دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت, گیاه پزشکی

کارادرینا

آیا میدانید که علت سوراخ شدن برگ چغندر قند چیست؟ چقدر با آفت خطرناک کرم برگخوار کارادرینای چغندر قند آشنایی دارید؟ چگونه میتوان با کارادرینای چغندر قند مبارزه کرد؟ کرم برگخوار چغندر قند کارادرینا (Spodoptera exigua) از آفات مهم چغندر قند میباشد. دیگر میزبانان این آفت گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت، پنبه، نخودفرنگی، لوبیا، مارچوبه، پیاز، یونجه و … میباشند.

شناسایی آفت:

منشا کرم برگخوار کارادرینا جنوب شرقی آسیا بوده و فعالیت آن با توجه به نوع آب و هوا متفاوت و سرعت توسعه در ماه های زمستان کمتر میباشد. تخم  کارادرینا به رنگ زرد مایل به سبز و شفیره در داخل لانه گلی تشکیل میشود.

لارورها معمولا سبز رنگ و گاهی خاکستری دارای خطوطی در امتداد بدنشان میباشند. حشره کامل کرم برگخوار کارادرینا به صورت پروانه ای با بالهای جلویی قهوه ای یا خاکستری رنگ، دارای لکه میباشد. حشره بالغ در شب شروع به فعالیت میکند و تمام روز را در نواحی تاریک زندگی خود را ادامه می دهد.

کرم برگخوار چغندر قند

کرم برگخوار چغندر قند

علائم خسارت:

زمستان گذرانی آفت کرم برگخوار چغندر قند در داخل خاک میباشد. تراکم و گسترش آفت به بارندگی و دمای محیط که چه میزان مناسب رشد و زندگی لارو است، بستگی دارد. لاروها پس از خروج از تخم برای تغذیه به صورت دسته جمعی به سمت برگ گیاه حمله میکنند.

لارو از سطح زیر برگ شروع به تغذیه می کند و منجر به سوراخ شدن برگ و حالت مشبکی آن میشود. در سنین بالاتر لاروها در مزرعه پخش میشوند و به تمام قسمت های گیاه میوه، طوقه و گل حمله میکنند و باعث خشک شدن بوته و نابودی گیاه میشوند.

گوجه فرنگی در اوایل فصل رشد مستعد ابتلا به آفت کرم برگخوار کارادرینا میباشد و بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرد. توجه و مراقبت در مراحل رشدی میتواند به پیشگیری از ابتلا به آفت کمک زیادی کند. در ادامه به راهکارهای کاربردی برای مقابله با این آفت خطرناک میپردازیم.

کرم برگخوار چغندر قند

پیشگیری و مبارزه با آفت:

مبارزه زراعی:

  • شخم عمیق پس از برداشت محصول: برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به آفت کرم برگخوار چغندر قند و عدم انتقال آن به سال بعد میتوان پس از برداشت محصول شخم عمیقی در خاک زد و زمستان گذرانی آفت را از بین برد. با این کار آفت در داخل خاک از بین رفته و برای رشد محصول در بعد مشکلی ایچاد نمیکند.
  • کشت به موقع: کشت زود هنگام و به موقع محصولاتی که امکان کشت آنها میباشد، باعث کاهش خسارت آفت میشود. کشاورزانی که مزارعشان را به موقع کشت کردند چون اندامهای هوایی رشد خوبی تا زمان گسترش آفت داشتند، دچار خسارت کمتری شده اند.
  • وجین علف هرز: وجین علف های هرز اطراف و داخل مزرعه در طول فصل رشد، به کنترل کرم برگخوار کارادرینا و کاهش درگیری مزرعه با آفت کمک میکند.
  • استفاده از یخ آب زمستانه: پس از برداشت محصول هنگامی که لارو ها به سطح خاک می آیند استفاده از یخ آب زمستانه و دمای انجماد در خاک باعث مرگ و از بین رفتن آفت میشود.

مبارزه بیولوژیکی:

  • استفاده از دشمنان طبیعی آفت: همیشه برای پیشگیری از شیوع آفت استفاده از دشمنان طبیعی مفید بوده است. دشمنان طبیعی پارازیت آفت بوده و به تخم و لارو حمله میکنند و باعث نابودی آن میشوند. از دشمنان طبیعی کرم برگخوار چغندر قند میتوان به مگس پارازیتوئید، زنبور براکون و بال توری اشاره کرد.
  • استفاده از تله فرمونی: برای تشخیص و کنترل آفت استفاده از تله فرمونی جاذب حشره مناسب میباشد. این تله با هورمون های جاذبی که دارد حشره را به سمت خود جذب میکند.

مبارزه شیمیایی:

  •  سموم شیمیایی: در صورت مشاهده تخم و لارو میتوان از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفت استفاده کرد. بهترین زمان سمپاشی شب میباشد زیرا دمای محیط مناسب خروج آفت برای تغذیه است و تاثیر سم بیشتر میشود. در صورت مشاهده دوباره آفت تکرار سمپاشی ضروری میباشد.
  • سموم مورد استفاده برای مقابله با کرم برگخوار کارادرینا:
  • پودر وتابل 80 درصد، لاروین دی اف و تیودیکارب به نسبت 1 کیلوگرم در هکتار
  • تری کلروفن به میزان 1 تا 2 کیلوگرم در هکتار
  • فوزالن به میزان 3 لیتر در هکتار
  •  دیازینون به میزان 1 لیتر در هکتار

جمع بندی:

به طور کلی با توجه به سازگاری گیاه چغندر قند با اکثر شرایط آب و هوایی و ارزش غذایی بالای آن، کنترل و مراقبت از این گیاه در طول فصل رشد بسیار اهمیت دارد. کرم برگخوار کارادرینا آفت مهم مزارع چغندر قند میباشد. آفت کارادرینا خسارت زیادی توسط لارو به قسمتهای گیاه وارد میکند. شما میتوانید برای کنترل و مبارزه با این آفت از شخم پس از برداشت، وجین علف هرز، تله فرمونی، سموم شیمیایی و … استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای کنترل آفت، تشخیص درست و استفاده از سموم مختلف با مقدار مورد نیاز حتما با کارشناسان گیاه پزشکی مشورت نمایید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

2 نظر در “کارادرینا

  1. سلمان گفت:

    سلام.من چند تا گلدان در بالکن دارم ک تمام میوه ها اعم از خیار ، گل آفتابگردان ، خربزه ، هندوانه ، گوجه فرنگی ، ریحان و تعداد خیلی خیلی زیادی گل های دیگه کاشتم،ولی چند روزه کرم برگ خوار به شدت دارن بهشون آسیب میزنن،خیلی هاشون رو پیدا کردم و کشتم و سم مالاتیون زیاد هم زدم بهشون ولی فقط از سرعتشون کم کرده و همچنان هستن،به نظر شما چیکار کنم؟
    خیلی ممنون.

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      درود بر شما باید بررسی بشه تا نوع آفت و خسارت اول مشخص بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *