دانستنی های کاربردی, باغبانی, گیاه پزشکی

درخت عرعر و راه های کنترل آن

درخت عرعر

عرعر درختی بومی چین، با نام علمی Ailanthus altissima و نام انگلیسی Tree of Heaven می باشد. این درخت از تیره Simaroubaceae بوده و جزء درختان خزان کننده و دوپایه می باشد.

برگ های درخت عرعر سبز، پهن و دندانه دار است. گل های این درخت اواخر اردیبهشت ماه شکوفا شده و گل نر آن بوی ناخوشایندی از خود تولید می کند. میوه درخت عرعر به شکل فندوقه بالدار(سامار) به رنگ قرمز، ارغوانی یا زرد بوده و مغز آن در میان پوسته ی بالداری قرار گرفته است.

درخت عرعر

 

درخت عرعر به دلایل زیر جزء گونه های مهاجم و خطرناک طبقه بندی می شود:

– نیاز آبی کم درخت
– توانایی رشد سریع
– قدرت پراکنش زیاد از طریق بذر(تا 300 هزار بذر در یک درخت تولید کرده و به کمک باد پخش می شود).
– توانایی تکثیر و پراکنش توسط ریشه ها
– قابلیت رشد در بیشتر شرایط اقلیمی خاکی
– قادر به تحمل آلودگی شهرهای صنعتی بوده و در شرایط آفتاب کامل تا نیم سایه رشد می کند.

بیشتر بخوانید:
بهترین سوسک کش خانگی | راهنمای خرید سوسک کش قوی خانگی

مضرات درخت عرعر

این گیاه از خود مواد سمی آزاد می کند. گل های نر درخت عرعر حساسیت تنفسی ایجاد می کنند و ریشه هایش موجب تخریب پارکینگ ها و پیاده روها شده و همچنین در باغ ها با درختان میوه شدیدا رقابت می کند.

بیشتر بخوانید:
کود آمینو اسید چیست؟

روش های کنترل درخت عرعر

 کنترل فیزیکی 

  • پیشگیری از ورود بذر آن به مناطق غیرآلوده(دوپایه بودن درخت یعنی گل های نر و ماده روی یک درخت تشکیل نمی شوند و درخت نر جدا از درخت ماده است، خود این مطلب نشان دهنده آن است که با وجود تولید بذر زیاد، پتاسیل پراکنش آن از طریق بذر چندان زیاد نیست، به ویژه این که قوه نامیه بذرهای آن نیز(چون به فرم فندقه های بالدار است) چندان زیاد نمی باشد).
  • اوایل تابستان زمانی که ذخایر ریشه در حداقل است و قبل از اینکه درخت عرعر خیلی بزرگ شود می بایست اقدام به قطع درخت کرد.
  • برش مکرر درخت عرعر و استفاده از علف کش سیستمیک(مانند گلایفوزیت) در محل زخم

کنترل مکانیکی

  • موور زدن ریشه جوش های رشد کرده پس از قطع درخت جهت تخلیه اندوخته غذایی ریشه ها
  • به کارگیری آتش به صورت کنترل شده

کنترل بیولوژیک 

جالب است بدانید یکسری از قارچ ها و حشرات دشمنان طبیعی این درخت عرعر بوده و می توانند در کنترل این گونه ی مهاجم به ما کمک کنند. به عنوان مثال گونه هایی از قارچ های Verticillium sp ،Fusarium oxysporum و انواع حشرات Atteva sp، Cryptorhynchus sp می توانند در کنترل طبیعی درخت عرعر ایفای نقش کنند.

کنترل شیمیایی 

سمپاشی شاخ و برگ های درخت عرعر در اواسط تا اواخر تابستان با استفاده از علف کش های سیستمیک مانند گلایفوزیت(ترکیب محلول 2% آن با یک مویان غیر یونی)، و تکرار آن. سمپاشی ابتدا باید با دز کمتری شروع شود و سپس دز سم را افزایش دهید.

اگر سمپاشی با دز بالا انجام شود، علف کش در مسیر حرکت به سمت ریشه با از بین بردن آوند آبکش، مسیر حرکت خود را بسته و توانایی رسیدن به ریشه و از بین بردن آن را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
کود جلبک دریایی چیست؟

 اهمیت کاربرد دز مناسب سموم علف کش برای از بین بردن درخت عرعر

یادمون باشه این فکر که مثلا “به جای 100 سی سی، 150 سی سی علف کش در سمپاش بریزم تا اثرش بیشتر شه…!” لزوما همیشه درست نیست! و اینکه “علف کش رو همیشه به همون مقدار که روی بطری سم نوشته استفاده می کنم” هم درست نیست!

برای تعیین نوع علف کش و دز آن، قبل از هر چیز باید ببینیم با چه علف های هرزی در باغ یا مزرعه مون مواجه هستیم. آیا اغلب شون یکساله اند؟ یا چندساله؟ آیا باریک برگ هستند؟ یا پهن برگ؟
و بعد بر این اساس که چه نوع محصولی داریم(مزرعه گندم، یونجه، باغ انگور، سیب و …) آن وقت نوع علف کش و دز مصرف آن را تعیین می کنیم.
به طور مثال اگر با علف های یکساله سر و کار داریم، پراکنش یکنواخت سم، مهم ترین نکته در کاربرد سم است. اگر با علف های چندساله سر وکار داریم، کاربرد دز کاهش یافته و تکرار سمپاشی مهم ترین نکته است. چرا که دز بالای علف کش، با بستن راه حرکت سم به سمت ریشه مانع از اثربخشی آن می شود. تکرار سمپاشی نیز موجب تجمع سم در ریشه و ساقه های زیرزمینی علف های چندساله شده و آنها را از پای در می آورد.

برای مشاهده قیمت و خرید کود ، انواع بذر و سم از فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

16 نظر در “درخت عرعر و راه های کنترل آن

  1. همتى گفت:

    بإسلام، متاسفانه اين درخت عرعر خود رو است شهردارى انرا نكاشته،جلوى پنجره خانه با فاصله نيم متر چنان بزرگ شده كه أسيب به ديوار منزل زده وپياده رو را تخريب كرده،طى سالهاى گذشته الرژى كه از ان پيداكردم ودچار اسم شديد شدم،ديروز از بيمارستان مرخص شدم،شما راهنمايى كنيدكجا شكايت كنم كه يك نَفَر به داد من برسه

    1. مستر محمد گفت:

      بهترین درخت جهان عرعر است برای ایران وحفظ بیابان و سر سبز شدن آن در مناطق کم آب درخت عرعر بکارید

  2. محمد حسنی گفت:

    این درخت هر سال موقع گرما پدرمو درمیاره از بس بهش حساسیت دارم خیلی بوی تند و بدی داره

  3. بهرام گفت:

    12 سال در منزلی دارای باغچه ساکن هستم که 4 درخت عرعر و یک لیموشیرین و یک پرتغال دارد عکسهای 12 سال پیش را که میبینم لیمو شیرین و پرتغال رشدی نکردن و در عوض عرعر 4 برابر رشد کرده و رمقی برای درختان میوه نگذاشته اگر تجربه الآن را آن موقع داشتم عرعر را از ریشه در می آوردم

  4. مهیار گفت:

    عرعر یک اقاقیای بزرگ و بسیار زیباست . بهترین و مقاوم ترین درخت غیر مثمر در ایران

  5. کاربر کشاورزباشی گفت:

    بهترین درخت جهان برای سرزمین خشک ایران بی شک و تردید.

  6. حیدری گفت:

    ما هم سی سال پیش خودمون یکی از این درخت ها را دم درمون کاشتیم متاسفانه، ریشه هاش کف پذیرایی رو خراب کرده و چون ساختمانمون ویلایی یک طبقه هست گلهاش روی پشت بام میریزه و باعث گرفتگی ناودون شده به طوریکه بارندگی سال گذشته از سقف مثل آبشار آب می ریخت تو خونه، ما داخل حیاطمون بالغ بر 20 اصله درخت تنومند میوه داریم که با توجه به قبض آب دو میلیونی تابستان گذشته با سطلی که زیر سینک گذاشتیم درختها رو آبیاری می کنیم به سختی و سهم خودمون رو برای تامین اکسیژن ادا کردیم ولی بی انصافی هست که این درخت مزاحم رو نمی تونیم قطع کنیم

  7. ظفر گفت:

    سلام
    اگر ایران رو دوست دارید از تکثیر این درخت وحشی مهاجم جلوگیری کنید به جای این درخت وحشی درخت نشوند ، درخت بید مجنون که زیبایی بینظیری درند بکارید این درخت اَر اَر یک آفت است معلوم است این درخت را آورده‌اند تا ایران رو به خشکسالی بکشند

    در باغچه حیاط ما تمام گلها خشک شدند چون ریشه این درخت وحشی و مهاجم به همه گیاهان صدمه زده و از بین میبرد

  8. فائزه علیجان زاده گفت:

    سلام
    در حیاط منزل ما ریشه های این درخت به حد ی رشد ‌رده که هر سال تابستان قسمتی از موزائیک های زیر در ورودی بالاتر از سطح حیاط آمده و جلوی باز و بسته شدن در را می گیردومجبور به تسطیح می شویم
    نمی دانیم برای کنترل ریشه چکار کنیم؟

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      درود بر شما. میتونید از علف کش گلایفوزیت برای خشک کردن کامل درخت استفاده کنید.

    2. محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران)) گفت:

      با سلام و عرض ادب
      این درخت بسیار مقاوم و عالیست آن قدرها هم که در خیلی جاها میگویند بد نیست حتی او فوق العاده است. از فوایدش و بقول معروف از نیمه پر لیوان در جاهای دیگر توضیح داده بودم.
      شما میتوانید آن یک ریشه که موزاییک را بلند کرده هرس ریشه فرمایید و آن قسمت را اگر اشتباه نکنم مقداری آهک بریزید. بدون اینکه سرسبزی و زیبایی حیاط خانه را با قطع و گرفتن حق حیات این گیاه زیبا از خود بگیرید.

      1. امیر امیری گفت:

        انگار متوجه نیستید که حق حیات این درخت در ایران نیست، و در منطقه مسکونی.
        برخی دلایل ایجاد کننده مشکل در این سایت و مقاله بالا آورده شده.

    3. علی گفت:

      گازوییل بریز پای درخت

  9. رضا نادری گفت:

    من دچار حساسیت شدید تنفسی باگلهاهای این درخت می شوم تو رو به قران از مسئولین بخواهید ک۶ این درختان راقطع کنند

    1. محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران)) گفت:

      با سلام و عرض ادب شما، جناب رضا نادری برای شما عزیز هم تقریبا مطالب مشابه با اندکی تفاوت دارم.
      این درخت بسیار مقاوم و عالیست آن قدرها هم که در خیلی جاها میگویند بد نیست حتی او فوق العاده است. از فوایدش و بقول معروف از نیمه پر لیوان در جاهای دیگر توضیح داده بودم.
      و اما راهکار شما:
      شما نیز میتوانید با هرس سنگین شاخه ها در فصل مناسب میتوانید چند سال راحت باشید بدون اینکه سرسبزی و زیبایی حیاط خانه را با قطع و گرفتن حق حیات این گیاه زیبا از خود بگیرید.

    2. علی گفت:

      دقیقا این درخت به شدت حساسیت زاست.
      اگ دقت کنین توی این ده پونزده سالی که این گیاه انقدر همه جا زیاد شده، بسیاری از مردم هم دچار حساسیت شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *