باغبانی, دانستنی های کاربردی, زراعت

روش مبارزه با موش در مزارع و باغات

روش مبارزه با موش

راه های کنترل موش در باغ ها 

اگر با گشتی کوتاه در باغ و زمین کشاورزی خود، توده های خاک و سوراخ های متعدد مشاهده می کنید؛ به این معنی است که جمعی از موش ها در تونل های زیرزمینی کم عمق و باریک ولی بسیار پرپیچ و خم و طولانی در زمین شما لانه کرده اند. پس باید هر چه سریع‌ تر به دنبال «روش مبارزه با موش در باغ یا مزرعه» خود باشید.

ضرر موش‌ ها برای باغ و مزرعه

بعضی موش‌ ها مثل موش شکول‌‌ (Glisglis) با لانه‌سازی در اطراف محل‌ های ذخیره آب و جوی‌ ها باعث نشت و هدر رفتن آب می‌ شوند که با توجه به شرایط کمبود آب، زیان سنگینی است.

بسیاری از کشاورزان در فصل زمستان نیز از خسارت موش ها در امان نیستند. چون موش ها برای سیر کردن شکمشان به سراغ ریشه، پوست و اجزای درختان می روند و با همین جثه ی کوچک می توانند درخت های پرمحصول شما را از ریشه خشک کنند.

روش مبارزه با موش در باغ و مزرعه

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس اولین قدم را بردارید و با ترفندهای زیر، زیستگاه موش‌ ها را در باغ و زمینتان پیدا کنید:

  1. جستجو در قسمت‌ هایی که علف‌ هایشان به تازگی چیده شده است.
  2. آسیب به ریشه ها و پژمرده شدن و کاهش عملکرد می تواند از غلایم خسارت موش در مزرعه و باغ باشد.
  3. ردیابی فضولاتی که در میان علف‌ های متراکم به چشم می‌ خورد.

ردیابی منظم موش ها از نکات مهمی است که نباید از آن غافل شوید چون ممکن است دوباره به همان زمینی که اقدامات لازم برای مبارزه با موش ها را انجام داده بودید برگردند. پس لازم است همین مراحل را در پاییز هم تکرار کنید.

راه های ارگانیک از بین بردن موش ها

جز استفاده از سم موش و مبارزه شیمیایی با این آفت دردسرساز راه‌ های غیرشیمیایی هم وجود دارد که آسیب کمتری به محیط زیست، انسان و باغ و محصولات شما وارد می‌ کند. با استفاده از راهکار هایی که در ادامه می‌ آید به شکل ارگانیک از شر موش‌ ها خلاص شوید.

مبارزه فیزیکی و مکانیکی

  • یکی از بهترین راه های کنترل و مبارزه، روش فیزیکی و مکانیکی است به ویژه در تراکم‌ های پایین و سطوح کوچک بسیار مؤثر است.

تله گذاری

  • در باغ‌ ها و مزارع کم‌ وسعت و نیز در اماکن و انبار ها تله‌ گذاری به اندازه راه های شیمیایی کارآمد است.
بهترین زمان برای تله‌گذاری
  • زمان طلایی برای تله گذاشتن پاییز و بعد از اولین سرماست، زیرا به دلیل کمبود غذای دلخواه،‌ اشتیاق موش به خوردن طعمه بیشتر می‌ شود.
کجا تله بگذاریم؟

تله باید در دهانه سوراخ لانه موش یا در مسیر حرکت او قرار بگیرد. ترجیحا از طعمه مقرون به صرفه‌‌ ای استفاده کنید که برای موش هم جذاب باشد برای مثال چند تکه سیب با پوست یا کره بادام‌ زمینی.

دیوارسازی

  • ایجاد دیوار های کوتاه در اطراف زمین‌ های کشاورزی و باغ‌ ها می‌تواند به کاهش ورود موش‌ ها کمک کند.

استفاده از دود اگزوز

  • ابتدا تمام سوراخ‌ هایی را که توسط موش ها ایجاد شده را با خاک مسدود کنید. سپس با استفاده از شیلنگ‌ های انتقال آب یا رابط‌ های فلزی از یک سوراخ دود ماشینی مثل آردی یا تراکتور را به داخل تونل موش‌ ها وارد کنید. با این روش موش‌ ها دچار خفگی می‌ شوند.

روش زراعی مبارزه با موش

این روش غیرشیمیایی که در اواخر فصل زراعت و به ویژه بر روی موش کور بسیار مؤثر است، چندین راه و روش دارد که در ادامه به طور دقیق برای شما شرح می‌ دهیم.

روش بیولوژیک مبارزه با موش

برقراری تعادل بین موجودات زنده؛ همیشه مهم ترین اصل برای جلوگیری از طغیان آفات است.

در صورتی که در مزرعه ی شما مار، گربه، جغد و پرندگان شکاری وجود داشته باشد هیچگاه جمعیت موش ها به مرحله ی طغیانی نمی رسد. البته باید توجه داشت که پرورش و رها سازی دشمنان موش، باعث خسارت‌ های جدید در عرصه‌ های باغی و زراعی نشود.

یعنی همان طور که گفته شد تعادل است که می تواند چاره ی کار باشد و گاهی دیده می شود که برای کنترل یک آفت بیش از حد از شکارچیان طبیعی آن آفت استفاده می شود. این موضوع ممکن است در بلند مدت مشکلاتی برای شما ایجاد کند.

مبارزه شیمیایی ارزان‌ترین و سریع ترین راه نابودی موش‌ ها

  1. استفاده از طعمه های مسموم و آماده
  2. دود دادن گوگرد در لانه موش ها
  3. استفاده از سم سیانور و ترکیب آن با مواد غذایی. بسیاری از کشاورزان با مخلوط سم سیانور و گندم اقدام به ساخت طعمه مسموم برای موش می کنند.(توجه داشته باشید در زمان تهیه ی ترکیب دست به طعمه نزنید، چرا که اگر طعمه بوی دست بگیرد موش از آن تغذیه نمی کند).

کنترل تلفیقی مؤثرترین راه کنترل موش

بهترین راه کنترل موش ها در باغ و زمین های کشاورزی، استفاده از چندین روش به طور همزمان است. مثلا در حین تله‌ گذاری، از طعمه مسموم و دشمنان طبیعی نیز استفاده کنید.

همه موش‌ها را نکشید.

خسارت این پستاندار کوچک چنان سنگین است که کسی به فایده اش اهمیتی نمی دهد؛ اما حضور موش به عنوان جونده ای گیاهخوار در چرخه طبیعی اکوسیستم به تعادل محیط زیست کمک می کند. پس در مدیریت جمعیت موش ها به دنبال کاهش تعداد این آفت در حد قابل تحمل هستیم و اصلا ریشه کنی آنها مورد نظر ما نیست.

در مبارزه با موش‌ها تنها نیستید.

دفع موش با راهکارهای دائمی بیشتر شبیه یک شوخی است؛ چون امکان بازگشت موش ها همیشه وجود دارد و کشاورز یا باغدار برای حفاظت از محصول و دارایی خود باید با هوش و با تدبیر باشد. تیم متخصصان فروشگاه اینترنتی کشاورزباشی با توجه به گونه، عادات و بیولوژی موش ها و متناسب با محل، اقلیم و نوع محصول شما، آماده ارائه جدیدترین راه های کنترل موش در باغ ها است و تا حل شدن نهایی مشکل شما در کنارتان باقی می ماند.

مبارزه با موش در کشاورزی به صورت ضربه ای و یکباره انجام نمی شود و با راهکار های گفته شده فقط می توان جمعیت آنها را کنترل کرد. برای کنترل موش ها بهداشت باغ و از بین بردن علف های هرز و انتقال آنها به بیرون از زمین نقش مهمی دارد زیرا علف های هرز پناهگاه بسیار خوبی برای ساخت لانه و زاد و ولد این موجدات می باشد. استفاده از انواع کود ریشه زا و تقویتی های مختلف باعث می شود، ریشه های آسیب دیده بتوانند فورا توسعه یافته و سطح خسارت کاهش یابد. در صورتی که ریشه گیاه توسط موش ها خورده آسیب ببینید بعد از از بین بردن موش باید حتما توجه داشتی باشید از کود های مانند اسید هیومیک و انواع کود فسفر بالا استفاده کنید تا گیاه بتواند هر چه سریع تر سیستم ریشه ای خود را مداوا کرده و با ضعف شدید مواد غذایی مواجه نشود.

5/5 - (2 امتیاز)

10 نظر در “روش مبارزه با موش در مزارع و باغات

  1. علی گفت:

    دود همراه با شعله آتش خوبه

  2. سراج گفت:

    بدبختی هم آسیب میرسونه از طرفی هم گناه داره

  3. کاربر کشاورزباشی گفت:

    پفک را سمی کردیم داخل سوراخها گذاشتیم ولی باید حواستون باشه بچه ای تو باغ نیاد که خدای نکرده از اینا بخوره
    خیلی معضل بدی شده این موشها،امروز دو تا از درختان تنومند باغ حین آبیاری یه دفعه افتادن رو زمین موشها ریشه هاشو خورده بودند اصلا معلوم نبود از تو زمین خبر نداریم که ،خیلی دلم سوخت چقدر برای اینکه یه درخت تنومند بشه زحمت می کشیم و این موشها ازبین میبرند همه چیز رو

  4. کاربر کشاورزباشی گفت:

    بسيار مفيد و آموزنده بود . سپاس از به اشتراك گذاشتن اين اطلاعات.
    پيدا كردن مسير موشى هاى كور براى تله گذاشتن آسان نمى باشد.

  5. سیدمحمود مو سوی گفت:

    اگر موشها زیاد بودند مثلا در زمینهای بزرگ چکار کنیم

    1. کاربر کشاورزباشی گفت:

      سلام‌ خوبی
      بنده‌ یکبار‌ مقداری‌ آرد‌ وکچ‌ راباهم‌ قاطی‌کردم‌ دربسته‌های‌ پلاستیک‌فریزری‌وبسته‌بندی‌کردم‌ ودرباغ‌بمقدارلازم‌دم‌ سوراخ‌موشهاگذاشتم‌
      بوی‌آرد‌ باعث‌میشودموشها‌ بسراغ‌بسته‌های‌ مخلوط‌شده‌بیایندوگچ‌که‌قاطی‌شده‌باآردرانوش‌جان‌میکنندووقتی‌آردوگچ‌را‌ میخورندباعث‌میشدگچ‌کارخودشو‌ انجام‌دهدودرروده‌موش‌گیرمیکندوباعث‌مرگ‌موشها‌ میشودامتحان‌کنیدولذت‌ازبین‌رفتن‌موشها‌رادریابید‌.

      1. مهدی گفت:

        چه راه حل جدیدی ممنون از شما دوست عزیز 🙏

      2. کاربر کشاورزباشی گفت:

        مفید بود دوست عزیز🖐️

  6. کمالی گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود تشکر از شما.

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. ممنون از توجه و همراهیتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *