توانند از N-P-K 32-0-0 از طریق سیستم آبیاری استفاده کنند تا نرخ محصول پسته هرسال با بلوغ درختان، افزایش پیدا کند. (البته مشورت با کارشناسان خبره در این زمینه ضروری است.) بهترین زمان برای آبیاری درختان پسته پیش از طلوع آفتاب در صبح یا هنگام عصر بعد از غروب آفتاب است.
  • کمبود فسفر و پتاسیم نیز در کاهش نرخ و کیفیت محصول درختان پسته موثر است. کمترین میزان پتاسیم در برگ ها (به منظور جلوگیری از مواجه شدن با کمبود در تابستان) حدود 0.7 تا 0.9% است. اگر پژمردگی ورتیسیلیوم (Verticilliumdahliae) در درخت پسته مشاهده شود؛ علت آن ممکن است کمبود پتاسیم باشد. بنابراین باید کوددهی مناسب برای جبران این کمبود انجام گیرد.

برنامه غذایی پسته در طول سال

  • متداول ترین برنامه غذایی پسته در طول سال شامل افزودن کود N-P-K 12-12-17 سولفات منیزیم، سولفات آهن و سولفات پتاسیم به ازای هر درخت بالغ در اواخر زمستان – اوایل بهار (اسفند و فروردین) بصورت چالکود. و بصرت همراه آب آبیاری کود محلول در آب N-P-K 20-20-20 از طریق سیستم آبیاری در طول بهار (فروردین تا خرداد) است.
  • در مواردی که کمبود پتاسیم مشاهده شود؛ تعداد پسته های پوک افزایش یافته و کشاورزان سولفات پتاسیم (سولوپتاس) را 20 کیلو گرم به ازای هر هکتار در طول تابستان (تیر و مرداد) اضافه می کنند. به خاطر داشته باشید که هر هکتار برابر 10000 مترمربع است. درصورتیکه درختان پسته در خاک های شور یا به شدت قلیایی کاشته شده اند؛ توصیه می شود که در اواخر بهار (خرداد) و اوایل تابستان (تیر) کود حاوی گوگرد و کود هیومکس (هیومیک اسید) اضافه شود.

بهترین برنامه غذایی پسته چیست؟

  • در طول سال اگر از کود دامی پوسیده نیز استفاده شود. اکثر کشاورزان حدود 10 تا 20 تن کود دامی را به هر هکتار از زمین پسته، هر سال یا هر دو سال یکبار اضافه می کنند. اگر کود دامی با قیمت معقول در دسترس نباشد؛ از کود گیاهی به خصوص کود غنی از گیاه باقلا (Viciafaba) استفاده می کنند. در این شرایط کشاورزان، گیاهان را برای اینکه تبدیل به کود شود از پاییز آماده کرده وطی چند ماه بعد، فسفر و پتاسیم را به کود پسته اضافه می کنند و در طول بهار یعنی ماههای فروردین تا خرداد درختان پسته را با کود دامی، کوددهی می کنند.
  • به خاطر داشته باشید که پیش از تجزیه مواد آلی، مصرف نیتروژن افزایش پیدا می کند. بنابراین، در صورت استفاده از کود گیاهی یا دامی، اضافه کردن نیتروژن هنگام شخم زدن (به شکل نیترات) به خاک برای جلوگیری از کمبود نیتروژن اهمیت زیادی دارد. (بهتر است بایک کارشناس باتجربه در این خصوص مشورت کنید.)

نکات مهم:

  • البته توجه به این نکته مهم است که زمین و خاک مورد استفاده در هر مزرعه پسته متفاوت است. بنابراین بهتر است مواد غذایی و PH خاک قبل از انتخاب روش کوددهی و برنامه غذایی پسته در طول سال آزمایش شود. درصورتیکه PH خاک بسیار بالا باشد و از کودهای فسفاته به میزان بسیار زیادی استفاده شود؛ درختان پسته قادر به جذب ریز مغذی ها نبوده و درنتیجه بازدهی و کیفیت محصولات کاهش شدیدی پیدا خواهد کرد.
  • آنالیز برگ درخت پسته نیز می تواند به تنظیم برنامه کوددهی کمک کند. با آنالیز برگ پسته می توان کمبودهای غذایی درخت پسته را تشخیص داد. عوامل بسیار زیادی روی سلامت و بازدهی درخت پسته موثر است و درصورتی که برنامه غذایی مناسبی در طول سال نداشته باشید؛ احتمال دارد درختان شما اصلا میوه ندهند. با این وجود، مزارع پسته ای نیز وجود دارند که صاحبانشان چندین سال است هیچگونه کود اضافه ای به آنها نداده اند اما محصول مرغوب و باکیفیتی کشت می کنند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *