دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

گرده افشانی مصنوعی

گرده افشانی مصنوعی

گرده افشانی مصنوعی یا غیر طبیعی یا دستی زمانی لازم است که نسبت تعداد درختان نر به ماده کافی نبوده، هنگام کاشت نهال ها به جهت وزش باد توجه نشده، حشرات کافی در باغ وجود نداشته و یا به هر دلیلی که عملیات گرده افشانی به خوبی صورت نگیرد. در این شرایط لازم است که به طور مصنوعی بین دانه های گرده ی گل های نر و ماده تماس ایجاد کنیم.

مراحل تلقیح و رشد گل پسته

گرده افشانی پسته

چرا باید گرده افشانی دستی انجام دهیم؟

 

در درختانی که گل نر و ماده روی یک درخت ایجاد نمیشود و در یک باغ نیاز به درختان نر و ماده در کنار هم می باشد ممکن است شرایطی بوجود بیاید که عملیات گرده افشانی به خوبی صورت نگیرد و با وجود داشتن گل و شکوفه روی درخت میوه ای تشکیل نشود. و یا اینکه در درختانی مثل پسته حتی میوه هم بوجود آمده ولی مغز نداشته باشد و درصد بالایی از میوه ها پوک باشند.

 

گرده افشانی مصنوعی

گرده افشانی و تلقیح مصنوعی

 

نکات مهم در گرده افشانی پسته:

۱_ ابتدا از درختان نر شاخه هایی که دارای گل هایی هم به رنگ قرمز و هم زرد هستند را انتخاب می کنیم . به این دلیل که دوره گرده افشانی از قرمزی شروع و تا پایان زردی گل ادامه دارد و باید گل های موجود در یک شاخه بطوری باشد که تمام دوره را داشته و بتواند چندین روز مداومت داشته باشند. شاخه های حاوی گل را طوری باید قیچی کرد که کمترین تکان را بخورند چون این عمل باعث خالی شدن گرده ها یکجا در همان منطقه می شود. و هرچه تعداد گل در یک شاخه نازک بیشتر باشد بهتر است.

گرده افشانی مصنوعی

گرده افشانی دستی پسته

۲_ شاخه ها باید طوری چیده شوند که وقتی درون قوطی آب قرار میگیرند نه بسیار به پایین فرو روند که عملکردشان کاهش یابد و نه بسیار بالا باشند که بر اثر باد تکان های شدید بخورند و تمام گردهایشان فوری خالی شود.

۳_ همانطور که گفتیم هر چه تعداد گل در شاخه بریده شده بیشتر باشد بهتر است و محیط بیشتری از باغ را میتواند پشتبانی کند . قابل ذکر است که آب داخل قوطی های شاخه ها حتما باید آب شیرین قابل شرب باشد.

۴_ ظروف آب که حاوی شاخه گل هست را به درختان کم شاخ و بال در هر منطقه باغ آویزان میکنیم تا بهتر باد به آن بوزد و همچنین گرده ها بیشتر در هوا پخش شوند باید قوطی حاوی آب را طوری به درخت محکم کنیم که باد نتواند آن را تکان شدید بدهد.

نکته: مهم در تمامی این مراحل این است که با ظرافت و به آرامی با شاخه های حاوی گل برخورد کنیم تا کمترین تکان را بخورند و گرده آنها یکجا خالی نشود.

گرده افشانی پسته

 

3/5 - (5 امتیاز)

6 نظر در “گرده افشانی مصنوعی

  1. کاربر کشاورزباشی گفت:

    سلام آقای اقبالی من یک درخت پسته دارم و گروه افشانی دستی انجام دادم ولی ۳تا ۴تا از پسته ها بیشتر مغازه نبسته چرا خیلی متشکرم

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. در صورتی که گرده افشانی رو چندین مرجله در روزهای مختلف بدرستی انجام داده اید و در زمان باز شدن گل ماده گرده ی نر به اندازه ی کافی در دسترس درخت وجود داشته میتونه بدلیل کمبود عناصر ریز مغذی مثل روی و بر باشه. که البته من بیشتر احتمال مبدم گرده کافی و در زمان مناسب در اختیار درخت نبوده.

  2. محمد علی زاده گفت:

    سلام من یک باغ پسته۱۵۰تایی در استان اردبیل دارم حدود ۵ سال است کاشتم و دو سال قبل به۵۰ تای ان پیوندماده زدم الان هم نمی دانم ایاپیوند بزنم یانه لطفا راهنماییم کنید

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام بله تمام درختان پسته باید پیوند بخورند. و حدودا هر ده پونزده تا ماده یدونه نر داشته باشه.

  3. آرتا کشاورز گفت:

    مناسب ترین زمان برای گردافشانی پسته کی می باشد

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      وقنی گل های ماده ی باغتون باز شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *