باغبانی, زراعت, گلخانه, گیاه پزشکی

کود جلبک دریایی چیست؟

کود جلبک دریایی چیست

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم کود جلبک دریایی چیست و خواص و کاربرد مصرف آن چگونه است؟ جلبک های دریایی جزء اولین موجودات موجود بر روی کره ی زمین هستند. این موجودات در سواحل دریاها زندگی می کنند و به واسطه جزر و مد دریا به صورت مداوم به زیر آب شور دریا رفته، دوباره از آب بیرون آمده، در تماس مستقیم نور خورشید قرار می گیرند، با سرمای شدید سواحل کانادا مواجه شده و با ضربات محکم موج های شدید نهایت تنش های محیطی را دوام می آورند. در نتیجه ی شرایط بسیار سخت، در طی تکامل جلبک ها توانسته اند هورمون ها و موادی را در خود تولید کنند که در برابر عوامل تنش زا مقاومت بسیار بالایی به آنها می دهد.

خواص کود جلبک دریایی در کشاورزی و فواید جلبک دریایی برای گیاهان

در نتیجه مصرف کود جلبک دریایی متابولیسم و غذاسازی گیاه تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و جذب مواد غذایی نیز تا حد زیادی بیشتر می شود. اگر بعد از مصرف جلبک دریایی از برگ گیاه آزمایش بگیرید مشاهده می کنید غلظت مواد غذایی و بسیاری از عناصر مانند نیتروژن، آهن، پتاسیم، منیزیم و سایر ریز مغذی ها در برگ افزایش پیدا کرده است.

مصرف کود جلبک دریایی باعث بهبود ظرفیت نگهداری آب در خاک می شود. آلجنیک اسید موجود در کودهای جلبک دریایی می توانند تا 200 برابر وزن خود آب جذب کنند. آلجنیک اسید نیز یک عامل کلاته کننده ی قوی بوده و باعث می شود عناصر غذایی قابلیت جذب بیشتری پیدا کنند. در این حالت احتمال آبشویی شدن عناصر کاهش یافته و کمتر مواد غذایی از دسترس ریشه ی گیاه خارج می شوند.

جلبک ها برای اینکه بتوانند در شرایط سخت محیطی  مانند شوری، موج های سهمگین، سرمای شدید و انواع تنش ها دوام بیاورند ترکیبات پلی فنلی، الجنیک اسید فیتو هورمون، اکسین سایتوکنین جاسمونیک اسید، از خود ترشح می کنند تا بتوانند به رشد خود ادامه بدهند. در کشاورزی به عنوان محرک رشد و کود ضد تنش از این ترکیبات استفاده می کنند.

این ترکیبات در زودرسی و رنگ گیری بهتر میوه، افزایش جذب مواد غذایی مانند پتاسیم، آهن، مس و سایز گیری بهتر میوه کمک شایانی به ما می کنند.

اختلاط جلبک دریایی با سموم و کود ها

جلبک دریایی را معمولا می توان با اکثر کود ها و سموم کشاورزی به جز سموم مسی، برخی علف کش ها برخی ترکیبات گوگردی و کلسیمی تیز ترکیب نمود. البته در اختلاط یک کود جلبک دریایی باید توجه داشته باشید شرکت سازنده چه آنالیزی از کود را ارائه می دهد. به عنوان مثال برخی جلبک های دریایی موجود در بازار علاوه بر عصاره ی جلبک در آن یکسری ریز مغذی ها وجود داشته که ممکن است آن ریز مغذی ها با سم یا کود دیگر قابلیت اختلاط نداشته باشند. برای جذب بهتر کود آهن، روی، پتاسیم، نیتروژن و بسیاری از کود ها می توان آنها را با جلبک مخلوط نمود.

برای این منظور بهتر است قبل از ترکیب نمودن هر سم و کودی از یک کارشناس گیاهپزشک  مشاوره کشاورزی بگیرید.

 

بهترین کود جلبک دریایی چیست؟

کود جلبک دریایی فواید بسیاری در کشاورزی داشته و کارشناسان کشاورزی با اهداف مختلف از این ترکیب استفاده می کنند. اگر میخواهید بدانید بهترین کود جلبک دریایی موجود در بازار کدام است ابتدا باید مشخص کنید هدف شما از مصرف آن کود ریشه زایی است یا رفع تنش؟ این کود را برای تحمل گیاه به تشنگی مصرف می کنید یا رفع تنش ناشی از سرما زدگی؟ هدف اصلی شما از مصرف این کود تحریک گیاه به رشد رویشی بوده یا قصد دارید سایر کود های مصرف شده جذب بهتری داشته باشند و با هدف قابلیت کلات کنندگی این کود را مصرف می کنید؟ ترکیبات بسیار متنوعی در بازار وجود داشته که کارشناسان خبره کشاورزی با در نظر گرفتن شرایط کشت شما و آنالیز این ترکیبات می توانند بهترین کود جلبک دریایی موجود در بازار را به شما معرفی کنند. در زیر چند محصول از بهترین جلبک های شناخته شده و موجود در بازار نشان داده شده که از وبسایت فروشگاه کشاورزباشی قابل خرید است.

بهترین کود جلبک دریایی

تاثیر کود جلبک دریایی در ریشه زایی گیاهان

به دلیل وجود هورمون اکسین در کود عصاره ی جلبک دریایی این کود نقش مهمی در ریشه زایی و توسعه ی هر چه بهتر ریشه ها دارد. در نتیجه ی توسعه ی ریشه و رشد سریع ریشه های مویین هم جذب مواد غذایی و کود ها خیلی بالاتر رفته و هم تحریک رشد رویشی گیاه تا حد خوبی افزایش پیدا میکند. در صورتی که قبل و بعد از انتقال نشاء از کود عصاره جلبک دریایی استفاده شود میزان خطا ی کاشت کاهش پیدا کرده و استارت اولیه ی نشاء با قدرت بسیار بیشتری انجام می شود. معمولا بعد از انتقال نشاء به دلیل جابجایی و تغییر کردن شرایط به گیاه شوک وارد می شود.

اگر از کود جلبک دریایی قبل ار انتقال نشاء استفاده شود گیاه به خوبی به رشد خود ادامه خواهد داد و دچار تنش مربوط به جابجایی نخواهد شد. کود جلبک دریایی دارای تنوع بسیار خوبی از هورمون های طبیعی است که در کنار هم رشد گیاه را تا حد چشمگیری افزایش می دهند. مزیت این هورمون ها طبیعی بودن آن بوده و چون کاملا از موجود زنده جلبک دریایی استخراج و عصاره گیری می شود با خیال راحت و بدون هیچ گونه نگرانی  می توان آن را مصرف نمود.

استفاده از کود جلبک دریایی برای مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

زمانی که یک گیاه مورد حمله ی آفات قرار می گیرد در نتیجه ایجاد این تنش ضعیف تر از قبل شده و باعث می شود سایر عوامل بیمارگر بتوانند راحت تر از سد سیستم دفاعی گیاه گذشته و آن را از پا در آورند. با مصرف انواع کود کشاورزی در صورتی که نوع کود، زمان مصرف و روش مصرف به درستی توسط کارشناس تشخیص داده شده باشد، می توانیم به گیاه کمک کنیم تا بتواند با فعال کردن سیستم دفاعی خود و بروز مقاومت نسبت به تنش های به وجود آمده این شرایط سخت را پشت سر بگذارد. استفاده از انواع مختلف کود جلبک دریایی می تواند تاثیر بهینه ای در بالا بردن مقاومت گیاه در برابر انواع تنش ها خواهد داشت.

برخی از انواع جلبک ها مانند گونه ی جلبک دریایی اکولونیا ماکسیما به دلیل داشتن ترکیباتی به نام براسینو استروئید می توانند مقاومت گیاه نسبت به برخی بیماری های گیاهی حتی بیماری های ویروسی بالا برده و مانع از بین رفتن گیاه در شرایط تحت تنش بیماری شوند.

مشاوره گیاهپزشک

اختلاط کود اسید آمینه و جلبک دریایی

زمانی که گیاهان دچار تنش می شوند مخلوط کردن جلبک دریایی با کود اسید آمینه تاثیر ضد تنش این ترکیبات را دو چندان می کند. جلبک های دریایی و آمینو اسید ها هر دو خاصیت کلات کنندگی عناصر را داشته و سبب می شوند مواد غذایی بسیار راحت تر و بیشتر توسط گیاه جذب شود. مخلوط کردن این دو ترکیب یک محرک رشد بسیار قوی برای درختان تشکیل می دهد که می توان خسارت و شوک ناشی از تنش های محیطی مختلف را تا حد زیادی با آن جبران نمود. بهترین زمان مصرف اسید آمینه و جلبک عموما دو تا سه روز قبل از ایجاد تنش به گیاه است. اسید آمینه و جلبک هر دو خاصیت ضد تنش دارند و چون درون جلبک دریایی اسید آمینه ی زیادی وجود ندارد در صورتی که این کود را با یک اسید آمینه ی قوی و خوب ترکیب کنیم یک صد تنش بسیار قوی خواهیم داشت.

نحوه استفاده از کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی را می توان به دو صورت مصرف محلول پاشی و خاکی (همراه آبیاری) مصرف نمود. بسته به آنالیز و شرکت تولید کننده و توصیه ی کارشناس نسبت به شرایط کشت میزان مصرف می تواند متفاوت باشد. به صورت عمومی در محلول پاشی یک تا سه لیتر کود عصاره جلبک دریایی را در هزار لیتر آب حل کرده و روی شاخه و برگ گیاه اسپری می کنند. در روش مصرف خاکی نیز بسته به شرایط سه تا 5 کیلو از کود جلبک دریایی را می توان در منبع آب حل نمود در مسیر آبیاری قرار داد تا بصورت یکنواخت کود در زمین پخش شود.توصیه می شود برای بهره مندی بیشتر از این کود ارزشمند قبل از مصرف با کارشناس کشت خود مشورت کنید.

برای دریافت اطلاعات  بیشتر محصولات، قیمت و خرید کود جلبک دریایی کلیک کنید.

 

تفاوت کود جلبک دریایی مایع و پودری

جلبک دریایی پودری غذای آماده تری برای گیاه بوده و جذب  آن سریع تر انجام می شود. اما جلبک دریایی مایع برای یک برنامه غذایی بلند مدت مورد استفاده قرار گرفته و در بلند مدت و طی یک برنامه غذایی اصولی برای گیاه نتیجه مطلوب تری خواهد داشت. می توان انواع جلبک دریایی پودر را بصورت محلول پاشی مصرف نموده و انواع مایع این کود را همراه آبیاری مصرف کرد. برای نتیجه گیری بیشتر بهتر است قبل از مصرف بسته به شرایط از یک کارشناس مشاور کشت کمک بگیرید. نکته ی دیگری که در مورد انواع کود جلبک دریایی مایع و پودری باید به آن توجه کنید آنالیز کود مورد استفاده است. آنالیز کود و درصد موادی که کود جلبک مایع و یا پودری از آن تشکیل شده است از هر چیزی مهم تر است. برخی تولید کنند گان ممکن است مقداری ریز مغذی و عناصر NPK  به کود های خود اضافه کنند تا رشد گیاه هر چه بهتر انجام شود.

در زمان بیماری قارچی از جلبک دریایی استفاده کنیم یا خیر؟

جلبک ها به دلیل داشتن ترکیبات پلی فنلی باعث ایجاد مقاومت در برابر تنش های محیطی می شوند. اما جلبک ها می توانند غذای خوبی برای باکتری ها و قارچ های بیمارگر گیاهی باشند. در صورتی که یک بیماری قارچی در مزرعه وجود دارد توصیه ی مصرف این کود حتما باید توسط کارشناس صورت گیرد زیرا مصرف خود سرانه ی آن می تواند به تکثیر عوامل بیمارگر موجود در مزرعه کمک کند. اما اگر قبل از وقوع بیماری از این ترکیبات استفاده شده باشد گیاه در برابر بیماری ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

 

کمی تخصصی تر در مورد جلبک دریایی بدانیم

انواع جلبک دریایی

انواع مختلف کود جلبک دریایی از جلبک های قهوه ای استخراج شده اند که همگی به صورت طبیعی در اقیانوس ها تولید می شوند. چیزی در حدود 60 درصد جلبک های موجود در بازار شامل گونه ی آسکوفیلوم نودوسوم بوده که در اقیانوس آتلانتیک شمالی رشد می کنند. این نوع جلبک عموما روی صخره ها رشد کرده و بعد از برداشت از آنجا شست و شو شده تا کمی از شوری آن گرفته شود و برای عصاره گیری آماده شود. این گونه مانیتول، سیتوکینین و آلجنیک اسید بالایی دارند ولی درصد اکسین در آنها نسبتا پایین است. این نوع را  در برخی محصولات معمولا در مرحله ی گل هم می توان مصرف کرد.

گونه اکولونیا ماکسیما (کلپاک) در آبهای افریقای جنوبی رشد یافته و در هوای گرم و حاره ای تکثیر می شوند. این ها گونه های بسیار غول پیکری هستند که در اعماق دریا بوده و توسط غواص ها استخراج آنها صورت می گیرد.طول این جلبک در دریا می تواند تا 30 متر ارتفاع داشته باشد.

اکسین، جیبرلین، سایتوکینین و شبه اکسین و پلی آمین ها وجود دارند که بخاطر داشتن اکسین و شبه اکسین های بالایی که دارند بهتره از ابتدای رشد جهت ریشه زایی استفاده شوند. این ها نسبت سایتوکینین بالایی ندارند. مصرف دیگر این نوع جلبک به دلیل داشتن اکسین و شبه اکسین ها می توانند سبب طویل تر شدن سلول ها شده و به دلیل افزایش رشد لوله گرده در فروتست استفاده می شوند. این نوع جلبک ها دارای ماده غذایی بیشتری نسبت به انواع اسکوفیلوم ها هستند. این نوع بهتر است در مراحل ابتدایی تا قبل از گل مصرف شوند.

جلبک دریایی سارگاسوم نیز در سواحل سرد شمالی کشور چین و قسمت هایی از سواحل جنوبی خلیج فارس دیده می شوند.

پاسخگوی سوالات شما در بخش کامنت های فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی هستیم.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *