ویدئو های کاربردی کشاورزی, باغبانی, دانستنی های کاربردی

کاشت لیمو ترش

روش کاشت لیمو ترش

گیاه لیمو ترش با نام citrus limon از خانواده مرکبات و بومی هندوستان می باشد. درخت لیمو ترش گاهی تا 4 متر ارتفاع دارد. این درخت میوه گرد، کروی و تخم مرغی شکل تولید می کند که با شروع فصل سرما آبدار شده و قابل برداشت می باشد. ساقه لیمو ترش راست بوده و گاهی دارای شاخه های خاردار، برگ های سبز تیره و بیضی شکل می باشد. همچنین این گیاه دارای ریشه­ های قوی، منشعب و به رنگ سفید مایل به زرد می­ باشد.

لیمو ترش در فصل گلدهی می تواند به طور مداوم گل های معطر تولید کند. در ادامه شرایط و روش کاشت لیمو ترش بیان شده است پس با ما همراه باشید. لیمو ترش به صورت تازه خوری مصرف می شود. این محصول در آشپزی و تهیه آبلیمو نیز کاربرد دارد. لیمو ترش دارای خواص فراوانی می باشد و در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، نقرس، ضد التهاب، هضم بهتر غذا و کمک به سیستم گوارش نیز کاربرد دارد.

زمان مناسب کاشت لیمو ترش:

  • بهار زمان مناسب برای کاشت لیمو ترش می باشد. در فصل بهار دمای هوا تقریبا به 20 درجه سانتی گراد می رسد که این دما مناسب ترین دما برای کاشت و رشد گیاه لیمو ترش می باشد.

نور مناسب کاشت لیمو ترش:

  • لیمو ترش بسیار نور دوست بوده و از آفتاب لذت می برد. بنابراین باید در طول دوره ی رشد نور کافی در اختیار گیاه قرار گیرد.

خاک مناسب کاشت لیمو ترش:

  • PH خاک مناسب برای کاشت لیمو ترش حدود 5.5 تا 7 می باشد. لیمو ترش بیشتر خاک های سبک، شنی لومی و غنی از مواد آلی و هوموس را برای رشد ترجیح می دهد.

کاشت لیمو ترش

آبیاری لیمو ترش:

نیاز آبی درخت لیمو متوسط می باشد. برای تعیین دور آبیاری درختان لیمو به بافت خاک آنها توجه داشته باشید که از زمان آبیاری، چند روز طول می کشد تا بافت خاک خشک شود. به طور مثال اگر از بعد آبیاری 10 روز طول کشید تا بافت خاک خشک شد مدار آبیاری درختان را روی 10 روز تنظیم کنید. میزان آبیاری درختان لیمو باید به گونه ای باشد که میزان رطوبت کافی در دسترس گیاه قرار بگیرد.

روش کاشت لیمو ترش:

کاشت لیمو ترش معمولا به صورت بذری یا از طریق قلمه صورت می گیرد. در روش کاشت از طریق بذر مدت زمان لازم برای به محصول رسیدن درختان، طولانی تر از کاشت از طریق نهال می باشد. به همین دلیل روش کاشت لیمو از طریق نهال روش مناسب تری می باشد.

اگر قصد احداث باغ لیمو ترش دارید قبل از هر چیز می بایست آزمایش خاک انجام دهید. طبق نتیجه آزمایش خاک میزان اسیدیته خاک و کمبودهای آن مشخص می شود و در این صورت بهتر می توان تصمیم گیری کرد. برای کاشت نهال ها در باغ ابتدا باید تعدادی چاله به صورت دستی یا مکانیزه حفر کنید. در زمان حفر گودال ها عمق حفر را حدود 50 تا 100 سانتی متر و قطر دهانه ی گودال را حدودا 80 تا 100 سانتی متر در نظر بگیرید. 

ته گودال کود دامی پوسیده به همراه کودهای مناسب برای ریشه زایی مانند فسفر بالا ریخته و سپس نهال را طوری درون گودال قرار دهید که طوقه ی نهال بالا تر از سطح خاک قرار گیرد. پس از کاشت نهال، آبیاری را به صورت کامل انجام دهید و بعد از اطمینان از استقرار نهال، به منظور رشد و عملکرد بهتر می توان با مشورت و نظر کارشناس گیاهپزشک نسبت به کوددهی نهال های لیمو ترش اقدام کرد.

کاشت لیمو ترش در گلدان:

 لیمو ترش به دلیل عطر فوق العاده ای که دارد، بسیار مورد توجه و محبوب است. اگر شما شرایط مطلوب برای کاشت این گیاه را در منزل فراهم کرده باشید، می توانید در یک گلدان کوچک لیموهای فوق العاده بزرگ را برداشت کنید و از عطر و طعم آن ها لذت ببرید. برای کاشت لیمو ترش در گلدان ویدئو ی زیر با با دقت مشاهده کنید.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *