دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

کرم هلیوتیس

کرم هلیوتیس (Heliothis ssp) یکی از آفات جدی و خطرناک میباشد که هرساله خسارات زیادی به محصولات وارد می کند. گیاهان میزبان این آفت پنبه، گوجه فرنگی، ذرت و … می باشد. این آفت به عنوان کرم هلیوتیس غوزه خوار پنبه و کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی در مزارع پنبه و گوجه فرنگی شناخته می شود.

کرم هلیوتیس

علائم خسارت:

کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی زمستان خود را به صورت شفیره در داخل خاک می گذراند. در بهار از خاک خارج شده و زیر برگ تخم ریزی کرده و سپس از پارانشیم برگ تغذیه می کند. عمده خسارت این آفت به گیاه در مرحله ای است که لارو ها به قسمت های گل، غنچه، کپسول و میوه گیاه حمله می کنند.

علائم خسارت  آفت کرم هلیوتیس در میوه به صورت سوراخ های سیاه رنگ در داخل میوه می باشد که داخل آنها پر از فضولات کرم می باشد. در موارد شدید خسارت آفت هلیوتیس میوه ها از بین می روند.

پروانه های کرم هلیوتیس غوزه پنبه بر روی بوته های دارای گل پنبه تخم ریزی کرده و لاروهای جوان پس از خروج از تخم از برگ تغذیه کرده و سپس به غنچه، گل و غوزه حمله کرده و با سوراخ کردن غوزه ها از الیاف پنبه تغذیه می کنند.

گسترش و شیوع آفت کرم هلیوتیس و میزان خسارت آن به بالا بودن به تعداد شفیره آفت در پاییز، افزایش درجه حرارت و افزایش رطوبت نسبی تا 60 درجه در طول دوره رشدی گیاه بستگی دارد.

کرم میوه گوجه فرنگی

کنترل و پیشگیری از آفت:

مبارزه زراعی:

  • شخم عمیق پس از برداشت محصول: برای کنترل جمعیت آفت کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی در سال بعد شخم عمیق در سطح مزرعه یا باغ بلافاصله پس از برداشت محصول زده می شود. این اقدام کمک زیادی به پیشگیری و عدم انتقال آفت به سال بعد می کند.
  • استفاده از یخ آب زمستانه: استفاده از یخ آب زمستانه در مزارع و باغات موجب می شود که زمستان گذرانی آفت در داخل خاک از بین رود و جمعیت آفات کنترل شود.
  •  استفاده از ارقام مقاوم: استفاده از ارقام مقاوم گیاهان و جایگزین کردن آنها در برخی مزارع و باغات کمک زیادی به عدم ابتلا گیاهان به آفت کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی و غوزه پنبه می کند.

مبارزه بیولوژیکی:

  •  استفاده از تله فرمونی: استفاده از تله فرمون جنسی به دلیل داشتن هورمون های جنسی جاذب حشره بوده و باعث کنترل جمعیت و از بین رفتن آفت کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی می شود.
  •  زنبور براکون: با آزادسازی زنبور براکون در مزارع گوچه فرنگی و پنبه، اين زنبورها با تغذیه از لارو و تخم آفت ضمن از بين بردن آن مانع تكثير آفت هم می شود.

مبارزه شیمیایی:

  • استفاده از سموم شیمیایی: برای کنترل جمعیت آفت کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی و کرم غوزه پنبه و پیشگیری از شیوع بیشتر آن استفاده از سموم شیمیایی لاروین به میزان یک کیلو گرم در هکتار، آوانت به میزان 250 سی سی در هکتار و … توصیه شده است.

توجه داشته باشید که برای کنترل کامل بیماری آفت کرم هلیوتیس میوه گوجه فرنگی و غوزه پنبه، تشخیص درست و استفاده از سموم مختلف با مقدار مورد نیاز با کارشناسان گیاه پزشکی مشورت نمایید.

4/5 - (2 امتیاز)

9 نظر در “کرم هلیوتیس

  1. مهدی گفت:

    سلام اگر گرجه فرنگی رو با کرم داخلش بخوریم آیا برای سلامتیمون ضرر داره؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      سلام البته این سوال رو باید از پزشک انسان پرسید.

  2. ...‌‌ گفت:

    سلام اگه گازت بگیره چه اتفاقی میفته

  3. ناشناس گفت:

    سلام اگه گازت بگیره چه اتفاقی میفته

  4. -رستا گفت:

    سلام اگر کرم گوجه فرنگی بخوریم چه اتفاقی میوفته؟

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      درود بر شما. خیلی اتفاق خاصی نمیفته.

  5. مهدی گفت:

    سلام آیا کرم میوه گوجه فرنگی با سایمرمترین کنترل میشه؟

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام. پروانه رو کنترل میکنه ولی کرم اگر داخل میشه بره دیگه نه خیلی اثری نداره روش.

    2. کاربر کشاورزباشی گفت:

      نه اسپانسر استفاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *