دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

روش کاشت نهال

روش کاشت نهال

ویژگی های یک نهال خوب و مرغوب چیست؟ روش کاشت نهال

  • نهال پیوندی باید بدون انشعاب و دارای پایه و پیوندک باشد.
  •  پایه و پیوندک باید از نظر تجانس و تطابق کاملا با یکدیگر سازگار باشد.
  • محل پیوند نباید در فاصله کمتر از 15 سانتی متری سطح زمین باشد.
  • یکی دیگر از ویژگی های نهال خوب این است که زخم محل پیوند باید کاملا سالم و حالت طبیعی داشته باشد.
  • رقم خریداری شده با آب و هوای منطقه سازگار باشد و نسبت به آفات و بیماری های شایع در آن منطقه مقاوم باشد.
  • جوانه های روی تنه به خصوص در دو سوم قسمت پایینی سالم و قوی باشند تا بتوانند پس از کاشت در زمین اصلی و سربرداری آن، شروع به فعالیت نموده و تعداد شاخه های لازم را در جهات مختلف تنه درخت تولید نمایند.
  • ویژگی دیگر یک نهال خوب باید به اندازه کافی رشد طولی و قطری داشته باشد. حد استاندارد پیش بینی شده در مورد نهال انواع درختان میوه، ارتفاع  80 سانتی متری و قطر 1 تا 1.5 سانتی متر می باشد. در ادامه شرایط و روش کاشت نهال بیان شده است.

روش کاشت نهال

روش های کاشت نهال

چطور یک نهال را بکاریم؟

نکات مهم در مورد روش کاشت نهال:

برای زمان کاشت و شرایط مختلف در حین کاشت همیشه مسائل متعددی بیان شده است. برخی باغداران بر این باور هستند که بهتر است نهال را زمانی که خواب است از خاک بیرون آورد و کاشت تا در شروع فصل رشد در محل جدید مستقر باشد. شما برای کاشت اوصولی و داشتن یک درخت سالم باید زمان و روش درست کاشت نهال را بدانید پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

  • انتخاب نوع نهال:

انتخاب نوع نهال یکی دیگر از مسائل مهم در خرید و کاشت می باشد. برای خرید دقت داشته باشید که در اندازه ی مناسب باشد کوچک یا خیلی بزرگ نباشد. پوست، ریشه، تنه و شاخه ها باید صاف، شاداب، حالت طبیعی، سالم و دارای ریشه فراوان باشد. نهال باید ساقه ای عمودی و به طرف بالا داشته باشد و از نظر سن یکساله(از زمان پیوند) و یا دوساله(از زمان کاشت بذر در خزانه) باشد.

  • زمان کاشت:

زمان کاشت یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسائل در روش کاشت نهال است. بهترین زمان خرید و کاشت نهال اواخر اسفند و اوایل بهار می باشد. از زمان خرید تا زمان کاشت آن نباید فاصله ی طولانی باشد و بالافاصله بعد از خرید، آن را کشت کنید زیرا ممکن است با ایجاد فاصله طولانی آن را  از بین ببرد.

  • روش کاشت نهالشرایط آب و هوا در روش کاشت نهال:

شرایط آب و هوایی در زمان کاشت در زمین باید معتدل باشد تا در هنگام کاشت نهال هیچ آسیبی به آن نرسد. هوا به نسبت خوب و باد با شدت نوزد.

  • نوع خاک:

خاک منطقه انتخاب شده برای کاشت نهال باید دارای بافت مناسب نوع نهال، نرم، یکنواخت و عاری از هرگونه مواد اضافی مانند گچ، سیمان، کلوخه، سنگ و … باشد. نهال نیز مانند درخت کامل دارای نیازهای متفاوتی می باشد و بهتر است قبل از کاشت آزمایش خاک انجام داد تا وضعیت خاک از نظر بافت و مواد غذایی مشخص شود و سپس با توجه به آزمایش خاک کمبودهای خاک را شناسایی کرد و نسبت به اصلاح آن اقدام کرد. در صورتی که خاک با مشکل مواد غذایی روبه رو بود با توجه به نتایج آزمایش خاک به منظور تقویت و رفع کمبودها کوددهی را انجام دهید. به این منظور می توانید از انواع کودهای کامل و ارگانیک و یا کود دامی پوسیده استفاده کنید.

  • محل کاشت نهال:

بهترین روش کاشت نهال این است که یک منطقه ی مناسب انتخاب شود که اطراف آن مشکلی نباشد و گیاه دیگری در رقابت با نهال کاشته نشده باشد تا به خوبی بتواند رشد کند. گودالی با عمق مناسب حفر کنید و سپس آن را بکارید. عمق چاله باید به اندازه ای باشد که تمام ریشه ها را در بربگیرد و بخشی از ساقه با خاک پوشیده شود در این صورت نهال سالم مانده و به خوبی رشد می کند.

  • آبیاری:

میزان نیاز آبی نهال های مختلف متفاوت می باشد و برای اینکه میزان آبی مورد نیاز آنها در اختیارشان قرار گیرد باید در میزان و دفعات آبیاری دقت لازم را داشت. در روزهای اول کاشت نهال معمولا اکثرا نیاز دارند که هر روز آبیاری شوند و ریشه به طور کامل سیراب شود.

روش کاشت نهال

انواع نهال:

 ریشه عریان: 

نهال های ریشه عریان را می توانید قبل از بیدار شدن درخت اواخر زمستان از نهالستان های معتبر تهیه کنید. در هنگام خرید توجه داشته باشید که سالم، دارای ریشه تازه و عاری از زخم و بیماری باشد. برای کاشت طوری که ریشه ها در هم پیچ نخورد آن را در کف چاله قرار دهید و مقداری خاک بریزید تا چاله پر شود و با پا فشار دهید تا خاک اطراف آن فشرده شود و سپس آن را آبیاری کنید.

 

روش کاشت نهال

 گلدانی: 

نهال های گلدانی برای انتقال به زمین و کاشت محدودیتی زمانی ندارند و در طول سال می توان آنها را کاشت. در هنگام خرید باید دقت کنید که به اندازه کافی ریشه داشته باشد. برای کاشت، عمق چاله را دو برابر قطر دهانه گلدان حفر کنید. این رقم بسیار حساس می باشند و برای کشت آنها باید دقیق عمل کرد. ریشه های اضافی را قطع کنید و نهال را طوری که ریشه در هم پیچیده نشود در داخل چاله بکارید و اطراف آن را خاک بریزد تا چاله پر شود. بعد از کاشت می توانید در صورت نیاز می توانید از کودهای کامل ارگانیک و یا کودهای دامی پوسیده استفاده کنید و سپس آبیاری را انجام دهید.

 

روش کاشت نهال

 گونی پیچ: 

بعضی از نهال ها به دلیل حساسیتی که دارند به دلیل اینکه طی انتقال آسیب نبینند با یک گونی محکم پیچیده می شوند و برای جلوگیری از کاهش رطوبت ریشه مقداری آب مرتبا به گونی اطراف ریشه اضافه می شود. برای کشت، چاله باید به اندازه کافی عمق داشته باشد. پس از کاشت اطراف آن را با خاک و یا مقداری کود دامی پوسیده در صورت نیاز با توجه به آزمایش خاک پر کنید و سپس آبیاری را انجام دهید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *