باغبانی, گیاه پزشکی

سفیدک انگور – سفیدک پودری انگور- درمان قارچ درخت انگور

سفیدک پودری انگور

بیماری سفیدک سطحی یا سفیدک پودری انگور ( powdery mildew)
یکی از بیماری های مهم در تاکستان ها سفیدک سطحی انگور است. در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، سفیدک سطحی بیش از هر بیماری دیگری میتواند به تاکستان ها خسارت وارد کند.

چرخه زیستی قارچ عامل بیماری سفیدک سطحی:
قارچ عامل این بیماری زمستان را در جوانه های در حال خواب انگور، شاخه های آلوده یا برگ های ریخته شده پای درخت می گذراند. با شروع فصل رشد و بالا رفتن دما و بارندگی، فعالیت این قارچ آغاز می شود. دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سلسیوس و رطوبت نسبی بالای ۴۰ درصد برای رشد و گسترش این بیماری بسیار مناسب است.

سفیدک انگور

علائم بیماری سفیدک انگور:

قارچ عامل بیماری سفیدک پودری انگور قادر است تمام بخش های سبز درخت را آلوده کند.
اولین علائم آلودگی روی برگ های جوان به شکل تاول های کوچک ظاهر می شوند. سفیدک سطحی به صورت لکه های پودری سفید یا خاکستری روی برگ ها و ساقه های گیاه دیده می شود. سفیدک پودری اغلب از قسمت سطح زیرین برگ شروع می شود و می تواند ساقه ها، جوانه ها، گل ها و میوه ها را آلوده کند. احتمال آلودگی برگ های جوان نسبت به برگ های بالای دو ماه بسیار بیشتر است.

سفیدک پودری انگور

سفیدک حقیقی مو

با گسترش و پیشرفت این بیماری برگ ها زرد و پژمرده شده و در نهایت کل شاخه خشک می شود. علائم شدید بیماری شامل پیچ خوردن برگ ها، ریزش زود هنگام برگ ها، لکه دار شدن میوه ها و باز نشدن جوانه ها می باشد. روی شاخه های جوان علائم بیماری به صورت لکه های سفید ظاهر می شود. در پاییز این لکه ها به رنگ قهوه ای در می آیند. در میوه های رسیده تر، آلودگی باعث ترک خوردن حبه ها و نمایان شدن دانه می شود.

حبه های ترک خورده یا خشک می شوند یا بر اثر حمله سایر آفات و بیماری ها از بین می روند. این بیماری گیاه را از بین نمیبرد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که آلودگی های شدید و مکرر سفیدک سطحی، موجب وارد شدن تنش به گیاه می شود.

سفیدک پودری انگورتنش گیاه را ضعیف می کند؛ در نتیجه شرایط برای ابتلا به سایر بیماری ها و حمله حشرات مساعد خواهد شد.علاوه بر این، پوشیده شدن سطح برگ با سفیدک پودری باعث اختلال در فتوسنتز می شود. فتوسنتز ناکافی باعث زرد شدن و کاهش تولید قند در گیاه شده و روی طعم محصول اثر نامطلوبی به جا می گذارد.
اگر شدت آلودگی بیماری سفیدک پودری انگور زیاد شود به گونه ای که جوانه ها و گل ها را فرا بگیرد، می تواند میزان تولید محصول را به صفر برساند.

درمان قارچ انگور

سفیدک حقیقی مو

انتشار بیماری سفیدک انگور:

قارچ های عامل سفیدک سطحی به راحتی از طریق باد، آب و حشرات به گیاهان شما منتقل می شوند.
شرایطی که رشد و گسترش کپک پودری را تشویق می کند شامل موارد زیر است:
۱. رطوبت بالا و بارندگی های زیاد
۲. باغ ها و مزارعی که گردش هوا در آنها کم است و گیاهان مرطوب باقی می مانند.
سفیدک سطحی در صورت مساعد بودن شرایط محیطی به سرعت گسترش می یابد. پس به محض دیدن علائم بیماری برای درمان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:
برنامه غذایی انگور

پیشگیری و درمان بیماری سفیدک سطحی مو:

برای جلوگیری از شیوع سفیدک سطحی یا گسترش آن باید چند قدم بردارید:
هنگام خرید نهال حتما دقت کنید که گیاه سالم باشد.
از همان ابتدای کاشت به تقویت نهال بپردازید. گیاهانی که تقویت نشده و ضعیف هستند، آفات و بیماری ها را به سمت خود جذب می کنند.
سعی کنید از وارد کردن هر نوع تنش به گیاه خودداری کنید مانند صدمات فیزیکی، کمبود مواد غذایی، خشکی و…
گردش هوا را در بین گیاهان با هرس کردن و کم کردن تراکم بهبود بخشید.
روی شاخه و برگ های گیاه آبپاشی نکنید.
برای پیشگیری از سفیدک سطحی می توانید طبق توصیه کارشناسان از گوگرد بصورت محلول پاشی یا غبارپاشی استفاده کنید.
قبل از رفع آلودگی از محلول پاشی کود های تقویتی اجتناب کنید.
اگر آلودگی محدود بود می توانید قسمت های آلوده را جدا کنید. برگ ها و بافت های آلوده را از بین ببرید و اصلا از آنها برای کمپوست کردن یا مالچ استفاده نکنید.
در صورت بروز بیماری با راهنمایی کارشناسان حوزه کشاورزی میتوان سموم قارچکش  نظیر توپاس، هگزاکونازول، کرزوکسیم متیل یا گوگرد را با سمپاش روی درختان استفاده نمود.

اشتن برنامه ی غذایی اصولی همیشه جزء بهترین راهکارهای کنترل بیماری های قارچی بوده است. استفاده از کود های npk و ریز مغذی بخصوص کود فسفیت پتاسیم می تواند به مقدار چشمگیری در کنترل بیماری به ما کمک کند.

بهترین زمان برای پاشیدن گوگرد یا سموم قارچ کش برای سفیدک مو:

سه مرحله در سال بوده که عبارتند از:

  • مرحله ی 1 همزمان با متورم شدن جوانه ها.
  • مرحله ی 2 بعد از ریزش گل و تشکیل میوه.
  • مرحله ی 3 زمانی که طعم غوره ها ملس شده و به سمت شیرینی می رود.
بیشتر بخوانید:
زنجره مو

برای خرید محصول قارچکش بردوفیکس باغبان تاک کلیک کنید.

سفیدک انگور

سفیدک انگور روی میوه

سوالات متداول:

بهترین سم برای سفیدک انگور کدام است؟

اگر با هدف پیشگیری و در زمان مناسب از گوگرد استفاده کنید شاید دیگر نیازی به استفاده از هیچ نوع سمی برای سفیدک سطحی انگور نباشد. برای معرفی بهترین قارچکش سفیدک پودری انگور بنا به  شرایط و کیفیت شرکت تولید کننده می توان قارچکش های دومارک، لونا، استروبی و توپاس را نام برد.

زمان سمپاشی سفیدک انگور کِی هست؟

در باغ هایی که سابقه ی بیماری سفیدک پودری انگور وجود دارد سه مرحله در بهار حتما باید سمپاشی صورت گیرد. این سه مرحله شامل زمان متورم شدن جوانه ها، مرحله ی دوم زمان تشکیل میوه و مرحله ی سوم زمان ملس شدن غوره ها می باشد.

علت سیاه شدن انگور چیست؟

سیاه شدن دانه ی انگور معمولا به دلیل بیماریهای قارچی بوده که مهم ترین انها قارچ Guignardia bidwellii می باشد. این بیماری با نام  پوسیدگی سیاه انگور و یا لکه سیاه انگور معروف است. برای پیشگیری از این بیماری هرس مناسب و تهویه ی خوب، بهداشت باغ و استفاده از قارچکش ها ی مسی مانند بردوفیکس و اکسی کلرور مس میتواند تاثیر خوبی داشته باشد.

چرا انگور سفیدک می زند؟

بیماری سفیدک انگور یک عامل قارچی دارد که در هوای خنک اول بهار و با افزایش رطوبت پس از بارندگی شرایط تکثیر و تولید مثل این قارچ بیمار گر افزایش یافته و در صورتی که تهویه در بین درختان به خوبی انجام نشود و هرس و تغذیه به درستی روی گیاهان انجام نشده باشد احتمال بروز بیماری افزایش یافته و درختان انگور درگیر می شوند.

 

 

برای خرید جیبرلین مایع کلیک کنید.

برای خرید قرص جیبرلین  کلیک کنید.

4.4/5 - (23 امتیاز)

62 نظر در “سفیدک انگور – سفیدک پودری انگور- درمان قارچ درخت انگور

  1. احمد گفت:

    سلام.بهترین درمان بارش برفه.

  2. داریوش محمدی گفت:

    سلام درخت‌های مو به صورت داربستی دارم که بار خوبی میدهد ومشکلی ندارد تا اینکه وقتی غوره ها به انگور می خواهد تبدیل بشود آنها چروکیده، پوسیده وله رنگ قهوه ای در می آیند واصلا قابل مصرف نیست در طول سال نیز علاوه بر سمهایی که به سایر درختان میزنم( مثل بردوفیکس، کنفیدور و…) به درختان انگور نیز میزنم وازگوگرد با پنکونازول در سه مر حله استفاده کردم هرس سبز انجام دادم بهداشت ونظافت باغ را رعایت میکنم ولی در پایان تمام حبه های انگور پاسیده وقهوه ای رنگ میشه در ضمن در برگ درختان هیچ علایمی دال بر سفیدک نیست ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید سپاس از وقتی که میگذارید

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. برای بررسی دقیق تر نیاز هست از نتزدیک دیده بشه ولی احتمالا سفیدک داخلی باشه که هیچ کدوم از سمومی که نام بردید روی این بیماری اثر قطعی نداره.

  3. امید گفت:

    سلام من تو فروردین یه نهال انگور تو باغچه کاشتم که تا حدود دو متر خیلی خوب رشد کرد اما حدودا بعد از 2 الی 3 ماه روی برگها نقطه های سفید رنگ ظاهر شد و بعد هم به رنگ قهوه ای و همچنین بصورت حالت سوخته دراومدن و رشدش هم متوقف شد علتش از چی میتونه باشه. با تشکر

  4. محمد طالبی گفت:

    سلام. من یه درخت انگور مشکی در منزل دارم که حدود ۹۰ درصد از درخت درگیر سفیدک شده وبرگها زرد مثل پاییز که خزان می‌شود ویه نوبت سمپاشی از سم هگزاکونازول ۴روز پیش داشتم ولی متاسفانه نتیجه وبهبود ندیدم خواهشن راهنمایی کنید

    1. ابراهیم افتخاری گفت:

      سلام. من دخت انگور داخل حیاط دارم که بصورت داربستی هستش الان دوسال که قارچ گرفته بیشتر توی ساقه ها وبرگ ها وتنه های اصلی سفیدک میزنه وحالت لیز مانند میشه وشیره میده میچکد چند بار در بهار واول تابستان سم پاشی کردم بارش نسبت به سال قبل یک چهارم شده بود ولی سالم بود چیدم الان کل درخت درگیر شده دوباره سم پاشی کنم یا نه .چکار کنم

      1. کشاورزباشی گفت:

        درود بر شما باید از نزدیک بررسی بشه تا نوع آفات و بیماری ها دقیقا مشخص بشه.

  5. غلامعلی انزلی اردستان گفت:

    باسلام درمنزل سه درخت انگور دارم که هرسه انها در موقع دادن میوه برگ انها از وسط حالت زردی وکدر داردوروزبروز خزان میگردد وحشراتانبوهی فکر کنم سفید باشند وقت درخت را تکان داده انها ازدرخت بلند شده وسپس دوباره جذب میگردند

  6. کشاورزباشی گفت:

    درود بر شما خب چه بیماری داره؟ سفیدک داخلی هست؟

  7. روح‌الله گفت:

    سلام باغ انگوری ما سفیدک سطحی نیست سم بردوفیکس استفاده کردم جوابی نگرفتم ممنون میشم چه سمی استفاده کنم

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما چه نوع بیماری هست سفبدک داخلی درگیر کرده؟

  8. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر درخت انگور حیاط ما شاخهای سفیدک می زن وانگورهای موقع رسیدن شیره بیرون می زند ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. با توجه به نکات و عکس های مقاله باید سفیدک سطحی و یا داخلی رو تشخیص بدید و سم مخصوص به اون رو استفاده کنید.

  9. مجیدصفری گفت:

    سلام درخت انگورکلا به سفیدک پودری مبتلا شده چیکارکنم

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام سه مرحله ی ذکر شده در مقاله سم پاشی استروبی میتونید انجام بدید.

  10. کاربر کشاورزباشی گفت:

    باسلام باغ انگور ما سفیدک دارد ایا اگر سم المانی پودر به رنگ نارنجی برنم خوب میشه

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. اول باید نوع سفیدک رو مشخص کنید و دوم اسم سم و سوم مرحله ی رشدی گیاه

  11. محمدعلیدوست گفت:

    باسلام وتشکرازهمراهیتان برخی ازدانه های غوره درخت من سفیدک داردوپودری نیست حتی بامایع گوگردکه به آن زدم تغییری نکردگویا رنگ پوست غوره است آیااین همان سفیدک داخلی است وبهترین قارچ کش برای آن کدام است ازعنایت شماسپاسگزارم

  12. حمید رضا پورقاسمgamg4997@gmail.com گفت:

    حبه های انگور درخت هایم که هنوز بسیار ریزند خشکند و با گرفتن با دست به آرامی، به راحتی می ریزند ، ضعف درخت و یا نوعی بیماری است؟ علت و راهکار آن چیست؟ تشکر

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام و احترام. نیاز به بررسی دقیق داره.

  13. کاربر کشاورزباشی گفت:

    سلام ایا از قارچکش الیت هم می توان برای انگور استفاده کرد ممنون

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام یرای چه نوع بیماری؟

  14. مرتضی گفت:

    سلام‌موقعی که خوشه انگور از گل در رفت افتی مثل لانه عنکبوت دور خوشه مگیره وخشک می کنه چه کار کنیم

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      با سلام و احترام. یخ آب زمستانه توی کاهش جمعیت آفت کمک میکنه و قبل از باز شدن گل و بعد از تشکیل میوه مستونید از دیازینوون استفاده کنید.

  15. محمد گفت:

    سلام عرض ادب
    خسته نباشید
    باغ من داغون شده کل برگ هاش زرد شده و خشک میشن حتی رنگ بال های انگور هم قهوه ای مایل به سیاه رفته چه سمی بزنم لطفا راهنمایی کنید. تشکر

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما باید بررسی بشه اول نوع بیماری مشخص بشه که سفیدک داخلی هست یا پودری.

    2. دکتر محمد حسن رزاقی نژاد. گفت:

      باسلام.باغ شما دچار آفت قارچ شده.سریعا به سمپاشی با مواد گوگردی بپردازید

      1. کاربر سایت گفت:

        قارچ آفت نیست دکتر

  16. کاربر کشاورزباشی گفت:

    اغا

  17. بهنام گفت:

    سلام ما یه درخت انگور داریم. شاخه هاش ترد و شکننده شدن،پشت برگهاش یه کم سفیده، در هر خوشه تقریبا نصف میوه هاش ریخته ، پارسال هم خود خوشه ها شکننده شده بودن. به نظرتان چکار کنم بهتر بشه. ممنون

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما . باید بررسی بشه درختا.

      1. فاطمه گفت:

        سلام.متاسفانه من از غوره مبتلا به سفیدک خوردم.
        راه درمانشو یا اطلاعاتی در این خصوص میشه در اختیارم بذارید.

        1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

          سلام. قارچ های بیماری زای گیاهی برای انسان بیماری زا نیستند و فقطط توکسینی که تولید میکنن میتونه مضر باشه.

      2. مردانی گفت:

        باسلام به مهندس های گرامی
        خواهش میکنم اگر نمیدونید جواب ناقص ندید کشاورز تمام علایم بیماری را میده باز شما میگید باید برسی بشه

        1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

          تا بررسی نشه من اصلا نظری نمیدم.

  18. محسن طاهری گفت:

    سلام.من تو خونه سم توپاس و اکسی کلراید و محلول بردو دارم برای سفیدک مو الان کدوم مناسبه بزنم.

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام اگه سفیدک سطحی باشه توپاس وگر نه ترکیبات دیگه ای باید مصرف بشه

  19. بنیامین گفت:

    سلام
    سایت خوبی دارید
    من یک درخت انگور حدود 20 ساله دارم که برگهای جوانش بدشکل شده و داره لوله میشه. از پایین درخت شروع شده و داره به بالای درخت میرسه ولی نشانه های سفیدک پودری را نداره . برای کوددهی از کود کبوتر استفاده کرده ام
    خودم حدس میزنم از ریشه باشه یا کمبود داشته باشه چون از پایین درخت شروع شده
    خواهشا کمک کنید هنوز هیچ درمانی برایش پیدا نکرده ام

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما. ممنون از لطفتون. البته باید از نزدیک بررسی بشه ولی ممکنه سفیدک داخلی انگور باشه.

    2. کاربر کشاورزباشی گفت:

      سلام کود کبوتر خیلی گرمه نباید زیاد بدی

  20. محمدی گفت:

    سلام چه قارچکشی رو میتونم برای سفیدک سطحی استفاده کنم که بتونم برای پوسیدگی ریشه و طوقه در گردو هم استفاده کنم

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام. فرق ذازه هر کدوم قارچکش هاش.

  21. مهدیه گفت:

    سلام
    ببخشید من فرق بین سفیدک سطحی و حقیقی رو روی درخت انگور نمیتونم تشخیص بدم. آیا میشه در هر دو صورت؛ از سم توپاز استفاده کنم؟

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام. خیر برای سطحی میشه فقط. کارشناس باید تشخیص بده خب

  22. محمد رضا نصیری گفت:

    برای مبارزه با قارچ چه سمی را در اول بهار مصرف کنم

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام بسته به نوع قارچ باید از بین اکسی کلرور مس و کرزوکسیم متیل و.. انتخاب بشه.

  23. محمد رضا نصیری گفت:

    سلام آیا غیر از بریدن شاخه های آلوده به گال. یا سرطان طوقه ، روش دیگری هست؟

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام. برنامه ی تغذه ای اصولی با تاوجه به سابقه ی بیماری از بهترین راهکارهاست.

  24. محمد رضا نصیری گفت:

    سلام. آیا از بردن آفت قارچ بوته وشاخه انگور با محلول صابون یا ریکا تاثیر دارد؟

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام نه تاثیری نداره روی قارچ.

  25. رضا گفت:

    سلام مهندس نظر شما در مورد پیرادیم که پیراکلواستروبین داره چیه؟

  26. محمود گفت:

    سلام من توپاس و کونفیدور با هم مخلوط میکنیم، آیا کار درستی هست؟ یا اشتباه ممنون

  27. ناصر صالحی گفت:

    سلام
    درختان انگورم به شدت دچار بیماری سفیدک شدن به اندازه ای که نصف بار را روی درخت نکندم از بس که زشت بود

    تدابیر لازم را لطفا بفرمایید ممنون

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام و وقت بخیر. الان میتونید از قارچکش استروبی یا کرزوکسیم متیل استفاده کنید که توی سایت هم موحود هست. در طول فصل هم برای پیشگیری و افازایش مقائمت گیاه از ترکیبات فسفیت پتاسیم استفاده کنید. و تهویه به خوبی انجام شود.

  28. فاضل گفت:

    سلام.برای ایجاد تنش ابی روی درخت انگور چکار کنیم چون باغ انگوری دارم که خیلی بار داده میترسم انگورهاش نرسه

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      سلام و وقت بخیر. تنش گیاه رو ضعیف میکنه و شرایط رو برای ورود بیمار ی ها و افات مختلف محیا میکنه. بخصوص با این حجم محصول. قسمتی از محصولتان را حذف کنید تا باقیمانده بتواند بخوبی رشد کند و از کود های تقویتی پتاس بالا مثل کاپاور استفاده نمایید.موفق باشید.

      1. هموطن گفت:

        سلام برای سم پاشی یک درخت انگور با بردوفیکس راهنمایی بفرمایید ممنونم

        1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

          درود بر شما مقدار مصرف با توجه به شرکتی که خریداری کردید روی بسته بندی قید شده. موفق باشید.

      2. دیار رشیدپور گفت:

        سلام، ایا این قارچ برای بدن انسان مضره یا ضررش کمه یا اصلا تاثیری نداره، لطفا جواب بدید، برای یک پروژه علمی میخوام، ممنون🙏

        1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

          درود بر شما. قارچ های بیماری زای گیاهی معمولا بیماری زای انسانی نیستند ولی بعضی گونه ها میتوانند تولید توکسین هایی کننده که برای سلامت انسان مضر هست.

  29. مالک پایدار گفت:

    سلام بردوفیکس برای ازبین بردن سفیدک انگورتاثیرداردممنونم اگه جواب بدین

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی و بیماری شناسی گفت:

      سلام بله قارچکش مسی هست و بی تاثیر نیست. اما ترکیبات بهنر از اون توپاس،کرزوکسیم متیل، سولفور و.. هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *