دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

آفتاب سوختگی گوجه فرنگی

آفتاب سوختگی گوجه فرنگی

آفتاب سوختگی گوجه فرنگی (Tomato Sunscald) معمولا در مناطقی که آفتاب شدید و بوته های گوجه مستقیما در معرض آفتاب قرار دارند رخ میدهد. آفتاب سوختگی در صورت افزایش دمای درونی میوه گوچه فرنگی رخ می هد.

آفتاب سوختگی به دلیل عدم حفاظت میوه توسط برگ و کاهش سایه یا در مواردی ریزش برگ ها در اثر حمله آفات در ارقامی که دارای برگ کمتری هستند بوجود می آید.

علائم آفتاب سوختگی:

  • قسمت هایی از میوه گوجه فرنگی که مستقیما در معرض آفتاب قرار گرفته اند، ابتدا چروکیده و سپس نسبت به سایر قسمتهای نرم و به رنگ روشن در می آید. قسمت های آفتاب سوخته میوه گوجه فرنگی به تدریج حالت فرورفته به خود می گیرد و چرمی می شود. میوه های نزدیک به رسیدن به  آفتاب سوختگی حساسیت بیشتری نسبت به میوه های نارس دارند.
  • پیدایش نقاط سفید رنگ بر روی برگ بوته های گوجه فرنگی هم در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند از علائم آفتاب سوختگی می باشد.

پیشگیری و کنترل:

  • استفاده از ارقام مقاوم به بیماری و آفات: 

استفاده از ارقام مقاوم به بیماری ها و آفات برگی موجب کاهش ابتلای برگ های بوته به بیماری و آفت می شود. در نتیجه برگ ها سالم و به عنوان سایه عمل کرده و از میو ه در برابر آفتاب محافظت می کند.

  • ضدعفونی کردن بذور قبل از کاشت:

ضدعفونی کردن بذور گوجه فرنگی قبل از کاشت به جلوگیری از بروز بیماری برگی، افزایش مقاومت برگ بوته به بیماری و آفات، افزایش تعداد برگ و در نتیجه ایجاد سایه و کنترل آفتاب سوختگی می کند.

  • ایجاد سایه روی بوته های گوجه فرنگی در طول تابستان:

با ایجاد سایه روی بوته های گوجه فرنگی در طول تابستان از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کرده و باعث کاهش ابتلای بوته ها به آفتاب سوختگی می شود.

  • آبیاری و تغذیه کودی مناسب: 

در طول دوره ی رشدی گوجه فرنگی به خصوص در فصل گرما، آبیاری منظم و همچنین استفاده از برنامه غذایی مناسب به رشد بیشتر شاخ و برگ بوته ها کمک می کند. با افزایش تعداد برگ و ایجاد سایه روی بوته ها گوجه فرنگی ها از تاثیر مستقیم آفتاب در امان می مانند.

  • استفاده از قارچکش و مبارزه با بیماری های برگی:

مراقبت و نگهداری از برگ بوته در طول فصل رشد گوجه فرنگی حائز اهمیت است.  در صورت بروز هر گونه بیماری برگی و استفاده از قارچکش برای مبارزه با بیماری موجب جلوگیری از ریزش، از بین رفتن برگ و در نتیجه افزایش سایه توسط برگ و کاهش آفتاب سوختگی می شود.

  • هرس کردن دقیق گیاهان:

هنگام هرس بوته های گوجه فرنگی باید توجه داشت که برگ و شاخه هایی را هرس کرد که گیاه را در معرض مستقیم آفتاب قرار ندهند.

  • نزدیک کاشتن بوته ها:

کاشتن بوته ها با فاصله مناسب و کم میتواند با هم همپوشانی کرده و در مقابل تابش آفتاب سایه خوبی درست کرده و از میوه گوجه فرنگی محافظت کنند.

آفتاب سوختگی گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که برای کنترل آفتاب سوختگی، تشخیص درست و استفاده از سموم مختلف با مقدار مورد نیاز با کارشناسان گیاه پزشکی مشورت نمایید.

امتیاز

4 نظر در “آفتاب سوختگی گوجه فرنگی

  1. کاربر کشاورزباشی گفت:

    اون عکس ها هم مال آفتاب سوختگی نیست

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      علائم آفتاب سوختگی شدید با کمبود کلسیم در گوجه تقریبا شبیه هم هستند. در کمبود کلسیم ته گوجه فرنگی گندیده و سیاه می شود که در موارد شدید افتاب سوختگی هم لکه های روشن که روی میوه در اثر آفتاب بوجود امده به تدریج سیاه و حالت سوخته میشود.

  2. ذکریا گفت:

    آفتاب سوختگی که بیماری نیست عزیز دل
    یا نکنه آفتاب هم یک عامل بیماری هست

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      بله آفتاب سوختگی بیماری نیست البته می توان ان را بعنوان بیماری محیطی در نظر گرفت. آفتاب به عنوان یک عامل محیطی با علائمی که روی میوه ایجاد میکند باعث کاهش کیفیت محصول و کاهش عملکرد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *