ویدئو های کاربردی کشاورزی, دانستنی های کاربردی, زراعت

کاشت سیب زمینی

روش کاشت سیب زمینی

سـيب زمينـی با نام(Solanum tuberosum) گيـاهی علفـی، یکسـاله، گلدار از خانواده Solanaceae بوده كه گاهی ارتفاع آن تا يک متر نیز می رسد. این گیاه دارای ساقه های هوايی، استولون، غده ها و برگهای مرکب که به صورت مارپيچی روی ساقه قرار گرفته اند، می باشد. در ادامه شرایط سیب زمینی بیان شده است پس با ما همراه باشید.

بر روی انشعابات و اندام های هوایی بوته ساقه، شاخ و برگ، استولون، ریشه، گل آذین و غده های سیب زمینی نسل بعد تشکیل می شوند. سیب زمینی بسیار با ارزش است و بعد از گندم و برنج در رتبه ی سوم محصولات استراتژیک و مورد نیاز مردم جهان می باشد. غده های سیب زمینی دارای مواد غذایی و انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های آمینه، کارتنوئیدها و چربی هستند.

روش کاشت سیب زمینی

قسمت های تشکیل دهنده بوته سیب زمینی

زمان کاشت سیب زمینی:

  • زمان کاشت سیب زمینی با توجه به شرایط آب و هوای منطقه قابل کشت متفاوت می باشد. به طور مثال در مناطق جنوبی معمولا اوسط ماه بهمن تا اواخر اسفند و در مناطق معتدله از فروردین ماه پس از پایان سرمای بهاره اقدام به کشت سیب زمینی می کنند.

نور مناسب کاشت سیب زمینی:

  • سیب زمینی از گیاهان نوردوست می باشد. این گیاه اگر در هر روز 6 ساعت نور کافی در اختیار نداشته باشد، تولید موفقی نخواهد داشت.

دما مناسب رشد سیب زمینی:

  • بهترین و مناسب ترین درجه حرارت برای رشد غده های سیب زمینی بین 13 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد.

خاک مناسب کاشت سیب زمینی:

  • سیب زمینی خاکی حاصلخیز، دارای هوموس، نرم، سبک، شنی، دارای تخلخل بالا و تهویه ی خوب با PH حدود 6/5 تا 7 را بیشتر می پسندد. سیب زمینی تا حدودی به شوری خاک حساس می باشد و اگر بیش از حد شوری خاک بالا باشد تاثیر زیادی بر روی عملکرد گذاشته و باعث کاهش محصول می شوند.

آبیاری سیب زمینی:

  • آبیاری سیب زمینی باید به اندازه کافی باشد تا همیشه رطوبت مرود نیاز در دسترس بوته ها قرار بگیرد. این گیاه به کاهش یا افزایش رطوبت خاک حساس می باشد.

آماده سازی زمین قبل از کاشت سیب زمینی:

قبل از کاشت بذرهای سیب زمینی در زمین می بایست یکسری از اقدامات به منظور آماده سازی زمین قبل از کاشت انجام داد. آماده سازی به منظور ایجاد عمق مناسبی از خاک برای نفوذ و رشد ریشه ها و همچنین ایجاد زهکشی و تخلخل کافی در خاک صورت می گیرد.

برای آماده سازی زمین ابتدا می بایست زمین را شخم زد و سپس با دیسک کلوخه های ایجاد شده را خرد کرد. پس از ماله کشیدن زمین و صاف کردن آن می توان با استفاده از دستگاه بذرکار اقدام به کشت سیب زمینی ها کرد.

روش کاشت سیب زمینی:

حدودا 6 هفته قبل از کاشت سیب زمینی نیاز به القای جوانه زنی و یا پیس رس کردن بذر سیب زمینی می باشد. با انجام این روش قبل از کاشت سیب زمینی را وادار به جوانه زنی می کنند و باعث تسریع در فرآیند جوانه زنی و رشد می شوند.

روش کاشت سیب زمینی

پیش رس کردن سیب زمینی

 

برای کاشت غده های سیب زمینی ابتدا می بایست شیارهایی ایجاد کرده و سپس غده ها را در عمق 15 سانتی متری خاک بکارید. پس از کاشت غده درون خاک روی آن را با یک لایه ی نازک از خاک بپوشانید. در کشت ردیفی سیب زمینی فاصله ی بین ردیف های کاشت را 40 تا 70 سانتی متر و فاصله ی بین بوته ها در ردیف را 25 تا 30 سانتی متر در نظر می گیرند.

یکی از اقدامات مهم بعد از کاشت سیب زمینی و رشد کردن بوته، خاک دهی پای آن است. خاک دهی پای بوته معمولا زمانی که گیاه به ارتفاع 15 سانتی متری رسید صورت می گیرد. خاک دهی پای بوته موجب افزایش رشد غده، کاهش علف های هرز، توسعه ریشه، مقاومت گیاه در برابر گیاه و افزایش عملکرد می شود.

آفات و بیماری های سیب زمینی:

پژمردگی بوته، کرم مفتولی، پوسیدگی غده، بلایت، اسکب، پوسیدگی زغالی، سوسک کلرادو و بید از جمله آفات و بیماری های سیب زمینی هستند، که هرکدام به نحوی به این گیاه خسارت وارد می کنند و تاثیر زیادی بر روی عملکرد محصول دارند.

برداشت سیب زمینی:

روش کاشت سیب زمینی

برداشت سیب زمینی زمانی انجام می شود که 95 درصد غده ها رسیده باشند و برگ و ساقه به طور کامل خشک شده باشند. برای برداشت سیب زمینی عجله نکنید و سعی کنید در زمان مناسب که بوته ها کاملا زرد شدند نسبت به برداشت اقدام کنید تا غده های سیب زمینی کاملا رسیده باشند.

 

4.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *