باغبانی, دانستنی های کاربردی, زراعت, زعفران, گیاه پزشکی

ضرورت مصرف سولوپتاس و نکاتی که حتما باید بدانید

مصرف سولوپتاس

کود سولوپتاس یکی از محصولات کشاورزی است که به منظور بهبود خصوصیات خاک و افزایش بازدهی گیاهان استفاده می‌شود. این کود به دلیل خواص بی‌نظیر خود، در بسیاری از سیستم‌های کشاورزی، از جمله باغبانی، زراعت ، گلخانه‌ و هیدروپونیک، بکار گر می رود.

این کود به دلیل ترکیبات منحصر به فرد خود، توانایی بهبود خاصیت‌های خاک را داراست و باعث افزایش بازدهی و کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود. در این مقاله، به بررسی خواص و مزایای استفاده از کود سولوپتاس، روش‌های مصرف آن و تأثیر آن در بهبود سلامت گیاهان می‌پردازیم.

اهمیت کود سولوپتاس برای کشاورزی

کود سولوپتاس در کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند. با استفاده از این کود، علاوه بر افزایش بازدهی خاک و گیاهان، می‌توان به تامین عنصر پتاسیم و کاهش PH خاک نیز کمک کند. در نتیجه مصرف این کود با کم شدن قلیاییت خاک جذب بسیاری ازعناصر غذایی افزایش می یابد.

مزایا و خواص کود سولوپتاس

کود سولوپتاس دارای خواص فراوانی است که در ادامه به تشریح برخی از این مزایا خواهیم پرداخت:

  • افزایش بازدهی خاک و کاهش شوری: استفاده از کود سولوپتاس باعث بهبود خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی خاک می‌شود. این کود توانایی نفوذ به عمق خاک را دارد و با جذب رطوبت و ایجاد ساختار مناسب در خاک، باعث افزایش قابلیت نفوذ هوا و آب در خاک می‌شود. همچنین، این کود قابلیت تثبیت عناصر معدنی در خاک را افزایش می‌دهد و با ایجاد شرایط بهتر برای جذب مواد غذایی باعث افزایش بازدهی محصولات کشاورزی می‌شود پتاسیم موجود. کود سولوپتاس حاوی 50-52 درصد پتاسیم و 18 درصد گوگرد می باشد. هر دو عنصر موجود در این کود اثرات مخرب ناشی از شوری خاک را کاهش می دهند.
  • افزایش جذب عناصر غذایی توسط گیاهان: گوگرد موجود در این کود نیز با تاثیر بر روی PH  خاک و اسیدی تر کردن خاک می تواند جذب بسیاری از مواد غذایی را افزایش دهد.
  • بهبود سلامت گیاهان: استفاده از کود سولوپتاس به عنوان یک منبع تغذیه مورد نیاز گیاهان، باعث بهبود سلامت آن‌ها می‌شود. این کود قادر است به گیاهان مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها، آفت‌ها و شرایط نامساعد محیطی بدهد. درصد پتاسیم بالای موجود در این کود مقاومت گیاه را نسبت به بیماری های قارچی، سرمازدگی، گرمازدگی و … افزایش می دهد.

زمان استفاده از کود سولوپتاس

زمان استفاده از کود سولوپتاس برای محصولات مختلف، بسته به منطقه و آب و هوا متفاوت است. اما به طور کلی این کود را در در اواخر فصل رشد و برای وزن گیری و رسیدن بهتر میوه ها مورد استفاده قرار می دهند. البته ممکن است بنا به تجویز کارشناس در سایر فصول این کود توصیه شود، اما اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای مصرف سولفات پتاسیم در باغ های میوه و بسیاری از محصولات زراعی است. توجه داشته باشید اگر  ابتدای کشت شما است و بوته هنوز به اندازه کافی رشد نکرده استفاده از این کود توصیه نمی شود. بعد از این که گیاه رشد رویشی خود را تکمیل کرد و وارد مرحله رساندن میوه ها شد کود سولوپتاس می تواند به افزایش کمی و کیفی محصول کمک زیادی بکند. در ادامه چند مثال پر کاربرد برای بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم ذکر خواهد شد.

زمان مصرف سولوپتاس برای پسته

زمان مصرف سولوپتاس برای پسته بصورت همراه آبیاری در اواخر خرداد، تیر و مرداد ماه است. بعد از اینکه رشد رویشی گیاه در خرداد ماه تکمیل شد و فرایند پر کردن مغز شروع شد، استفاده از کود سولوپتاس مغز گیری درخت را تا حد زیادی بهبود بخشیده و کمک می کند خندانی پسته ها افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:
کود جلبک دریایی چیست؟

میزان مصرف سولوپتاس در هکتار

میزان مصرف کود سولفات پتاسیم در گیاهان مختلف متفاوت است. در گیاهان زراعی 10 الی 15 کیلو کود سولفات پتاسیم در هر مرحله برای یک هکتار می توان مصرف نمود. این میزان برای مصرف یک مرحله و بطور کلی توصیه شده است. در بسیاری از طمین های زراعی که خاک با کمبود شدید پتاس مواجه باشد این میزان افزایش یافته و بهتر است کود دهی زیر نظر کارشناس در چند مرحله تکرار شود.

میزان مصرف سولوپتاس برای هر درخت

برای درختان میوه نیز بسته به سن درخت و میزان محصول برای هر درخت 70 الی 150 گرم سولوپتاس می توان مصرف نمود. این میزان را برای درختان غیر مثمر و درختانی که امسال محصول ندارند بسته به سن درخت و میزان کمبود می توان به 50 تا 80 گرم برای هر درخت کاهش داد.

بهترین کود سولوپتاس

بهترین سولوپتاس چیست؟

بهترین کود سولوپتاس کودی است که میزان کلر و شوری بسیار پایین و نزدیک به صفر داشته باشد. برخی کشاورزان برای اینکه هزینه کمتری بابت تامین عنصر پتاسیم بپردازند از کود های کلرید پتاسیم استفاده می کنند که قیمت ارزان تری نسبت به سولفات پتاسیم دارد. کلرید پتاسیم می تواند باعث مسمومیت گیاه شده و عملکرد گیاه را تا حد زیادی کاهش دهد. در خاک هایی که شوری بالایی دارند استفاده از این کلرید پتاسیم به هیچ عنوان توصیه نمی شود. پس بهترین کود سولوپتاس باید شوری و کلر  آن در حد حداقل ممکن و نردیک به صفر باشد.

سولفات پتاسیم برای انگور

از کود سولفات پتاسیم برای انگور در مراحل مختلف رشدی می توانید استفاده کنید. بیشترین زمان مصرف این کود بریا انگور از بعد تشکیل میوه ها شروع شده و بعد از ملس شدن غوره ها اوج مصرف کود سولوپتاس برای انگور می باشد. مصرف این کود در زمان رنگ و طعم گیری انگور می تواند کیفیت میوه انگور را تا حد زیادی افزایش داده و تناژ برداشت محصول را بالا ببرد.

سولفات پتاسیم برای گوجه

در کشت های زراعی مانند گوجه فرنگی که گلدهی بطور مداوم در طول فصل ادامه دارد دو هفته قبل از برداشت هر چین محصول می توان از کود سولوپتاس برای افزایش وزن، بهبود طعم و رنگ محصول استفاده نمود. در صورتی که گیاه شما به اندازه کافی گل تشکیل داده اما نمی تواند میوه های خود را درشت کند استفاده از این کود باعث می شود گیاه با حداکثر قدرت و توان میوه های خود را برساند.

چطور کود سولوپتاس با کیفیت بخریم؟

فروشگاه اینترنتی کشاورزباشی هدف خود را بر روی تامین کالای باکیفیت و با قیمت مناسب برای کشاورزان در سراسر ایران قرار داده است. انواع کود سولفات پتاسیم را می توانید بصورت انلاین از سایت کشاورزباشی خریداری کرده و هر کجای ایران که هستید در شهر خود این محصولات را دریافت کنید.

برای خرید کود سولوپتاس از فروشگاه اینترنتی کشاورزباشی روی کلمه قرمز کلیک کنید.

4.1/5 - (15 امتیاز)

5 نظر در “ضرورت مصرف سولوپتاس و نکاتی که حتما باید بدانید

  1. صفویان گفت:

    سلام ایا استفاده پتاس باعث زودرس شدن میوه میشود

    1. کشاورزباشی گفت:

      سلام بله موثر هست.

  2. مجید محمدی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ممنون از مطالب عالی تون
    لطفا در انتهای مقالات برای سیو مقاله نیز لینک قرار دهید یا نسخه pdfهمان مقاله در انتهای مقاله موجود باشد

  3. ناصر گفت:

    قیمت وراه تَشخیص کیفیت واصالت کودهای شرکت خودرا ذکر کنید تا بهتر خریداری شود وپول گزافی نداده باشیم.اگر بعد از مصرف شاکی باشیم هزارتا بهانه میارید. اینجا ایرانه وقاعده وقانون محکمی نداره وکاخونه تولید قانون گفته خودتون با فروشنده قرارداد اولیه ببندید.قانون در ایران مذهبی یعنی پوچ یعنی پول بده من مالیات بگیرم
    بدو تا خسته بشی یا پول بده الفرار.قسم وایه وحدیث تمام فقط ضمانت وپشتیبان مثل کشورهای دشمن ما..!ا
    از کار خوب سپاس

    1. ناشناس گفت:

      در کشور ما قانون هست و اینجور که شما میگید نیست این فقط خودتحقیری در برابر کشورهای دیگه هست .شاید مجری قانون توانمد یا فاسد باشد که این جور افراد در همه کشورها وجود دارد ولی قاضی خوب هم داریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *