باغبانی, توصیه های گیاهپزشکی, زراعت, گیاه پزشکی

چرا کود ریز مغذی برای گیاه ضروری است؟

مصرف کود ریزمغذی

ریز مغذی ها در کشاورزی نقش بسیار مهمی را در رشد گیاهان و افزایش کمی و کیفی محصولات ایفا می کنند. ولی از آنجا مقدار مصرف این کود ها کم بوده و گیاه به مقدار کمتری از این کود نسبت به کود NPK نیاز دارد برخی فکر می کنند اهمیت مصرف کود ریز مغذی کم است. هر عنصری در خاک کمبود داشته باشد و گیاه نتواند آن را جذب کند مانع رشد و تولید محصول خواهد شد و عملکرد گیاه تحت تاثیر همان یک عنصر به حداقل ممکن می رسد. هر چند که سایر کودها یه میزان کافی در اختیار گیاه قرار گرفته باشد.

برای مثال اگر ازت فسفر و پتاسیم را به میزان عالی در اختیار گیاه قرار گرفته باشد و بهترین مارک کود آهن و روی و منگنز هم برای کشت و کارمان مصرف کرده باشیم ولی آن گیاه کمبود کلسیم با هر عنصر دیگری را داشته باشد دیگر نمی توان از گفت برنامه غذایی خوب بوده فقط گیاه در یک عنصر کمبود داشته است. زنجیر ها همیشه از سست ترین حلقه خود پاره می شوند و قدرت یک زنجیر معادل قدرت سست ترین حلقه آن است. اگر تمام حلقه های یک زنجیر از جنس فولاد باشند و جنس یک حلقه از پلاستیک باشد آن زنجیر دیگر فولادی نیست. چون تحمل کل زنجیر به اندازه تحمل حلقه پلاستیکی آن است. در علم تغذیه گیاهی هم این مثال مشهود است و مهم نیست چه مارک کود های مختلفی مصرف کرده ایم و چقدر ازت، فسفر و پتاسیم پای گیاه ریخته شده است. اگر یک عنصر ریز مغذی به اندازه کافی در اختیار گیاه قرار نگیرد همان یک عنصر می تواند عملکرد کل گیاه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کود ریز مغذی مایع

کود ریز مغذی مایع را می توان بصورت محلول پاشی و یا ریشه ای همراه آبیاری مصرف نمود. در صورتی که این کود را بصورت محلول پاشی مصرف می کنید بهتر است حتما چندین مرحله محلول پاشی را تکرار کنید. در فزایند محلول پاشی دز پایینی از کود در اختیار گیاه قرار گرفته و سریعا مصرف می شود. برا همین بهتر است چندین مرحله تکرار انجام شود تا مقدار قابل توجهی از مواد غذایی در اختیار گیاه قرار گیرد.

انواع کود های ریز مغذی

انواع ریز مغذی ها در کشاورزی با آنالیز های متفاوتی تولید می شوند. مثلا کود های ریز مغذی هستند که فقط سه عنصر مهم آهن، روی و منگنز را دارند. برخی کود ها ممکن است شامل، آهن روی منگنز و مس باشند. برخی دیگر علاوه بر این عناصر دارای مولیبدن، بر منیزیم و برخی هورمون های گیاهی باشند. در برخی کودهای میکرو ممکن است برای جذب و کارایی بهتر از انواع اسید آمینه ها و جلبک های دریایی استفاده شده باشد. پس برای اینکه بدانیم بهترین کود ریز مغذی چیست؟ و کدام نوع کود برای کشت و کار ما بهتر است ابتدا باید بدانیم نیاز زمین ما چیست؟ در حال حاظر با توجه به مرحله رشدی که گیاهان ما اکنون در آن قرار دارند نیاز بیشتری به کدام عناصر دارند؟ تنها در این صورت است که می توان گفت توانسته اید بهترین کود ریز مغذی را برای گیاهانتان انتخاب کنید. در غیر این صورت اگر بهترین و گران ترین مارک های موجود در بازار را خریده باشید ولی عنصر مورد نیاز گیاه شما در آن کود وجود نداشته باشد بخشی از هزینه شما هدر رفته است، و باید دنبال نوعی از کود ریز مغذی باشید که دقیقا پاسخگوی نیاز گیاهان شما باشد.

بیشتر بخوانید:
کود جلبک دریایی چیست؟

زمان مصرف کود های ریز مغذی

زمان مصرف کود ریز مغذی در مناطق مختلف کشور با توجه به آب و هوا و نوع کشت متفاوت است. اما عموما در اواسط بهار تا اواسط تابستان بهترین زمان مصرف کود ریز مغذی شناخته می شود و بیشترین مصرف کودهای میکرو در این بازه زمانی است. معمولا گیاهان بعد از بیدار شدن از خواب و تشکیل شاخه و برگ جدید با کمبود مواد غذایی مواجه می شود. البته اگر قصد محلول پاشی کود میکرو را دارید بهتر است در بهار این عملیات را انجام دهید. دلیل این موضوع این است که به تدریج هر چه به سمت اواخر تابستان نزدیک تر می شویم سطح برگ ها خشبی تر شده و جذب سخت تر انجام می شود. مسئله دیگر اینکه هر چه زودتر عناصر غذایی را برای گیاه تامین کنیم و به علایم کمبود پاسخ مناسب بدهیم میزان عملکرد بالاتری خواهیم داشت.

بهترین کود ریز مغذی

اگر به دنبال بهترین کود ریز مغذی برای گیاهانتان هستید ابتدا باید بدانید که نیاز گیاهاتان چیست؟ گیاه شما در کدام یکی از کودهای میکرو ضعف بیشتری نشان می دهد. این امر با گرفتن آزمایش خاک و یا بازدید مهندس کشاورزی از مزرعه مشخص می شود. البته می توانید از انواع کود های کامل استفاده کنید که تمام عناصر ریز مغذی را در آن وجود داشته باشد. اما بهترین حالت این است که دقیقا نیاز خود را بدانید و از کود های تخصصی تر استفاده کنید که یک یا چند نوع ریز مغذی را بیشتر در خود ندارند. عموما کارشناسان و کشاورزان حرفه ای می توانند دقیقا تشخیص دهند نیاز گیاهشان چیست و همان عنصر را با درصد بالا در اختیار گیاهشان قرار می دهند. همیشه به یاد داشته باشید کود هایی که با نام کود کامل از آنها یاد می شود همیشه درصد پایین تری از عناصر را درون خود جای داده اند. نمی شود از یک کود انتظار داشت هم تعداد عناصر زیادی در خود داشته باشد و هم درصد آن عناصر بالا باشد. برای همین موضوع بهتر است نیاز گیاه توسط کارشناس گیاهپزشک تشخیص داده شود و آن عنصر با علظت بیشتری در اختیار گیاه قرار گیرد.

ضرورت مصرف کود ریز مغذی

کود ریز مغذی درخت

ریز مغذی ها برای درختان به دو روش همراه آبیاری و محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرند. در روش محلول پاشی می توانید کود مورد نظر که بهتر است از نوع کلاته باشد را به وسیله سمپاش روی شاخه و برگ گیاهان اسپری کنید. در روش دیگر می توانید انواع کود میکرو را در آب حل کرده و همراه آب آبیاری به پای ریشه گیاهان هدایت کنید. در این روش می توانید از انواع کود ریز مغذی کلات شده و یا انواع سولفات و غیر کلات آن استفاده کنید. در صورتی که از سولفات ریز مغذی برای درختان و گیاهان خود استفاده می کنید، بهتر است برای جذب بهتر آن کود را همراه هیومیک اسید استفاده نمایید.

کود ریز مغذی برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی معمولا نیاز زیادی به انواع کود ریز مغذی پیدا نمی کنند. از بین کود های ریز مغذی عموما کود آهن بیشتر مورد استفاده گیاهان آپارتمانی قرار می گیرد. بیشترین مصرف کود در گیاهان آپارتمانی بیشتر شامل ازت، فسفر و نیترژن بوده که پر مصرف ترین منبع این عناصر برای گیاهان آپارتمانی کود سه بیست است.

قیمت و خرید کود ریز مغذی

قیمت کود ریز مغذی

قیمت کود ریز مغذی همیشه به چند عامل اساسی بستگی دارد که مهم ترین آنها در ادامه توضیح خواهد شد. برای مشاهده قیمت و خرید انواع کود ریز مغذی روی عبارت قرمز رنگ کلیک کنید.

درصد عناصر تشکیل دهنده کود ریز مغذی

یکی از مهم ترین پارامتر هایی که قیمت یک کود میکرو را مشخص می کند میزان آنالیز مواد تشکیل دهنده آن کود است. به عنوان مثال کودی که در آنالیز خود 2% روی دارد معمولا قیمت پایین تری دارد نسبت به کودی که دارای 15% روی است. البته نمی توان به طور قطع در این مورد نظر داد و باید عوامل دیگری را مد نظر قرار داد که در ادامه به آنها می پردازیم.

شرکت تولید کننده کود

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت همیشه کمپانی تولید کننده و کیفیت مواد به کار رفته در آن کود است. دلیل این اختلاف قیمت را می توان کیفیت منابعی دانست که آن شرکت برای تامین عناصر از آنها استفاده می کند. و یا تکنولوژی به کار رفته و فرمولاسیون کودی که شرکت های مختلف طی سالها تحقیق بدست می آورند که میزان جذب و عملکرد یک کود را به بالا ترین حد ممکن برسانند.

خارجی و یا داخلی بودن یک کود

بسیاری از کود های وارداتی به دلیل نوسانات نرخ ارز به قیمت های بسیار بالایی رسیده اند که قبل از خرید بهتر است با یک کارشناس خبره و یا فردی که برند های مختلف را مورد استفاده قرار داده مشورت کنید که این کود نسبت به قیمت بالایی که دارد ارزش خرید دارد یا خیر.

دلایل مصرف کود ریز مغذی

  1. افزایش رشد و عملکرد: کود ریزمغذی به گیاهان کمک می‌کند تا رشد بهتری داشته باشند و در نتیجه عملکرد بالاتری از محصولات کشاورزی بدست آید.
  2. افزایش مقاومت در برابر استرس‌های محیطی: کود ریزمغذی می‌تواند به گیاهان کمک کند تا مقاومت بیشتری در برابر استرس‌های محیطی مانند خشکسالی و سرما داشته باشند.
  3. بهبود کیفیت محصول: کود ریزمغذی در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی نقش دارد و می‌تواند باعث شود محصولات با کیفیت بهتری بدست آید.
  4. جبران کمبود ریزمغذی‌ها: در برخی از خاک‌ها، ریزمغذی‌ها به مقدار کافی وجود ندارند و مصرف کود ریزمغذی می‌تواند این کمبود را جبران کند.

زمان مصرف کود ریز مغذی

زمان مصرف کود ریزمغذی به نوع گیاه و شرایط رشد آن بستگی دارد. به طور کلی، مصرف این کودها در دوران رشد گیاه و همچنین در دوران گلدهی و میوه‌دهی توصیه می‌شود.

نکات مهم در مصرف کود ریز مغذی

1. تجزیه و تحلیل خاک: قبل از مصرف کود ریزمغذی، تجزیه و تحلیل خاک برای شناسایی کمبودها و نیازهای گیاهان ضروری است.
2. میزان مصرف: میزان کود ریزمغذی باید بر اساس نیاز گیاه و ویژگی‌های خاک تعیین شود. مصرف بیش از حد لازم می‌تواند باعث آلودگی خاک و آب شود و به گیاهان آسیب برساند.
3. توجه به ترکیب کودها: برخی از ریزمغذی‌ها بهتر است به صورت ترکیبی و همراه با کودهای پایه مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم مصرف شوند.
4. رعایت دوره‌های مصرف: برای به حداکثر رساندن کارایی کود ریزمغذی، باید دوره‌های مصرف آن را رعایت کرده و در زمان‌های مشخص شده به گیاهان اعمال شود.
5. توجه به شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی نیز بر کارایی کود ریزمغذی تأثیر دارد. به عنوان مثال، کوددهی ورقی در شرایطی که رطوبت هوا بالا است، کارایی کمتری دارد.

با رعایت این نکات و توجه به نیازهای گیاهان و شرایط خاک، می‌توان کود ریزمغذی را به صورت بهینه و کارآمد مصرف کرده و از آن‌ها برای افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی بهره‌برداری کرد.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *