باغبانی, توصیه های گیاهپزشکی, زراعت, گیاه پزشکی

کود آمینو اسید چیست؟

کود آمینو اسید چیست؟

در پاسخ به این سوال که کود آمینو اسید چیست؟ می توانیم بگوییم کود های اسید آمینه ترکیباتی هستند که برای اهداف مختلف در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. آمینو اسید ها مواد لازم برای ساخت پروتئین در گیاهان و جانوران هستند که به دو دسته ی ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. امینواسید ضروری به ترکیباتی گفته می شود که گیاه قادر به تولید آن نبوده و باید بضورت کود در اختیار آن قرار دهیم. اما امینواسید های غیر ضروری را خود گیاه می تواند تولید کرده و به مصرف برساند.  از مهم ترین این کاربرد های کود امینواسید می توان خواص ضد تنش بودن کود اسید آمینه، محرک رشد و بالا بردن جذب مواد غذایی را نام برد.

کود اسید آمینه چیست؟

کود آمینو اسید شامل ترکیباتی است که بصورت محلول پاشی و یا همراه آبیاری مورد استفاده گیاه قرار گرفته و پس از جذب از طریق ریشه و برگ به عنوان یک غذای آماده به مصرف گیاه رسیده و موجب رشد بهتر قسمت های مختلف آن گیاه خواهد شد. این کود ها را معمولا از دام و یا گیاهان استخراج کرده و برای تقویت رشد رویشی گیاه، جلوگیری و از ایجاد تنش و یا جذب بهتر مواد غذایی مصرف می کنند. در یک نوع دسته بندی دیگر اسید آمینه ها به انواع چپ گرد و راست گرد تقسیم می شوند که اسید آمینه های قابل جذب برای گیاه باید از نوع چپ گرد باشند.

اسید آمینه پودری یا مایع؟

اسید آمینه های پودری عموما از زنجیره های بلند پلی پپتیدی تشکیل شده اند و بهتر است برای محلول پاشی مصرف نشوند. اما انواع کود اسید آمینه مایع عموما زنجیره های کوچکتری داشته و می توان برای محلول پاشی و همراه آبیاری استفاده نمود. البته نمی توان گفت هر نوع آمینو اسید پودری موجود در بازار از مولکول های درشت تری نسبت به انواع مختلف اسید آمینه مایع تشکیل شده است. ممکن است ترکیبات پودری در بازار وجود داشته باشند که از یک نوع اسید آمینه خاص ذرات کوچک تری داشته باشند و خیلی راحت تر توسط گیاه جذب شوند. اما می توان گفت در حال حاظر اسید امینه ایزابیون شرکت syngenta کوچک ترین ذرات را در بین انواع مختلف این کود داشته و گیاه به راحتی می تواند آن را از طریق ریشه و برگ جذب کند. هر چه اندازه ذرات یک اسید آمینه کوچک تر باشد و از پیوند های ریز تری تشکیل شده باشد آن کود غذای آماده تری برای گیاه بوده و در زمان کمتری به مصرف گیاه می رسد. اسید آمینه هایی که از ملکول های طول و درشت تری تشکیل شده اند باید ابتدا توسط میکروارگانیسم های خاک شکسته شوند تا گیاه بتواند آنها را مورد استفاده قرار دهد.

انواع کود اسید آمینه

18 نوع اسید آمینه ضروری برای رشد گیاهان وجود داشته که هر کدام نقش مهمی در فعالیت های حیاتی گیاه ایفا می کنند. در جدول زیر مهم ترین کاربرد این اسید آمینه ها به اختصار توضیح داده شده است. برای انتخاب بهترین کود اسید آمینه در کشاورزی بهتر بدانیم هدف ما از مصرف کود آمینو اسید چیست؟ سپس برای خرید کود آمینو اسید دقت کنیم کود مورد نظر از چه نوع اسید آمینه هایی تشکیل شده است؟ البته معمولا اینطور نیست که یک کود فقط یک نوع اسید آمینه خاص داشته باشد و شرکت های تولید کننده عموما ترکیبی از انواع اسید آمینه های مختلف در یک کود استفاده می کنند.

تریپتوفان کمک به ساخت هورمون اکسین
پرولین ضد تنش های محیطی مثل تنش سرما و گرما
سیستئین کمک به ساخت پروتئین در گیاه
آرژنین بالا رفتن مقاومت نسبت به تنش شوری
هیستیدین زودرس شدن محصول
آلانین گرده افشانی بهتر و لقاح موفق و افزایش مقاومت به تنش کم آبی
هیستیدین با تعدیل در باز نگه داشتن جوانه ها نه تنها تبخیر را افزایش نداده بلکه سبب افزایش غذاسازی نیز می شود.
گلایسین  مهم ترین نقش را در فتوسنتز گیاه دارد
فنیل آلانین رشد بهتر برگ، گرده افشانی موفق و تشکیل هورمون فنیل استیک
متیونین باز و بسته شدن روزنه ها را هماهنگ می کند و با تولید هورمون اتیلن باعث زودرسی محصول می شود.
سرین کمک به گرده افشانی بهتر
آسپاریک اسید در کود های بذر مال نقش داشته و به جوانه زنی بهتر بذور کمک می کند.
تیروزین کمک به لقاح و تشکیل میوه و کاهش خسارت تنش های محیطی

با چه ترکیباتی اسید آمینه مخلوط نکنیم؟

اسید آمینه ها قابلیت اختلاط بسیار خوبی با انواع سموم و کود های شیمیایی دارند. اما اختلاط این ترکیبات با انواع سموم مسی و ترکیبات گوگردی توصیه نمی شود. ترکیب کود امینو اسید با برخی قارچ کش های تماسی توصیه نمی شود. برای نتیجه گیری هر چه بهتر سعی کنید طبق توصیه گیاهپزشک کود های مختلف را استفاده کنید تا با مصرف اشتباه مشمول هزینه های اضافی نشوید. اما ترکیب کود های مختلف مانند انواع کود ریز مغذی، کود سه بیست و انواع NPK با اسید آمینه ها سبب افزایش جذب آن کود توسط گیاه می شود.

خواص کود اسید آمینه و مزایای مصرف

  • اگر گیاهان شما دچار استوپ رشدی شده اند و مدت هاست شاهد رشد مطلوبی نیستید خاصیت محرک رشد بودن کود اسید آمینه می تواند به کمک تان بیاید.
  • در صورتی که پیش بینی می کنید ممکن است در چند روز آینده گیاه با تنش دمایی مثل سرما زدگی مواجه خواهد شد مصرف این کود توصیه می شود.
  • اگر به دلیل حمله آفت و یا بیماری خاصی گیاه ضعیف شده و در حال مرگ است مصرف کود امینو اسید می تواند گیاه را سریعا از مرگ نجات داده تا روند درمان آن را سریع تر شروع کنید.
  • در فرایند گرده افشانی استفاده از ترکیبات حاوی آمینو اسید شانس لقاح و تشکیل میوه را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • در صورتی که با مصرف کود های مختلف متوجه شده اید جذب زیادی توسط گیاه اتفاق نمی افتد می توانید کود مورد نظر را با ترکیب اسید آمینه مخلوط کنید تا حداکثر میزان جذب در گیاه انجام شود.
  • با مصرف کود آمینو اسید روزنه های گیاه در بهینه ترین حالت ممکن باز و بسته شده و غذاسازی گیاه تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

زمان مصرف کود اسید آمینه

کود اسید آمینه را می توانید در ترکیب با کود های مختلف مصرف کنید تا حد اکثر جذب را داشته باشید. به عنوان مثال در ترکیب با کود فروتست اگر از اسید آمینه استفاده کنید گرده افشانی با موفقیت بیشتری انجام شده و میوه ی بیشتری خواهیم داشت. بهترین زمان مصرف اسید آمینه برای کاهش خسارت تنش 3 الی 4 روز قبل از ایجاد شوک به گیاه است. برای کاهش خسارت مربوط به سرمازدگی گیاهان هر هفته هواشناسی را چک کنید و چند روز قبل از رسیدن توده هوای سرد به منطقه محلول پاشی و یا مصرف خاکی این کود را در برنامه داشته باشید.

بهترین کود اسید آمینه

اگر بخواهیم بهترین کود اسید آمینه را برای شما عزیزان معرفی کنیم ابتدا باید از هدف شما برای استفاده از این کود آگاه باشیم. چون حدود 20 نوع اسید آمینه مختلف برای گیاهان وجود دارد که هر کدام نقش های مختلفی را بر عهده دارند. البته کود های تولید شده توسط شرکت های مختلف عموما حاوی مجموعه ای از آمینو اسید ها بوده و فقط یک نوع اسید امینه خاص در آنها وجود ندارد. اما بطور کلی بهترین کود اسید آمینه ترکیبی است که از ذرات ملکول های کوچک تری تشکیل شده باشد تا گیاه هر چه راحت تر بتواند این ذرات را جذب کرده و سریعا مورد استفاده قرار دهد.

بهترین کود اسید آمینه

کود اسید آمینه و جلبک دریایی

نام اسید آمینه و جلبک در بسیاری از موارد در کنار هم برده می شود و این موضوع قابلیت هم افزایی بسیار خوب این دو ترکیب با همدیگر را نشان می دهد. هر دو ترکیب می توانند جذب کود های مختلف را در گیاه بالا برده و هر دو ترکیبات بی نظیری در برابر انواع تنش های گیاهی هستند. اگر در برنامه ی غذایی مزرعه ی شما کود اسید آمینه و جلبک دریایی به چشم نمی خورد بدانید نمی توانید حداکثر عملکرد را از آن زمین داشته باشید و گیاه در جذب حداکثری عناصر ناکام مانده است.

کود ضد تنش اسید آمینه

اگر اسید آمینه با جلبک دریایی، سولفات منزیم، سولفات روی و پتاسیم مخلوط شود می تواند به عنوان یک ترکیب ضد سرما قوی برای جلوگیری از تنش سرمایی گیاهان مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت بروز تنش گرمایی می توان از ترکیب اسید آمینه با ترکیبات کلسیم، پتاسیم، جلبک دریایی و بر استفاده کنیم تا عملکرد گیاه در شرایط گرمای شدید کاهش پیدا نکند.

در صورتی که برگ ها دچار مسمومیت با سموم شیمیایی شده اند کود اسید آمینه را می توان از طریق ریشه مصرف کنیم و در این صورت به هیچ عنوان محلول پاشی نباید انجام شود.

راهنمای خرید آنلاین کود اسید آمینه

قبل از خرید آمینو اسید از فروشگاه اینترنتی کشاورزی باید به نکات زیر دقت کنید:

  1. سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که نسبت به کود ها و سموم اطلاعات کافی داشته باشند. برند های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که ارزش خرید ندارند. در صورتی که فروشنده ها از نکات فنی محصول آگاهی کافی نداشته باشند صرف داشتن سود کافی محصول خاصی را در فروشگاه موجود می کنند.
  2. با توجه به نیاز خود بهترین کود اسید آمینه را انتخاب کنید. حدود بیست نوع اسید آمینه مختلف وجود دارد که هر یک نقش خاصی را در گیاه بر عهده دارند. این موارد در صفحه ی انواع کود اسید آمینه فروشگاه اینترنتی کشاورزباشی توضیح داده شده که برای مشاهده مشخصات، قیمت و خرید کود امینو اسید کلیک کنید.
  3. چون کود امینو اسید جزء کود های گران قیمت محسوب می شود حتما این محصول را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید تا از شر جنس تقلبی و بی کیفیت در امان باشید.
  4. در صورتی که مصرف بالایی دارید می توانید این کود را به صورت عمده با قیمت مناسب تر از فروشگاه کشاورزباشی خرید کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک نظر در “کود آمینو اسید چیست؟

  1. کشاورز گفت:

    کاربردی ترین آموزش ها در کشاورزباشی
    درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *