دانستنی های کاربردی, باغبانی, زراعت

اهمیت تغذیه پاییزه درخت میوه

تغذیه پاییزه درخت

چرا باید از کود در تغذیه پاییزه درخت میوه استفاده کرد؟

درخت برای رشد نیاز به نور، co2، آب و مواد غذایی دارد. تغذیه پاییزه درخت میوه از جهات مختلفی حائز اهمیت است. در طول فصل رشد تا زمان رسیدن میوه، درخت باید سطح زیادی از ذخایر غذایی را مصرف کند. بیشترین میزان جذب مواد غذایی از طریق ریشه و برگ درخت صورت می گیرد. پس پایان فصل و برداشت محصول، عناصر غذایی در خاک کاهش می یابد که با کوددهی پاییزه درخت می توان آن را جبران کرد.

عنصرهای غذایی مورد نیاز درخت مانند نیتروژن، فسفر، بور، پتاسیم، روی و… باید به مقدار کافی در خاک باشد مگر اینکه درخت توانایی جذب نداشته باشد. تغذیه پاییزه و حفظ میزان مناسب از عناصر غذایی و ریزمغذی ها در خاک برای رشد ریشه و سلامت درخت مفید می باشد.

بهترین زمان برای بالا بردن ذخیره غذایی درختان پاییز است. افزایش غلظت عناصر غذایی در تغذیه پاییزه باعث گرم شدن محیط ریشه و افزایش مقاومت به سرمای زمستانه می شود. تامین نیاز غذایی کامل اندامهای درخت با تغذیه پاییزه آن، باعث رشد بهتر اول فصل، افزایش تولید دانه گرده، گل و میوه می شود.

هدف از استفاده کوددهی پاییزه درخت میوه اطمینان از کافی بودن ذخایز غذایی برای فصل بعد، افزایش تولید شکوفه، پیشگیری از ابتلا به بیماریهای فصل قبل و افزایش عملکرد می باشد.

زمان استفاده از کود در پاییز:

با توجه به اینکه میتوان پاییز را فصل رشد و توسعه ی ریشه درختان نامید تغذیه ی خاکی و تامین عناصر مورد نیاز درخت در این فصل اهمیت خیلی زیادی دارد.
بهترین زمان استفاده از کود بعنوان تغذیه پاییزه درخت یک ماه پس از برداشت، قبل ریزش برگ می باشد. 2 تا 3 روز قبل از استفاده از کود پاییزه باغ را آبیاری کنید. استفاده از کود پاییزه در عصر بهتر است زیرا جذب عناصر غذایی مورد نیاز بیشتر می باشد.
بعد از ریزش برگها کود دهی متوقف شده و در اواخر پاییز با کود دهی بصورت چالکود که از مهم ترین زمان های کود دهی در طول سال می باشد میتوانیم کمک خیلی زیادی به رشد و توسعه ی ریشه های درختان داشته و بهار بسیار پر قدرت تری را شروع کنیم.

کوددهی پاییزه درخت میوه

عناصر مورد نیاز درختان میوه در پاییز:

  • بور:

استفاده از بور باعث افزایش رشد در اوایل فصل جدید می شود. همچنین بور در رشد ریشه و شاخه موثر می باشد.

  • روی:

روی بعنوان کود در تغذیه پاییزه درخت میوه باعث تحرک بیشتر درخت، افزایش باروری، تولید جوانه و عملکرد می شود.

  • مس:

کاربرد مس در تغذیه پاییزه درخت میوه علاوه بر تامین کمبود درخت بعنوان یک قارچکش عمل کرده و از ابتلای مجدد به بیماری در فصل بعد جلوگیری می کند.

  • اوره:

با توجه به اینکه در ترکیبات npk و کودهای مختلف ممکن است درصدی اوره وجود داشته باشد باید مراقب بود درصد نیتروژن در گیاه در فصل پاییز خیلی بالا نرود. درصورتی که درصد عنصر نیتروژن در گیاه بالا برود شیره ی گیاهی رقیق و بافت ها آبکی شده، بنابر این شرایط برای سرمازدگی بسیار مهیا می شود.

پتاسیم در تغذیه پاییزه درخت میوه برای افزایش باروری، تولید گل و میوه و عملکرد بیشتر کاربرد دارد. سعی کنید در اواخر تابستان نسبت پتاسیم به ازت را بالا ببرید تا شیره ی گیاهی غلیظ شده و مقاومت گیاه در برابر سرما زدگی تا حد ممکن افزایش پیدا کند.

  • فسفر:

استفاده از فسفر در تغذیه پاییزه درخت میوه باعث افزایش رشد رویشی و ریشه ی درخت می شود.

استفاده از برنامه غذایی پاییزه درخت به افزایش سلامت درخت و کیفیت محصول سال بعد کمک می کند. در این مقاله سعی شده اهمیت داشتن یک برنامه غذایی پاییزه برای درختان میوه بیان شود.

توجه داشته باشید که درختان نیز مانند سایر موجودات زنده در تمام فصول نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. پس از برداشت محصول به فکر حفظ سلامت درخت و عملکرد بیشتر آن در فصل بعدی باشید. در این امر کارشناسان گیاهپزشک با ارائه یک برنامه غذایی اصولی و مناسب با نیاز درختان شما کمک زیادی به افزایش باروری و کیفیت محصول می کنند.

 

با مطالعه این مطالب دانش کشاورزی خود را ارتقا دهید

کود های سولفاته برای چالکود

بهداشت باغ در پاییز

باغداری در پاییز

آبیاری در پاییز

بردوفیکس

چالکود درختان

برنامه غذایی اصولی

 

1.5/5 - (2 امتیاز)

9 نظر در “اهمیت تغذیه پاییزه درخت میوه

  1. مهدی گفت:

    باسلام میخواستم بدونم چالکود رواوایل پاییز انجام بدیم ایرادی داره ممنونم

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      درود و ارادت. ایرادی نداره فقط ممکنه مقداری از عناصر ابشویی بشه و مقدار کمتری جذب ریشه ی گیاه بشه در مقایسه با اواخر زمستون.

  2. نیما عزیزی گفت:

    خدا قوت. محتوای سایت عالی هست. ممنون از اینکه دانش صحیح کشاورزی را ترویج می کنید.

    1. مجید اقبالی _ گیاهپزشک گفت:

      ممنون از توجه و لطف شما . شاد وپیروز باشید.

  3. محمد گفت:

    سلام بهترین کود مایع برای درخت الو شابلون چیه؟ تشکر

    1. مجید اقبالی کارشناس ارشد گیاهپزشکی گفت:

      درود بر شما. باید انالیز خاک بدید وضعیت زمینتون بررسی بشه.

  4. کاربر کشاورزباشی گفت:

    سلام به نظرشما مخلوط روغن لک وبرودفیکس واتیون وفروت ست مشکلی ندارد برای درختان سیب

    1. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام کاملا ایراد داره و بردو کلا جدا باید زده بشه و فروتست هم بهتره جدا زده بشه

    2. فاطمه جهاندار کارشناس ارشد اصلاح نباتات گفت:

      سلام خیر بردوفیکس نباید مخلوط بشه با سم و روغن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *