توصیه های گیاهپزشکی, باغبانی

علت ترکیدن پوست درختان میوه – ترکیدگی تنه و ترک خوردن شاخه ها

ترک خوردن پوست درختان

دلیل ترکیدن پوست درختان و ترکیدگی تنه درختان چیست؟

در این بخش از توصیه های گیاهپزشکی تیم تخصصی کشاورزباشی به علت ترکیدن پوست درختان میوه، ترکیدگی تنه و ترک خوردگی شاخه های درختان می پردازد. ترکیدگی تنه و ترکیدن پوست درختان امری گاها معمولی بوده و ممکن است دلایل مختلفی را شامل شود. یکی از متداول ترین علل ترکیدگی تنه درخت هوای سرد است. چوب درخت در اثر نوسانات تغییر دما منبسط و فشرده شده، این امر زمانی اتفاق می افتد که در زمستان دما به زیر صفر رسیده بویژه اگر روز قبل تنه درخت در اثر تابش خورشید گرم شده باشد. اختلاف سرعت انبساط بین چوب داخلی و بیرونی می تواند چنین امری را روی تنه بوجود آورد که ایجاد ترکیدگی می کند. درختان سیب به این نوع ترکیدگی در اثر یخ زدگی حساس هستند.

ترکیدن پوست درختان

ترک خوردن شاخه


                                                                       

رویش درختان در خاک های دارای زهکشی ضعیف بویژه به ترکیدگی در اثر یخ زدگی مستعد بوده و مصرف بیش از اندازه ی کود های ازته و رشد رویشی بیش از حد در اثر مصرف این کودها و گرمای زیاد آخر تابستان این امر را تشدید می کند. تنه درختان سیب را دوغ آب سفید می زنند تا از ترک خوردگی در اثر یخبندان جلوگیری نمایند. شرایط مرطوب یا رشد مطلوب به دنبال آب و هوای خشک ممکن است موجب رشد زیاد یا قوی گردد که منجر به ترکیدگی پوست درختان می شود.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی شکل دیگری از آسیب دیدگی بوده که می تواند موجب ترکیدگی تنه یا ترک خوردگی می شود. این نوع خسارت معمولا در زمستان در طرف جنوب یا غرب تنه و شاخه ها بوجود می آید. این خسارت زمانی اتفاق می افتد که سلول های بافت زنده زیر پوست در روز های آفتابی فعال شده و سپس وقتی دمای شب به زیر نقطه انجماد می رسد باعث ترکیدن پوست درختان می شوند. در بهار بعد این نقاط مرده تغییر رنگ می دهند و افتاب سوخته می شوندو این نوع ترک خوردگی پوست تنه درخت را آفتاب سوختگی می نامند. پوست نازک درختان جوان به آسیب آفتاب سوختگی خیلی حساس هستند.تنه درختان را میتوان با رنگ لاتکس سفید رنگ نمود.

                           
پوسته شدن تنه درختان

ترک خوردن تنه درختان

                                                 

ترکیدن پوست درختان در آنهایی که پوست نازک دارند مانند درخت: گلابی , سیب , گیلاس. بسیار دیده می شود . ترک خوردگی ها در واقع می توانند در نتیجه ی زخم های هرس نیز بوجود بیایند. هرس سنگین , خاکورزی دیر هنگام , خاک های شنی و خسارت سمپاشی ها می توانند موجب افزایش خسارت سرمازدگی شوند.ترکیدگی ایجاد شده در هرس زخم هرس می تواند در اثر سرمازدگی بزرگتر شود. تنه درختان جوان را در پائیز و زمستان با مواد مناسب می پوشانند تا دچار آفتاب سوختگی یا ترک خوردن شاخه و تنه نشوند. رنگ سفید به بازتاب نور و گرما از تنه درخت کمک می کند.

بیماری ترک خوردگی میوه های هسته دار – بیماری شناسی گیاهی

بیماری ترک خوردگی میوه های هسته دار در میوه های هسته دار نظیر:(به ویژه گیلاس، آلبالو ، آلو و هلو و شلیل انجیری) بیشتر گزارش شده و ربطی به ترکیدن پوست درختان، ترکیدگی تنه و ترک خوردن شاخه ها ندارد. این عارضه یکی از بیماری های مهم در علم بیماری شناسی گیاهی می باشد. که در نتیجه بارش باران و یا عملیات آبیاری سنگین قبل از برداشت ایجاد میشود بعنوان یکی از مهمترین مشکلاتی است که اکثر باغداران و بهره برداران هسته دار با آن مواجه هستند و بازارپسندی و فروش محصول بشدت تحت تاثیر قرار میگیرد.

اصولا بعد از یک بارندگی و نیز عملیات آبیاری در اواخر دوره رشد میوه، مقدار قابل توجهی آب بوسیله میوه جذب میشود بطوریکه در ادامه، نیرویی بسمت بیرون و پوست وارد میشود و زمینه ترکیدگی را از نازکترین بخش میوه فراهم میکند. بنابراین توصیه میشود با اعمال مدیریت صحیح آبیاری در طول دوره رشد و به ویژه مراحل پایانی رشد میوه و نیز کاهش میزان بار درخت (تنک کردن میوه در مراحل اولیه رشد میوه) میتوان زمینه ایجاد تنش های فیزیولوژیکی و ترکیدگی در ارقام حساس را کاهش داد.

میوه های با میزان بالای کلسیم و بر در پوست شان دارای استحکام و سفتی بیشتر و دیواره های سلولی قوی تر بوده و در نتیجه به عارضه ترکیدگی میوه حساسیت کمتری خواهند داشت. محلولپاشی برگی با کودهای حاوی کلسیم و بر در اواخر دوره رشد میوه با تنظیم شیب اسمزی در سرتاسر پوست میوه، جریان ورود آب به میوه را کاهش داده و در برخی موارد متوقف خواهد کرد (به عبارتی دیگر کودهای کلسی بر با کاهش فشار اسمزی در قسمت های مختلف میوه باعث می شوند که جذب آب بوسیله میوه بسیار کاهش یابد) و زمینه ترکیدگی احتمالی در اثر بارش باران و یا آبیاری کاهش می یابد.

برای جلوگیری از ریزش میوه ها و تغذیه اصولی و اگر می خواهید عملکرد فوق العاده ای داشته باشید بهتر است کودهای پتاس بالا یا ریز مغذی به صورت محلول پاشی و یا همراه آب آبیاری مخلوط کنید.

 

برای خرید و یا مطالعه ی آنالیز و روش مصرف ریز مغذی کاره کمبی اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده و خرید رنگ محافظ تنه درختان فراز اینجا کلیک کنید.

 

4.7/5 - (8 امتیاز)

6 نظر در “علت ترکیدن پوست درختان میوه – ترکیدگی تنه و ترک خوردن شاخه ها

  1. کرم قاسمی گفت:

    سلام از خوزستان بهبهان پیام میدهم تعدادی درخت لیمو کاشته ام الان رفتند در سن چهار سالگی . اما یکی از آنها پوست ساقه دارد ترک برمی‌دارد و خشک می‌شود آن ساقه و این سرایت کرده به تمامی شاخه های و تا ریشه هم همینن طور هستش

  2. RAha گفت:

    سلام من یه درخت لیمو ترش ۴ فصل دارم فکر کنم درخت من به خاطر شخم زدن بود و اینکه ریشه هاش یه کم هوا خوردن ترک خورده ولی با پلاستیک اونجاهایی که ترک داشت رو بستم خیلی ضعیفه ده سالی کاشتمش ولی هنوز نیم متر نشده و میوع و بهار میده ولی بزرگ نمیشه درضمن من کود اهن و سه بیست و مولتی منیرال هم بهش میدم موقع فصل رشد همه چیزش به جا هست حتی پوست تخم مرغ برای کلسیم درخت بهش میدم پاکن میکنم اب هفته یکبار سر یه ساعت مشخص پیدم بهشون همشون بزرگ شد فقط لیمو نشده درختهای انگور که ثمری و بزرگ شدن فقط این ده ساله که رشد نکرده چکارش کنم ؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شماو پوست تخم مرغ منبع خوبی برای کلسیم یاه نیست و در زمان مناسب باید از کود نیترات کلسیم و کلات کلسیم استفاده کنید.

  3. آریو گفت:

    سپاس ،،،، عالی بود

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      ممنون از همراهیتون💚

      1. داود گفت:

        سلام.دلیل ترکیدن تنه درخت مو در پاییز چی میتونه باشه.دمای زیر صفر نداشتیم اما اختلاف دمایی شب و روز وجود داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *