دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی, ویدئو های کاربردی کشاورزی

کنه تار عنکبوتی

کنه تارعنکبوتی

شناسایی کنه تارتن یا کنه تارعنکبوتی: کنه تارتن یا کنه تار عنکبوتی یکی از آفت های معمول در گلخانه ها یا مزارع است که اگر به موقع شناسایی و کنترل نشود؛ خسارات فراوانی را به بار می آورد. گونه های مختلفی از کنه تارتن وجود دارد. متداول ترین نوع کنه تارعنکبوتی، (Tetranychus urticae) و (Carmine spider mite (Tetranychuscinnabarinush است.

معمولا به رنگ سبز دیده می شوند که البته گونه ماده آنها در طول زمستان قرمز رنگ است. دو خال در دوطرف بدن آنها دیده می شود که درحقیقت تجمع پسماندهای بدنشان است. Carmine spider mite بالغ نیز قرمز رنگ هستند.اندازه آنها تقریبا 1 میلی متر است. تخم کنه تارعنکبوتی تقریبا سفید، روشن و درخشان متمایل به کرم است. رنگ تخم ها هرچه بزرگتر می شوند؛ زردتر می شود.

خسارات کنه تار عنکبوتی:

کنه ها از شیره درخت یا گیاه تغذیه می کنند. آنها برگها را با دهانشان سوراخ می کنند تا شیره آنها را بمکند. برگ های آسیب دیده به علت دی هیدراسیون معمولا به رنگ زرد یا خاکستری دیده می شوند. در خسارات شدید در اثر هجوم کنه تارتن، برگ ها میریزند و اگر کنترل نشوند، موجب مرگ کامل گیاه خواهند شد. مشاهده نقاط سفید رنگ روی برگ ها از دیگر نشانه های هجوم کنه تارعنکبوتی است.

مبارزه با کنه تار عنکبوتی:

کنه تارعنکبوتی ترجیح می دهد که در آب و هوای گرم و خشک زندگی کند و افزایش رطوبت و پایین آوردن دما می تواند روش خوبی برای حفاظت از گیاهان در مقابل این آفت باشد. در رطوبت های بالا، تعداد کنه ها به شدت کاهش پیدا می کند. دما نیز فاکتور مهمی برای رشد کنه هاست. با افزایش دما، تعداد تخم ها کاهش پیدا کرده و با افزایش رطوبت کنه ها سر از تخم بیرون نمی آورند.

کنه تارتن می تواند تا یکسال نیز بدون آب و غذا زندگی کند بنابراین ریشه کن کردن گیاهان حتی به مدت طولانی با این تصور که کنه ها از گرسنگی بمیرند؛ تاثیر چندانی ندارد.

تخم های اولیه کنه تار عنکبوتی را معمولا با چشم غیرمسلح نمی توان دید. بنابراین توصیه می شود که گیاهان مشکوک را حتما با ذره بین بررسی کنید. باید پشت برگ درختان به دنبال پیدا کردن تخم کنه ها باشید. این آفت ها، یک تار چسبناک می تنند تا از خودشان و تخمشان در برابر دشمنان طبیعی محافظت کنند و بتوانند از برگی به برگ دیگر بروند. اگر تار کنه را مشاهده کردید؛ مشخص است که با هجوم آنها روبرو شده اید و باید به سرعت به فکر کنترل و مدیریت آنها باشید.

در این ویدئو سعی شده روش های مبارزه با کنه بیان شود و سموم مورد استفاده مورد بررسی قرار گیرد پس با دقت مشاهده کنید.

کنترل با مواد ارگانیک:

سموم طبیعی: سموم طبیعی از مواد ارگانیک مثل سولفور تبخیر شونده (Vaporized Sulfur) برای کاهش تعداد کنه ها استفاده می کند. بهتر است هنگام شب و زمانیکه چراغهای گلخانه خاموش است از این مواد استفاده کنید.

کنترل بیولوژیکی کنه تار عنکبوتی:

برای کنترل بیولوژیکی از ارگانیسم های زنده، حشرات و دشمنان طبیعی کنه تارتن مثل تریپس شکارگر (predatory thrips)، کنه شکارگر (predatory mites)، کفشدوزک،  و سن شکارگر (minute pirate bugs)استفاده می شود.

کنترل شیمیایی:

برای کنترل شیمیایی کنه تار عنکبوتی می توان از سموم مختلفی مانند اسپیدور و آبامکتین استفاده کرد.

در کنترل شیمیایی باید به نکات زیر دقت کنید و درصورتیکه اطلاعات کافی ندارید حتما با متخصص مشورت نمایید:

  • سمومی که روی تخم کنه تارتن تاثیر می گذارند با سموم گونه بالغ متفاوتند.
  • روش سمپاشی سیستماتیک، ترنسلمینار یا تماسی برای هر سم متفاوت است. اگر از سموم تماسی استفاده می کنید؛ کل گیاه مخصوصا زیر برگ ها باید با سم پوشش داده شود.
  • اگر همزمان از کنترل بیولوژیکی استفاده می کنید باید دقت کنید که سموم روی دشمنان کنه تارعنکبوتی تاثیر نامطلوب نگذارند. برخی از این سموم مانند دمالاتیون، کارباریل و ایمیداکلوپراید روی همه حشرات موثرند.
  • کنترل فیزیکی

اگر کنه های تارتن یا تار عنکبوتی در مراحل اولیه هجوم به گیاهان هستند؛ شانس کنترل آنها با تله حشرات وجود دارد. با استفاده از تله های چسبناک زرد نزدیک تمام نقاط ورودی مثل دریچه های ورود هوا یا آویزان کردن از وسط گلخانه بالای گیاهان می توانید آنها را شکار کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

20 نظر در “کنه تار عنکبوتی

  1. کاظم گفت:

    سلام یک نهال انجیر کوچک دارم تا برگها سبز میشن کوچکن خشک میشن اصلا پوند هم نمیزنه شاخش پندها هستن سرپندها سبزه ولی باز نمیشن بازهم میشن خشک میشن ممنون میشم راهنمایی کنین یک نهال زردالو هم دارم اونم همینطور شده

  2. مهرزاد گفت:

    سلام وقتتون بخیر، جناب مهندس، آیا اردیبهشت زمان مناسبی برای مصرف کود سکوسترن به صورت خاکی همراه با آبیاری معمولی، برای درختان 4 ساله و بارده مرکبات می تونه باشه؟ آیا دادن این کودها موجب ریزش میوه که تقریبا گره شده نمی شه؟ در صورت امکان آیا استفاده از کود سولفات و اسید هیومیک همراه با کود سکوسترن مجاز است؟ ممنون از راهنمایی شما

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما بله می تونید استفاده کنید همراه آب بعد از ریزش گل ها. با هیومیک عالیه سولفات منظورتون چه سولفاتیه؟

  3. مجتبی گفت:

    سلام
    بنده یک گیاه آپارتمانی به نام بن سای فیکوس دارم که دچار برگ ریزی شدید شده و متوجه شدم که حشرات بسيار ریزی به رنگ سفید در حال تنیدن تار و حرکت روی آن هستند. با توجّه به سفید بودن آنها ممکن است نوع دیگری باشند یا باز هم کنه عنکبوتی هستند؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. ممکنه شپشک ارد الود باشه، باید برررسی بشه.

  4. حسین گفت:

    سلام وقت به خیر. چندتا گلدون پاپایا دارم کنه تار عنکبوتی دارن تخم ریزی هم کردن چند تا از برگاشم خشک شده. از سم آریسبان استفاده کردم. ولی کامل از بین نرفتن. به نظرتون چکار کنم؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما میتونید از سم اسپیدور استفاده کنید. پیروز باشید.

  5. Sara گفت:

    سلام من باباادم داشتم ک تارعنکبوتی بود از گلای دیگه جدا کردم الان گلای دیگه ام تار عنکبوتی داره برای کلا ریشه کردن این کنه تارعنکبوتی چه سمی بزنم چند وقت به چه صورت؟ ممنون میشم کمک کنید

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما. میتونید از آبامکیتن استفاده کنید در صورتی که شدید نست و تازه شروع شده. در صورت شدت زیاد میتونید از اسپیدور استفاده کنید یک مرتبه. موفق باشید.

  6. ر-ن گفت:

    سلام خداقوت
    ممنون از راهنمایی های ارزنده تون
    پشت برگ های گل باباآدم تارعنکبوت بود برگهاش هم جمع شده فقط دوتا که تار پشت شون بود ممکنه ازهمبن نوع باشن وایا میشه سم استفاده کرد
    ویا باصابون باید مبارزه کرد

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام و احترام. بله اگر همین افت باشه میتونید از سموم کنه کش استفاده کنید.پیروز باشید.

  7. حسین ناظمی گفت:

    سلام دمت گرم راهنمایی شما خیلی کامل بود خیلی به من کمک کرد

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      درود بر شما. ممنون از توجه و همراهی شما.

  8. احمدی گفت:

    سلام ممنون از پیح خوبتون
    گلخانه توت فرنگی خارجی ما کنه تار عنکبوتی هر سال میگیره و کنترل نمیشه
    امسال هم الان روی برگها تار درست کردن یعنی در این مرحله هستن
    و ما در قسمت جیرفت کرمان هستیم
    لطفا راهنمایی کنید چ سمی بزنیم که امسال از شر این کنه ها خلاص بشیم
    بعد ما ظهرها سم پاشی میکنیم چ موقع سم پاشی کنیم‌
    با سپاس

  9. بهنام گفت:

    برا توت فرنگی چه سمی استفاده کنیم

  10. ایمان مهدوی گفت:

    درود بر شما و سپاس بابت اطلاعات خوب. آیا سم «اتیون» برای آفت برگخوار درخت انجیر به عنوان سم زمستانه یا بهاره پیشنهاد می شود؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. برای سم پاشی زمستانه توصیه میشه ولی روی برگ خوار انجیر خیلی موثر نیست و باید بعد از رویش برگ ها از سموم دیگری مثل دورسبان و پرمترین و.. استفاده کنید. پیروز باشید.💚

  11. علی گفت:

    با تشکر از سایت و راهنمایی های بسیار ارزنده شما. لطفا بفرماييد روش تشخیص آفت کنه تارعنکبوتی از آفت بید درخت انجیر چیست. ظاهرا در هر دو آفت روی برگ ها تار و آثار خردگی، لکه های زرد و جمع شدن برگ ها دیده می شود. با تشکر

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود بر شما کنه ها معمولا با چشم غیر مسلح دیده نمیشه ن و باید با لوپ یا میکروسکوپ های مخصوص گیاهپزشکی بررسی بشه و بهتره نمونه ی برگ بکنید و تازه بذارید توی یک پلاستیک ببرید سم فروشی یا کلینیک گیاهپزشکی تا دقیق مطلع بشید.

      1. نیما عزیزی گفت:

        سلام. خدا قوت، واقعا سایتتون عالیه. به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. در خصوص پروانه برگ خوار انجیر یا بید انجیر، سمومی مانند دیملین، مالایتون یا ترکیب نئورون و دیازینون پیشنهاد می شود. آیا این سموم را می توان در فصل زمستان و زمانی که لاروها در پناهگاه زمستانه خود در زیر درخت پناه می گیرند روی بدنه درخت یا زیر درخت (روی پناهگاه لاروها) نیز بکار برد یا باید ابتدا حتما منتظر حضور نسل اول یا دوم این آفت شد و سپس سم را بکار برد؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *