باغبانی, زراعت, گلخانه, گیاه پزشکی

کود آلی چیست؟

کود آلی چیست

کود آلی چیست؟

کود آلی ماده‌ای است که از تجزیه‌ مواد زنده و طبیعی به دست می آید. این نوع کود حاوی اجزایی مانند کمپوست، گل و میوه فاسد شده، پسماندهای گیاهی و حیوانی و سایر مواد آلی است که در طبیعت تجزیه می شوند. کودهای آلی به دلیل اینکه منشاء طبیعی دارند، معمولا برای انسان و محیط زیست بی ضرر بوده و به اصلاح خاک و افزایش رشد و عملکرد محصولات کمک شایانی می کنند.

امروزه انواع کود آلی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در بهبود خاک و رشد گیاهان،  توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

انواع کود آلی

کودهای دامی

کود دامی یا کود حیوانی کودی آلی و طبیعی بوده که از ادرار و مدفوع گاو، گوسفند، اسب، مرغ، کبوتر و… تهیه می‌شود. مقدار مواد غذایی موجود در کود دامی به عوامل مختلفی مثل نوع حیوان، تغذیه آن، میزان فعالیت میکروارگانیسم ها و… بستگی دارد.

کود آلی چیست
برای مثال کود مرغی تقریبا بیشترین میزان مواد غذایی را در مقایسه با سایر دام‌ها دارد و این عناصر غذایی را سریع آزاد می‌کند؛ اما کود مرغی درصد شوری بالایی دارد. کود گاوی برای اصلاح خاک یکی از بهترین کودها بوده که درصد شوری آن کم است. آزادسازی مواد غذایی موجود در کود گاوی بسیار کند و زمانبر می باشد.

مشاهده قیمت و خرید انواع کود اصلاح کننده خاک در فروشگاه کشاورزباشی

کود سبز

کود سبز نوع دیگری از کودهای آلی است که در زمین کاشته شده و پس از اینکه به حد مشخصی از رشد رسید، توسط شخم با خاک مخلوط می شود. کود سبز نیز تاثیر زیادی در اصلاح خاک دارد اما عملا مواد غذایی به خاک اضافه نمی کند. کود سبز آنچه را که در طول رشد خود از خاک جذب و ذخیره کرده است، دوباره به خاک برمی گرداند. گیاهی که به عنوان کود سبز انتخاب می شود باید فاقد اثر بازدارنده بر رشد محصول بعدی باشد، دوره رشد کوتاه و تراکم پذیری بالایی داشته باشد. معمولا گیاهان خانواده بقولات برای کود سبز بسیار مناسب هستند. کود سبز علاوه بر افزودن ماده آلی به خاک، برای جلوگیری از فرسایش خاک و رشد علف های هرز نیز بسیار موثر است.

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست کودی آلی بوده که حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم می باشد. این کرم با تغذیه از انواع مواد آلی موجود در طبیعت، آن را به کود آلی مغذی تبدیل می کند. ورمی کمپوست ها به سه دسته تقسیم می شوند: ورمی کمپوست حاصل از زباله های تر، ورمی کمپوست حاصل از پسماندهای باغبانی، ورمی کمپوست تهیه شده از کود حیوانی. مواد غذایی موجود در ورمی کمپوست با توجه به نوع آن متفاوت است.
انواع کود آلی

مزایای استفاده از کود آلی

بهبود و اصلاح خاک مهم ترین مزیت استفاده از کودهای آلی می باشد. جلوگیری از فشردگی، سفت شدن و فرسایش خاک، نفوذ بیشتر آب و هوا به خاک و ریشه گیاه، افزایش ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی در خاک، کمک به جذب بهتر مواد غذایی توسط گیاه و… بخشی از مزایای مصرف کودهای آلی می باشند.

کودهای آلی به کاهش آلودگی محیط نیز کمک می کنند. استفاده از کودهای آلی از طریق کاهش مصرف کودهای شیمیایی و مواد سمی در کاهش آلودگی محیط بسیار موثر است.

کودهای آلی باعث افزایش بهره‌وری گیاهان، افزایش کمیت و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می شوند.

چگونگی استفاده از کود آلی

کودهای آلی با استفاده از ادوات و ماشین آلات کشاورزی در سطح خاک پخش و با خاک مخلوط می شوند. در باغ ها می توان کودهای آلی را به صورت چالکود استفاده کرد (در صورتی که کود آلی به حالت جامد باشد). قبل از انتخاب نوع کود آلی باید از نیاز گیاه مطلع شوید سپس کود مناسب با نیاز گیاه خود را انتخاب کنید. بهتر است قبل از مصرف انواع کود آلی با کارشناس خبره در مورد مقدار، زمان و چگونگی مصرف مشورت کنید.
مصرف کود آلی

تفاوت کود آلی و شیمیایی

امروزه انواع مختلفی از کودها در بازار وجود دارند مانند کودهای آلی و شیمیایی که از نظر منشاء، مواد تشکیل دهنده و… با هم متفاوت می باشند. کودهای آلی از تجزیه مواد طبیعی مانند بقایای گیاهی و جانوری بدست می آیند در حالیکه کودهای شیمیایی یا از معادن و یا از فراورده های فرعی پالایشگاه ها ساخته می شوند.

کودهای آلی باعث افزایش حاصلخیزی و اصلاح خاک، جذب بهتر عناصر غذایی و کاهش آلودگی های محیطی می شوند. کودهای شیمیایی حاوی عناصر غذایی هستند و این مواد غذایی را به سرعت در اختیار گیاه قرار می دهند. کودهای آلی باعث بهبود خصوصیات خاک و اصلاح آن می‌شوند، به رشد پایدار گیاهان کمک می‌کنند و اثر آنها بلندمدت است.

در مقابل کودهای شیمیایی به سرعت عناصر غذایی را در اختیار گیاهان قرار می‌دهند و منجر به رشد سریع آنها می‌شوند اما تأثیر بلندمدت ندارند. استفاده از کودهای آلی کمترین آسیب را به محیط زیست و خاک وارد می‌کند و برای اصلاح ساختار فیزیکی خاک و بهبود وضعیت میکرو ارگانیسم های مفید خاک بسیار ضروری هستند.

در مقابل کودهای شیمیایی می‌توانند باعث آلودگی خاک و آب شوند و تأثیرات منفی بر محیط زیست داشته باشند.

جهت انتخاب بهترین نوع کود برای گیاهان باید نیازها و شرایط گیاهان خود را به دقت مورد بررسی قرار داده و تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهید. استفاده هوشمندانه و کارشناسی شده از کودهای آلی و شیمیایی در کنار هم می‌تواند به بهبود کیفیت و عملکرد گیاهان شما کمک کند.

پرسش‌های متداول

آیا استفاده از کود آلی می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند؟

خیر، استفاده مناسب از کود آلی به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. در واقع، استفاده از کودهای آلی می‌تواند به کاهش آلودگی محیطی کمک کند.

آیا کودهای آلی برای همه گیاهان مناسب هستند؟

بله، انواع کود آلی متناسب با نیازهای مختلف گیاهان تولید می‌شوند. برای هر نوع گیاه، با کمک کارشناس می توانید  کود آلی متناسب با نیاز آن گیاه را تهیه کنید.

آیا کودهای آلی می‌توانند به کاهش هزینه‌های کشاورزی کمک کنند؟

بله، استفاده از کودهای آلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های کشاورزی مرتبط با خرید و استفاده از کودهای شیمیایی کمک کند.

چگونه می‌توانم کود آلی را خودم تهیه کنم؟

شما می‌توانید با استفاده از پسماندهای گیاهی و حیوانی کود آلی خود را تهیه کنید. با تحقیق و آشنایی با روش‌های تهیه کود آلی، می‌توانید از این مزیت استفاده کنید.

زمان مناسب برای استفاده از کود آلی کیست؟

بسته به نوع کود آلی، زمان مصرف آن متفاوت است. برخی از کودهای آلی قبل از کاشت و یا در زمان استراحت گیاه مصرف و برخی دیگر در طول دوره رشد مصرف می شوند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

2 نظر در “کود آلی چیست؟

  1. درویش زاده گفت:

    سلام وقت بخیر
    ازنوشتار شما درمورد کودهای مختلف استفاده کردم وتاحدود زیادی به اطلاعاتم اضافه شد . متشکرم

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود و ارادت. ممنون از همراهی و لطفتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *