دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی

پیچیدگی برگ هلو

پیچیدگی برگ هلو

بیماری پیچیدگی برگ هلو( Peach leaf curl) یا لب شتری برگ هلو پراکندگی جهانی داشته و در بیشتر مناطق زیر کشت هلو، شلیل و گیلاس شایع است. این بیماری در استان ها و شهرهای اصفهان، آذربایجان، گرگان، زنجان و خراسان به وفور دیده می شود.

این بیماری در مناطق گرم و خشک اهمیت زیادی ندارد و بیشتر در مناطق سرد و مرطوب حائز اهمیت است. عامل بیماری از 10 درجه سانتی گراد شروع به فعالیت نموده و مناسب ترین درجه حرارت رشدی آن 20 درجه سانتی گراد می‌باشد.

عامل بیماری و نحوه ی انتشار:

عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو قارچ Taphrina deformans  می باشد. زمستان گذرانی این قارچ روی فلس جوانه ها، شاخه های آلوده صورت می گیرد. در بهار با آمدن باران قارچ شسته شده و در روی جوانه های برگ قرار می گیرد. با فراهم شدن رطوبت، محیط مناسب رشد قارچ شده و آلودگی شروع می شود.

علائم بیماری روی برگ:

اولین نشانه های بیماری لب شتری برگ هلو به شکل لکه های زرد مایل به قرمز روی برگ های در حال رشد بروز می کند. محل این لکه ها در برگ به تدریج ضخیم شده و چین می خورد که باعث پیچیدگی برگ می شود. برگ ها ترد و شکننده شده و ممکن است در سطح آن لایه سفید رنگی از اسپور قارچ تشکیل شود. در اثر ابتلا به بیماری برگ ها زودتر از موعد می ریزند و در صورت شدت بیماری پیچیدگی برگ هلو، برگ های باقی مانده روی شاخه قهوه ای رنگ می شوند. برگ های مسن درخت هلو مقاومت بیشتری نسبت به بیماری پیچیدگی برگ دارند.

پیچیدگی برگ هلو

علائم بیماری روی شاخه:

علائم بیماری پیچیدگی برگ موجب تحریک شاخه زایی و تولید شاخه های فرعی و باعث ظاهری جارویی مانند شاخه می شود. در موارد شدید بیماری شاخه ها خشکیده، پیچیده و دارای لکه های قهوه ای رنگ می شود.

پیچیدگی برگ هلو

علائم بیماری روی میوه:

تشکیل میوه در درختان مبتلا به بیماری پیچیدگی برگ هلو کاهش یا متوقف می شود. میوه این درختان به ندرت آلوده می شوند ولی در صورت ابتلا لکه های نامنظم، چروکیده و متمایل به قرمز روی میوه ظاهر شده و گاهی میوه تغییر شکل می دهد.

پیچیدگی برگ هلو

راهکارهای پیگیری و درمان:

  • روش مبازره زراعی:

  1. جمع آوری و از بین بردن برگ های آلوده: برگ های آلوده را جمع آوری کنید چون آنها با وزش باد جابجا شده و بیماری لب شتری برگ هلو را انتشار می دهند.
  2. هرس شاخه های آسیب دیده: با هرس شاخه های آسیب دیده در پاییز قبل از استفاده از قارچکش می توانید به کنترل بیماری کمک کنید.
  3. جایگزین نمودن گونه های مقاوم درختان با درختان بیمار: سعی کنید با کاشت درختان مقاوم و از بین بردن درختان بیمار، پیچیدگی برگ هلو را درمان کنید.
  4. توجه و مراقبت بیشتر درختان: شدت بیماری در هر سال مناسب با شرایط آب و هوا و میزان رطوبت محیط می باشد. سعی کنید که به درختان جوان توجه بیشتری داشته باشید زیرا حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری دارند.

توجه داشته باشید بر اثر خسارت آفت شته ممکن است برگ هلو دچار پیچیدگی شود که در این صورت مصرف قارچکش هیچ تاثیری نخواهد داشت و باید از سموم شته کش استفاده شود.

بیشتر بخوانید:
سم شته درختان
  • روش مبارزه شیمیایی:

با کاربرد صحیح و اصولی سموم قارچکش می توانید بیماری پیچیدگی برگ هلو را کنترل و درمان کنید.

  1. سمپاشی زمستانه: بعد از ریزش 50 درصد برگ درخت هلو
  2. سمپاشی بهاره: قبل تورم جوانه، بعد از ریزش گلبرگ و بلافاصله بعد از تشکیل میوه

سموم مورد استفاده:

  • بردوفیکس:  استفاده از قارچکش بردوفیکس به نسبت 10 در هزار بعد از ریزش 50 درصد برگ درخت هلو و قبل از تورم جوانه ها، به نسبت 5 در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها و بالافاصله بعد از تشکیل میوه مورد نیاز است. در صورت مشاهده دوباره آلودگی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، سم پاشی بردوفیکس با نسبت ۵ در هزار،  ١۵ تا ٢۰ روز بعد تکرار شود.
  • کاپتان: استفاده از سم کاپتان به نسبت 3 در هزار بعد از ریزش 50 درصد از برگ درخت و قبل از تورم جوانه ها مورد نیاز است.
4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *