دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی

برنامه غذایی درخت گردو

برنامه غذایی درخت گردو

گردو گیاهی چندساله، خزاندار با نام علمی (Juglans regia) حدود 25 تا 35 متر ارتفاع دارد. برگ های درخت گردو پهن و به صورت پنجه ای است. میوه گردو به صورت فندوقه بوده و تعداد 2 تا 3 عدد بر روی نوک شاخه ها تشکیل می شود. گردو مناسب مناطق معتدل بوده ولی در فصل زمستان نسبتا مقاوم به سرما هستند. در ادامه برنامه غذایی درخت گردو توسط کارشناسان تیم کشاورزباشی بیان شده است. حین کوددهی گردو برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

سیستم ریشه ای درخت گردو عمیق و گسترده می باشد. بنابراین خاک مناسب برای کاشت گردو باید عمیق باشد تا ریشه بتواند به خوبی رشد کند و عملکرد مطلوبی داشته باشد. درخت گردو نیز مانند سایر گیاهان برای تکمیل شاخ و برگ و رشد میوه خود نیازمند برنامه غذایی اصولی می باشد.

یکی از عوامل مهم در افزایش کیفیت و عملکرد محصولات، تغذیه اصولی گیاه می باشد. کاهش ریزش میوه، بازارپسندی و افزایش کیفیت میوه و همچنین افزایش مقاومت درختان در برابر آفات و بیماریها از جمله مواردی است که با تغذیه اوصولی امکان پذیر می باشد.

در تغذیه اصولی و مناسب برای گیاهان جدا از اینکه باید همه عناصر مورد نیاز گیاه در دسترس آن قرار بگیرد می بایست بین میزان عناصر تعادل نیز برقرار باشد تا افزایش رشد و افزایش عملکرد را نیز به دنبال داشته باشد.

نقش آزمایش خاک در برنامه غذایی درخت گردو

برای داشتن محصول با کیفیت و افزایش عملکرد در تولید محصولات می بایست برنامه غذایی گیاهان اصولی و مناسب باشد. قبل از اجرای برنامه غذایی برای گیاهان و کوددهی آنها باید از وضعیت خاک، نوع بافت خاک، شوری، درصد مواد غذایی و املاح اطلاع داشت.

با انجام آزمایش خاک اطلاعات کافی در مورد وضعیت خاک و کمبودهای آن بدست می آید بنابراین می توان طبق نتیجه آزمایش خاک برنامه غذایی متناسب با شرایط باغ را اجرا کرد تا به نتیجه بهتری رسید.

برنامه غذایی درخت گردو

بهترین زمان کوددهی درخت گردو

همان طور که گفته شد قبل از کوددهی به درختان گردو می بایست آزمایش خاک صورت بگیرد تا وضعیت مشخص شود. طبق آزمایش خاک، عناصر و مواد غذایی که برای رشد آن نیاز می باشد در مراحل مختلف رشد درختان گردو مانند تورم جوانه، فندوقی شدن میوه، پرشدن میوه و چالکود زمستانه می توان به گیاه رساند تا با مصرف آنها رشد و عملکرد بهتری داشته باشد.

کوددهی گردو در مرحله تورم جوانه و قبل از باز شدن شکوفه

یکی از حساس ترین مراحل در رشد گیاهان مرحله تورم جوانه و شکوفه دهی می باشد. گاهی ممکن است بنابر دلایلی مانند سرمازدگی یا کمبود یکسری از عناصر مانند روی، بر، مولیبدن، جوانه ها رشد خوبی نداشته باشند و یا شکوفه های روی درخت بریزند و تبدیل به میوه نشوند.

محلول پاشی فروت ست در این مرحله با تامین عناصر مورد نیاز گیاه از ریزش گل جلوگیری کرده و گل های بیشتری را تبدیل به میوه می کند در نتیجه عملکرد بالاتری خواهیم داشت.

برنامه غذایی درخت گردو

برنامه غذایی درخت گردو پس از ریزش گل

زمانی که درختان در حال گلدهی هستند می بایست از آبیاری و کوددهی به آنها خودداری کرد. زیرا ممکن است باعث تنش شده و موجب ریزش گل ها و کاش عملکرد شود. پس از ریزش گل ها به منظور افزایش توان درختان گردو برای تشکیل میوه بیشتر می توان از کودهای کامل npk به همراه اسید هیومیک همراه آب آبیاری استفاده کرد.

npk حاوی عناصر ضروری مورد نیاز گیاه برای رشد بوده که وقتی با اسید هیومیک مصرف می شود جذب بالاتری خواهند داشت. اسید هیومیک علاوه بر اینکه باعث افزایش جذب عناصر غذایی موجود در خاک می شود در اصلاح بافت خاک و کاهش شوری آن نیز نقش مهمی دارد.

تغذیه درخت گردو در مرحله فندوقی شدن میوه

از زمان تشکیل میوه تا نزدیکی برداشت آن می توان به منظور افزایش رشد، بهبود کیفیت و بازارپسندی میوه نسبت به کوددهی آن اقدام کرد. در زمان فندوقی شدن میوه می توان از کودهای اسیدآمینه، جلبک دریایی و ریزمغذی ها مخصوصا آهن و منگنز(یکی از دلایل سیاه شدن مغز گردو کمبود یکسری از عناصر از جمله آهن و منگنز می باشد) برای افزایش عملکرد محصول استفاده کرد.

اسیدآمینه، جلبک دریایی و ریزمغذی ها محرک رشد بوده و علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاه باعث افزایش رشد و مقاوم شدن گیاه نسبت به تنش های مختلف می شوند.

برنامه غذایی گردو در زمان تشکیل پوست استخوانی میوه

در زمان تشکیل پوست سخت و استخوانی گردو مصرف یکسری کودها مانند کود کامل npk به همراه اسید هیومیک همراه آب آبیاری درختان گردو و محلول پاشی کلسیم بر روی درختان به منظور کمک به تشکیل پوست سخت اطراف میوه باعث افزایش تولید میوه های باکیفیت در درختان گردو می شود.

کوددهی گردو در پر شدن مغز میوه

هنگام تشکیل مغز در میوه اگر درختان با کمبود عناصر غذایی روبه رو باشند مغز گردو داخل پوسته به خوبی تشکیل نمی شود. در این شرایط گاهی ممکن است گردوها دارای مغز بی کیفیت یا کوچک تری باشند. بنابراین استفاده از کودهای ریزمغذی به صورت محلول پاشی و مصرف ترکیبات پتاس بالا همراه آب آبیاری در این مرحله تاثیر زیادی در پر شدن مغز میوه و درشت شدن آن دارد.

برنامه غذایی درخت گردو پس از برداشت میوه

محلول پاشی فروت ست یک مرحله در زمان تورم جوانه و یک مرحله در زمان برداشت میوه توصیه می شود. محلول پاشی فروت ست در این مراحل باعث ذخیره عناصر غذایی تاثیر گذار در تشکیل میوه و افزایش عملکرد محصولات می شود.

چالکود زمستانه

یکی دیگر از مراحل کوددهی درختان گردو در فصل پاییز و زمستان که درختان در حالت خواب هستند و ریشه ی آنها فعالیتی ندارد می باشد. در این مرحله طبق نتیجه آزمایش خاک مصرف کودهای سولفاته به همراه کود دامی پوسیده شده و باکتری های زیستی تیوباسیلوس توصیه شده است.

برای انجام چالکود در یک سوم انتهایی سایه انداز درختان گردو تعدادی چاله با عمق 30 سانتی متر حفر کنید. سپس ترکیبات مختلف سولفاته مانند سولفات آهن، سولفات منیزیم، سولفات منگنز، سولفات پتاسیم، سولفات روی و کود دامی پوسیده به همراه کودهای بیولوژیک و زیستی را با هم مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید:
بیماری های درخت گردو

با توجه به سن و سال درختان مقداری را درون چاله ها بریزید و سپس روی آنها با با خاک بپوشانید. بعد از انجام چالکود درختان آبیاری به اندازه کافی در جذب عناصر کمک زیادی می کند.

 در جدول زیر برنامه غذایی انگور با میزان و روش مصرف به طور کامل آمده است:

مراحل رشدبرنامه کودیروش مصرف
تورم جوانهفروت ست های افکتبه صورت محلول پاشی به میزان 1 تا 1.5 کیلوگرم در هزار لیتر آب
پس از ریزش گلسه بیست مهاب شیمی- اسید هیومیک پلنتس چویسهمراه آب آبیاری به میزان 5 تا 8 کیلوگرم در هکتار سه بیست و 2 کیلوگرم در هکتار اسید هیومیک
فندوقی شدن میوهاسیدآمینه pn-14- جلبک دریایی آسکوپاد- ریزمغذی مولتی پرپلکسبه صورت محلول پاشی اسید آمینه به میزان 0/3 تا 0/5 کیلوگرم در هزار لیتر آب، جلبک دریایی به میزان 2 تا 3 لیتر در 1000 لیتر آب و ریزمغذی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب
تشکیل پوست استخوانی میوهسه بیست مهاب شیمی- اسید هیومیک پلنتس چویس- کلسیم مایع فروتی مکسهمراه آب آبیاری به میزان 5 تا 8 کیلوگرم در هکتار سه بیست، 2 کیلوگرم در هکتار اسید هیومیک- کلسیم به صورت محلول پاشی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب
پر شدن میوهریزمغذی مولتی پرپلکس- سولفات پتاسیم آریا شیمیریزمغذی به میزان 2 لیتر در هزار لیتر آب- همراه آبیاری سولفات پتاسیم به میزان 15 کیلوگرم در هکتار
پس از برداشتفروت ست های افکتبه صورت محلول پاشی به میزان 1 تا 1.5 کیلوگرم در هزار لیتر آب
چالکودسولفات آهن- سولفات روی- سولفات منیزیم- سولفات منگنز- سولفات پتاسیم- کود دامی پوسیده- باکتری تیوباسیلوسبه صورت چالکود در قسمت یک سوم انتهایی سایه انداز درختان به میزان 100 تا 200 گرم از هر ترکیب به ازای هر درخت جوان و 300 تا 400 گرم از هر ترکیب به ازای هر درخت بالغ

3.9/5 - (9 امتیاز)

3 نظر در “برنامه غذایی درخت گردو

  1. ۰۹۱۳۷۷۱۴۰۷۶ گفت:

    ممنونم عبدالرضا محمودی از شهرستان زاینده رود شهر استعداد نهفته۰۹

  2. حمید گفت:

    بسیار عالیبود. ممنون ازاطلاعات کامل و خوبتان. بخصوصجدول تغذیه که مطالب را کامل کرد.

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما اقا حمید عزیز و ممنون از لطف و توجهتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *