ویدئو های کاربردی کشاورزی, باغبانی, دانستنی های کاربردی

روش کاشت گردو

روش کاشت گردو

گردو با نام علمی Juglans spp از درختان با ارزش بوده که معمولا به منظور برداشت محصول خوراکی آن کشت می شود اما جنبه زینتی نیز دارد. گردو دوره رشدی طولانی دارد و برای به بار نشستن آن،  زمان زیادی لازم است. درخت گردوی بالغ می‌تواند تا ارتفاع 30 متر رشد کند. مهم ترین کشورهای تولید کننده گردو در جهان چین، امریکا، ایران و ترکیه می باشند.

درخت گردو برای به ثمر رسیدن نیازمند به رسیدگی و مراقبت می باشد. گلدهی گردو معمولا اواخر زمستان تا اواسط بهار صورت می گیرد و اگر شرایط مساعد باشد محصول آن در اواخر تابستان تا اوایل پاییز آماده برداشت می شود. در ادامه شرایط و روش کاشت گردو بیان شده است پس با ما همراه باشید.

زمان کاشت گردو:

  • ماه های آخر سال که سرمای زمستان تقریبا تمام شده است مناسب ترین زمان برای کاشت گردو می باشد.

دما مناسب کاشت گردو:

  • گردو مناسب کاشت در آب و هوای معتدله و مدیترانه و یا مرطوب و خشک می باشد این گیاه را در مناطقی که دارای زمستان های سرد طولانی باشند نمی توان کاشت. بهترین دما برای کاشت و رشد درخت گردو محدودی 20 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد.

خاک مناسب کاشت گردو:

  • گیاه گردو خاک دارای تهویه کافی و زهکشی مطلوب با PH حدود 6 تا 7 را بیشتر می پسندد. قبل از کاشت گردو بهتر است تمامی علف های هرز باغ را از بین برده و خاک را آماده کاشت کنید.

آبیاری درختان گردو:

نیاز آبی درختان گردو متوسط بوده و در مراحل مختلف رشدی باید رطوبت به میزان کافی در دسترس گیاه قرار بگیرد. در بعضی از مراحل رشدی گیاه مانند زمان تشکیل میوه و پر شدن آن، تنش آبی خسارت زیادی را به محصول وارد می کند. کمبود آب در این مراحل باعث سقط جنین، کوچکی میوه، کاهش سایز و کیفیت محصول می شود.

 روش کاشت گردو:

برای کاشت نهال های گردو دامنه های رو به شمال را انتخاب کنید. در این صورت گلدهی درختان با تاخیر اتفاق افتاده و از خطر سرمازدگی در امان می مانند. سعی کنید نهال های گردو را از نهالستان ها و مکان های معتبر خریداری کنید و حتما نهال اصلاح شده و عاری از آلودگی یا بیماری باشد.

هنگام حفر چاله و کاشت نهال ها مراقب باشید تا کمترین آسیب به نهال ها وارد شود. در طی مدت کاشت نهال ریشه را مرطوب نگه دارید تا اگر زمان کاشت رطوبت به اندازه کافی نبود تنش به نهال وارد نشود. کف چاله و مخلوط با خاک می توانید از کودهای دامی پوسیده، کودهای فسفر بالا یا پتاس بالا مصرف کنید.

نهال را تا قسمت طوقه درون خاک قرار دهید و پس از استقرار کامل آن آبیاری نهال ها را انجام دهید. کاشت گردو با استفاده از بذر نیز امکان پذیر می باشد اما قبل از کاشت باید بذرها در معرض سرما قرار بگیرند تا خواب بذر شکسته شود. در این ویدئو ساده ترین روش کاشت گردو درون گلدان نمایش داده می شود، پس با دقت مشاهده کنید:

نحوه هرس گردو:

هرس درخت گردو معمولا قبل خزان و ریزش برگ ها به منظور فرم دهی یا باردهی درختان صورت می گیرد. نهال های گردو وقتی از 2 سال بیشتر شدند می توان نسبت به هرس فرم دهی آنها اقدام کرد. هرس فرم دهی طوری صورت می گیرد که درخت فرم مناسبی بگیرد، نور و هوای بیشتری در اطراف تاج به گردش در بیاید. هرس باردهی درختان گردو معمولا سالی یکبار با حذف شاخه های غیر بارده و ضعیف به منظور افزایش تولید و کیفیت محصولات صورت می گیرد.

برنامه غذایی و کوددهی درخت گردو:

بهتر است قبل از احداث باغ گردو آزمایش خاک انجام دهید تا مشکلات و کمبودهای خاک مشخص شود و طبق نتیجه کارشناس گیاهپزشک می تواند یک برنامه غذایی اصولی و مناسب برای درختان باغ تنظیم کند. به منظور افزایش عملکرد و کیفیت محصول تولیدی، می بایست طی هر مرحله از رشد مواد غذایی مورد نیاز را به درخت رساند تا با انرژی کامل به رشد و نمو بپردازد.

آفات و بیماریهای گردو:

گردو نیز مانند سایر گیاهان در طول فصل رشد درگیر آفات و بیماری های مختلفی شده که هرکدام به نحوی به این گیاه خسارت می زنند. کرم گردو، میوه خوار گردو، شپشک، کنه قرمز، لکه برگی، بلایت، آنتراکنوز، شانکر، پوسیدگی طوقه از آفات و بیماری های گردو هستند. باغداران باید با روش های درست و اصولی نسبت به کنترل و درمان این آفات و بیماری ها اقدام کنند تا خسارت کمتری به درختان وارد شود و بتواند محصول بهتر و با کیفیت تری تولید کنند.

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *