ویدئو های کاربردی کشاورزی, دانستنی های کاربردی, زراعت

کاشت بادام زمینی

روش کاشت بادام زمینی

بادام زمینی با نام Arachis hypogaea از خانواده leguminosae بوده و عمده تولید این محصول در دنیا مربوط به كشورهای هندوستان، چین و ایالت متحده آمریكا می باشد. بادام زمینی دارای ساقه ی راست، برگ های مرکب چهار برگچه یا پنج برگچه ای و گل های زرد رنگ و کوچک می باشد. این گیاه گاهی به ارتفاع 60 سانتی متر نیز می رسد.

بادام زمینی یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در جهان می باشد که دانه ی آن حدود 40 تا 50 درصد رروغن و 30 تا 35 درصد پروتئین دارد. گل های بادام زمینی، قبل از جوانه زدن به سمت زمین خم می شوند و دانه های گیاه در زیر خاک رشد کرده و تبدیل به میوه می شوند. در ادامه شرایط کاشت بادام زمینی بیان شده است پس با ما همراه باشید.

زمان کاشت بادام زمینی:

  • بادام زمینی گیاهی گرمادوست است. بنابراین بهترین زمان برای کاشت بذر بادام زمینی اسفندماه تا اوایل اردیبهشت ماه زمانی که خطر یخ‌ زدگی و سرمای زمستانه برطرف شده باشد، می باشد.

شرایط آب و هوایی کاشت بادام زمینی:

  • این گیاه مناسب کاشت در آب و هوای گرمسیری می باشد. بادام زمینی در یک فصل رشد، نیازمند آب و هوای گرم و بدون یخبندان و تنش سرمایی می باشد. سرما به شدت بر روی عملکرد گیاه تاثیر می گذارد.

دما مناسب کاشت بادام زمینی:

  • بهترین دما مناسب رشد و عملکرد بهتر بوته های بادام زمینی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.
روش کاشت بادام زمینی

مراحل رشدی بادام زمینی

 

نور مناسب کاشت بادام زمینی:

  • همانطور که گفته شد، بادام زمینی گیاهی گرما دوست بوده و به هوای گرم، آفتاب و نور فراوان برای رشد و عملکرد مناسب نیازمند است.

خاک مناسب کاشت بادام زمینی:

بادام زمینی به میزان PH خاک مقاوم است و تقریبا در تمام خاک ها قابل کشت می باشد. این گیاه خاکی با محدوده ی PH بین 5/5 تا 8/5 و با بافت سبک، شنی، لومی شنی، غنی از مواد غذایی و حاصلخیز را بیشتر می پسندد. بادام زمینی کمی به شوری خاک حساس بوده و اگر در خاک های شور کشت شوند، تا حدودی روی عملکرد تاثیر گذاشته و محصول تولیدی کوچکتر می باشد.

آبیاری بادام زمینی:

نیاز آبی بادام زمینی متوسط بوده و باید در مراحل رشدی این گیاه میزان مورد نیاز رطوبت در دسترس گیاه قرار گیرد تا بتواند رشد و عملکرد بهتری داشته باشد. تیرماه که مصادف با گلدهی بادام زمینی بوده، یکی از زمان های حساس در آبیاری این محصول می باشد. در این مرحله نیاز آبی تا زمان رسیدن میوه ها و افزایش سایز آنها بیشتر از سایر مراحل رشدی گیاه بادام زمینی می باشد.

روش کاشت بادام زمینی:

روش کاشت بادام زمینی به صورت بذر افشانی کپه ای یا ردیفی با دست می باشد. برای کاشت این گیاه با دقت بیشتر، بهتر است از دستگاه های کاشت و بذر افشان های مخصوص بذرپاشی استفاده کرد.

زمان دقیق کاشت بذر بادام زمینی به نوع رقم و آب و هوای منطقه بستگی دارد. معمولا این محصول بهاره بوده ولی در مناطق بلند زودتر از مناطق پست کشت می شود. میزان بذر مصرفی برای کشت بادام زمینی به صورت کپه ای 110 تا 120 کیلوگرم و در روش خطی و ردیفی 100 کیلوگرم در هکتار می باشد.

روش کاشت بادام زمینی

روش کاشت دستی بادام زمینی

 

برای کاشت بادام زمینی به روش خطی معمولا فاصله بین ردیف های کاشت را 40 تا 55 سانتی متر و فاصله بین بوته ها از هم را 10 تا 20 سانتی متر در نظر می گیرند. برای کاشت بذر بادام زمینی درون گلدان در هرموقع از سال می توان اقدام کرد. پس از تهیه بذر سالم بادام زمینی، آنها را پوست کرده و به مدت 24 ساعت بخیسانید.

پس از کاشت آبیاری را به درستی انجام دهید تا میزان رطوبت کافی در دسترس گیاه قرار بگیرد و سپس گلدان را در محلی پرنور قرار دهید. در طول دوره ی رشد باید سطح خاک را مرطوب نگه دارید تا رشد بوته به خوبی انجام شود. 4 ماه بعد از کاشت، رشد این گیاه کامل شده و آماده برداشت می باشد. در دوره ی رشدی این گیاه برای افزایش عملکرد گیاه می توان از انواع کود تقویتی همراه آبیاری و یا به صورت محلول پاشی مصرف نمود.

 

آفات و بیماری های بادام زمینی:

از آفات و بیماری های مهم بادام زمینی می توان به زنجره باقلا، کرم غوزه پنبه، پروانه کارادینا و بیماری لکه برگی اشاره کرد. هر کدام از این آفات و بیماری ها به نحوی به بوته بادام زمینی خسارت وارد کرده و بر روی عملکرد گیاه تاثیر می گذارند.

بیماری لکه برگی بادام زمینی یکی از بیماری های قارچی بسیار خسارت زا در این گیاه می باشد. قارچ عامل بیماری لکه برگی با نام Cercospora personata درون بقایای گیاهی زمستان گذرانی کرده و در بهار با فراهم شدن شرایط مناسب رشد کرده و منجر به خسارت می شود.

برداشت بادام زمینی:

برای مشخص کردن زمان برداشت بادام زمینی، معمولا کشاورزان نیام های بوته و زردی برگ ها را نشانه قرار می دهند. به منظور برداشت مکانیزه بادام زمینی کشاورزان ابتدا قسمت های هوایی بوته ها را قطع کرده و سپس اقدام به خارج کردن بادام زمینی ها از زیر خاک می کنند.

 

3.9/5 - (8 امتیاز)

9 نظر در “کاشت بادام زمینی

  1. حسین گفت:

    سلام :بذرهمین بادام خام باشه خوبه؟کدام پوست همان اولی کافیه یا هردو؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما . بله بادام خام رو میتونید بکارید. نیازی به کندن پوست نیست.

  2. رستم گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    برای ۲هزار متر چقدر بذر لازمه واین که اگه زود برداشت بشه میشه دوباره کاشت
    اگه برای برداشت ماشین صنعتی نبود بادست میشه برداشت کرد

  3. کاربر کشاورزباشی گفت:

    سلام وخسته نباشیدببخشید میشه از کود حیوانی هم استفاده کرد

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. بله در صورتی که کاملا فراوری شده باشه کودتون میشه.

  4. مهدی گفت:

    سلام نمیشه بادام زمینی رو با پوست کاشت طریقه کاشت با پوست چطوریه؟

  5. Ali گفت:

    سلام
    پس بادام زمینی توگلستان نمیشه کشت کرد؟؟؟

  6. ماردین گفت:

    عالی

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      ممنون از ثبت دیدگاهتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *