دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

راهکارهای به تاخیر انداختن سرمازدگی در صیفی جات

سرمازدگی

پدیده سرمازدگی هرساله خسارات زیادی را به محصولات مزارع و باغات وارد می کند. شما تا به حال در باغ یا مزرعه خود با این مشکل رو به رو شده اید؟ چه اقداماتی برای مقابله با سرمازدگی و کاهش خسارات آن انجام دادید؟

با آمدن فصل سرما کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی و محافظت از محصولات، هرساله اقداماتی انجام می دهند که تا حدودی توانسته به کنترل این پدیده کمک کنند.

 سرمازدگی و تاثیر آن بر محصولات:

سرمازدگی در دما بین 0 تا 10 درجه باعث منجمد شدن آب داخل گیاه و عدم جذب عناصر غذایی توسط آن می شود. سرما یا یخبندان باعث کاهش حرکت مواد غذایی در بافت گیاه، ضعیف شدن و در نهایت مرگ آن می شود. محصولاتی مانند سیب زمینی در اثر سرمازدگی بافت داخل آن سیاه رنگ، سیر به رنگ خاکستری و هویج تاول دار می شود.

سرمازدگی

 

گوجه فرنگی، سیب زمینی و ذرت در دمای 0 تا 2- درجه دچار سرمازدگی و خسارت می شوند. خسارات وارده شده به محصولات از طریق سرما گاهی به قدری زیاد می باشد که باعث کاهش کیفیت و بازارپسندی کمتر آن می شود. بنابراین مقابله با سرمازدگی و حفاظت از محصول امری ضروری می باشد. در ادامه به بیان چندین روش برای مقابله با سرمازدگی می پردازیم.

سرمازدگی

سرمازدگی

راهکارهای مقابله با سرمازدگی: 

مقابله زراعی:

  • استفاده از ارقام مقاوم: کاشت ارقام متحمل به سرما همیشه تا حدودی به کاهش خطر ابتلا به سرمازدگی کمک زیادی کرده است.
  • نوع خاک: نوع خاک و اینکه چقدر می تواند گرما را بهتر انتقال دهد در کنترل از سرمازدگی موثر است. خاک های شنی معمولا گرما را بهتر از خاک رسی انتقال می دهند. خاکهای شنی در روز نور را جذب و شب ساطع می کنند و از خسارت ناشی از سرما تا حدودی جلوگیری می کند.
  • کاهش و قطع آبیاری در پاییز: آبیاری در فصل پاییز باعث می شود درخت به خواب زمستانی نرود و حساسیت به سرما زیاد می شود. با کاهش و یا قطع آبیاری در پاییز می توانید به کاهش خسارت ناشی از سرمازدگی کمک کنید.
  • استفاده از روغن های دفع کننده آفات قبل فصل سرما: بعضی روغن ها در هنگام سمپاشی برای کنترل آفات، در اخر تابستان مانند روغن ولک به کاهش تاثیر سرما بر درختان کمک می کند. روغن ولک روی سطح برگ مانند یک لایه ای روغنی شکل می ماند و باعث می شود برگ کمتر سرما را احساس کند.
  • به تاخیر انداختن هرس زمستانی: هرس زود شاخه های اضافی باعث کاهش تراکم درختان و لخت شدن آنها می شود. اینکار تاثیر سرما بر درخت را بیشتر می کند. با هرس به موقه و به اندازه کافی می توانید به کاهش خسارت ناشی از سرما کمک کنید.
  •  تغذیه و کود کامل: تغذیه کافی و به اندازه در طول فصل رشد باعث تقویت گیاه و کاهش ابتلا به خطر سرمازدگی می شود. استفاده از کودهای تقویتی مانند:
  • سولو پتاس 
  • اسید آمینه 
  • جلبک
  • در تغذیه گیاه باعث افزایش غلظت شیره سلولی و سیستم دفاعی گیاه و در نتیجه مقاومت به سرما می شود. عدم استفاده از نیتروژن در فصل تابستان و پاییز هم کمک زیادی به کاهش خسارت ناشی از سرما می کند.

مقابله فیزیکی:

  • رنگ کردن تنه: رنگ آمیزی تنه درخت و استفاده از رنگ سفید باعث جذب گرما و کاهش خسارت ناشی از سرما می شود.
  • گرم کردن باغ با بخاری: گرم کردن باغ در فصل پاییز و زمستان باعث می شود که گیاه کمتر سرما را احساس کند. برای این منظور از بخاری های باغی درون محوطه باغ استفاده می کنند.
  • ایجاد دود در فضای باغ با سوزاندن پلاستیک و کاه: برخی کشاورزان با سوزاندن پلاستیک یا کاه دود و حرارت در فضای باغ ایجاد کرده و دمای محیط را گرم تر کرده که باعث می شود درختان کمتر سرما را احساس کنند.

جمع بندی:

در فصول سرد سال مراقبت از درختان و جلوگیری از سرمازدگی آنها امری ضروری می باشد. سرمازدگی باعث منجمد شدن آب داخل گیاه و در نتیجه کاهش رشد و مرگ گیاه می شود. شما می توانید با راهکارهای ارئه شده مانند تغذیه مناسب، کاهش آبیاری در پاییز، رنگ کردن تنه درخت و … با سرمازدگی درختان باغ خود مقابله کنید و باعث کاهش خسارت ناشی از سرما شوید.

 

شما برای مقابله با سرمازدگی از چه روشهایی استفاده می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را برای ما کامنت کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

4 نظر در “راهکارهای به تاخیر انداختن سرمازدگی در صیفی جات

  1. مسعود کردی گفت:

    سلام.گیاه سیب زمینی تازه از خاک اومده بیرون.سه یا پنج برگ هست.ایا با چند ساعت دمای یک درجه اسیب میبیند؟

  2. کاربر سایت گفت:

    سرما زدگی ذرت علوفه توی چه دمایی هست

  3. حدیثه گفت:

    با سلام میخواستم بدونم گیاه خرفه در چه دمایی سرما زده میشه؟

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام. نمیدونم دقیقا اما یک دم هم قطعا نمیشه گفت وو عوامل زیادی مثل رطوبت و نوع تغذیه هم تاثیر گداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *