باغبانی, توصیه های گیاهپزشکی

بهترین کود برای درخت میوه

بهترین کود برای درختان میوه

انتخاب بهترین کود برای درخت میوه در میان تنوع بسیار زیاد آنها ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد اما قصد داریم در این مقاله بصورت ساده و خلاصه بصورت کاملا علمی طبق اصول گیاهپزشکی بهترین کود برای درخت میوه را مشخص کنیم.

مصرف کود حیوانی برای درخت

برخی تصور می کنند کود حیوانی ترکیب کاملی است که با استفاده از آن درخت دیگر نیازی به سایر مواد غذایی نداشته و برنامه غذایی گیاه با مصرف کود دامی تکمیل شده است. این تصور کاملا اشتباه بوده و استفاده از کود دامی تنها بخش بسیار کوچکی از نیاز های گیاه را می تواند براوده کند آن هم به شرط اینکه از کود دامی پوسیده استفاده کنید. کود گوسفند مقدار ازت بسیار زیادی دارد که باعث رشد شاخه و برگ درختان شده و کود گاوی تاثیر فوق العاده ای در اصلاح بافت خاک دارد اما توصیه می شود قبل از مصرف با کلیک روی رنگ قرمز بالا حتما مقاله مربوط به فراوری کود دامی را مطالعه کنید.

اگر می خواهید درختان سالم، بدون آلودگی و آفت و پر محصول داشته باشید باید به خاطر بسپارید که کود دامی نمی تواند پاسخگوی تمام نیاز های درخت شما باشد.

در پاسخ به این سوال که بهترین کود برای درخت میوه چه کودی است باید بگویم نمی توان یک کود را به عنوان بهترین برای همه معرفی کرد و بصورت عمومی آن را توصیه کرد. اگر شما تا بحال از این روش استفاده می کردید که اغلب کشاورزان چه ترکیبی را به عنوان بهترین کود درخت معرفی می کنند باید بدانید مقدار زیادی از هزینه ای که صرف کود دهی زمین کشاورزی تان می کردید هدر رفته، زیرا نیاز هر باغ با باغ دیگر کاملا متفاوت است. بهترین کود کودی است که بتواند پاسخگوی مهم ترین نیاز درختان شما باشد و این کود برای همه ی باغداران و کشاورزان حتی اگر زمین هایشان کنار همدیگر باشد یکسان نیست.

بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه

اگر دوست دارید گیاهانتان رشد سریع و خوبی داشته باشند باید مواد غذایی مورد نیاز آنها را بشناسید و در صورتی که آن ماده در خاک وجود نداشته باشد آن را برای ریشه ی گیاه تامین کنید. برای رشد تمامی گیاهان حدود 17 عنصر ضروری مورد نیاز است که اگر مقدار هر کدام از این عناصر در خاک کاهش پیدا کند رشد درخت به شدت کاهش یافته و باردهی با اختلال مواجه شده و درخت به دلیل ضعف میوه های خود را می ریزد. برای تامین تمام این عناصر نیازی نیست از 16 کود متفاوت استفاده کنید. در ادامه به مهم ترین کود های مورد نیاز درختان میوه را معرفی می کنیم.

کود سه بیست برای درخت

این کود که مهم ترین و معروف ترین کود برای درختان میوه و سایر گیاهان می باشد پر مصرف ترین عناصر مورد نیاز گیاه یعنی ازت، فسفر و پتاسیم را برای درخت تامین می کند. در صورتی که قصد دارید به میزان مساوی عناصر ازت، فسفر و پتاسیم را برای گیاه تامین کنید می توانید از کود سه بیست استفاده کنید. در غیر این صورت فرمول های دیگر کود NPK با توجه به نیاز شما در بازار وجود دارند.مثلا برای تامین فسفر بیشتر میتوانید از کود 10-52-10 و برای تامین پتاسیم از فرمول های 36-12-12 و سولوپتاس استفاده کنید.

 

بهترین کود برای درخت میوه

روش مصرف کود سه بیست برای درخت میوه

این کود را می توانید بصورت محلول پاشی و یا همراه آبیاری مصرف کنید. بهترین روش مصرف آن به این صورت است که مقدار مورد نیاز کود را در آب حل کرده و در زمان آبیاری پای ریشه ی درخت میوه می ریزیم. برای درخت میوه 2-4 ساله هر درخت 20 تا 40 گرم می توانید مصرف کنید. برای درختان 5 تا 10 ساله 40 تا 100 گرم و بالای ده ساله تا صد و پنجاه گرم کود سه بیست می توانید مصرف کنید.

کود ریز مغذی برای درخت میوه

کود ریز مغذی شامل عناصر کم مصرف مورد نیاز درخت میوه است که می تواند به درخت کمک کند برگهای شاداب و سر سبز تری داشته و میوه ی بیشتری تولید کند. این کود ها شامل عناصر آهن، روی، منگنز، منیزیم، مس و .. هستند. توجه داشته باشید معنای کم مصرف این نیست که این عناصر اهمیت کمی دارند بلکه گیاه مقدار کمتری از این عناصر مصرف می کند و اگر بنا به هر دلیلی مقدار این عناصر در خاک کاهش پیدا کند درخت میوه نمیتواند به خوبی رشد کند تولید محصول نیز با کاهش شدید مواجه خواهد شد. پس استفاده از کود ریز مغذی برای درختان میوه امری ضروری بوده که باید هر سال مورد توجه باغداران قرار گیرد.

کود اسید هیومیک برای درخت میوه

ممکن است برخی مواد غذایی در خاک وجود داشته باشند ولی بنا به شرایطی گیاه در جذب این مواد نا توان باشد. این موضوع در خاک های بیش از 95 درصد مناطق کشورمان مشاهده می شود. دلیل این موضوع قلیایی بودن خاک های اکثر مناطق کشور، شوری، رسی بودن و… است که با استفاده از برخی ترکیبات مثل کود هیومیک اسید می توان این موضوع را حل نمود. کود اسید هیومیک برای درخت میوه مواد غذایی موجود در خاک را به فرم قابل جذب در آورده و با مصرف آن در مصرف دوباره کود های مختلف و انجام هزینه های اضافی صرفه جویی خواهد شد.

تا به اینجای کار مهم ترین کود های درخت میوه که هر باغداری باید در برنامه سالیانه خود داشته باشد عنوان شد. اگر قصد خرید کود برای درختان مختلف دارید بصورت عمومی میتوانید سه ترکیب بالا را در اولویت خرید خود قرار دهید. اما باغداران پیشرو که عملکردهای بالایی نسبت به سایرین داشته و دنبال افزایش عملکرد رقابتی هستند در کنار این کود ها از ترکیبات دیگری استفاده می کنند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

بهترین کود اسید هیومیک برای درخت میوه

کود اسید آمینه

کود اسید آمینه یک ترکیب محرک رشد قوی بوده که علاوه بر تحریک رشد رویشی درخت میوه باعث مقاومت درخت نسبت به تنش های محیطی شده و خسارت ناشی از تنش حمله ی آفات ،گرما، سرما و انواع تنش های محیطی را کاهش می دهد. کود اسید آمینه یک غذای کاملا آماده برای گیاه است که درخت برای مصرف آن نیاز به صرف انرژِی ندارد و سریعا می تواند در شرایط بحرانی انرژِی گیاه را تامین کرده و جلوی کاهش عملکرد را بگیرد. این کود را می توانید در ترکیب با سایر کود های نام برده شده مصرف کنید.

بهترین کود آمینه برای درخت میوه

کود جلبک دریایی

کود عصاره جلبک دریایی ترکیب بی نظیری است برای رشد بهتر درختان میوه که می توانید بصورت محلول پاشی و یا همراه آبیاری از آن استفاده کنید. مصرف این کود باعث تحریک رشد رویشی گیاهان شده و جذب بسیاری از مواد غذایی را بالا می برد. در صورتی که درختان میوه شما ضعیف شده اند و یا هر گونه شوک و استرسی به آنها وارد شده است توصیه می شود از ترکیب کود اسید آمینه و جلبک دریایی بصورت محلول پاشی و یا همراه آبیاری استفاده کنید.

بهترین کود جلبک برای درخت میوه

کود آهن برای درخت میوه

یکی از پر مصرف ترین کود های ریز مغذی برای گیاهان مختلف از جمله درختان میوه کود آهن بوده که معمولا در فصل بهار بهترین زمان مصرف آن می باشد. این کود باعث افزایش سبزینگی و غذاسازی گیاه شده و در صورت کمبود و یا جذب نشدن این عنصر حیاتی برگ های درختان میوه رنگ زرد به خود می گیرند.

بهترین کود برای درخت گردو

برای درخت گردو می توان تمام ترکیبات بالا را مصرف کنیم تا درخت رشد بهتری داشته باشد. اگر مغز گردوی شما سیاه شده و میوه های پر مغذی برداشت نمی کنید احتمالا در تامین پتاسیم خاک ضعیف عمل کرده اید و درخت گردو نمی تواند پتاسیم مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. اگر مغز گردوی شما طعم خوبی ندارد و خشک است احتمالا خاک گوگرد کافی نداشته و با تامین گوگرد مورد نیاز درخت گردو می توانید مغز های خوش طعم و چرب تری داشته باشید.بهترین کود برای درخت میوه

بهترین کود برای درخت گیلاس

درختان گیلاس نیز به تمام عناصر ازت، فسفر، پتاسیم موجود در کود های NPK نیاز داشته و بیشترین کمبود هایی که در درخت گیلاس به چشم می خورد معموملا کمبود منیزیم، آهن و منگنز بوده که موجب زرد شدن رنگ برگ های این درخت در ابتدای فصل بهار می شوند. با مصرف یک کود ریز مغذی خوب مانند کود میکرو کلات فولویک امرتات می توانید این عناصر مورد نیاز گیاه را بخوبی تامین کرده و از کاهش عملکرد درخت تا حد زیادی جلوگیری کنید.

بهترین کود برای درخت گیلاس

بهترین کود برای درخت انگور

درختان انگور معمولا نیاز زیادی به فسفر و پتاسیم داشته و برای پر شدن خوشه ها باید از کود های اسید بوریک و روی استفاده کنید. محلول پاشی فسفیت پتاسیم برای درخت انگور کمک زیادی به پبشگیری از ایجاد بیماری های قارچی مانند سفیدک انگور خواهد کرد. برای وزن گیری و رنگ گیری بهتر انگور میتواندی در اواخر فصل از ترکیب کود پتاسیم و جلبک استفاده کنید.

بهترین کود برای درخت انگور

بهترین کود برای درخت بادام

درخت بادام نیز درختی نسبتا کم توقع بوده که در صورت تامین عناصر مورد نیاز این گیاه می توان انتظار افزایش عملکرد چند برابری از این درخت داشت. در ابتدای فصل بهار برای تامین عناصر مورد نیاز درخت بادام به نسبت آنالیز خاک و کمبود های زمین می توانیم از کود هایی نظیر سه بیست و یا 10-52-10 استفاده کنیم. در خرداد ماه می توانیم از یک ترکیب ریز مغذی کامل به همراه اسید هیومیک همراه آبیاری برای درخت بادام استفاده کرد.

بهترین کود برای درخت بادام

چند نکته ی کلی در مورد کود دهی درختان میوه

  • برای جذب بهتر کود هایی که استفاده می کنید  علاوه بر ترکیباتی که نام برده شد می توانید از انواع مختلف کود مایع آلی استفاده کرده تا مواد غذایی با جذب بسیار بالاتر انجام شوند.
  • قبل از خرید کود از فروشگاه کشاورزی بهتر است با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید تا از ایجاد هر گونه هزینه ی اضافی در امان باشید.
  • ترکیب های نام برده شده کاملا عمومی بوده و ممکن است نیاز زمین شما کاملا متفاوت باشد. برای رسیدن به عملکرد مطلوب حتما با نظر و مشاوره کارشناس کشاورزی  پیش بروید.
  • سعی کنید حتما کود و سم مورد نظر را از فروشگاه های معتبر کشاورزی تهیه کنید تا دچار خسارت نشوید.

روی هر کدام از متن های قرمز کلیک کنید توضیحات و مطالب بیشتر مربوط به آن را خواهید دید.

هر سوالی درمورد مطالب بالا داشتید توی قسمت کامنت ها بنویسید پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *