ویدئو های کاربردی کشاورزی, دانستنی های کاربردی, زراعت, گلخانه

کاشت توت فرنگی

روش کاشت توت فرنگی

توت فرنگی با نام ananassa Fragaria گیاهی علفی، چند ساله و متعلق به خانواده Rosaceae بوده و میوه ای شبیه توت دارد. این گیاه دارای برگ های درشت، ساقه ای خزنده و بوته ای کوتاه می باشد. میوه توت فرنگی قرمز رنگ، گوشتی و دارای هسته ریز بوده و در ارقام و سایزهای مختلف تولید می شوند.

گیاه توت فرنگی دارای ریشه های سطحی، ظریف و افشان بوده که این ریشه ها معمولا در عمق 20 تا 30 سانتی متری خاک فعالیت می کنند. در ادامه شرایط و روش کاشت توت فرنگی بیان شده است پس با ما همراه باشید.

توت فرنگی دارای رقم های مختلفی می باشد. رقم بهاره توت فرنگی فقط یک بار در طول سال میوه می دهد اما رقم چهار فصل آن بیشتر از یک بار، در دوران رشد خود محصول تولید می کند. میوه توت فرنگی دارای خواص زیادی بوده و دارای مقادیری آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین ها می باشد. توت فرنگی در طب سنتی و کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به سرطان کاربرد دارد.

زمان کاشت توت فرنگی:

  • این گیاه را در بهار و یا پاییز می کارند. در صورتی که در پاییز اقدام به کشت توت فرنگی شود محصول آن تابستان سال آینده تولید می شود.

شرایط آب و هوایی مناسب کاشت توت فرنگی:

  • مناسب ترین درجه حرارت برای رشد توت فرنگی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. رطوبت نسبی بالای 40 درصد، از دیگر شرایط مطلوب برای رشد توت فرنگی می باشد.

خاک مناسب کاشت توت فرنگی:

  • مناسب ترین ph خاک برای رشد توت فرنگی 6/5 تا 7/5 می باشد. توت فرنگی خاک های سبک، رسی شنی با زهکشی مناسب را بیشتر می پسندد.

روش کاشت توت فرنگی

آبیاری توت فرنگی:

  • توت فرنگی نیاز آبی متوسطی دارد. در دوره های مختلف رشد این محصول، باید آب به میزان کافی در دسترس بوته باشد تا گیاه دچار تنش خشکی نشود. کم آبی و تنش خشکی در دوران میوه دهی توت فرنگی باعث کوچک شدن سایز میوه ها می شود. ریشه های توت فرنگی نسبت به کم آبی بسیار حساس می باشند.

آماده سازی زمین قبل از کاشت توت فرنگی:

به منظور آماده سازی زمین اوایل پاییز یا بهار، زمین را شخم و دیسک بزنید. به منظور تقویت خاک می توان از کودهای دامی پوسیده، فسفر بالا و پتاس بالا قبل از کاشت استفاده کرد.

روش کاشت توت فرنگی:

کشت این گیاه در گلدان و باغچه کاری بسیار ساده و به صرفه است اما دارای چند نکته ی ظریف و طلایی است که با دانستن این نکات می توانید به راحتی این گیاه را در منزل خود پرورش دهید و از آن لذت ببرید. بذور توت فرنگی را نباید خیلی عمیق بکارید چون در عمق زیاد به دلیل نداشتن رطوبت کافی از بین می روند.

معمولا بذور یا نشاء های توت فرنگی را با فاصله 40 سانتی متر از یکدیگر بر روی پشته های آماده شده می کارند. پس از رشد بوته معمولا خاک را با خاک اره یا کاه می پوشانند تا میوه به طور مستقیم با خاک در تماس نباشد و رطوبت خاک حفظ شود. در طول فصل رشد، ساقه های رونده توت فرنگی را به منظور ضعیف نشدن بوته های مادری قطع می کنند.

برداشت توت فرنگی:

برداشت محصول توت فرنگی معمولا در هوای خنک و عصر انجام می شود که کمترین آسیب به میوه وارد شود. پس از برداشت میوه ها را بالافاصله درون سبد مناسبی که تهویه برقرار است قرار می دهند و در محلی خنک نگهداری می کنند. در زمان برداشت میوه توت فرنگی دقت کرده و سعی کنید میوه را کمی با دم آن جمع آوری کنید که به آن آسیبی وارد نشود.

 

3.3/5 - (3 امتیاز)

12 نظر در “کاشت توت فرنگی

  1. بیتا نوری گفت:

    سلام، سپاس برای مطالب خوبتون;
    بوته توت فرنگی که در گلدان کاشتیم و در بالکن نگه میداریم، و تعدادی هم توت سبز داره، چند روز یکبار و به چه مقدار باید ابیاری شه؟؟

    1. کشاورزباشی گفت:

      درود بر شما. آبیاری بستگی به دمای هوا و بافت خاک داره و در خاک های مختلف متفاوت هست. برای زمان و مقدار آبیاری مثلا اگر هر 4 روز یکبار آبیاری انجام میشه روز چهارم خاک اطراف بوته را چک کنید و در صورتی که رطوبت نداشت آبیاری انجام بشه و در صورتی که رطوبت پایین هست نیازی به آبیاری نیست.

  2. شهرام گفت:

    سلام
    کاشتن توت زمینی گلدون بهتره یا زمین ؟؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام. توی زمین بهتره.

  3. ظهورالدین نوری گفت:

    این توت فرهنگی های که با بذر تکثیر میشود چند روز را در بر میگرد تا اولین محصول
    بجای این روش مگی نمیشه از رنر ها استفاده کنیم هم آسان است و هم زود حاصل میدهد

  4. حسینی گفت:

    سلام . جالبه که زمانی که تو فیلم زمان گلدهی رو نشون بده فیلم گلدون ها رو نشون میده که گل دادن نه اونهایی رو که کاشته .
    موقع کاشت نباید طوقه ها زیر خاک بره . این خیلی مهمه

  5. کاربر کشاورزباشی گفت:

    بهترین زمان کاشت کیه؟
    سلام و خسته نباشید

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام اول بهار میتونید بکارید.

  6. امیر گفت:

    سلام
    ببخشید برام یه سوال پیش اومده از وقتی که اینا رو بکاریم تا چند روز دیگه میتونه بهمون توت بده؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام مدت زمان باردهی به نوع خاک و رطوبت و میزان نور و مواد غذایی بستگی داره ولی بطور کلی میشه گفت حداقل 50 روز طول میکشه.

  7. eliyadurwin گفت:

    سلام خسته نباشید.
    ممنون تز راهنماییتون،
    سوال پیش اومد برام ک میشه توی گلدون در منزل یا اتاق با نور مصنوعی نگهداری کنیم؟

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      سلام .ممنونم. اره اگر نور مستقیم افتاب حداقل چهر ساعت در روز داشته باشه میشه ولی هر چه نور کمتر باشه عملکرد هم به همون نسبت میاد پایین. میتونید از لامپ های مخصوص رشد گیاهان هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *