توصیه های گیاهپزشکی

دوره کارنس را جدی بگیریم – دوره ی کارنس چیست – ماندگاری سموم – باقی مانده سموم

دوره کارنس

چرا دوره کارنس را بایدجدی بگیریم؟ باقی مانده سموم چیست و ماندگاری سموم به چه معناست؟

در این بخش از توصیه های گیاهپزشکی به مفهوم دوره کارنس یا همان مدت ماندگاری سموم می پردازیم. در تعریف ساده تر دوره ی کارنس عبارتند از: مدت زمانی که لازم است پس از سم پاشی، باقی مانده سموم در اثر عوامل طبیعی تجزیه شده، و مقدار آن در سطح میوه و سبزی و سایر محصولات کشاورزی به حد قابل استفاده برسد. لازم به ذکر است مثلا اگر دوره ی کارنس یک سم 20 روز باشد و بعد از گذشت 15 روز از سمپاشی محصول برداشت شود در واقع دوره ی کارنس رعایت نشده است. نمیتوان گفت مثلا 5 روز طول میکشد تا محصول به مصرف برسد. پس دوره ی کارنس فقط از زمان سم پاشی تا زمانی که محصول روی گیاه هست محاسبه میشود.

امروزه با توجه به افزایش آفات و بیماری های گیاهی گاهی اوقات ناچار به استفاده از سموم می باشیم که هر یک از این سموم بسته به نوع خود دارای دوره کارنس خاص خود بوده و باقی مانده سموم مشکلاتی را بوجود می آورد.

بسیاری مواقع میوه ها را قبل از پایان دوره کارنس (زمانی که پس از سمپاشی باید سپری شود تا باقی مانده سموم در محصول به حد مجاز و قابل استفاده برسد) به بازار برده و در نتیجه باقی مانده سموم روی بافت میوه ها بتدریج در معده و کبد که در پستانداران وظیفه دفع سموم را برعهده دارد جمع شده و موجب بیماری های مختلف بسیار خطر ناک می گردد.

باقی مانده سموم در برخی موارد می تواند باعث برهم خوردن تعادل بعضی عناصر مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن شده و مکانیسم طبیعی بدن را دچار اختلال می کند. سمومی که برای دفع آفات گیاهی مصرف می شود باید مدت معینی روی میوه و محصولات کشاورزی باقی بماند تا تجزیه شود. اما چون در بسیاری از موارد محصولات کشاورزی به اقتضای شرایط زودتر از موئد برای عرضه به بازار برداشت می شود، مقداری از سموم در بافت میوه به صورت تجزیه نشده باقی می ماند.

دوره کارنس

دوره کارنس و باقی مانده سموم

 

پوست کندن میوه درست است یا با پوست خوردن آن؟

کارشناسان تغذیه معمولا بدون توجه به بحث ماندگاری سموم توصیه می کنند که میوه ها را با پوست استفاده کنید، چون بخش عمده ی مواد غذایی و ویتامین ها در در پوست میوه ها ذخییره شده است. اما توصیه تیم فروشگاه کشاورزباشی به شما این است که در شرایط کنونی کشاورزی غیر ارگانیک  و عدم رعایت دوره ی کارنس به علت وجود باقی مانده سموم مختلف و فراوان در پوست و قسمت هایی از میوه که در تماس مستقیم با سم قرار گرفته از میوه جدا گردد. زیرا ممکن است ماندگاری سموم ضررات غیر قابل جبران از قبیل انواع سرطان ها به خصوص در بخش معده و روده را به بار آورد.

 

3.4/5 - (5 امتیاز)

4 نظر در “دوره کارنس را جدی بگیریم – دوره ی کارنس چیست – ماندگاری سموم – باقی مانده سموم

  1. بهنام گفت:

    جدول كارنس را از كجا پيدا كنيم؟ من الان شته دارم كوجه سبز بيست روز بعد وقت چيدنشه چه سمي بزنم

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      هر سمی روی بسته بندی خودش نوشته. افوریا میتونید بزنید.

  2. کاربر کشاورزباشی گفت:

    جدی باید مردم از این آگاهی ها بهرمند شوند. چه از کشاورز چه غیر کشاورز

  3. علی گفت:

    سلام
    کی اداره کشاورزی از خواب بیدار میشه ؟
    کشاورزی که دوره کارنس رو رعایت نکنه با قاتل چه فرقی میکنه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *